# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
14374 |
24-06-2020 |
|
36 |
Brevet 1 |
|
|
|
BGD Magic |
Tijdens start niet voldoende snelheid om los te komen en na ca. 30 meter scherm achter piloot gevallen.
Niet in vlucht Meer... Tijdens start niet voldoende snelheid om los te komen en na ca. 30 meter scherm achter piloot gevallen.
Niet in vlucht geweest maar door de helling van het dit deel van de start waarschijnlijk wel iets gegleden 1 a 2 meter. |
|
13930 |
29-05-2020 |
|
19 |
|
|
|
|
AirDesign Easy |
Het betrof de tweede start van de dag. De eerste start was probleemloos verlopen.
De startcondities waren goed Meer... Het betrof de tweede start van de dag. De eerste start was probleemloos verlopen.
De startcondities waren goed omstreeks 15 km/u wind (zeker niet meer) recht op de baan. De piloot wachtte meer voorspanning af, hetgeen onder die omstandigheden niet nodig was. De startleider heeft hem die aanwijzing ook vrijwel direct gegeven. De piloot heeft het scherm daarop met redelijke voorspanning opgezet. De lier trok niet te hard, eerder juist rustig. Het scherm kwam goed op tot boven de piloot en de piloot steeg op. Hij remde daarbij iets aan, maar niet te diep. Meerdere toeschouwers bevestigden achteraf, dat zijn handen niet onder schouderhoogte waren.
Toen de piloot tot omstreeks 5 m boven de grond was gestegen, stallde het scherm volledig. Geheel volgens de verschijnselen van een full stall, verloor het scherm zijn laterale vorm, bleef wel loodrecht op de lierrichting en schoot sterk naar achteren.
Piloot en scherm vielen vrijwel verticaal naar beneden. De piloot kwam ruggelings op de grond. Hoewel dat niet goed te zien is geweest, moet aangenomen worden, dat de airbag nog niet geheel was gevuld.
Het is zeer onbevredigend, dat er geen duidelijke aanwijzing is van de aanleiding van het ongeval.
Later vastgesteld dat er in de verschillende luchtlagen merkbare verschillen waren in windrichting en windsnelheid. |
|
13439 |
31-01-2020 |
|
51 |
3 |
|
|
|
Nova Phantom |
Ik was een nieuw harnas aan het testen (2e vlucht)
Boven de landingsplaats zette ik een steilspiraal in. Ik had het Meer... Ik was een nieuw harnas aan het testen (2e vlucht)
Boven de landingsplaats zette ik een steilspiraal in. Ik had het idee dat ik hoog genoeg zat (minimaal 300m) voor een korte spiraal, om te kijken hoe het is met dit nieuwe harnas. Nadat ik de spiraal had ingezet, merkte ik wel een klein beetje verschil tov van mijn eigen harnas. Daar speelde ik een beetje mee, keek te lang alleen in mn scherm, en net toen ik aan de uitleiding begon keek ik weer naar beneden en zat 10m boven de grond.... een split second daarna klapte ik op de grond.
Kennelijk heb ik mijn hoogte totaal verkeerd ingeschat, was ik door nieuwsgierigheid mbt hoe het nieuwe harnas reageerde afgeleid en te lang aan het spelen zonder naar beneden te kijken, en ging ik misschien toch iets harder dan gedacht.
100% stommiteit, ik heb tientallen steilspiralen gedaan, deze ging verder ook totaal gecontroleerd en prima, niks bijzonders, behalve dat de hoogte op was....
geen enkel externe factor (scherm, harnas, weer) speelde een rol, hooguit een positieve wat betreft de protectie van het harnas: het was een erg harde klap en had nog veel erger kunnen zijn zonder goede protectie. |
|
13411 |
17-02-2020 |
|
47 |
Schermvliegen |
|
|
|
Swing Mistral 7 |
Na enige tijd te vliegen, kwam ik in een bergkom in een zinkgebied terecht. Door laag hangende powerlines was het Meer... Na enige tijd te vliegen, kwam ik in een bergkom in een zinkgebied terecht. Door laag hangende powerlines was het onmogelijk nog naar het dal te vliegen. Enige plaats om te landen in die bergkom, was een klein vlak veldje bij een boerderij, naast een weg. Afbouwen ging prima. In de final vloog ik een grote boom voorbij die iets lager op de helling stond. Op 10 m hoogte kreeg ik een inklapper, kon deze zo laag niet meet herstellen , kwam in een neg.spin. De laatste 7.5 m ben ik recht op mijn rug terecht gekomen. De schock was hard. De eerste 5 min. Kon ik niet bewegen en had moeite met ademen. Anderen die mijn gekreun hoorden , snelden ter hulp en brachten mij naar het dorp. Ik verbleef een nacht in het ziekenhuis. Op eigen kracht kon ik huiswaarts keren. Ik had mijn vlug omgebouwd om dan thuis een extra check te laten doen. |
|
13387 |
01-08-2019 |
|
44 |
B2 |
|
|
|
Swing Arcus RS |
Niet geflaird, dus een harde landing waarbij ik primair neerkwam op mijn linkervoet. Meer... Niet geflaird, dus een harde landing waarbij ik primair neerkwam op mijn linkervoet. |
|
13378 |
30-01-2020 |
|
59 |
Brevet 2 |
|
|
|
Swing Arcus RS |
Bij de landing wikkelt de piloot en remt door op ca. 4 meter om een scheidingsdraadje voor hem te ontwijken. Hij stalt Meer... Bij de landing wikkelt de piloot en remt door op ca. 4 meter om een scheidingsdraadje voor hem te ontwijken. Hij stalt de vleugel en komt half op de rug/heup terecht. Het terrein is oneffen en komt ongelukkig terecht en heeft pijn in zijn lies/been. |
|
13345 |
31-01-2020 |
|
51 |
B3 |
|
|
|
Nova Phantom |
Piloot is normaal gestart. Was bezig met het proberen van een nieuw harnas. was de tweede vlucht. het ongeval werd Meer... Piloot is normaal gestart. Was bezig met het proberen van een nieuw harnas. was de tweede vlucht. het ongeval werd door meerdere mensen waargenomen (waaronder ik) Piloot bevond zich in een moderate spiraal . ik heb geen enkele beweging gezien waaruit kan blijken dat de piloot probeerde te herstellen uit de spiraal. Nog heb ik kunnen waarnemen dat er bewegingen waren om de reserve te trekken. de Piloot zelf wilde was aanspreekbaar maar had sterke pijn en we hebben niet over de oorzaak gesproken. de reddingsdiensten werden binnen een minuut na de crash gewaarschuwd en waren snel ter plekke evenals . Wijzelf evenals enkele medewerkers van Nova waren snel ter plekke. |
|
13333 |
18-01-2020 |
|
65 |
B3 |
|
|
|
Elipse Twist |
Voor de tweede keer die dag een toplanding op Langevelderslag gemaakt.
Situatie ter plekke is wat veranderd doordat er Meer... Voor de tweede keer die dag een toplanding op Langevelderslag gemaakt.
Situatie ter plekke is wat veranderd doordat er tegenwoordig een ander stuk duin gekozen moet worden dan de oude, officiële plek. Nadeel is dat de nieuwe plek aan de rand van de duinrij ligt, naast de verdiepte strandopgang. In en bij dit "tochtgat" is het wat turbulenter.
Na een geslaagde toplanding - wat dichter bij de rand dan de eerste keer - lukte het niet om de neus van de delta (door gewichtsverplaatsing naar voren), omlaag te krijgen. De wind was toegenomen, iets dat ik al merkte bij het aan de grond proberen krijgen van de delta op de landingsplek. Er was geen helper bovenop het duin aanwezig. (Grootste stommiteit!) Na wat gewordstel tegen de wind in wordt de rechtervleugelkant langzaam opgetild en gaat de delta linksom en deels op zijn kant omhoog. Na een kwart draai kom de wind van achteren en versnelt het toestel dat in de draai blijft zitten. Binnen enkele seconden boort de neus zich omlaag in de duintop. Upright breekt, een ander is krom. De wind pakt tenslotte het achterlijk van de delta en draait de vleugel volledig over de kop waardoor ik uiteindelijk in de onderkant van het zeil kom te liggen. De mast houdt de delta als een strandstoel half overeind. |
|
13261 |
10-01-2020 |
|
66 |
Berg 2 |
|
|
|
Gradient Denali |
De landingszone was bekend. Tijdens de landing had ik een bepaald punt uitgezocht om te landen. Tijdens de landingsfase Meer... De landingszone was bekend. Tijdens de landing had ik een bepaald punt uitgezocht om te landen. Tijdens de landingsfase kreeg ik ietwat thermiek waardoor ik iets omhoog werd gezet en merkte dat ik iets over dat punt heen zou schieten. Ik maakte ca. 3x een butterfly rembeweging, die ging langzaam over een in stabiele parachutage en dat was mijn bedoeling want zo verloor ik hoogte. Op ca. 2 meter boven de grond flairde ik te vroeg door waardoor het scherm stopte met vliegen, mij naar achteren trok en ik hard op de zijkant van mijn rug terecht kwam. |
|
13003 |
24-11-2019 |
|
54 |
L3 |
|
|
|
Gin Explorer |
Gebeurtenis
Dit was de tweede vlucht van de dag voor mij. Geen bijzonderheden bij de eerste vlucht. Bij de tweede Meer... Gebeurtenis
Dit was de tweede vlucht van de dag voor mij. Geen bijzonderheden bij de eerste vlucht. Bij de tweede vlucht was de start plus het oplieren probleemloos. De enige opmerking die ik heb is dat het een nulwind start was. Ik werd opgelierd tot ongeveer 300 meter, drie trappen, ook hier geen bijzonderheden.
Gedurende de vlucht was er geen thermiek. Ik heb de windvaan geobserveerd en zag dat er nog steeds geen wind stond op de startplaats. Bij indeling van het landingscircuit heb ik overwogen dat het terugbrengsysteem voor de lierkabel misschien in bedrijf zou komen, op dat moment stond het nog stil omdat de lierkabel nog niet helemaal ingehaald was. Daarom besloot ik om buiten het terugbrengsysteem te landen, op deze wijze zouden de lier operator en de volgende piloot niet gestoord worden in hun voorbereidingen. Naar mijn inschatting op dat moment was er voldoende ruimte tussen het terugbrengsysteem en de rand van het veld (waar zich een bomenrij bevindt).
Ik heb een landingscircuit gevlogen. In de final heb ik een (waarschijnlijk dood) takje geraakt met mijn stabilo lijn. Toen bevond ik me nog ongeveer één meter boven de grond. Dat was te horen, echter niet te voelen. Ook bij een latere controle van mijn scherm was er geen schade, noch aan scherm, noch aan lijnen.
Oorzaak
Ik kan twee oorzaken aanwijzen.
Ten eerste gewoon niet goed ingeschat hoe breed mijn scherm is ten opzichte van de beschikbare plaats tussen terugbrengsysteem en bomenrij.
Ten tweede ben ik tijdens de landing onbewust iets naar rechts uitgeweken om een modderige plek in het veld te ontwijken.
Dus ten eerste te weinig veiligheidsmarge aangehouden en ten tweede deze kleine veiligheidsmarge door verkeerde focus (op de grond letten, te weinig op de omgeving) tot nul terug gebracht.
Lessons learned
De wijze les hier is beter opletten, meer veiligheidsmarge aanhouden en eventueel communiceren met lier operator en start leider als je denkt dat je in een situatie terecht kunt komen waarbij je het lierbedrijf (terugbrengsysteem) hindert. |
|