# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
15634 |
12-08-2020 |
|
34 |
Geen |
|
|
|
Swing Mito |
De piloot haalt het landingsterrein niet meer en krijgt de opdracht om op één van de grote velden voor Meer... De piloot haalt het landingsterrein niet meer en krijgt de opdracht om op één van de grote velden voor het officiele landingsterrein te landen. Vanaf de startplek en het officiele landingsterrein is te zien dat hij netjes landt. Echter wanneer wij bij de piloot komen is hij zeer verward en wijst naar zijn hoofd. Hij antwoord wazig op vragen, maar weet wie hij is en wie de vraag stelt. Af en toe valt hij weg. De ambulance wordt opgeroepen. Deze brengen hem naar het ziekenhuis. In het ziekenhuis maken ze een scan en hierop is niets te zien. Hij heeft echter een zware hersenschudding en herinnert zich niets.
Wanneer we bij de piloot komen, ligt het scherm netjes achter hem. De helm is als nieuw en heeft geen beschadiging. Waarschijnlijk is hij na de landing gestruikeld en met de knie zijn hoofd geraakt. Het rare is: Hij heeft geen zichtbare ernstige verwondingen(schrammen, breuken, schaafwonden) op het sneetje bij zijn wenkbrauw van de zonnebril na. |
|
15274 |
01-08-2020 |
|
|
C |
|
|
|
Air Design Volt 3 |
De wind was de hele dag vrij recht op de baan maar draaide het laatste half uur steeds meer naar Noord. Een bomenrij Meer... De wind was de hele dag vrij recht op de baan maar draaide het laatste half uur steeds meer naar Noord. Een bomenrij (bos) maakt op dat moment het starten lastiger. Voor leerlingen en tandemvluchten waren we al gestopt. Piloot starte normaal en scherm gaat prima en geleidelijk omhoog . Tot een meter of 5-6 het scherm meer naar achtern ging (toename druk verzoorzaakt doordat het scherm op boomtophoogte kwam en de wind vrij spel had) De liermannen hebben geen gas bij gegeven. Op deze hoogte kwam het tot een spontane release( Type Meerbeek trap release) de Piloot remde het scherm flink aan vermoedelijk om te voorkomen dat het scherm naar voren zou schieten. Vanuit mijn zicht werd er teveel geremd waardoor het scherm in ee soort parachutage naar beneden ging. Op een hoogte van ca 2 meter kreeg de wind vat op het scherm en klapte naar achteren waardoor de piloot de laatste ca 2 meter hard viel) . Ik ben van mening dat de piloot , als hij wat gedoceerde geremd had het toestel rustig had kunnen uitvliegen en normaal landen. tegelijkertijd besef ik mij wel dat als het scherm hard naar voren gedoken zou zijn de pendelbeweging flink was geweest en wellicht ook tot een stevige impact had kunnen leiden. Er was m.i. echter geen reden waarom het scherm hard naar voren zou schieten als je dat gedoseerd opvangt. Maar zo laag bij de grond zal dat altijd de vraag blijven. Net zoals het de vraag zal zijn waarom de release bij een redelijk voorwaartse start toch openschiet. De star tot aan de spontane releas staan op film, de rest helaas niet) |
|
15247 |
14-07-2020 |
|
16 |
B2 |
|
|
|
Swing Nyos RS |
Ik ben weggestart met een knoop aan de linkerkant van mijn scherm.
Tot vlak boven de landingsplaats heb ik met gewicht Meer... Ik ben weggestart met een knoop aan de linkerkant van mijn scherm.
Tot vlak boven de landingsplaats heb ik met gewicht koers kunnen houden. Om tegen de wind in te landen heb ik een bocht (naar de aangedane kant) gemaakt, toen ik deze wilde stoppen is m'n scherm op ongeveer 8 meter in een stall/negatief gekomen waardoor ik hard tegen de grond kwam. |
|
15196 |
16-07-2020 |
|
46 |
B2 |
|
|
|
Ozone Buzz Z4 |
Het weer was 's ochtends slecht, 's middags trok de bewolking wat op. Er werd met de groep besloten geen taak Meer... Het weer was 's ochtends slecht, 's middags trok de bewolking wat op. Er werd met de groep besloten geen taak te gaan vliegen, maar gewoon vrij te vliegen voor de piloten die daar zin in hadden. Een aantal (gebrevetteerde) piloten ging naar Planfait om vandaar te starten. De weersomstandigheden waren kalm, rustige wind en bijna volledige bewolking. Er waren reeds een tiental piloten in de lucht. Doordat er vrij werd gevlogen was er geen begeleiding en vloog ieder voor zich.
Eenmaal in de lucht werd een melding over de radio gedaan van een incident. De instructeur vraagt piloten in de groep of het mogelijk is over de plek heen te vliegen om te kijken wat er loos is. Dit lukt niet. Er kwam op dit moment onduidelijkheid / verwarring over de waarneming van het incident. De persoon die het gemeld had, twijfelt of het bergbeklimmers waren die hij gezien had of toch een paragliding piloot. Uiteindelijk wordt er via de startleider op de Forclaz een helicopter gebeld. Het duurt ca. 15 minuten voordat de heli arriveert. De heli heeft ca. 7 minuten gezocht, niks gevonden en is weer vertrokken. Inmiddels was de groep geland op het landingsterrein. De twee instructeurs vlogen op dit moment nog in de lucht en denken dat het loos alarm was. Dit werd mede versterkt door de melding dat de deelnemers geland waren, inclusief een melding dat de persoon in kwestie verderop aan de andere kant van het veld veilig geland zou zijn. Beide instructeurs zijn daarna ook geland en pas daarna werd duidelijk dat de groep niet compleet was en de persoon in kwestie niet op de landing was. De eerdere melding dat de piloot veilig geland was, bleek foutief te zijn: het was een zelfde glider maar met een andere piloot. Er waren die dag meerdere gliders in de lucht die precies op de glider van de persoon in kwestie leken.
Vervolgens worden er pogingen ondernomen om de piloot per radio of telefoon te pakken te krijgen. Dit mislukt. Daarna wordt besloten naar de start toe te rijden met de hoop daar een beter bereik te krijgen en de piloot te kunnen bereiken. Dit lukt eveneens niet. De twee instructeurs besluiten op dat moment om het bos in te lopen en de piloot te gaan zoeken. Andere deelnemers die op de Forclaz staan hebben contact met de startleider aldaar en er wordt besloten wederom een heli te laten komen. Zijn mobiele nummer wordt doorgegeven aan de reddingsdienst en naar het verhaal gaat hebben ze hiermee zijn positie kunnen peilen. De tweede heli heeft ca. 10 a 15 mins gezocht en uiteindelijk wordt de piloot dood gevonden.
Naar de oorzaak van het incident blijft het gissen. Er is niemand die het gehele incident heeft gezien. Een Franse tandempiloot /instructeur heeft bij de politie verklaard dat hij de piloot met het scherm naar beneden heeft zien vallen nadat hij eerst een pendel waarnam en daarna een twist. Daarna verloor hij hem uit het oog. Deze piloot is er daarna over heen gevlogen en heeft geprobeerd te roepen en contact te krijgen, helaas zonder succes. Dit verhaal hebben we van de politie te horen hebben gekregen, wat er verder in zijn proces verbaal staat is ons onbekend en hebben we geen inzage in.
We blijven allemaal achter met veel vragen en verdriet. Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden. |
|
15151 |
26-07-2020 |
|
48 |
B2 |
|
|
|
Swing Arcus 4 |
Pilote wilde een B-stall trekken, deze is (waarschijnlijk) te diep getrokken waardoor scherm in een hoefijzer trok. Bij Meer... Pilote wilde een B-stall trekken, deze is (waarschijnlijk) te diep getrokken waardoor scherm in een hoefijzer trok. Bij proberen te herstellen dook het scherm asymmetrisch aan met een cravat tot gevolg. Dit resulteerde direct in een rotatie. Reservescherm gegooid, deze opende zich helaas niet goed doordat deze in de lijnen terechtgekomen is. |
|
14425 |
21-06-2020 |
|
55 |
PgPL 2 berg en lier |
|
|
|
MacPara Eden-5 |
Volgens ooggetuigen vertoont het scherm wat vreemde bewegingen op ongeveer 60 meter hoogte. Piloot zit dan al de final Meer... Volgens ooggetuigen vertoont het scherm wat vreemde bewegingen op ongeveer 60 meter hoogte. Piloot zit dan al de final fase van het circuit, naar mijn mening te ver van het landingsveld en boven een aangrenzend veld met een rij fruitbomen tussen het landingsveld en het veld waar hij vliegt. De gesignaleerde bewegingen worden waarschijnlijk veroorzaakt door de wind die door de bomen een turbulentie veroorzaken boven het volgende veld.
Het scherm lijkt verder onder controle en de piloot arriveert op 15 tot 20 meter hoogte boven de bomenrij om aan het laatste deel van zijn final te beginnen. Op dat moment wordt (waarschijnlijk) een frontstal gevolgd door een grote asymmetrische inklapper, waarop het scherm wegdraait en de piloot het scherm niet meer in de juiste richting vliegend krijgt, maar in de draai de grond raakt met zware verwondingen tot gevolg. |
|
14374 |
24-06-2020 |
|
36 |
Brevet 1 |
|
|
|
BGD Magic |
Tijdens start niet voldoende snelheid om los te komen en na ca. 30 meter scherm achter piloot gevallen.
Niet in vlucht Meer... Tijdens start niet voldoende snelheid om los te komen en na ca. 30 meter scherm achter piloot gevallen.
Niet in vlucht geweest maar door de helling van het dit deel van de start waarschijnlijk wel iets gegleden 1 a 2 meter. |
|
13930 |
29-05-2020 |
|
19 |
|
|
|
|
AirDesign Easy |
Het betrof de tweede start van de dag. De eerste start was probleemloos verlopen.
De startcondities waren goed Meer... Het betrof de tweede start van de dag. De eerste start was probleemloos verlopen.
De startcondities waren goed omstreeks 15 km/u wind (zeker niet meer) recht op de baan. De piloot wachtte meer voorspanning af, hetgeen onder die omstandigheden niet nodig was. De startleider heeft hem die aanwijzing ook vrijwel direct gegeven. De piloot heeft het scherm daarop met redelijke voorspanning opgezet. De lier trok niet te hard, eerder juist rustig. Het scherm kwam goed op tot boven de piloot en de piloot steeg op. Hij remde daarbij iets aan, maar niet te diep. Meerdere toeschouwers bevestigden achteraf, dat zijn handen niet onder schouderhoogte waren.
Toen de piloot tot omstreeks 5 m boven de grond was gestegen, stallde het scherm volledig. Geheel volgens de verschijnselen van een full stall, verloor het scherm zijn laterale vorm, bleef wel loodrecht op de lierrichting en schoot sterk naar achteren.
Piloot en scherm vielen vrijwel verticaal naar beneden. De piloot kwam ruggelings op de grond. Hoewel dat niet goed te zien is geweest, moet aangenomen worden, dat de airbag nog niet geheel was gevuld.
Het is zeer onbevredigend, dat er geen duidelijke aanwijzing is van de aanleiding van het ongeval.
Later vastgesteld dat er in de verschillende luchtlagen merkbare verschillen waren in windrichting en windsnelheid. |
|
13439 |
31-01-2020 |
|
51 |
3 |
|
|
|
Nova Phantom |
Ik was een nieuw harnas aan het testen (2e vlucht)
Boven de landingsplaats zette ik een steilspiraal in. Ik had het Meer... Ik was een nieuw harnas aan het testen (2e vlucht)
Boven de landingsplaats zette ik een steilspiraal in. Ik had het idee dat ik hoog genoeg zat (minimaal 300m) voor een korte spiraal, om te kijken hoe het is met dit nieuwe harnas. Nadat ik de spiraal had ingezet, merkte ik wel een klein beetje verschil tov van mijn eigen harnas. Daar speelde ik een beetje mee, keek te lang alleen in mn scherm, en net toen ik aan de uitleiding begon keek ik weer naar beneden en zat 10m boven de grond.... een split second daarna klapte ik op de grond.
Kennelijk heb ik mijn hoogte totaal verkeerd ingeschat, was ik door nieuwsgierigheid mbt hoe het nieuwe harnas reageerde afgeleid en te lang aan het spelen zonder naar beneden te kijken, en ging ik misschien toch iets harder dan gedacht.
100% stommiteit, ik heb tientallen steilspiralen gedaan, deze ging verder ook totaal gecontroleerd en prima, niks bijzonders, behalve dat de hoogte op was....
geen enkel externe factor (scherm, harnas, weer) speelde een rol, hooguit een positieve wat betreft de protectie van het harnas: het was een erg harde klap en had nog veel erger kunnen zijn zonder goede protectie. |
|
13411 |
17-02-2020 |
|
47 |
Schermvliegen |
|
|
|
Swing Mistral 7 |
Na enige tijd te vliegen, kwam ik in een bergkom in een zinkgebied terecht. Door laag hangende powerlines was het Meer... Na enige tijd te vliegen, kwam ik in een bergkom in een zinkgebied terecht. Door laag hangende powerlines was het onmogelijk nog naar het dal te vliegen. Enige plaats om te landen in die bergkom, was een klein vlak veldje bij een boerderij, naast een weg. Afbouwen ging prima. In de final vloog ik een grote boom voorbij die iets lager op de helling stond. Op 10 m hoogte kreeg ik een inklapper, kon deze zo laag niet meet herstellen , kwam in een neg.spin. De laatste 7.5 m ben ik recht op mijn rug terecht gekomen. De schock was hard. De eerste 5 min. Kon ik niet bewegen en had moeite met ademen. Anderen die mijn gekreun hoorden , snelden ter hulp en brachten mij naar het dorp. Ik verbleef een nacht in het ziekenhuis. Op eigen kracht kon ik huiswaarts keren. Ik had mijn vlug omgebouwd om dan thuis een extra check te laten doen. |
|