# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
12916 |
08-11-2019 |
|
53 |
1 |
|
|
|
Sky Paragliders Aya |
Piloot zit op een stabiele final, is tijdig uit zijn zitje, komt wat harder neer door windgradiënt, valt voorover Meer... Piloot zit op een stabiele final, is tijdig uit zijn zitje, komt wat harder neer door windgradiënt, valt voorover en blesseert daarbij zijn pols. In het ziekenhuis blijkt een scheurtje en wordt de onderarm in een half gipsverband gelegd. |
|
12727 |
19-10-2019 |
|
63 |
B1 |
|
|
|
Swing Arcus RS |
Tijdens de rit omhoog naar de 1700 start vraagt de piloot over thermiek bij de Babadag. Er wordt hem verteld hiermee Meer... Tijdens de rit omhoog naar de 1700 start vraagt de piloot over thermiek bij de Babadag. Er wordt hem verteld hiermee terughoudend te zijn en dat hij zeker niet bij de rotsformaties links van de start mag vliegen. Er wordt hem verteld dat die plek erg turbulent kan zijn en daarom ook de "muizenval" genoemd wordt.
Na de start en uit het zicht van de instructeur, gaat de piloot om volstrekt onbegrijpelijke redenen toch links de muizenval in! Samen met een andere, onbekende buitenlandse piloot overigens. Beide piloten crashen na verkeerd i.c. overreageren op heftige turbulentie en mogen van geluk spreken dat ze er met relatief licht letsel vanaf komen.
De piloot heeft geen verklaring waarom hij de instructie c.q. het expliciete verbod genegeerd heeft. Dit is echter niet de eerste keer dat de piloot een onbegrijpelijke keuze maakt en dit wordt meegenomen in een evaluatie over hoe zijn gekoesterde wens om te vliegen verder ingevuld kan worden. |
|
12361 |
14-09-2019 |
|
55 |
L3, L3, TV |
|
|
|
Gradient Bi-Golden2 |
Piloot komt op final met 0-wind. Passagier is al hoog uit het harnas. Het is een normale 0-wind landing, waarbij na het Meer... Piloot komt op final met 0-wind. Passagier is al hoog uit het harnas. Het is een normale 0-wind landing, waarbij na het uitflaren er nog enkele stappen gelopen moeten worden.
Bij de 1e stap die de passagier zet, verstapt/bezeert hij zich waardoor hij niet goed verder door kan lopen. Piloot en passagier maken wel nog een paar passen maar piloot voelt direct dat het mis is met passagier.
Piloot en passagier zijn beiden niet gevallen, maar passagier gaat na enkele passen liggen omdat hij niet meer op zijn been kan staan.
Letsel passagier is een afgescheurde spier. |
|
12322 |
18-06-2019 |
|
53 |
B2 |
|
|
|
MacPara Eden 5 |
Te hoog op final; overshoot; aan het einde van het landingsveld water; daarom op lage hoogte (ca. 4 meter) scherpe Meer... Te hoog op final; overshoot; aan het einde van het landingsveld water; daarom op lage hoogte (ca. 4 meter) scherpe bocht naar rechts gedraaid ter voorkoming van waterlanding . Daardoor harde landing.
Zie https://xcglobe.com/pilots#show-flight/2281472/ |
|
12278 |
04-10-2019 |
|
37 |
B2 |
|
|
|
Advance Alpha 5 |
Uitgezakt. Willen een toplanding maken , maar niet meer tegen de wind in kunnen landen. Meer... Uitgezakt. Willen een toplanding maken , maar niet meer tegen de wind in kunnen landen. |
|
12152 |
12-07-2019 |
|
31 |
Geen |
|
|
|
Swing Mito |
Piloot maakt een bocht van het landingsterrein af en corrigeert daarna te heftig. Hij doet zijn handen omhoog en de Meer... Piloot maakt een bocht van het landingsterrein af en corrigeert daarna te heftig. Hij doet zijn handen omhoog en de vleugel duikt naar voren en hij komt achter de vleugel aan en landt op zijn voeten maar met te hoge impact.
Piloot is ook in het begin van de cursusweek te wild met zijn stuurbewegingen tijdens de start en vlucht. Voor elke start wordt dit met hem besproken en medegedeeld. Het wordt gedurende de week langzaam aan beter. Echter enthousiast voor zijn laatste vlucht maakt hij bij de landing een te wilde stuurbeweging om te corrigeren. |
|
12110 |
25-06-2019 |
|
64 |
B3 |
|
|
|
Advance Iota 2 |
Voor het startvenster thermiekend, vrij turbulent, harde asymmetrische klapper > 60 % links, extreem aanduiken Meer... Voor het startvenster thermiekend, vrij turbulent, harde asymmetrische klapper > 60 % links, extreem aanduiken scherm met onmiddelijk 3 twists, ingedraaid scherm ook en in steilspiraal ( > 32 msec later op instrument), half op mijn kop naar benee, reserve snel gegooid uit angst buiten bewustzijn te geraken, door G's best zwaar te trekken. Deze ontplooide onmiddelijke met een flinke ruk, hierdoor harnas flink beschadigd, niet srtuctureel, wel alle ' tussen materiaal' bij ritsen en banden. Landing redelijk geluk op vlak terrein, scherm tevoren geheel binnen kunnen halen. |
|
12002 |
14-08-2019 |
|
52 |
Geen |
|
|
|
Swing Mito |
Bij de landing heeft de piloot zijn benen onder zijn harnas opgetrokken. Vervolgens met benen onder het harnas geland. Meer... Bij de landing heeft de piloot zijn benen onder zijn harnas opgetrokken. Vervolgens met benen onder het harnas geland. Pilootgewicht via voorkant plank op de kuit gedrukt. |
|
11999 |
25-08-2019 |
|
31 |
Geen |
|
|
|
Ozone Element |
Weinig wind op startplaats, lang gewacht op upwind. Toen gestart op aan wijzing startleider. In de versnellingsfase Meer... Weinig wind op startplaats, lang gewacht op upwind. Toen gestart op aan wijzing startleider. In de versnellingsfase wind van opzij waardoor 50% inklapper op rechts. Piloot struikelde over een steen. Het scherm draaide en trok piloot naar rechts. Piloot twiste en kwam iets lager op de start terecht. |
|
11972 |
11-08-2019 |
|
41 |
Schulungsbestatigung |
|
|
|
Swing Mito |
Bij de oefenhelling staan altijd paaltjes waar schrikdraad aan vast zit. Deze leggen we allemaal plat. Tot aan de Meer... Bij de oefenhelling staan altijd paaltjes waar schrikdraad aan vast zit. Deze leggen we allemaal plat. Tot aan de zijkant.
Cursist ging tijdens een van zijn eerste vluchten naar de zijkant van de het veld. Door doelfixatie ging hij richting het paaltje en schopte het nog staan de paaltje om met zijn voeten. Helaas zit er in deze paaltjes een uitsteeksel die wordt gebruikt om de paaltjes in de grond te doen.
Dit uittrekseltje kwam precies in zijn boven achterbeen. En redelijk diep. Wel ging dat ding er ook gelijk weer uit. Doordat de cursist een beetje omhoog sprong. |
|