# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
36415 |
18-06-2025 |
|
59 |
1 |
|
|
|
Ozone Moxie |
Te veel rem bij de start, instructeur op de berg gaf het commando om minder rem te geven, remmen werden snel Meer... Te veel rem bij de start, instructeur op de berg gaf het commando om minder rem te geven, remmen werden snel losgelaten, vervolgens werd het commando voor meer rem gegeven, maar er werd te veel rem toegepast. De piloot vloog de bomen in, het scherm raakte los uit de bomen en de piloot kwam met gestrekt been op de grond terecht. Heupfractuur, gelukkig geen inwendige bloedingen. |
|
36370 |
10-05-2025 |
|
|
Brevet 1 |
|
|
|
Sky Aya2 |
Cursist GJ volgde gedurende de gehele vlucht gegeven instructies niet of pas op een veel te laat moment op en kwam Meer... Cursist GJ volgde gedurende de gehele vlucht gegeven instructies niet of pas op een veel te laat moment op en kwam daardoor ook pas op laatste mogelijke moment nog op final om zo nog tegen de wind in te kunnen landen, kwam laat en laag op de gewenste koers, maar stuurde te sterk waardoor pendel ontstond, landde op benen, gleed uit en kwam met flaren op linker pols terecht, welke direct pijn deed. Later bleek deze gebroken. |
|
36369 |
04-06-2025 |
|
61 |
Berg 3 |
|
|
|
Ozone Rush 5 |
Piloot start op schuine bergheling raakt in onbalans, valt naar rechts en word zijdelings weggezet er raakt met beide Meer... Piloot start op schuine bergheling raakt in onbalans, valt naar rechts en word zijdelings weggezet er raakt met beide benen/voeten hard een diepe greppel waardoor beide onderbenen boven de enkel botbreuken oplopen. |
|
36338 |
01-04-2025 |
|
32 |
|
|
|
|
Air Design Eazy 3 |
Eerste bergvlucht, milde wind uit het zuid oosten. Tijdens de vlucht toenemend, mechanische turbulentie bij landing, Meer... Eerste bergvlucht, milde wind uit het zuid oosten. Tijdens de vlucht toenemend, mechanische turbulentie bij landing, asymetrische inklapper rechts op final, gevolgd door 170 graden wegdraaien en harde landing in veld, tegen hekje tot stilstand gekomen |
|
36290 |
01-05-2025 |
|
51 |
Brevet III berg |
|
|
|
Swing Miura |
Piloot start rugwaarts op een kleine, redelijk drukke starthelling. Bij het opzetten heeft het scherm zich goed gevuld. Meer... Piloot start rugwaarts op een kleine, redelijk drukke starthelling. Bij het opzetten heeft het scherm zich goed gevuld. de piloot draait vrij snel om, waarbij het scherm aan de rechterkant naar voren schiet en voor 1/3 deel inklapt. De piloot wil dit herstellen maar wordt door het scherm meegetrokken naar rechts. Het scherm opent zich en gaat vliegen. De piloot wordt meegetrokken en komt met zijn rechterbovenbeen hard op een ondergelegen plateautje ten val. |
|
36288 |
27-04-2025 |
|
|
Geen |
|
|
|
Swing Mura |
Bij het circuit op final heeft de piloot nog een cirkel linksom ingezet. Waarschijnlijk door een windvlaag en Meer... Bij het circuit op final heeft de piloot nog een cirkel linksom ingezet. Waarschijnlijk door een windvlaag en windrichting verandering kwam piloot te dicht bij bomen en boerderij en heeft het scherm daarbij negatief getrokken |
|
36264 |
03-05-2025 |
|
60 |
|
|
|
|
Sky Paragliders Gaia 3 |
Piloot maakte op lage hoogte nog een ietwat te sportieve 90-graden bocht waarna het scherm aandook. Piloot probeerde Meer... Piloot maakte op lage hoogte nog een ietwat te sportieve 90-graden bocht waarna het scherm aandook. Piloot probeerde nog te flaren, maar raakte toch nog wat harder de grond. |
|
36127 |
21-01-2025 |
|
59 |
|
|
|
|
Ozone Swift Six |
Niet door mijzelf gezien: Piloot maakt een normale buitenlanding op een geschikte locatie daarvoor, in kalme Meer... Niet door mijzelf gezien: Piloot maakt een normale buitenlanding op een geschikte locatie daarvoor, in kalme weerscondities en weinig wind. Piloot blijft met de voet in een klein taai struikje hangen, waardoor de voer gedraaid wordt en met als gevolg 3 breuken in het onderbeen. |
|
36126 |
07-01-2025 |
|
56 |
SoPi |
|
|
|
Gradient Nevada2 Light |
Niet door mijzelf gezien: Piloot flaret bij de landing iets te hoog en komt daardoor wat harder op de grond. Het scherm Meer... Niet door mijzelf gezien: Piloot flaret bij de landing iets te hoog en komt daardoor wat harder op de grond. Het scherm heeft nog veel snelheid en trekt de piloot voorover, waardoor die op de schouder valt en de bovenarm breekt. |
|
36120 |
09-03-2025 |
|
50 |
B2 en L2 |
|
|
|
Nova Ion 6 |
Bij het traplieren uitdraai richting gewijzigd van aanvankelijk rechts naar links, waarop traprelease opende, daar Meer... Bij het traplieren uitdraai richting gewijzigd van aanvankelijk rechts naar links, waarop traprelease opende, daar lierkabel over rechterbeen piloot hing. Vervolgens is de lierkabel in contact gekomen met harnas, beenstrekker of speed. Harnas werd onder scherm gedraaid. Draai leek niet te stoppen, lichaam richting horizontaal en gezien hoogte, 80-120 meter, reserve geworpen. Worp succesvol, goede richting, vlot geopend en snel vliegend. Inhalen hoofdscherm leidde tot dalen in stabiele positie met een snelheid van 4.8 mtr per seconde. Veilig geland.
Van het incident zijn twee getuigen. Reconstructie voor een gedegen analyse blijkt lastig. Gehele incident is niet gezien. Getuige 2 zag reserve openen en concludeerde spontane release, maar reconstrueerde later op basis van het zien van draaiende benen 'spin'. Lieroperator zat op afstand en de zon belemmerde goed zicht. Hij zag piloot draaien en draairichting wijzigen, alles ging rustig. Weersomstandigheden rustig, 10 km per uur, windrichting 70 graden.
Samen de situatie geëvalueerd en daar twee leerpunten uit gehaald, piloot instructie vanaf lier zonder richtingsaanduiding en zelfvertrouwen van piloot in vliegvaardigheid, eigen keuzes maken en uitvoeren. |
|