# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
35811 |
30-07-2024 |
|
63 |
B2 |
|
|
|
Sup Air Eona 3 |
Scherm kwam bij bergstart met nauwelijks wind, iets scheef op. (had net een ander huurscherm ivm schade aan mijn eigen Meer... Scherm kwam bij bergstart met nauwelijks wind, iets scheef op. (had net een ander huurscherm ivm schade aan mijn eigen scherm).
In de versnellingsfase ging ik corrigeren door de loopkoers aan te passen. In de helling zat en bult (met uitstekende rots). Ik was net daarvoor los, maar kon botsing met de rots niet meer vermijden.(had dus niet goed genoeg gekeken) Daarmee middenvoetsbeentje gebroken.
Ik raakte in een twist (gedraaide risers), maar kon dat snel herstellen door risers uit elkaar te drukken. Vloog parallel aan de helling en heb veel manoeuvres gemaakt om bomen te vermijden. |
|
35642 |
15-09-2024 |
|
44 |
Brevet 2 |
|
|
|
Nova Ion 4 |
Gebrevetteerde piloot heeft scherm en lijnen zelf uitgebreid gecontroleerd. Toch blijken bij de start rechts twee Meer... Gebrevetteerde piloot heeft scherm en lijnen zelf uitgebreid gecontroleerd. Toch blijken bij de start rechts twee stuurlijnen een knoopje te hebben - waarschijnlijk een verdraaiing met de achterste lijnen. Het scherm trekt direct naar rechts, wat de piloot niet corrigeert. De lierman grijpt snel in maar dat voorkomt niet dat het scherm al een paar meter vliegt, negatief gaat en de piloot daardoor hard op de voeten landt. De zere voet blijkt na controle bij de eerste hulp een middenvoetsbeentje gebroken te hebben. |
|
35580 |
28-08-2024 |
|
38 |
|
|
|
|
Swing Miura RS |
Piloot vliegt in final op landing Gemona (Orvenco) maar komt te hoog binnen. Piloot maakt 180 graden draai en landt met Meer... Piloot vliegt in final op landing Gemona (Orvenco) maar komt te hoog binnen. Piloot maakt 180 graden draai en landt met wind mee. piloot schrikt daar van en remt behoorlijk af en flairt net te vroeg. tussen 0,5 en 1 meter stalt het scherm. Piloot had de stuurtokkels onder zijn harnas en land op zijn kont en bezeerde zijn pols. Piloot naar ziekenhuis daar constateerde men een verstuikte pols. In Nederland is nog een foto gemaakt en daar kwam uit 2 breukjes in zijn pols. |
|
35501 |
24-06-2024 |
|
50 |
B3 |
|
|
|
Advance Omega ULS |
Vloog de berg aan in de lijzijde. Dacht dat het wel kon, maar de wind was toch te hard. Meer... Vloog de berg aan in de lijzijde. Dacht dat het wel kon, maar de wind was toch te hard. |
|
35422 |
02-07-2024 |
|
47 |
B3L3 TP HI HB |
|
|
|
Advance Iota DLS |
Piloot vloog op een hoogte van 2350 meter (ongeveer 200 meter AGL), richting het noorden op de Dormillouse-bergkam. Na Meer... Piloot vloog op een hoogte van 2350 meter (ongeveer 200 meter AGL), richting het noorden op de Dormillouse-bergkam. Na een goede bergstart ruim een uur eerder, was piloot bezig aan een mooie overlandvlucht. Zelfverzekerd, geen situatie in de lucht die deed vermoeden dat de vliegcondities slecht waren. Integendeel. Er vlogen ook andere paragliders in de lucht en het weer zag er goed uit. Eerder tijdens de vlucht weliswaar een enkel inklappertje gehad tijdens thermieken, maar niet iets om je zorgen over te maken.
Vanuit het niets kreeg piloot een 60 – 70% a-symmetrische inklapper aan de rechterkant, bij geen of nauwelijks gebruik van speed. Waardoor die inklapper ontstond blijft onduidelijk. Piloot vloog aan loefzijde, ruim voor de bergwand. Piloot had in de 50 voorgaande vlieguren aan dit scherm, in minstens soortgelijke vliegcondities, dit niet eerder meegemaakt. Piloot werd automatisch onder het nog vliegende deel van het scherm geslingerd en voelde dat het scherm direct agressief naar rechts dook. Nog voordat piloot adequaat kon reageren sloeg het podharnas al in een risertwist en bleek het niet meer mogelijk tegen te sturen. De twist zat zo hoog dat piloot niet bij de achterste riders kon om tegen te sturen en het scherm dook in een paar seconden in een nose-down spiraal hard naar beneden (+2,4 G). Kijkend naar het scherm en naar de grond, in dit geval de berghelling, besloot piloot niet verder te proberen het scherm vliegend te krijgen, maar de reserve te gooien. Nog voordat de reserve zich volledig had ontvouwt, verminderde al de snelheid van de spiraal. Enkele seconden na het gooien van de reserve, op de rug geland (eerst voeten, als laatste hoofd) op schuine berghelling. Van inklapper tot landing duurde 12-14 seconden.
Vanwege harde landing en pijn tussen de schouders, in combinatie met de steile berghelling, is piloot afgevoerd met een helikopter. CT-scan in het ziekenhuis van Digne-les-Bains wees uit dat er geen breuken waren. Wel kneuzingen en spierpijn.
Door de reddingsactie en de wieken van de helikopter zijn paraglider, reserve en harnas beschadigd. |
|
35323 |
20-06-2024 |
|
46 |
B2 Berg |
|
|
|
Skywalk Tequila 4 |
Schouderbreuk na val op zij na inklapper bij start Meer... Schouderbreuk na val op zij na inklapper bij start |
|
33990 |
17-09-2023 |
|
58 |
Berg 3 |
|
|
|
Ozone Delta 4 |
Niet voldoende mijn scherm aan gevoeld. Teveel bezig met de landing terwijl het turbulent was, Meer... Niet voldoende mijn scherm aan gevoeld. Teveel bezig met de landing terwijl het turbulent was, |
|
33922 |
07-11-2023 |
|
59 |
Lierbrevet 2 |
|
|
|
Sky Paragliders Qudos 2 |
De piloot komt aan vliegen bij het landingsterrein. Hij blijft hoogte houden en wil dmv van 'vlinderen' Meer... De piloot komt aan vliegen bij het landingsterrein. Hij blijft hoogte houden en wil dmv van 'vlinderen' hoogte verliezen en de voorwaartse snelheid verimnderen omdat hij richting het einde van het landingsveld vloog waar een stroomdraad hing. ( Dit is wat de piloot zelf aan geeft) |
|
33902 |
09-09-2023 |
|
40 |
B3, L3 |
|
|
|
Ozone Magnum 3 |
Bij opzetten tandemscherm kwam deze schuin op. Commando van SL om dit
te corrigeren. Scherm ging richting horizontale Meer... Bij opzetten tandemscherm kwam deze schuin op. Commando van SL om dit
te corrigeren. Scherm ging richting horizontale positie en SL geeft start commando. Door het beginnen met lieren kwam de lichtere kleinere piloot van de grond, terwijl de lange passagier struikelde/stopte met lopen. SL brak de start af. Passagier valt naar rechts en landt op been/knie van de piloot. |
|
33794 |
04-06-2023 |
|
58 |
B3 |
|
|
|
Ozone Buzz 4 |
Na scheef opkomen scherm onvoldoende correctie, start afgebroken. Uitgegleden en achterwaart gevallen.
Direct pijn en Meer... Na scheef opkomen scherm onvoldoende correctie, start afgebroken. Uitgegleden en achterwaart gevallen.
Direct pijn en onnatuurlijke stand pols.
door aanwezige EHBO gespalkt, pijn stilling en naar ziekenhuis voor foto en gips. |
|