# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
36127 |
21-01-2025 |
|
59 |
|
|
|
|
Ozone Swift Six |
Niet door mijzelf gezien: Piloot maakt een normale buitenlanding op een geschikte locatie daarvoor, in kalme Meer... Niet door mijzelf gezien: Piloot maakt een normale buitenlanding op een geschikte locatie daarvoor, in kalme weerscondities en weinig wind. Piloot blijft met de voet in een klein taai struikje hangen, waardoor de voer gedraaid wordt en met als gevolg 3 breuken in het onderbeen. |
|
36126 |
07-01-2025 |
|
56 |
SoPi |
|
|
|
Gradient Nevada2 Light |
Niet door mijzelf gezien: Piloot flaret bij de landing iets te hoog en komt daardoor wat harder op de grond. Het scherm Meer... Niet door mijzelf gezien: Piloot flaret bij de landing iets te hoog en komt daardoor wat harder op de grond. Het scherm heeft nog veel snelheid en trekt de piloot voorover, waardoor die op de schouder valt en de bovenarm breekt. |
|
36120 |
09-03-2025 |
|
50 |
B2 en L2 |
|
|
|
Nova Ion 6 |
Bij het traplieren uitdraai richting gewijzigd van aanvankelijk rechts naar links, waarop traprelease opende, daar Meer... Bij het traplieren uitdraai richting gewijzigd van aanvankelijk rechts naar links, waarop traprelease opende, daar lierkabel over rechterbeen piloot hing. Vervolgens is de lierkabel in contact gekomen met harnas, beenstrekker of speed. Harnas werd onder scherm gedraaid. Draai leek niet te stoppen, lichaam richting horizontaal en gezien hoogte, 80-120 meter, reserve geworpen. Worp succesvol, goede richting, vlot geopend en snel vliegend. Inhalen hoofdscherm leidde tot dalen in stabiele positie met een snelheid van 4.8 mtr per seconde. Veilig geland.
Van het incident zijn twee getuigen. Reconstructie voor een gedegen analyse blijkt lastig. Gehele incident is niet gezien. Getuige 2 zag reserve openen en concludeerde spontane release, maar reconstrueerde later op basis van het zien van draaiende benen 'spin'. Lieroperator zat op afstand en de zon belemmerde goed zicht. Hij zag piloot draaien en draairichting wijzigen, alles ging rustig. Weersomstandigheden rustig, 10 km per uur, windrichting 70 graden.
Samen de situatie geëvalueerd en daar twee leerpunten uit gehaald, piloot instructie vanaf lier zonder richtingsaanduiding en zelfvertrouwen van piloot in vliegvaardigheid, eigen keuzes maken en uitvoeren. |
|
36087 |
21-08-2024 |
|
61 |
Brevet 2 Berg |
|
|
|
Sky Paragliders Kudos 2 |
Gebrevetteerd piloot zit in landingscircuit op meewindbeen en moet worden bijgestuurd omdat hij boven het Meer... Gebrevetteerd piloot zit in landingscircuit op meewindbeen en moet worden bijgestuurd omdat hij boven het landingsterrein komt en nog naar dwarswindbeen moet gaan. Eenmaal op dwarswindbeen draait piloot wel zelfstandig en tijdig op final, echter met erg veel stuurinput zonder deze af te vlakken met de buitenrem, ondanks dat dit door instructeur werd aangegeven.
Het scherm daalt daardoor sneller en piloot vangt dit niet op met een eerdere, tijdige noch volledige flare.
Piloot maakt daardoor een iets hardere landing op de zijkant en raakt de grond tevens met de hand, pols of arm. In het ziekenhuis blijkt de onderarm gebroken. |
|
36086 |
30-07-2024 |
|
53 |
Brevet 2 Berg |
|
|
|
Supair Eona 3 |
Gebrevetteerd piloot heeft in de startfase voldoende vliegsnelheid, maar laat het scherm te ver naar voren komen Meer... Gebrevetteerd piloot heeft in de startfase voldoende vliegsnelheid, maar laat het scherm te ver naar voren komen (zonder in te klappen).
Door het minderen van de lift raakt piloot met zijn voet een kleine verhoging, waardoor piloot struikelt, maar wel los komt. Later blijkt een botje in de voet gebroken. |
|
36080 |
|
|
|
|
|
|
|
Ozone Photon |
Bij landing met butterfly-techniek te diep in de remmen. Asymetrisch klapper rechts. Deze kunnen herstellen dmw Meer... Bij landing met butterfly-techniek te diep in de remmen. Asymetrisch klapper rechts. Deze kunnen herstellen dmw weighstshift en pompen in de rechterrem. Daarna weer aangeremd om de butterfly-landing voort te zetten. Door te lage snelheid veroorzaakte dit meteen een full-stall. Geschatte hoogte 7 meter. |
|
36054 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij mijn landing vloog ik te snel, wilde geen overshoot hebben. Remde daardoor te stevig aan. Gevolg: 2 meter naar Meer... Bij mijn landing vloog ik te snel, wilde geen overshoot hebben. Remde daardoor te stevig aan. Gevolg: 2 meter naar beneden maar scherm had nog wel veel snelheid. Kwam op mijn voeten terecht maar werd door mijn scherm ondersteboven getrokken. Viel op mijn rechterschouder met als gevolg de gebroken bovenarm. |
|
35811 |
30-07-2024 |
|
63 |
B2 |
|
|
|
Sup Air Eona 3 |
Scherm kwam bij bergstart met nauwelijks wind, iets scheef op. (had net een ander huurscherm ivm schade aan mijn eigen Meer... Scherm kwam bij bergstart met nauwelijks wind, iets scheef op. (had net een ander huurscherm ivm schade aan mijn eigen scherm).
In de versnellingsfase ging ik corrigeren door de loopkoers aan te passen. In de helling zat en bult (met uitstekende rots). Ik was net daarvoor los, maar kon botsing met de rots niet meer vermijden.(had dus niet goed genoeg gekeken) Daarmee middenvoetsbeentje gebroken.
Ik raakte in een twist (gedraaide risers), maar kon dat snel herstellen door risers uit elkaar te drukken. Vloog parallel aan de helling en heb veel manoeuvres gemaakt om bomen te vermijden. |
|
35642 |
15-09-2024 |
|
44 |
Brevet 2 |
|
|
|
Nova Ion 4 |
Gebrevetteerde piloot heeft scherm en lijnen zelf uitgebreid gecontroleerd. Toch blijken bij de start rechts twee Meer... Gebrevetteerde piloot heeft scherm en lijnen zelf uitgebreid gecontroleerd. Toch blijken bij de start rechts twee stuurlijnen een knoopje te hebben - waarschijnlijk een verdraaiing met de achterste lijnen. Het scherm trekt direct naar rechts, wat de piloot niet corrigeert. De lierman grijpt snel in maar dat voorkomt niet dat het scherm al een paar meter vliegt, negatief gaat en de piloot daardoor hard op de voeten landt. De zere voet blijkt na controle bij de eerste hulp een middenvoetsbeentje gebroken te hebben. |
|
35640 |
09-09-2024 |
|
53 |
PG Instructeur Lier & Berg |
|
|
|
Ozone Alpina 4 |
Tijdens de laatste landingsfase op ca 15 meter boven de landing is er een piloot linksboven met de voeten in mijn Meer... Tijdens de laatste landingsfase op ca 15 meter boven de landing is er een piloot linksboven met de voeten in mijn scherm gevlogen. Dit met een asymetrische inklapper als gevolg. Door correct handelen door mijzelf heb ik koers kunnen houden in mijn final en alsnog veilig kunnen landen, terwijl het scherm zich ook weer herstelde. De piloot die boven mij zat en mijn scherm heeft geraakt is zelf in de bomen links van de landing terechtgekomen en enkele meters naar beneden gevallen. Omstanders hebben zich direct over de piloot ontfermt. De piloot heeft er zelf geen verwondingen aan overgehouden en is met de schrik vrij gekomen. Bij het inzetten van het landingscircuit heb ik deze piloot waargenomen, die op dat moment nog hoger zat dan mij. Tijdens het gebruikelijke S-circuit bij deze landingsplek, die aan 3 kanten is omringd door water, heb ik de piloot niet meer gezien. Wat ook logisch is omdat deze schuin boven en achter mij moet hebben gezeten en mij op deze manier voorrang had moeten geven. Ik heb de piloot in kwestie kort na het voorval gesproken en zij gaf aan dat zij de landing niet goed had ingeschat, zonder daar detail over te geven. Later heb ik getuigen gesproken, die haar ook hadden gesproken . Zij hebben aangegeven dat de piloot niet gebrevetteerd is en in opleiding is bij vliegschool Inferno. Er was echter geen (hulp)instructeur aanwezig op de landing om haar te begeleiden. Deze kwam pas 5 minuten na het voorval aanlopen. |
|