# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
33606 |
17-10-2023 |
|
17 |
B1 |
|
|
|
Air Design Eazy S2 |
Piloot is cursist. Cursist heeft zich tijdens de opleiding altijd getoond als goed luisterende en handelende piloot. De Meer... Piloot is cursist. Cursist heeft zich tijdens de opleiding altijd getoond als goed luisterende en handelende piloot. De oefening was het uitvoeren van een snelle 360. De cursist heeft dit al 5 maal goed uitgevoerd en ook goed uitgeleid.
Er was nog hoogte voor een maal de oefening en daarna zou de cursist ruim hoogte hebben om naar landingscircuit te komen. Bij de 6e maal oefening van de 360, na anderhalf rondje, krijgt de cursist de opdracht om uit te leiden. Dit gebeurde niet en het scherm ging versnellen. Hij kreeg 4 tot 5 maal de melding om zijn buitenste tokkel aan te remmen om de bocht uit te leiden. Dit gebeurde niet, toen is nog 6 maal herhaald om te flaren. Hij heeft het gehoord en geprobeerd, maar kreeg het niet voldoende voor elkaar.
De cursist is daarna op de grond terecht gekomen. |
|
33374 |
25-09-2023 |
|
25 |
Brevet 1 |
|
|
|
Swing Mito |
Is bezig met eindaanvlucht. Zit nog op ruime hoogte. Zakt plotseling snel en moet over obstakels, een overkapping heen Meer... Is bezig met eindaanvlucht. Zit nog op ruime hoogte. Zakt plotseling snel en moet over obstakels, een overkapping heen vliegen. Kiest er voor om tussen de 2 obstakels door te vliegen. Raakt met haar voeten een paal(op 50 cm hoogte) van het ene obstakel en schuift door op de grond. Volgens omstanders die het zagen gebeuren verbaasde het hun dat ze in plotseling zo snel zakte. (Dit is wat de pilote vertelde nadertijd.) |
|
31694 |
08-08-2023 |
|
30 |
Geen |
|
|
|
Ozone Buzz z7 |
In lichte wind van voren zet piloot scherm voorwaarts op.
Het scherm komt redelijk rustig op met oren. Piloot laat het Meer... In lichte wind van voren zet piloot scherm voorwaarts op.
Het scherm komt redelijk rustig op met oren. Piloot laat het scherm voorschieten, ondanks instructie over de radio om aan te remmen (* brake, brake, brake). Het scherm schiet voor, klapt in en valt achter de piloot. Piloot handelt niet, ondanks instructie over de radio om te flaren (*Stop, stop, stop). Linkerkant van het scherm begint weer te vliegen (voordat het de grond raakt) en gooit piloot met een slingerbeweging lateraal tegen de berg. |
|
31682 |
30-07-2023 |
|
44 |
B3 |
|
|
|
Ozone Rush 5 |
Te sterke bocht gemaakt naar links en hierbij vermoedelijk de linkerkant van de vleugel negatief getrokken. Meer... Te sterke bocht gemaakt naar links en hierbij vermoedelijk de linkerkant van de vleugel negatief getrokken. |
|
31606 |
02-08-2023 |
|
35 |
|
|
|
|
Nova Ion6 |
Piloot is aan het thermieken boven de berg. Tijdens het draaien in de bel scherm negatief getrokken. Besloot gelijk Meer... Piloot is aan het thermieken boven de berg. Tijdens het draaien in de bel scherm negatief getrokken. Besloot gelijk noodchute te gooien. Noodchute open. Scherm niet binnen gehaald waardoor piloot in het midden van een vliegend scherm hangt en noodchute. Hierdoor hard naar beneden gaat en enkele seconden na het gooien op de berg hard neerkomt. Hierna wordt de piloot door de wind meegetrokken aan zijn reserve en door de wind langs de berg meegesleurd. |
|
31554 |
12-06-2023 |
|
62 |
B3 |
|
|
|
Swing Serac RS |
Bij snel veranderende omstandigheden is de piloot gedwongen een buitenlanding te maken in een lij-zijdig gebied. In de Meer... Bij snel veranderende omstandigheden is de piloot gedwongen een buitenlanding te maken in een lij-zijdig gebied. In de laatste bocht reageert de piloot te heftig en gaat het scherm negatief. Met als gevolg dat de piloot naar schatting 4 meter, rechtstandig naar beneden valt. |
|
31418 |
24-07-2023 |
|
64 |
3 |
|
|
|
Swing Arcus2RS |
Negatief gegaan in de landing. Val van ca. 5m Meer... Negatief gegaan in de landing. Val van ca. 5m |
|
30502 |
27-06-2023 |
|
37 |
Onbekend |
|
|
|
Ozone Delta? |
Vanuit andere ooggetuige (gegevens bekend); piloot maakt een inschattingsfout in het maken van een 360-graden bocht Meer... Vanuit andere ooggetuige (gegevens bekend); piloot maakt een inschattingsfout in het maken van een 360-graden bocht voor de duin. Raakt op het laatste moment op volle snelheid (scherm + wind snelhied) het duin met z'n benen, scherm schiet naar voren en piloot tuimelt achterover het duin af.
112 melding, trauma heli, is stabiliseert en met de jeep naar de ziekenwagen gebracht.
Voorval staat deels op film, de crash zelf ontbreekt. |
|
29570 |
10-04-2023 |
|
57 |
2 Lier/Berg |
|
|
|
Ozone Buzz-z6 |
Vlak na start hoorde ik helikopter achter me die een boomlander ging ontzetten. Daardoor ipv. links langs berghelling Meer... Vlak na start hoorde ik helikopter achter me die een boomlander ging ontzetten. Daardoor ipv. links langs berghelling maar rechts dal in gevlogen, alwaar snel hoogte werd verloren. Zag buitenlanding plek aan lijzijde dal, en durfde niet teveel die kant op te vliegen wegens onbekendheid van windsterkte (was bang dat ik dal in gezogen zou worden). Zag pas laat dat loef-helft van gewassen was voorzien, en moest stukje richting lijzijde doorvliegen voor geschikter grasveld. Een hek scheide beide velden. Zat toen al erg laag, maar zag verderop muur dus wind mee landen was geen optie. Snel bocht gemaakt om toch tegen wind in te landen. Bij 3 kwart bocht zat ik al tegen de grond. Vlak voor crash benen vooruit licht gebogen gehouden. Na mij landde andere paraglider wel netjes tegen wind in, dus veld werd wel vaker voor dit doel gebruikt. |
|
29466 |
18-05-2023 |
|
55 |
B1 |
|
|
|
Swing Miura |
Piloot met meer dan 100 vluchten (berg en lier) en het theoriecertificaat op zak vliegt grotendeels zelfstandig. De Meer... Piloot met meer dan 100 vluchten (berg en lier) en het theoriecertificaat op zak vliegt grotendeels zelfstandig. De condities zijn wat thermisch op het lierveld, waardoor de wind soms draait. Bij de landing laat de piloot zich hierdoor waarschijnlijk verrassen: hij wordt in het circuit wat weggezet en corrigeert dit bij een laatste bocht te heftig. Het scherm gaat negatief. Op zich reageert de Miura mild zoals verwacht mag worden, maar dat voorkomt niet dat de piloot ongelukkig in een grotendeels lege sloot terecht komt. Hoewel flink beurs, besluit de piloot zelf naar huis te rijden. Bij een controle in het ziekenhuis de volgende dag blijkt een rib gebroken. |
|