# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
35422 |
02-07-2024 |
|
47 |
B3L3 TP HI HB |
|
|
|
Advance Iota DLS |
Piloot vloog op een hoogte van 2350 meter (ongeveer 200 meter AGL), richting het noorden op de Dormillouse-bergkam. Na Meer... Piloot vloog op een hoogte van 2350 meter (ongeveer 200 meter AGL), richting het noorden op de Dormillouse-bergkam. Na een goede bergstart ruim een uur eerder, was piloot bezig aan een mooie overlandvlucht. Zelfverzekerd, geen situatie in de lucht die deed vermoeden dat de vliegcondities slecht waren. Integendeel. Er vlogen ook andere paragliders in de lucht en het weer zag er goed uit. Eerder tijdens de vlucht weliswaar een enkel inklappertje gehad tijdens thermieken, maar niet iets om je zorgen over te maken.
Vanuit het niets kreeg piloot een 60 – 70% a-symmetrische inklapper aan de rechterkant, bij geen of nauwelijks gebruik van speed. Waardoor die inklapper ontstond blijft onduidelijk. Piloot vloog aan loefzijde, ruim voor de bergwand. Piloot had in de 50 voorgaande vlieguren aan dit scherm, in minstens soortgelijke vliegcondities, dit niet eerder meegemaakt. Piloot werd automatisch onder het nog vliegende deel van het scherm geslingerd en voelde dat het scherm direct agressief naar rechts dook. Nog voordat piloot adequaat kon reageren sloeg het podharnas al in een risertwist en bleek het niet meer mogelijk tegen te sturen. De twist zat zo hoog dat piloot niet bij de achterste riders kon om tegen te sturen en het scherm dook in een paar seconden in een nose-down spiraal hard naar beneden (+2,4 G). Kijkend naar het scherm en naar de grond, in dit geval de berghelling, besloot piloot niet verder te proberen het scherm vliegend te krijgen, maar de reserve te gooien. Nog voordat de reserve zich volledig had ontvouwt, verminderde al de snelheid van de spiraal. Enkele seconden na het gooien van de reserve, op de rug geland (eerst voeten, als laatste hoofd) op schuine berghelling. Van inklapper tot landing duurde 12-14 seconden.
Vanwege harde landing en pijn tussen de schouders, in combinatie met de steile berghelling, is piloot afgevoerd met een helikopter. CT-scan in het ziekenhuis van Digne-les-Bains wees uit dat er geen breuken waren. Wel kneuzingen en spierpijn.
Door de reddingsactie en de wieken van de helikopter zijn paraglider, reserve en harnas beschadigd. |
|
35323 |
20-06-2024 |
|
46 |
B2 Berg |
|
|
|
Skywalk Tequila 4 |
Schouderbreuk na val op zij na inklapper bij start Meer... Schouderbreuk na val op zij na inklapper bij start |
|
33990 |
17-09-2023 |
|
58 |
Berg 3 |
|
|
|
Ozone Delta 4 |
Niet voldoende mijn scherm aan gevoeld. Teveel bezig met de landing terwijl het turbulent was, Meer... Niet voldoende mijn scherm aan gevoeld. Teveel bezig met de landing terwijl het turbulent was, |
|
33922 |
07-11-2023 |
|
59 |
Lierbrevet 2 |
|
|
|
Sky Paragliders Qudos 2 |
De piloot komt aan vliegen bij het landingsterrein. Hij blijft hoogte houden en wil dmv van 'vlinderen' Meer... De piloot komt aan vliegen bij het landingsterrein. Hij blijft hoogte houden en wil dmv van 'vlinderen' hoogte verliezen en de voorwaartse snelheid verimnderen omdat hij richting het einde van het landingsveld vloog waar een stroomdraad hing. ( Dit is wat de piloot zelf aan geeft) |
|
33902 |
09-09-2023 |
|
40 |
B3, L3 |
|
|
|
Ozone Magnum 3 |
Bij opzetten tandemscherm kwam deze schuin op. Commando van SL om dit
te corrigeren. Scherm ging richting horizontale Meer... Bij opzetten tandemscherm kwam deze schuin op. Commando van SL om dit
te corrigeren. Scherm ging richting horizontale positie en SL geeft start commando. Door het beginnen met lieren kwam de lichtere kleinere piloot van de grond, terwijl de lange passagier struikelde/stopte met lopen. SL brak de start af. Passagier valt naar rechts en landt op been/knie van de piloot. |
|
33794 |
04-06-2023 |
|
58 |
B3 |
|
|
|
Ozone Buzz 4 |
Na scheef opkomen scherm onvoldoende correctie, start afgebroken. Uitgegleden en achterwaart gevallen.
Direct pijn en Meer... Na scheef opkomen scherm onvoldoende correctie, start afgebroken. Uitgegleden en achterwaart gevallen.
Direct pijn en onnatuurlijke stand pols.
door aanwezige EHBO gespalkt, pijn stilling en naar ziekenhuis voor foto en gips. |
|
33606 |
17-10-2023 |
|
17 |
B1 |
|
|
|
Air Design Eazy S2 |
Piloot is cursist. Cursist heeft zich tijdens de opleiding altijd getoond als goed luisterende en handelende piloot. De Meer... Piloot is cursist. Cursist heeft zich tijdens de opleiding altijd getoond als goed luisterende en handelende piloot. De oefening was het uitvoeren van een snelle 360. De cursist heeft dit al 5 maal goed uitgevoerd en ook goed uitgeleid.
Er was nog hoogte voor een maal de oefening en daarna zou de cursist ruim hoogte hebben om naar landingscircuit te komen. Bij de 6e maal oefening van de 360, na anderhalf rondje, krijgt de cursist de opdracht om uit te leiden. Dit gebeurde niet en het scherm ging versnellen. Hij kreeg 4 tot 5 maal de melding om zijn buitenste tokkel aan te remmen om de bocht uit te leiden. Dit gebeurde niet, toen is nog 6 maal herhaald om te flaren. Hij heeft het gehoord en geprobeerd, maar kreeg het niet voldoende voor elkaar.
De cursist is daarna op de grond terecht gekomen. |
|
33374 |
25-09-2023 |
|
25 |
Brevet 1 |
|
|
|
Swing Mito |
Is bezig met eindaanvlucht. Zit nog op ruime hoogte. Zakt plotseling snel en moet over obstakels, een overkapping heen Meer... Is bezig met eindaanvlucht. Zit nog op ruime hoogte. Zakt plotseling snel en moet over obstakels, een overkapping heen vliegen. Kiest er voor om tussen de 2 obstakels door te vliegen. Raakt met haar voeten een paal(op 50 cm hoogte) van het ene obstakel en schuift door op de grond. Volgens omstanders die het zagen gebeuren verbaasde het hun dat ze in plotseling zo snel zakte. (Dit is wat de pilote vertelde nadertijd.) |
|
31694 |
08-08-2023 |
|
30 |
Geen |
|
|
|
Ozone Buzz z7 |
In lichte wind van voren zet piloot scherm voorwaarts op.
Het scherm komt redelijk rustig op met oren. Piloot laat het Meer... In lichte wind van voren zet piloot scherm voorwaarts op.
Het scherm komt redelijk rustig op met oren. Piloot laat het scherm voorschieten, ondanks instructie over de radio om aan te remmen (* brake, brake, brake). Het scherm schiet voor, klapt in en valt achter de piloot. Piloot handelt niet, ondanks instructie over de radio om te flaren (*Stop, stop, stop). Linkerkant van het scherm begint weer te vliegen (voordat het de grond raakt) en gooit piloot met een slingerbeweging lateraal tegen de berg. |
|
31682 |
30-07-2023 |
|
44 |
B3 |
|
|
|
Ozone Rush 5 |
Te sterke bocht gemaakt naar links en hierbij vermoedelijk de linkerkant van de vleugel negatief getrokken. Meer... Te sterke bocht gemaakt naar links en hierbij vermoedelijk de linkerkant van de vleugel negatief getrokken. |
|