# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
24743 |
17-07-2022 |
|
42 |
B2 |
|
|
|
Ozone Buzz Z6 |
Ik vloog hoog boven de berg, viel uit de bel en dacht dat ik een inklapper heb gehad. Ik heb gelijk in paniek mijn Meer... Ik vloog hoog boven de berg, viel uit de bel en dacht dat ik een inklapper heb gehad. Ik heb gelijk in paniek mijn reserve gegooid. Achteraf was het niet nodig geweest. |
|
24739 |
15-07-2022 |
|
64 |
L2B2 |
|
|
|
Little Cloud Gyps |
Bij het soaren bij harde wind, schuin tegen wind in (lage grondsnelheid) en weinig lift, een bocht ingezet om met wind Meer... Bij het soaren bij harde wind, schuin tegen wind in (lage grondsnelheid) en weinig lift, een bocht ingezet om met wind mee terug te vliegen. Vanwege verlies hoogte een extra stuurimpuls gegeven om dichter in stijggebied te komen, waarop scherm in een fractie van seconde negatief ging en piloot met hoge snelheid tegen duin klapte.
Scherm was uit trim, (nieuwe lijnset in maart besteld, 2 weken geleden ontvangen, nog niet verwisseld), waardoor scherm zeer snel negatief draaide. Ik had informatie van andere piloten met gelijke ervaring met zelfde type scherm.
Wind was hard en stond zeer cross, hierbij had ik veel meer hoogte moeten hebben om een veilige bocht te maken. |
|
23071 |
03-05-2022 |
|
55 |
L3, B3, Tandem |
|
|
|
Phi Concerto |
Passagier voor aanvang van de vlucht instructie gegeven voor start vlucht en landingsfase. ongeveer 5 minuten voor de Meer... Passagier voor aanvang van de vlucht instructie gegeven voor start vlucht en landingsfase. ongeveer 5 minuten voor de landing de passagier opnieuw verteld hoe de landing zou verlopen. De passagier kwam ook op hoogte van ongeveer 50 meter rechtop uit haar zitje en maakte zich op de juiste wijze gereed voor de landing. Landingscircuit en final verliepen normaal. Op ongeveer 5 meter begon de passagier op mijn aanwijzing loopbeweging te maken omdat er weinig wind was op de landing. Op ongeveer 1,5 meter hoogte het flaren ingezet, echter op ongeveer 0,5 meter hoogte werden we in ongeveer 1 seconde 2,5 meter omhoog gezet, waarna we rechtstandig naar beneden vielen. |
|
22675 |
18-04-2022 |
|
64 |
Instructeur |
|
|
|
Niviuk Takoo 5 |
Wind situatie die normaal voor piloot en scherm geen probleem zijn. Er werd langzaam gelierd in de eerste startfase en Meer... Wind situatie die normaal voor piloot en scherm geen probleem zijn. Er werd langzaam gelierd in de eerste startfase en vervolgens zag de lierman dat de lijnen in elkaar gedraaid waren en besloot het gas dicht te doen hetgeen in deze fase van de start leide tot het aanduidken van het scherm op lage hoogte; Foutanalyse: eerder die ochtend is in overleg met betrokkenen besloten om in verband met de crosswind de lier in plaats van recht voor de baan iets meer op de windlijn te zetten. Daardoor kwamen de kabels over elkaar te liggen en nam de lierman het besluit om het gas dicht te draaien. |
|
21365 |
17-12-2021 |
|
46 |
1 |
|
|
|
Phi Symphonia |
Piloot was in de thermiek aan het draaien en werd uit de bocht geduwd. Piloot stuurde harder de binnenbocht in, waarna Meer... Piloot was in de thermiek aan het draaien en werd uit de bocht geduwd. Piloot stuurde harder de binnenbocht in, waarna hij meer dan 360 graden negatief ging. Na de handen hoog te doen dook het scherm agressief aan en klapte frontaal in en verloor zijn strekking (vormde een propje). Er volgde een zakvlucht van circa 2 seconden, waarna het scherm zich vulde en direct weer ging vliegen. De piloot had nog net de tijd om te flaren, maar kwam ietwat harder neer op oneven bodem met de linkerkant in een cactus. |
|
21273 |
24-10-2021 |
|
28 |
Berg 2 |
|
|
|
Gradient Golden 5 |
De vliegcondities waren goed: zwakke condities eind van de dag, wind van ca. 0-1 km/u, geen thermiek, geen windstoten Meer... De vliegcondities waren goed: zwakke condities eind van de dag, wind van ca. 0-1 km/u, geen thermiek, geen windstoten of bewolking.
Gebrevetteerd piloot draait in de landing rustig maar erg laat op final, flaret daarbij niet of nauwelijks en landt daardoor iets harder.
Hij breekt zijn scheenbeen en kuitbeen. Hij is inmiddels geopereerd, naar huis vervoerd en bezig met de revalidatie thuis. |
|
21201 |
22-08-2021 |
|
59 |
L3b3 |
|
|
|
Nova Mentor4 |
Verkeerd inschatten van de glijhoek in een gewijzigde weersituatie.
te opportunistisch geweest. Meer... Verkeerd inschatten van de glijhoek in een gewijzigde weersituatie.
te opportunistisch geweest. |
|
20721 |
13-09-2021 |
|
54 |
Berg P3 |
|
|
|
Nova Mentor 4 |
Het was een rustige dag, cirrus bewolking dekte de zon af, wat het weersysteem kalmeerde. Er was niet veel turbulentie Meer... Het was een rustige dag, cirrus bewolking dekte de zon af, wat het weersysteem kalmeerde. Er was niet veel turbulentie en alleen zwakke thermiek.
Het ongeluk gebeurde boven een uitlopertje van Monte Grappa, direct naast de Po-vlakte, net noord van het dorpje Possagno, ten oosten van Bassano di Grappa, Italië. Op de top van het uitlopertje staat een oud fort/museum (Castel Cesil). De precieze coördinaten kan ik laten weten als ik mijn vlieginstrument terug heb. De wind was ongeveer 10km/h vanuit ZZW (vanaf de Po-vlakte). Dat was de heersende wind de hele dag al, mijn vlieginstrument (Flyskyhy) gaf hetzelfde aan, en bovendien wapperde de flag op Castel Cesil in dezelfde richting.
Aan de windkant van de uitloper was een zwakke thermiekbel (ong. 1m/s) waarin ik probeerde hoogte te winnen (ik denk dat ik linksom draaide, maar kan me dat niet duidelijk herinneren)
Op een zeker moment klapte de rechter helft van het scherm plotseling in, en bleef hangen. Het gebeurde te snel om op te kunnen vangen. Ik zette direct mijn volle gewicht op de linkerkant om wegdraaien te voorkomen, en het scherm richting dal te draaien, zodat ik niet tegen de berg aan zou vliegen. Net toen dat gelukt was, klapte de rest van het scherm ook in, en viel ik recht naar beneden. Het enige wat ik toen nog kon doen, is naar beneden naar de naderende grond kijken en op het juiste moment een normale landings-flare uit te voeren om de klap te verzachten.
Vanaf de eerste inklapper heeft het hele ongeluk 3-4 seconden geduurd. Ik ben van een hoogte van ong. 20 meter naar beneden gevallen op mijn achterste. Het harnas heeft een airbag, die een deel van de klap waarschijnlijk heeft opgevangen.
Ik weet heel zeker dat ik niet te veel geremd heb. Omdat dat een mogelijke oorzaak van mijn eerdere ongeluk was, let ik daar sindsdien altijd op. Ik heb niet omhoog naar het scherm gekeken, en weet dus niet hoe het er precies uitzag. Ik heb er niet aan gedacht om uit het zitje te komen, om op mijn benen te landen, en waarschijnlijk was daar toch geen tijd genoeg voor geweest.
Oorzaak: onduidelijk. Er was niet veel turbulentie, ik vloog niet in de lee, en volgens mij heb ik alles correct gedaan. In mijn inschatting was het geen gevaarlijke situatie, maar een normale thermiekbel, zoals je er 30 op een dag vliegt.
De enige mogelijkheid die ik kan bedenken, is dat de trim van het scherm was verslechterd in de loop der tijd. Ik heb daar niet eerder iets van gemerkt, en de laatste keuring had daar ook niets over gezegd. Ik kan dat niet controleren tot ik weer met mijn scherm verenigd ben.
Een Italiaanse fietser heeft het hele ongeluk zien gebeuren, heeft de bergreddingsdienst gebeld, en is bij me gebleven tot die gekomen zijn. |
|
20513 |
05-09-2021 |
|
45 |
Lier/berg 2 |
|
|
|
Gradient BiGolden2 |
De weerscondities waren goed: wind van minder dan 5 km/u vrijwel recht op de neus, geen windstoten of Meer... De weerscondities waren goed: wind van minder dan 5 km/u vrijwel recht op de neus, geen windstoten of bewolking.
Tandempiloot in opleiding (Piloot, circa 20 opleidingsvluchten gedaan met de tandem), met de opleider als passagier (passagier, tandempiloot en hulpinstructeur), zet het scherm op en remt te laat aan, waardoor het scherm te ver naar voren komt. De grondsnelheid is hoog, maar door het verlies aan lift wordt er gestruikeld. De tandempiloot valt op de passagier. Met de passagier naar het ziekenhuis gegaan en hij blijkt een zware hersenschudding en meerdere gekneusde ribben te hebben. |
|
20416 |
25-09-2021 |
|
67 |
3BL |
|
|
|
Phi Allegro X-Alps |
Na een testvlucht met een C scherm vliegt Piloot in de lij van een boerderij met rondom bomen op lage hoogte, krijgt Meer... Na een testvlucht met een C scherm vliegt Piloot in de lij van een boerderij met rondom bomen op lage hoogte, krijgt aan de linkerkant een inklapper die ook naar binnen slaat(verhanger) en valt de laatste 5/10 meter loodrecht naar beneden en landt op zijn rug in een knollenveld. |
|