# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
19993 |
03-09-2021 |
|
56 |
|
|
|
|
Air Design Eazy 2 |
Piloot komt aan bij de landing. De wind is matig tot hard uit zuid oostelijke richting zowel hoog in de lucht als dicht Meer... Piloot komt aan bij de landing. De wind is matig tot hard uit zuid oostelijke richting zowel hoog in de lucht als dicht bij de grond.
Ik geef de piloot de informatie dat de wind fors uit het oosten waait het landingscircuit op dat moment bestaat uit achten dwars op de wind tot aan de final tegen de wind in.
De piloot begint netjes heen en weer te vliegen dwars op de wind boven de huizen langs de landing met alle bochten tegen de wind in.
Ik geef de instructie om meer boven de landing zelf te achten voor het geval dat de wind toeneemt en om meer marge te houden van de huizen.
Piloot komt naar voren maar maakt daarna een volledige cirlkel, gedeeltelijk over de huizen heen.
Ik geef direct aan dat het absoluut niet de bedoeling is om met wind mee te draaien (niet met wind mee draaien, geen cirkels meer!)
Eenmaal gedraaid geef ik aan dat hij goed moet luisteren naar mij en begin ik met het direct begeleiden van elke bocht.
Ik laat hem richting het zuid westen (het dal) vliegen, en geef aan dat hij een 180 graden bocht naar links moet maken tegen de wind in weer terug richting de berg.
Dat voert hij uit, en wanneer hij weer bij de berg kant van de landing is aangekomen geef ik het commando 180 graden rechtsom tegen de wind in draaien, en dat wordt uitgevoerd.
Op dat moment vliegt hij weer richting het dal en geef ik aan dat hij nog 90 graden naar links mag draaien.
Hij begint met draaien naar links maar stopt niet bij 90 graden, voor de 180 graden roep ik door de radio dat het veel meer is dan de 90 graden maar hij blijft door draaien.
Op dat moment heeft hij net genoeg hoogte om de cirkel af te maken boven de huizen.
Op het moment dat hij bijna recht met wind mee vliegt trekt hij zijn linker hand nog dieper, op dat moment roep ik meteen 'handen hoog handen hoog handen hoog' maar hij doet dat niet en na de eerste handen hoog overtrekt de linkerkant van de vleugel en gaat hij in een spin naar beneden. Na het eerste rondje hou ik mijn mond omdat op dat moment het aanduiken van het scherm risicovoller is dan het landen in een spin.
Hij botst in de spin tegen de zijkant van een huis en komt neer op de betonnen oprit.
Ik ben vrij snel bij hem en er zijn op dat moment al sloveense mensen het noodnummer aan het bellen.
De piloot gaf aan heel veel pijn te hebben en was wel bij kennis.
Tijdens de opleiding is uitgebreid besproken dat je na je afbouwcirkels niet meer van je landing af draait.
Ook is besproken dat er op deze locatie met het westwindcircuit geen meewindsbeen wordt gevlogen in verband met de veiligheid en dat de final midden op het veld begint met veilige uitloop richting het braakliggende veld en mais naast landing |
|
19837 |
27-08-2021 |
|
54 |
2L |
|
|
|
Ozone BuzzZ6 |
Bij het achterwaarts starten met zeer lichte wind heeft piloot het scherm iets te weinig aangeremd en vervolgens na Meer... Bij het achterwaarts starten met zeer lichte wind heeft piloot het scherm iets te weinig aangeremd en vervolgens na omdraaien en vorlage kreeg piloot geen druk op het scherm. Vervolgens klapte het scherm links weg en kon niet worden gecorrigeerd. Scherm draait 180 graden naar rechts met crash in de boom ten gevolge.
De start is gefilmd en kan worden gedeeld (WhatsApp) |
|
19783 |
22-08-2021 |
|
59 |
L3B3 |
|
|
|
Nova Mentor 5 |
De piloot heeft bij de landingsfase van een overlandvlucht geprobeerd om vlak voor het landingsveld over de Meer... De piloot heeft bij de landingsfase van een overlandvlucht geprobeerd om vlak voor het landingsveld over de stroomkabels te vliegen en deze geraakt. |
|
19738 |
21-08-2021 |
|
60 |
3 |
|
|
|
Advance Bibeta 4 |
We starten met diverse piloten op de N-Z baan (165°) richting het Zuiden. Baanlengte 900m.
Er zijn al meerder solo Meer... We starten met diverse piloten op de N-Z baan (165°) richting het Zuiden. Baanlengte 900m.
Er zijn al meerder solo en tandempiloten gestart en geland. De wind (120-165°) was tot 8-15 km/h, was laminair maar soms 20-40 graden cross.
De liereman & startleider waren net gewisseld: Lm:C en SL F
SL: Opzetten van het scherm gaat prima, geen oneffenheden te zien in het scherm en in de lijnen.
“Start Start Start” met de gebruikelijke versnelling komt Piloot los van de grond en gaat netjes richting
de lier aan FvD voorbij. (Hoogte Piloot t.o.v. grond ca. |
|
19726 |
21-08-2021 |
|
52 |
Geen |
|
|
|
MacPara Progress-2 |
Piloot maakte haar 11e solo liervlucht en kon de ontkoppelhendel niet gelijk vinden. Vervolgens in een reflex de Meer... Piloot maakte haar 11e solo liervlucht en kon de ontkoppelhendel niet gelijk vinden. Vervolgens in een reflex de reserve gegooid (per ongeluk maar wel als bewuste handeling) en daarna toch nog ontkoppeld.
Hoofdscherm vloog normaal tijdens het werpen en kon door de piloot niet onklaar gemaakt worden, waardoor enige mate van pendel en downplaning plaats vond. Tijdens de laatste fase was de combinatie redelijk stabiel maar met een behoorlijke daalsnelheid (geen schatting beschikbaar). De piloot landde op het gras, had geen zichtbare verwondingen en gaf zelf ook aan geen verwondingen te hebben.
Ze is liggend afgevoerd naar de weg om de komst van de ambulance af te wachten. De ambulancebroeders kwamen tot de conclusie dat verder onderzoek niet nodig was en de piloot ging zelfstandig weer naar de start.
Bij een check de volgende dag gaf zij aan dat alles in orde was, op wat pijnlijke ledematen na. Behandeling is tot nog toe beperkt tot het gebruik van Paracetamol. |
|
19678 |
19-08-2021 |
|
37 |
|
|
|
|
Swing Mito |
Piloot land redelijk rustig maar zijn voet blijft in het gras van 10 cm hoog hangen. Hierdoor scheve stand van de voet Meer... Piloot land redelijk rustig maar zijn voet blijft in het gras van 10 cm hoog hangen. Hierdoor scheve stand van de voet en daarna zijn volle gewicht erop. |
|
19552 |
10-08-2021 |
|
52 |
Geen |
|
|
|
Ozone MoJo 5 |
Piloot start en vliegt naar rechts en wil thermieken, echter de piloot schat de afstand tot de berg verkeerd in en Meer... Piloot start en vliegt naar rechts en wil thermieken, echter de piloot schat de afstand tot de berg verkeerd in en wilde d.m.v. een snelle bocht van de berghelling wegdraaien. Echter te laat en te laag. Piloot beland in een 20 meter hoge boom. De piloot heeft zich los weten te maken van de risers en is met harnas en helm aan naar beneden geklommen. Echter de laatste 8 meter is de piloot naar beneden gegleden en haar handen verwond ( de rechter handschoen is los gekomen) en is op haar rug terecht gekomen. |
|
19471 |
03-08-2021 |
|
46 |
3 berg |
|
|
|
Ozone Rush 4 |
Door eel leveringsprobleem van mijn nieuwe vleugel, vloog ik op een vleugel die ik mocht gebruiken van een bevriend Meer... Door eel leveringsprobleem van mijn nieuwe vleugel, vloog ik op een vleugel die ik mocht gebruiken van een bevriend piloot. Ik vertrok als laatste van onze groep op de col Serai en liet bij de eerste poging de vleugel schuin opkomen. Die heb ik afgebroken. Een persoon die op de start stond te kijken heeft het scherm terug startklaar gelegd, maar ik heb niet opgemerkt dat daardoor mijn uitdraairichting veranderd was. De tweede start verliep wel goed, maar bij het uitdraaien zag ik dat mijn rem om de riser gedraaid zat. Wanneer ik in de lucht hing zag ik pas dat ik bij het uitdraaien ook getwist gewaakt was. In normale omstandigheden blijf je even doorvliegen en heb je tijd om dit recht te zetten, maar vanop de Col Serai moet je eerst even achter enkele bomen het dalletje uitvliegen. Daar heb ik de tweede fout gemaakt. Ik heb te snel geprobeerd om uit de twist te komen, waardoor ik ongewild naar links draaide. Hierdoor raakte de linker lijnen de kruin van de boom en viel het scherm over de boom. De man die mijn scherm had goedgelegd heeft meteen de hulpdiensten gebeld en zij hebben mij uit mijn benarde positie gehaald.
In eerste instantie had ik voor mijn herstart moeten nakijken of mijn uitdraairichting nog goed was. Daarna had ik koers moeten houden tot ik voorbij de bomen was, en dan uit de twist draaien boven het vlakland. |
|
19231 |
15-07-2021 |
|
55 |
B3 |
|
|
|
Icaro 2000 Laminar |
Ik had pech met een landingsveld wat een hele vaste windrichting heeft, behalve als er een bel loskomt. En dat was net Meer... Ik had pech met een landingsveld wat een hele vaste windrichting heeft, behalve als er een bel loskomt. En dat was net toen ik aankwam, windrichting ging alle kanten op, dus wrs met de wind mee geland. Uitdrukken was op bijna goede moment, kwam nog iets omhoog, snelheid was er goed uit, maar net iets naar rechts gedreven zodat ik op 1 voet landde van net iets teveel hoogte. |
|
18863 |
21-06-2021 |
|
45 |
Berg/Lier 1 |
|
|
|
Sky Paragliders Aya |
Nederlands:
De piloot (cursist voor brevet 2 met ca. 20 bergvluchten en ca. 40 liervluchten) komt in het circuitgebied Meer... Nederlands:
De piloot (cursist voor brevet 2 met ca. 20 bergvluchten en ca. 40 liervluchten) komt in het circuitgebied voor de landing. De piloot heeft dit de dag ervoor ook 3 keer gedaan en doet dit nu zelfstandig onder toezicht van de instructeur. Bij de rechterbocht naar het laatste dwarswindbeen draait de piloot iets te ver door van de landing af. De instructeur geeft over de radio "Draai tijdig naar links" door, maar kan niet goed inschatten of de piloot voor of achter de huisjes vliegt. De piloot geraakt door extra sink achter 2 gebouwen en probeert nog terug richting de landing te draaien, maar kan niet meer over het dak van een boerderij komen en vliegt net onder de nok tegen het dak aan.
De piloot wordt door hulpdiensten van het dak gered en met een helicopter naar het ziekenhuis vervoerd, alwaar een fractuur in de rug wordt vastgesteld (zonder uitval van functies), een gebroken rechter enkel en een verstuikte linker enkel.
English: |
|