# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
17906 |
23-04-2021 |
|
51 |
B en L 2 |
|
|
|
Trippel 7 Rook 3 |
Tijdens de landingsfase ( final) kreeg de piloot te maken met onverwachte dust devils op ongeveer 15 meter. Hij zag ook Meer... Tijdens de landingsfase ( final) kreeg de piloot te maken met onverwachte dust devils op ongeveer 15 meter. Hij zag ook aan het gras dat er windvlagen overheen kwamen. Op de start moesten de klaar liggende schermen worden vastgehouden. Het scherm begon links aan te duiken, de piloot heeft deze opgevangen, maar daarop dook het scherm weer naar rechts. Dit herhaalde zich weer naar links en weer naar rechts. inmiddels zat de piloot 3 meter boven de grond met een naar rechts draaiende beweging met flink wat snelheid.Ik riep over de radio flairen! Waarna de piloot zijdelings op de grond kwam en heeft zijn val opgevangen met zijn rechter arm. Met als resultaat een gebroken rechter pols. Het is nog knap van de piloot dat hij het scherm heeft weten open te houden en erger heeft weten te voorkomen. |
|
16869 |
22-11-2020 |
|
42 |
2 |
|
|
|
Gradient Nevada |
Na inklapper op ca 5-10 meter hoogte hard neergekomen aan de voet vannget duin. Meer... Na inklapper op ca 5-10 meter hoogte hard neergekomen aan de voet vannget duin. |
|
15914 |
31-08-2020 |
|
66 |
2Bl |
|
|
|
Ozone Buzz Z 3 |
Gestart van de Col de la Forclaz met beginnende overontwikkeling.
Boven meer van Annecy een tijd met oren en speed Meer... Gestart van de Col de la Forclaz met beginnende overontwikkeling.
Boven meer van Annecy een tijd met oren en speed gevlogen.
In afbouwgeied moest ik nog met speed richting aanknopingspunt vliegen.
Daar aangekomen, ben ik in de rotor terecht gekomen met speed en te veel remdruk.
Gevolg was heftige inklappers met c.a. 20mtr.-30mtr hoogteverlies boven parkeerplaats landing Doussard.
Speed en remmen.vrij gegeven waardoor het scherm al schommelend enigzins onder controle kwam terwijl ik opgesloten werd door rechts van mij het sportgebouw links van mij een bomenrij en voor mij een lantaarnpaal met een tegemoet komde auto.
Eem sliding landing in de smalle grasstrook vlak langs de weg en net voor de lantaarnpaal was het gevolg. |
|
15880 |
02-09-2020 |
|
51 |
3BL |
|
|
|
Swing Nyos |
150 a 200 mtr boven de Col de la Forclaz in een zwakke bel aan het draaien. Door de noordenwind iets achter de top Meer... 150 a 200 mtr boven de Col de la Forclaz in een zwakke bel aan het draaien. Door de noordenwind iets achter de top terecht gekomen en dus waarschijnlijk in een rotor terecht gekomen met als gevolg een inklapper en getwiste risers. Direct daarop volgend een optoerende spiraal. Reserve gegooid.
https://www.xcontest.org/holland/vluchten/details:Marconosto/2.9.2020/11:58 |
|
15634 |
12-08-2020 |
|
34 |
Geen |
|
|
|
Swing Mito |
De piloot haalt het landingsterrein niet meer en krijgt de opdracht om op één van de grote velden voor Meer... De piloot haalt het landingsterrein niet meer en krijgt de opdracht om op één van de grote velden voor het officiele landingsterrein te landen. Vanaf de startplek en het officiele landingsterrein is te zien dat hij netjes landt. Echter wanneer wij bij de piloot komen is hij zeer verward en wijst naar zijn hoofd. Hij antwoord wazig op vragen, maar weet wie hij is en wie de vraag stelt. Af en toe valt hij weg. De ambulance wordt opgeroepen. Deze brengen hem naar het ziekenhuis. In het ziekenhuis maken ze een scan en hierop is niets te zien. Hij heeft echter een zware hersenschudding en herinnert zich niets.
Wanneer we bij de piloot komen, ligt het scherm netjes achter hem. De helm is als nieuw en heeft geen beschadiging. Waarschijnlijk is hij na de landing gestruikeld en met de knie zijn hoofd geraakt. Het rare is: Hij heeft geen zichtbare ernstige verwondingen(schrammen, breuken, schaafwonden) op het sneetje bij zijn wenkbrauw van de zonnebril na. |
|
15274 |
01-08-2020 |
|
|
C |
|
|
|
Air Design Volt 3 |
De wind was de hele dag vrij recht op de baan maar draaide het laatste half uur steeds meer naar Noord. Een bomenrij Meer... De wind was de hele dag vrij recht op de baan maar draaide het laatste half uur steeds meer naar Noord. Een bomenrij (bos) maakt op dat moment het starten lastiger. Voor leerlingen en tandemvluchten waren we al gestopt. Piloot starte normaal en scherm gaat prima en geleidelijk omhoog . Tot een meter of 5-6 het scherm meer naar achtern ging (toename druk verzoorzaakt doordat het scherm op boomtophoogte kwam en de wind vrij spel had) De liermannen hebben geen gas bij gegeven. Op deze hoogte kwam het tot een spontane release( Type Meerbeek trap release) de Piloot remde het scherm flink aan vermoedelijk om te voorkomen dat het scherm naar voren zou schieten. Vanuit mijn zicht werd er teveel geremd waardoor het scherm in ee soort parachutage naar beneden ging. Op een hoogte van ca 2 meter kreeg de wind vat op het scherm en klapte naar achteren waardoor de piloot de laatste ca 2 meter hard viel) . Ik ben van mening dat de piloot , als hij wat gedoceerde geremd had het toestel rustig had kunnen uitvliegen en normaal landen. tegelijkertijd besef ik mij wel dat als het scherm hard naar voren gedoken zou zijn de pendelbeweging flink was geweest en wellicht ook tot een stevige impact had kunnen leiden. Er was m.i. echter geen reden waarom het scherm hard naar voren zou schieten als je dat gedoseerd opvangt. Maar zo laag bij de grond zal dat altijd de vraag blijven. Net zoals het de vraag zal zijn waarom de release bij een redelijk voorwaartse start toch openschiet. De star tot aan de spontane releas staan op film, de rest helaas niet) |
|
15247 |
14-07-2020 |
|
16 |
B2 |
|
|
|
Swing Nyos RS |
Ik ben weggestart met een knoop aan de linkerkant van mijn scherm.
Tot vlak boven de landingsplaats heb ik met gewicht Meer... Ik ben weggestart met een knoop aan de linkerkant van mijn scherm.
Tot vlak boven de landingsplaats heb ik met gewicht koers kunnen houden. Om tegen de wind in te landen heb ik een bocht (naar de aangedane kant) gemaakt, toen ik deze wilde stoppen is m'n scherm op ongeveer 8 meter in een stall/negatief gekomen waardoor ik hard tegen de grond kwam. |
|
15196 |
16-07-2020 |
|
46 |
B2 |
|
|
|
Ozone Buzz Z4 |
Het weer was 's ochtends slecht, 's middags trok de bewolking wat op. Er werd met de groep besloten geen taak Meer... Het weer was 's ochtends slecht, 's middags trok de bewolking wat op. Er werd met de groep besloten geen taak te gaan vliegen, maar gewoon vrij te vliegen voor de piloten die daar zin in hadden. Een aantal (gebrevetteerde) piloten ging naar Planfait om vandaar te starten. De weersomstandigheden waren kalm, rustige wind en bijna volledige bewolking. Er waren reeds een tiental piloten in de lucht. Doordat er vrij werd gevlogen was er geen begeleiding en vloog ieder voor zich.
Eenmaal in de lucht werd een melding over de radio gedaan van een incident. De instructeur vraagt piloten in de groep of het mogelijk is over de plek heen te vliegen om te kijken wat er loos is. Dit lukt niet. Er kwam op dit moment onduidelijkheid / verwarring over de waarneming van het incident. De persoon die het gemeld had, twijfelt of het bergbeklimmers waren die hij gezien had of toch een paragliding piloot. Uiteindelijk wordt er via de startleider op de Forclaz een helicopter gebeld. Het duurt ca. 15 minuten voordat de heli arriveert. De heli heeft ca. 7 minuten gezocht, niks gevonden en is weer vertrokken. Inmiddels was de groep geland op het landingsterrein. De twee instructeurs vlogen op dit moment nog in de lucht en denken dat het loos alarm was. Dit werd mede versterkt door de melding dat de deelnemers geland waren, inclusief een melding dat de persoon in kwestie verderop aan de andere kant van het veld veilig geland zou zijn. Beide instructeurs zijn daarna ook geland en pas daarna werd duidelijk dat de groep niet compleet was en de persoon in kwestie niet op de landing was. De eerdere melding dat de piloot veilig geland was, bleek foutief te zijn: het was een zelfde glider maar met een andere piloot. Er waren die dag meerdere gliders in de lucht die precies op de glider van de persoon in kwestie leken.
Vervolgens worden er pogingen ondernomen om de piloot per radio of telefoon te pakken te krijgen. Dit mislukt. Daarna wordt besloten naar de start toe te rijden met de hoop daar een beter bereik te krijgen en de piloot te kunnen bereiken. Dit lukt eveneens niet. De twee instructeurs besluiten op dat moment om het bos in te lopen en de piloot te gaan zoeken. Andere deelnemers die op de Forclaz staan hebben contact met de startleider aldaar en er wordt besloten wederom een heli te laten komen. Zijn mobiele nummer wordt doorgegeven aan de reddingsdienst en naar het verhaal gaat hebben ze hiermee zijn positie kunnen peilen. De tweede heli heeft ca. 10 a 15 mins gezocht en uiteindelijk wordt de piloot dood gevonden.
Naar de oorzaak van het incident blijft het gissen. Er is niemand die het gehele incident heeft gezien. Een Franse tandempiloot /instructeur heeft bij de politie verklaard dat hij de piloot met het scherm naar beneden heeft zien vallen nadat hij eerst een pendel waarnam en daarna een twist. Daarna verloor hij hem uit het oog. Deze piloot is er daarna over heen gevlogen en heeft geprobeerd te roepen en contact te krijgen, helaas zonder succes. Dit verhaal hebben we van de politie te horen hebben gekregen, wat er verder in zijn proces verbaal staat is ons onbekend en hebben we geen inzage in.
We blijven allemaal achter met veel vragen en verdriet. Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden. |
|
15151 |
26-07-2020 |
|
48 |
B2 |
|
|
|
Swing Arcus 4 |
Pilote wilde een B-stall trekken, deze is (waarschijnlijk) te diep getrokken waardoor scherm in een hoefijzer trok. Bij Meer... Pilote wilde een B-stall trekken, deze is (waarschijnlijk) te diep getrokken waardoor scherm in een hoefijzer trok. Bij proberen te herstellen dook het scherm asymmetrisch aan met een cravat tot gevolg. Dit resulteerde direct in een rotatie. Reservescherm gegooid, deze opende zich helaas niet goed doordat deze in de lijnen terechtgekomen is. |
|
14425 |
21-06-2020 |
|
55 |
PgPL 2 berg en lier |
|
|
|
MacPara Eden-5 |
Volgens ooggetuigen vertoont het scherm wat vreemde bewegingen op ongeveer 60 meter hoogte. Piloot zit dan al de final Meer... Volgens ooggetuigen vertoont het scherm wat vreemde bewegingen op ongeveer 60 meter hoogte. Piloot zit dan al de final fase van het circuit, naar mijn mening te ver van het landingsveld en boven een aangrenzend veld met een rij fruitbomen tussen het landingsveld en het veld waar hij vliegt. De gesignaleerde bewegingen worden waarschijnlijk veroorzaakt door de wind die door de bomen een turbulentie veroorzaken boven het volgende veld.
Het scherm lijkt verder onder controle en de piloot arriveert op 15 tot 20 meter hoogte boven de bomenrij om aan het laatste deel van zijn final te beginnen. Op dat moment wordt (waarschijnlijk) een frontstal gevolgd door een grote asymmetrische inklapper, waarop het scherm wegdraait en de piloot het scherm niet meer in de juiste richting vliegend krijgt, maar in de draai de grond raakt met zware verwondingen tot gevolg. |
|