# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
21365 |
17-12-2021 |
|
46 |
1 |
|
|
|
Phi Symphonia |
Piloot was in de thermiek aan het draaien en werd uit de bocht geduwd. Piloot stuurde harder de binnenbocht in, waarna Meer... Piloot was in de thermiek aan het draaien en werd uit de bocht geduwd. Piloot stuurde harder de binnenbocht in, waarna hij meer dan 360 graden negatief ging. Na de handen hoog te doen dook het scherm agressief aan en klapte frontaal in en verloor zijn strekking (vormde een propje). Er volgde een zakvlucht van circa 2 seconden, waarna het scherm zich vulde en direct weer ging vliegen. De piloot had nog net de tijd om te flaren, maar kwam ietwat harder neer op oneven bodem met de linkerkant in een cactus. |
|
21273 |
24-10-2021 |
|
28 |
Berg 2 |
|
|
|
Gradient Golden 5 |
De vliegcondities waren goed: zwakke condities eind van de dag, wind van ca. 0-1 km/u, geen thermiek, geen windstoten Meer... De vliegcondities waren goed: zwakke condities eind van de dag, wind van ca. 0-1 km/u, geen thermiek, geen windstoten of bewolking.
Gebrevetteerd piloot draait in de landing rustig maar erg laat op final, flaret daarbij niet of nauwelijks en landt daardoor iets harder.
Hij breekt zijn scheenbeen en kuitbeen. Hij is inmiddels geopereerd, naar huis vervoerd en bezig met de revalidatie thuis. |
|
21201 |
22-08-2021 |
|
59 |
L3b3 |
|
|
|
Nova Mentor4 |
Verkeerd inschatten van de glijhoek in een gewijzigde weersituatie.
te opportunistisch geweest. Meer... Verkeerd inschatten van de glijhoek in een gewijzigde weersituatie.
te opportunistisch geweest. |
|
20721 |
13-09-2021 |
|
54 |
Berg P3 |
|
|
|
Nova Mentor 4 |
Het was een rustige dag, cirrus bewolking dekte de zon af, wat het weersysteem kalmeerde. Er was niet veel turbulentie Meer... Het was een rustige dag, cirrus bewolking dekte de zon af, wat het weersysteem kalmeerde. Er was niet veel turbulentie en alleen zwakke thermiek.
Het ongeluk gebeurde boven een uitlopertje van Monte Grappa, direct naast de Po-vlakte, net noord van het dorpje Possagno, ten oosten van Bassano di Grappa, Italië. Op de top van het uitlopertje staat een oud fort/museum (Castel Cesil). De precieze coördinaten kan ik laten weten als ik mijn vlieginstrument terug heb. De wind was ongeveer 10km/h vanuit ZZW (vanaf de Po-vlakte). Dat was de heersende wind de hele dag al, mijn vlieginstrument (Flyskyhy) gaf hetzelfde aan, en bovendien wapperde de flag op Castel Cesil in dezelfde richting.
Aan de windkant van de uitloper was een zwakke thermiekbel (ong. 1m/s) waarin ik probeerde hoogte te winnen (ik denk dat ik linksom draaide, maar kan me dat niet duidelijk herinneren)
Op een zeker moment klapte de rechter helft van het scherm plotseling in, en bleef hangen. Het gebeurde te snel om op te kunnen vangen. Ik zette direct mijn volle gewicht op de linkerkant om wegdraaien te voorkomen, en het scherm richting dal te draaien, zodat ik niet tegen de berg aan zou vliegen. Net toen dat gelukt was, klapte de rest van het scherm ook in, en viel ik recht naar beneden. Het enige wat ik toen nog kon doen, is naar beneden naar de naderende grond kijken en op het juiste moment een normale landings-flare uit te voeren om de klap te verzachten.
Vanaf de eerste inklapper heeft het hele ongeluk 3-4 seconden geduurd. Ik ben van een hoogte van ong. 20 meter naar beneden gevallen op mijn achterste. Het harnas heeft een airbag, die een deel van de klap waarschijnlijk heeft opgevangen.
Ik weet heel zeker dat ik niet te veel geremd heb. Omdat dat een mogelijke oorzaak van mijn eerdere ongeluk was, let ik daar sindsdien altijd op. Ik heb niet omhoog naar het scherm gekeken, en weet dus niet hoe het er precies uitzag. Ik heb er niet aan gedacht om uit het zitje te komen, om op mijn benen te landen, en waarschijnlijk was daar toch geen tijd genoeg voor geweest.
Oorzaak: onduidelijk. Er was niet veel turbulentie, ik vloog niet in de lee, en volgens mij heb ik alles correct gedaan. In mijn inschatting was het geen gevaarlijke situatie, maar een normale thermiekbel, zoals je er 30 op een dag vliegt.
De enige mogelijkheid die ik kan bedenken, is dat de trim van het scherm was verslechterd in de loop der tijd. Ik heb daar niet eerder iets van gemerkt, en de laatste keuring had daar ook niets over gezegd. Ik kan dat niet controleren tot ik weer met mijn scherm verenigd ben.
Een Italiaanse fietser heeft het hele ongeluk zien gebeuren, heeft de bergreddingsdienst gebeld, en is bij me gebleven tot die gekomen zijn. |
|
20513 |
05-09-2021 |
|
45 |
Lier/berg 2 |
|
|
|
Gradient BiGolden2 |
De weerscondities waren goed: wind van minder dan 5 km/u vrijwel recht op de neus, geen windstoten of Meer... De weerscondities waren goed: wind van minder dan 5 km/u vrijwel recht op de neus, geen windstoten of bewolking.
Tandempiloot in opleiding (Piloot, circa 20 opleidingsvluchten gedaan met de tandem), met de opleider als passagier (passagier, tandempiloot en hulpinstructeur), zet het scherm op en remt te laat aan, waardoor het scherm te ver naar voren komt. De grondsnelheid is hoog, maar door het verlies aan lift wordt er gestruikeld. De tandempiloot valt op de passagier. Met de passagier naar het ziekenhuis gegaan en hij blijkt een zware hersenschudding en meerdere gekneusde ribben te hebben. |
|
20416 |
25-09-2021 |
|
67 |
3BL |
|
|
|
Phi Allegro X-Alps |
Na een testvlucht met een C scherm vliegt Piloot in de lij van een boerderij met rondom bomen op lage hoogte, krijgt Meer... Na een testvlucht met een C scherm vliegt Piloot in de lij van een boerderij met rondom bomen op lage hoogte, krijgt aan de linkerkant een inklapper die ook naar binnen slaat(verhanger) en valt de laatste 5/10 meter loodrecht naar beneden en landt op zijn rug in een knollenveld. |
|
20374 |
17-09-2021 |
|
65 |
B2 |
|
|
|
Skywalk Tequilla4 |
Piloot werd gechecked, 2 achterwaarste startpogingen werden afgebroken ter plaatse. Eerst afgebroken wegens gedraaide Meer... Piloot werd gechecked, 2 achterwaarste startpogingen werden afgebroken ter plaatse. Eerst afgebroken wegens gedraaide remtokkel en tweede poging wegens verkeerde kant uit draaien.
Piloot werd terug gechecked, vervolgens derde achterwaartse start. Scherm stond correct op, geen incorrectheden zichtbaar.
Start, airborn. Piloot kon moeilijker in harnas komen. Krijgt inklapper linkertip. Krijgt opnieuw inklapper linkertip. Commando: ‘gewicht naar rechts’. Linker helft had minder druk en stond lager zoals bij gewichtsverplaatsing naar links met een knik in het midden en bleef geregeld linkertip inklappen. Commando: ‘koers houden’. Scherm wou naar rechts en draait uit het zicht weg naar rechts om het Lumen museum om. Doorgegeven aan instructeur beneden : ‘probleem linker schermhelft, koerst naar rechts’. Achteraan gerend om terug in zicht te krijgen maar te laat. Piloot bleef naar rechts koersen, kon geen koers rechtuit aanhouden. Piloot twijfelt om noodchute te gooien maar had geen hoogte genoeg en vliegt opzettelijk in de bomen. Piloot valt door de bomen en de laatste 4 meter valt piloot naar beneden op zijn zijde met rechterbovenbeen op een steen en breekt bovenbeen. Afgevoerd met helicopter naar Bruneck hospitaal. Vermoedelijke oorzaak : speedlijn blijven haken achter gesp of katrolletje van het harnas, op het moment dat lijnen onder spanning komen te staan bij het in het harnas gaan zitten. |
|
20326 |
04-09-2021 |
|
|
|
|
|
|
Swing Twin RS |
Volstrekt normale tandemvlucht en zachte landing door zeer ervaren tandempiloot. Toch breekt de passagier haar Meer... Volstrekt normale tandemvlucht en zachte landing door zeer ervaren tandempiloot. Toch breekt de passagier haar onderbeen. De reden is geheel onduidelijk. Opvallend: de breuk is boven de hoge schoen.
Verder betreft het een dame op leeftijd, in de zestig. |
|
20236 |
10-09-2021 |
|
45 |
B2 |
|
|
|
Nova ION |
Op de landing stond harde wind. (ca. 20kmh) De landing was glooiend en piloot heeft benedenwinds hoogte afgebouwd. de Meer... Op de landing stond harde wind. (ca. 20kmh) De landing was glooiend en piloot heeft benedenwinds hoogte afgebouwd. de laatst 10 meter was er spraken van vliegen in de lijzijde van de heuvel die onderdeel is van het landingsveld. Er was sink van ca 2m/s. Deze daling was onverwacht snel. Piloot heeft niet de benen op tijd uitgestoken en is op de kont geland. |
|
19999 |
28-08-2021 |
|
32 |
B3 |
|
|
|
Swing Helios RS |
Bij een toplanding op final net boven de grond in enorme zink terecht gekomen. Omdat ik een harde landing zag aankomen Meer... Bij een toplanding op final net boven de grond in enorme zink terecht gekomen. Omdat ik een harde landing zag aankomen extra gewikkeld om nog meer te kunnen flairen maar verminderde niet de impact. De laatste seconden gingen zo snel dat ik met mijn linkervoet niet uit de beenzak kwam en daardoor landde ik op mijn rug. |
|