# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
19552 |
10-08-2021 |
|
52 |
Geen |
|
|
|
Ozone MoJo 5 |
Piloot start en vliegt naar rechts en wil thermieken, echter de piloot schat de afstand tot de berg verkeerd in en Meer... Piloot start en vliegt naar rechts en wil thermieken, echter de piloot schat de afstand tot de berg verkeerd in en wilde d.m.v. een snelle bocht van de berghelling wegdraaien. Echter te laat en te laag. Piloot beland in een 20 meter hoge boom. De piloot heeft zich los weten te maken van de risers en is met harnas en helm aan naar beneden geklommen. Echter de laatste 8 meter is de piloot naar beneden gegleden en haar handen verwond ( de rechter handschoen is los gekomen) en is op haar rug terecht gekomen. |
|
19471 |
03-08-2021 |
|
46 |
3 berg |
|
|
|
Ozone Rush 4 |
Door eel leveringsprobleem van mijn nieuwe vleugel, vloog ik op een vleugel die ik mocht gebruiken van een bevriend Meer... Door eel leveringsprobleem van mijn nieuwe vleugel, vloog ik op een vleugel die ik mocht gebruiken van een bevriend piloot. Ik vertrok als laatste van onze groep op de col Serai en liet bij de eerste poging de vleugel schuin opkomen. Die heb ik afgebroken. Een persoon die op de start stond te kijken heeft het scherm terug startklaar gelegd, maar ik heb niet opgemerkt dat daardoor mijn uitdraairichting veranderd was. De tweede start verliep wel goed, maar bij het uitdraaien zag ik dat mijn rem om de riser gedraaid zat. Wanneer ik in de lucht hing zag ik pas dat ik bij het uitdraaien ook getwist gewaakt was. In normale omstandigheden blijf je even doorvliegen en heb je tijd om dit recht te zetten, maar vanop de Col Serai moet je eerst even achter enkele bomen het dalletje uitvliegen. Daar heb ik de tweede fout gemaakt. Ik heb te snel geprobeerd om uit de twist te komen, waardoor ik ongewild naar links draaide. Hierdoor raakte de linker lijnen de kruin van de boom en viel het scherm over de boom. De man die mijn scherm had goedgelegd heeft meteen de hulpdiensten gebeld en zij hebben mij uit mijn benarde positie gehaald.
In eerste instantie had ik voor mijn herstart moeten nakijken of mijn uitdraairichting nog goed was. Daarna had ik koers moeten houden tot ik voorbij de bomen was, en dan uit de twist draaien boven het vlakland. |
|
19231 |
15-07-2021 |
|
55 |
B3 |
|
|
|
Icaro 2000 Laminar |
Ik had pech met een landingsveld wat een hele vaste windrichting heeft, behalve als er een bel loskomt. En dat was net Meer... Ik had pech met een landingsveld wat een hele vaste windrichting heeft, behalve als er een bel loskomt. En dat was net toen ik aankwam, windrichting ging alle kanten op, dus wrs met de wind mee geland. Uitdrukken was op bijna goede moment, kwam nog iets omhoog, snelheid was er goed uit, maar net iets naar rechts gedreven zodat ik op 1 voet landde van net iets teveel hoogte. |
|
18863 |
21-06-2021 |
|
45 |
Berg/Lier 1 |
|
|
|
Sky Paragliders Aya |
Nederlands:
De piloot (cursist voor brevet 2 met ca. 20 bergvluchten en ca. 40 liervluchten) komt in het circuitgebied Meer... Nederlands:
De piloot (cursist voor brevet 2 met ca. 20 bergvluchten en ca. 40 liervluchten) komt in het circuitgebied voor de landing. De piloot heeft dit de dag ervoor ook 3 keer gedaan en doet dit nu zelfstandig onder toezicht van de instructeur. Bij de rechterbocht naar het laatste dwarswindbeen draait de piloot iets te ver door van de landing af. De instructeur geeft over de radio "Draai tijdig naar links" door, maar kan niet goed inschatten of de piloot voor of achter de huisjes vliegt. De piloot geraakt door extra sink achter 2 gebouwen en probeert nog terug richting de landing te draaien, maar kan niet meer over het dak van een boerderij komen en vliegt net onder de nok tegen het dak aan.
De piloot wordt door hulpdiensten van het dak gered en met een helicopter naar het ziekenhuis vervoerd, alwaar een fractuur in de rug wordt vastgesteld (zonder uitval van functies), een gebroken rechter enkel en een verstuikte linker enkel.
English: |
|
18743 |
21-06-2021 |
|
46 |
|
|
|
|
|
Piloot vloog laag over start om te toplanden. Dit ging niet omdat hij te hoog overvloog. Daarna links afgebogen naar Meer... Piloot vloog laag over start om te toplanden. Dit ging niet omdat hij te hoog overvloog. Daarna links afgebogen naar een andere stijle weide naast de start. Daar drie kort op elkaar gevlogen bochten laag langs de helling gemaakt waarbij de derde hard eindigde tegen de helling. |
|
18695 |
16-06-2021 |
|
34 |
B3 |
|
|
|
Swing Helios RS |
Bij zeer rustige toplanding schoot m'n voet van een rots opzij en is m'n enkel dubbelgeklapt. Meer... Bij zeer rustige toplanding schoot m'n voet van een rots opzij en is m'n enkel dubbelgeklapt. |
|
18416 |
12-06-2021 |
|
45 |
BLS3 |
|
|
|
Ozone Zero |
Duin was druk met piloten.
(wind is afgenomen t.o.v. afgelopen 10 minuten )
Ik vlieg met wind mee op lagere hoogte. Meer... Duin was druk met piloten.
(wind is afgenomen t.o.v. afgelopen 10 minuten )
Ik vlieg met wind mee op lagere hoogte.
Piloot voor mij draait rechtsom zonder te kijken. (later blijkt het een beginnende piloot).
Ik moet uitwijken voor hem en kan alleen kiezen voorvliegen richting het duin.
(anders kom ik op de vliegbaan van de ander piloot)
Opnieuw hoogte opbouwen gaat slecht door verschillende duinpannen en de afgenomen wind.
Ik kan (denk ik) nog net naar rechts richting de zee.met het idee dat ik dan over het prikkeldraad heen vlieg.
Helaas verlies ik te snel hoogte en nu blijf ik onderweg steken in het prikkeldraad.
Ik val voorover op het prikkeldraad en haal beide benen open.
Aan het prikkeldraad blijf ik hangen met mijn rechtervoet en ik kan mijzelf los wurmen door met mijn ander voet het draad weg te duwen. Mijn scherm hangt half tegen het prikkeldraad met enkele gaten.
Ik kan gewoon lopen en verwondingen zijn oppervlakkig en bloedend (7 hectingen bij de huisartspost bij een diepere verwonding). |
|
18332 |
02-06-2021 |
|
35 |
- |
|
|
|
PRO-DESIGN CUGA |
Piloot maakte eerste vlucht in de opleiding. Voorafgaand aan de vlucht heeft de piloot (na eerdere opleidingsdag met Meer... Piloot maakte eerste vlucht in de opleiding. Voorafgaand aan de vlucht heeft de piloot (na eerdere opleidingsdag met opzetoefeningen) ca 2 uur opzetoefeningen gedaan gevolgd door een tandemvlucht met (hulp)instructeur.
De ongevalsvlucht was een zgn 80 m vlucht waarbij een hulpinstructeur op de start de startprocedure begeleidde en vervolgens de vlucht overdroeg aan een instructeur halverwege het veld. Aan de lier zat tevens een instructeur. De piloot werd via porto begeleid.
Na de opzetfase die zonder problemen verliep begon vanaf ca 10-15 m hoogte het scherm heel licht en langzaam naar rechts af te buigen. Zowel door de hulpinstructeur als door de instructeur (halverwege het veld) werd aan de piloot het commando gegeven links te remmen om zo de vluchtbaan te corrigeren.
Vanuit mijn optiek (als hulpinstructeur) kijkend naar de achterzijde van het scherm kon ik geen reactie in het scherm zien van enige/voldoende stuurinput, zowel links als rechts. Het scherm draaide vervolgens steeds verder door. Ook naar verder aandringen van de instructeur om links te remmen was er geen zichtbare respons van het scherm.
Het lieren (inhalen) werd stilgezet om correctie te vereenvoudigen, echter het scherm draaide steeds verder door totdat deze zover doordraaide (op ca 30-40 m) niet meer te herstellen was en zijwaarts uitbrak met als gevolg dat de piloot neerstorte.
Ivm een lage bomenrij tussen de crash en startlocatie was het moment van impact niet zichtbaar, maar ingeschat is dat de piloot op de zij/ buik is terechtgekomen. Bij aankomst lag de piloot op de buik met het scherm met de voorkant op de grond.
Tekst van Lieropperator aangevuld in deze melding door VC:
De pilote wordt gestart, voor haar 1e solovlucht.Bijna windstil, avondvlucht. Start goed, maar na ca. 10 mtr. hoogte wordt naar rechts weg gedraaid.Ik was de Lierman, en laat gas los, zodat ze beter kan corrigeren. De Instruc-teur geeft diverse keren aanwijzingen, over de porto, om naar links te corri-geren. De pilote roept nog terug : Doe ik al. Maar aan 't scherm was geen enkele vervorming te zien door sturen. Ze draait verder door, naar 180 gra-den, en vliegt dus van de Lier af, en gaat uitlieren. Daarna gaat ze vrij snel naar de grond, en ze land daar op haar kont. Ik kap GEEN kabel, om de duik, van 't scherm, te voorkomen.Daarna vlug er mensen naar toe, voor hulp, en 112 gebeld. Er komt ambulance aan te pas, en vervoer naar Ziekenhuis. |
|
18164 |
18-05-2021 |
|
39 |
B2 |
|
|
|
BGD BASE |
Deze middag was geen ideaal weer voor cursisten. Nadat alle cursisten van de start af waren was besloten dat ik (HI) Meer... Deze middag was geen ideaal weer voor cursisten. Nadat alle cursisten van de start af waren was besloten dat ik (HI) een vluchtje kon maken. Met het idee dat dit een kort vluchtje zou worden heb ik niet gedronken en gegeten en ook geen voorzieningen getroffen dit onderweg te kunnen doen. Het werk uiteindelijk een dik uur onder tubelente omstandigheden.
TIjdens dat ik nog aan het vliegen was werd besloten de cursisten weer te starten. Hierop besloten te toplanden op de start. Door vermoeiheid (het was moeilijk hoogte af te bouwen) en gebrek aan vocht op laatste seconden voor toplanden verkeerde beslissing gemaakt. Ipv ri. wind te flaren ri. berg geflared. Dit resulteerde in meewinds berglanding.
In een poging op mijn airbag te landen heb ik mijn benen naar voren gestrekt. Echter door verkeerde stuurbeweging kwam ik nu ri een steiler stuk en ben met gestrekte benen tegen de start aangekomen.
Eenmaal geland nog stukje gelopen totdat er mensen ter plaatse waren.
7 dagen Sloveens hospitaal
Liggend vervoer ri Nederland. |
|
18044 |
13-04-2021 |
|
63 |
B3 |
|
|
|
Ozone§ Delta 2 |
Voor de start op het duin eerst een laagvliegende paraglider laten passeren (eigen vleugel neergelaten), daarna Meer... Voor de start op het duin eerst een laagvliegende paraglider laten passeren (eigen vleugel neergelaten), daarna gestart. Meteen na de start keerde de andere piloot zonder te kijken om en vloog recht op mij af. Enige mogelijkheid was direct in Noordelijke richting weg te vliegen. Andere piloot gaf geen ruimte om uit te wijken naar het strand, waardoor ik tussen prikkeldraadhek en paatje door moest. Geprobeerd om met m’n rechtervoet af te zetten tegen het paaltje…. Helaas stond er een heel naar scherp bordje bovenop dat in m’n rechteronderbeen prikte en waardoor een flinke vleeswond ontstond. (Plm 20 hechtingen) |
|