# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1407 |
07-08-2014 |
|
57 |
PGPL 2 Berg |
|
|
|
Swing Arcus 4 |
Piloot gaat te ver door met een steilspiraal en gooit op laatste moment zijn reserve. Geeft aan dit erg laat te hebben Meer... Piloot gaat te ver door met een steilspiraal en gooit op laatste moment zijn reserve. Geeft aan dit erg laat te hebben gedaan in de hoop de situatie nog op te lossen. Door laat gooien is er nog geen stabiele situatie ontstaan om mee te landen. Piloot is in een grasweide geland met pendel. |
|
1363 |
05-08-2014 |
|
49 |
Waarschijnlijk 2 |
|
|
|
Onbekend |
De betreffende piloot vloog ruim boven het duin in WAZ bij perfecte soarcondities. Om onbekende reden begon hij aan te Meer... De betreffende piloot vloog ruim boven het duin in WAZ bij perfecte soarcondities. Om onbekende reden begon hij aan te remmen en naar voren te hangen ('uit z'n zitje', zoals bij de landing). Langzaam remde hij zichzelf achter het duin, nog steeds op hoogte boven de duintop. Hij bleef meer en meer aanremmen tot z'n scherm op een bepaald moment volledig stallde. Op dat moment zat hij op 10-15m hoogte boven de duinpan, ter hoogte van de duintop. Hij kwam met een flinke klap verticaal neer en rolde achterover.
De piloot had een standaard bergharnas met protectie.
Zelf vloog ik op 50m afstand en heb met verbazing moeten toekijken hoe deze piloot zich uit de lucht stallde. Als hij z'n tokkels had losgelaten dan had hij zo weer boven het strand gevlogen. Het waaide zeker niet te hard. |
|
1311 |
26-07-2014 |
|
|
Brevet 1 |
|
|
|
Ozone Mojo 4 |
Piloot moest laatste van 3 doellandingen maken. Circuit te krap gevlogen. Na een redelijk vlakke bocht de grond Meer... Piloot moest laatste van 3 doellandingen maken. Circuit te krap gevlogen. Na een redelijk vlakke bocht de grond geraakt waarbij te laat volledig werd geflaird. Op beide benen geland en voorover gevallen op de knieën terecht gekomen. |
|
1257 |
06-06-2014 |
|
44 |
3 |
|
|
|
Ozone Rush 2 |
Buitenlanding. Op lage hoge zag ik dat het veld van beperkte afmetingen iets afliep dus koos op laatste stuk hoogte Meer... Buitenlanding. Op lage hoge zag ik dat het veld van beperkte afmetingen iets afliep dus koos op laatste stuk hoogte afbouwen strak op mn baseline te blijven. Het was licht thermische. Na 2 slagen op vrijwel dezelfde hoogte begon ik in de 3de slag opeens snel te zinken, met een wat schrik reactie te aggresief naar final gedraaid waardoor ik in een pendel naar beneden kwam op mn airbag. Maar raakte de grond te hard met veel pijn in mn rug tot gevolg. |
|
1245 |
10-06-2014 |
|
46 |
B2/L2 (of hoger) |
|
|
|
MacPara Pasha-5 |
Tijdens de versnelfase het scherm onvoldoende aangeremd waardoor het scherm licht aandook. Net voorbij de normale plek Meer... Tijdens de versnelfase het scherm onvoldoende aangeremd waardoor het scherm licht aandook. Net voorbij de normale plek waarbij je loskomt gaat het steil naar beneden en kwam de piloot toch los, maar verloor zoveel hoogte dat een draadhek met de onderkant van het harnas werd geraakt. De airbag was gevuld met binnenzak, rugzak en cockpit - door de impact met het draadhek en de wellicht te volle airbag begaf de ritssluiting het en kwam de inhoud op de helling terecht. Tevens dook het scherm nogmaals aan waardoor nog wat meer hoogte verloren werd.
De situatie ter plekke is dat je bij geen of weinig thermiek direct op glijvlucht naar rechts van de start gelegen zadel vliegt waarna een glijvlucht naar de landingsplaats tot de mogelijkheden behoort.
Als je het zadel niet haalt zet je koers naar het voorliggende dal, waar eigenlijk niet geland mag worden, maar wel voldoende landingsmogelijkheden zijn.
Vanwege het hoogteverlies besloot de piloot eerst nog thermiek te zoeken en toen dat niet meer gevonden werd was er onvoldoende hoogte over om een open landingsplek te bereiken.
De piloot heeft uiteindelijk een boomlanding gemaakt, hing vervolgens dicht bij de grond en is zelfstandig uit het harnas gekomen en op de grond gestapt.
De schade was beperkt en alleen materieel - alle verloren voorwerpen zijn nog teruggevonden en beschadigde lijnen kunnen gerepareerd worden. |
|
1240 |
|
|
|
|
|
|
|
|
De piloot was aan het rollen, maar zijn timing was verre van goed. Ik begeleidde hem via de radio om de timing goed te Meer... De piloot was aan het rollen, maar zijn timing was verre van goed. Ik begeleidde hem via de radio om de timing goed te krijgen.
Omdat hij ook goed z'n best wilde doen ging hij ook dieper sturen. Hierdoor ging de beweging gelijk over naar een wingover waarbij hij geen druk pakte aan de buitenkant omdat hij daarvoor gewoon aan het rollen was. Dit resulteerde in een verhanger. Deze stuurde de piloot te weinig tegen waardoor hij in spiraal naar beneden dook. Door de lage hoogte gaf ik gelijk het commando noodchute gooien. Dit deed hij heel snel.
Waardoor hij aan zijn nood in het mais terecht kwam. |
|
1239 |
02-07-2014 |
|
62 |
B1 |
|
|
|
Airwave Kiss |
Ik vlieg op de landing aan. De wind is ca. 4 m/s Noord. Ik maak een paar essen aan de rand van het veld en vlieg in de Meer... Ik vlieg op de landing aan. De wind is ca. 4 m/s Noord. Ik maak een paar essen aan de rand van het veld en vlieg in de richting van de landingsstip.
De instructeur roept over de radio: Let op de windvaan. Ik kijk naar de windvaan en zie wel wat variatie in windrichting. Ik zie dat ik te hoog zit om op de stip te landen en besluit nog een esje te maken. Ik hoor de instructeur zeggen: je hebt de wind nu bijna in de rug. Ik maak een laatste draai en zie de grond snel dichterbij komen. De instructeur roept: Fair, flair, flair maar het is al te laat of ik reageer te laat en kom hard op het veld terecht.
Oorzaak: Teveel gefixeerd op het maken van een doellanding. Landen 50 meter verderop had ook gemakkelijk gekund. |
|
1238 |
13-06-2014 |
|
46 |
|
|
|
|
Swing Axis |
Piloot vloog op final. De wind, die erg rustig was draaide een beetje. Opdracht gegeven om Rustig 90 linkom te Meer... Piloot vloog op final. De wind, die erg rustig was draaide een beetje. Opdracht gegeven om Rustig 90 linkom te komen.
Stuurbeweging was te wild waardoor de piloot hard tegen de grond kwam. |
|
1237 |
12-06-2014 |
|
50 |
B2 in opleiding |
|
|
|
Swing Arcus 6 |
Piloot is na afgebroken start terug op de startplaats. Scherm door mij terug neergelegd en piloot gecheckt.
Piloot Meer... Piloot is na afgebroken start terug op de startplaats. Scherm door mij terug neergelegd en piloot gecheckt.
Piloot startte weg en tijdens de eerste vliegfase heeft hij het scherm meteen weer uit de lucht geremd, met een fulstall tot gevolg. Piloot gaf aan dat beenband niet dichtzat. |
|
1234 |
02-07-2014 |
|
|
PgPL 3 |
|
|
|
Gradient Freestyle2 |
Bij het oefenen van een SAT Rodeo ben ik tegen de tip van mijn (SATtende) maatje aangevlogen. Hij zat in een twist met Meer... Bij het oefenen van een SAT Rodeo ben ik tegen de tip van mijn (SATtende) maatje aangevlogen. Hij zat in een twist met gedeformeerd scherm en heeft zijn noodscherm gegooid. Ik heb de negatief/parachutage uitgeleid en ben normaal geland. |
|