# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1564 |
01-10-2014 |
|
51 |
None |
|
|
|
Ozone Element 2 |
Cursist komt los bij de start en gaat zitten. Komt weer aan de grond en loopt niet. Zijn voeten komen onder het harnas Meer... Cursist komt los bij de start en gaat zitten. Komt weer aan de grond en loopt niet. Zijn voeten komen onder het harnas en worden door het gras gesleeurd. Piloot komt los en vliegt weg. Aanvulling per 23 Okt: na thuiskomst in Belgie, ik schat een week na het voorval, is de cursist naar het ziekenhuis gegaan en daar is toch een breuk in zijn been, vlak onder de knie, geconstateerd. Cursist had in Italie gewoon weer gelopen en 2 vluchten gemaakt. Dit is ook de reden dat ik dit incident zo laat meldt; in eerste instantie alleen maar in het Paho systeem gemeld. Pas later hoorde ik van de beenbreuk |
|
1548 |
12-10-2014 |
|
|
|
|
|
|
Pro Design Amiga |
Tijdens terugvlucht bij traplieren van tandem hield de passagier de kabel vast. de lier blokkeerde, de passagier bleef Meer... Tijdens terugvlucht bij traplieren van tandem hield de passagier de kabel vast. de lier blokkeerde, de passagier bleef de kabel vasthouden waardoor het scherm sterk wegdraaide met twist tot gevolg. De piloot heeft toen de reserve gegooid.
Bij het vervolgens loslaten van de kabel door de passagier koppelde de traprelease uitzichzelf los.
De reserve opende direct op ca 50 m hoogte. Bij de landing heeft de passagier de enkel gebroken. |
|
1547 |
12-10-2014 |
|
|
L-3 |
|
|
|
Pro Design Amiga |
De piloot maakte 'n tandemvlucht, met traplieren.
De eerste fase oplieren ging prima, maar bij 't keren, en Meer... De piloot maakte 'n tandemvlucht, met traplieren.
De eerste fase oplieren ging prima, maar bij 't keren, en terugvliegen vanaf de lier, kreeg de trommel 'n soort vliegwielwerking, en liep sneller af, als dat er door de tandem getrokken werd. Hierdoor ontstonden lussen in de trekkabel, waardoor die kabel om de trommel, en dus vast sloeg. Net op 't moment, dat ik de kabel wilde kappen, gooide de tandempiloot al de reserve er uit. Dit gebeurde op ca. 100 mtr. hoogte. De tandemchute had inmiddels net hiervoor 'n twist gemaakt. Later bleek, dat de tandempassagier de kabel vast had gehouden, vanaf 't draaimoment, en dus die kabel in de hand mee terug voerde. Dat betekende dus ook, dat de traprelease niet zijn werk kon doen, en ontkoppelen.
In 't napraten, na 't voorval, was ieder 't er over eens, dat die kabel niet vast gehouden had mogen worden, en dat meer prioriteit had, als 'n gooien van de reserve.
Immers, als 't scherm weer vrij is, van de kabel, dan kan 't zich herstellen, en dat is altijd beter, dan gelijk de reserve gooien. |
|
1542 |
12-10-2014 |
|
53 |
Tandem 3 |
|
|
|
Pro Design Amiga |
Piloot was met passagier (brevethouder)aan het traplieren. bij het terug vliegen aan de kabel is de kabel blijven Meer... Piloot was met passagier (brevethouder)aan het traplieren. bij het terug vliegen aan de kabel is de kabel blijven haken.
traprelease is bij de eerste klap niet los gekomen. wel bij de tweede keer, maar de impact was zo groot dat het scherm getwist is en alle snelheid er uit was. omdat het dicht bij de grond was heb ik het noodscherm gegooid.
noodscherm is normaal geopend en we zijn daaraan geland. door deze toch wel vrij harde landing heeft de passagier zijn enkel en rib gebroken. |
|
1540 |
28-09-2014 |
|
49 |
L3 B3 hiL/B tandem |
|
|
|
Air Design Ride |
Bedacht later pas dat ik eigenlijk niet opgeschreven had wat er gebeurd was. Normale start, weinig wind, eerste vlucht Meer... Bedacht later pas dat ik eigenlijk niet opgeschreven had wat er gebeurd was. Normale start, weinig wind, eerste vlucht voor mij die dag.
Zet gewoon op en alles gaat goed tot op 10/15 meter hoogte: een kabel breuk. Scherm schiet voor best wel heftig, rem hem af. Terwijl het scherm zich herstelt klapt deze ook nog voor een deel in. Denk dat ik net wat te weinig remdruk had? Scherm herstelt en voor ik weet lig ik plat op mijn rug met de passagier boven op mij op de grond. heb nog wel geflared. Ben blij dat we een harnas hebben met veel protectie en ook voor de passagier en geen airbag. Dan had ik en passagier het er niet zo afgebracht. |
|
1529 |
01-09-2014 |
|
54 |
B2 |
|
|
|
Swing Mistral5 |
Tijdens een buitenlanding op een oneffen hellende ondergrond enkelbanden gescheurd. Meer... Tijdens een buitenlanding op een oneffen hellende ondergrond enkelbanden gescheurd. |
|
1517 |
28-09-2014 |
|
|
Tandem |
|
|
|
Air Design Ride |
Kabel breekt op een hoogte van ongeveer 15 meter, scherm schiet voor en klapt 30-50% in duikt iets aan.
Piloot flaird Meer... Kabel breekt op een hoogte van ongeveer 15 meter, scherm schiet voor en klapt 30-50% in duikt iets aan.
Piloot flaird maar komt toch redelijk hard neer. |
|
1503 |
14-09-2014 |
|
44 |
KNVVL B2 |
|
|
|
Advance Epsilon 6 |
Niet voldoende aanloop om snelheid op te bouwen voor de vlucht. Niet voldoende uitloop/uitwijkmogelijkheden om een Meer... Niet voldoende aanloop om snelheid op te bouwen voor de vlucht. Niet voldoende uitloop/uitwijkmogelijkheden om een verkeerde start op te kunnen vangen. Ik werd naar rechts gezet omdat het scherm die kant op wilde (links meer gras en ruimte met minder stenen). |
|
1502 |
29-09-2014 |
|
65 |
None |
|
|
|
Ozone Buzz 4 |
Smooth landing. The harnass of the pilot touches his shoes. His feet are blocked, his weight is on his blocked feet and Meer... Smooth landing. The harnass of the pilot touches his shoes. His feet are blocked, his weight is on his blocked feet and the pilot falls. All looks rather harmless but in the hospital his ankle appears to be broken. |
|
1498 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Woody Valley xrated 5 vliegers opgelet, het haakje aan de frontcontainer functioneert niet alleen niet, Meer... Woody Valley xrated 5 vliegers opgelet, het haakje aan de frontcontainer functioneert niet alleen niet, één van je remlijnen kan er ook mooi achter blijven hangen! Het haakje is bedoeld om je frontcontainer tijdens de start aan je borstband te hangen, maar dit heeft bij mij nog nooit echt gefunctioneerd. Dit gebeurde mij in Sillian, resulterend in een bloedstollende start. Ik HAD moeten afbreken, maar had de ernst niet in de gaten, dus deed dit niet.
Gevolg: ik startte met mijn rechter rem aangetrokken als vergelijkbaar op heup hoogte, door de kracht schoot de tokkel uit mijn hand en het ijzertje van de tokkel naar de lijnen (een cilindertje bij mij) kwam in deze haak vast te zitten. Met veel tegenhangen naar links en een beetje (zo min mogelijk!!) bijremmen links wist ik koers te houden. Telkens als ik de op spanning staande remlijn los wilde halen moest ik eerst de spanning eraf trekken (aan de 'haak' kant, daar waar de rem lijn vast zat…deze speling moest ergens anders vandaan komen. Inderdaad, van de kant van de vleugel. Na drie pogingen kreeg ik de tokkel eruit. Daarbij trok ik de remlijn telkens nog een tikkeltje strakker waarbij ik dus ook telkens naar rechts wegdraaide. |
|