# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1239 |
02-07-2014 |
Man |
62 |
B1 |
Netherlands |
10-15 Km/h Onbekend Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel |
Airwave Kiss |
Ik vlieg op de landing aan. De wind is ca. 4 m/s Noord. Ik maak een paar essen aan de rand van het veld en vlieg in de Meer... Ik vlieg op de landing aan. De wind is ca. 4 m/s Noord. Ik maak een paar essen aan de rand van het veld en vlieg in de richting van de landingsstip.
De instructeur roept over de radio: Let op de windvaan. Ik kijk naar de windvaan en zie wel wat variatie in windrichting. Ik zie dat ik te hoog zit om op de stip te landen en besluit nog een esje te maken. Ik hoor de instructeur zeggen: je hebt de wind nu bijna in de rug. Ik maak een laatste draai en zie de grond snel dichterbij komen. De instructeur roept: Fair, flair, flair maar het is al te laat of ik reageer te laat en kom hard op het veld terecht.
Oorzaak: Teveel gefixeerd op het maken van een doellanding. Landen 50 meter verderop had ook gemakkelijk gekund. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Voeten, Benen |
1238 |
13-06-2014 |
Man |
46 |
|
France |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Axis |
Piloot vloog op final. De wind, die erg rustig was draaide een beetje. Opdracht gegeven om Rustig 90˚ linkom te Meer... Piloot vloog op final. De wind, die erg rustig was draaide een beetje. Opdracht gegeven om Rustig 90˚ linkom te komen.
Stuurbeweging was te wild waardoor de piloot hard tegen de grond kwam. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
1237 |
12-06-2014 |
Man |
50 |
B2 in opleiding |
France |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 6 |
Piloot is na afgebroken start terug op de startplaats. Scherm door mij terug neergelegd en piloot gecheckt.
Piloot Meer... Piloot is na afgebroken start terug op de startplaats. Scherm door mij terug neergelegd en piloot gecheckt.
Piloot startte weg en tijdens de eerste vliegfase heeft hij het scherm meteen weer uit de lucht geremd, met een fulstall tot gevolg. Piloot gaf aan dat beenband niet dichtzat. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
1234 |
02-07-2014 |
|
|
PgPL 3 |
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Gradient Freestyle2 |
Bij het oefenen van een SAT Rodeo ben ik tegen de tip van mijn (SATtende) maatje aangevlogen. Hij zat in een twist met Meer... Bij het oefenen van een SAT Rodeo ben ik tegen de tip van mijn (SATtende) maatje aangevlogen. Hij zat in een twist met gedeformeerd scherm en heeft zijn noodscherm gegooid. Ik heb de negatief/parachutage uitgeleid en ben normaal geland. |
Geen Verwondingen |
1227 |
02-07-2014 |
Man |
62 |
Geen |
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Airwave Kiss |
Piloot wil zelfstandig landen.
Extra info van de instructeur: kijk goed naar de windvaan.
Piloot merkt dat hij op Meer... Piloot wil zelfstandig landen.
Extra info van de instructeur: kijk goed naar de windvaan.
Piloot merkt dat hij op final niet recht tegen de wind in vliegt en besluit op ca. 5 meter nog een scherpe bocht te maken.
Instructeur zegt let op je gaat in een bocht landen eerder flairen.
Piloot flaird nauwelijks en te laat, en komt met een pendel op de grond |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
1206 |
24-06-2014 |
Man |
46 |
2 berg & lier |
France |
0-5 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Mac Para Pasha 5 |
Bij start verkeerd uitgelegd, hierdoor moeten corrigeren in aanloop. Door deze actie onvoldoende druk in scherm. Scherm Meer... Bij start verkeerd uitgelegd, hierdoor moeten corrigeren in aanloop. Door deze actie onvoldoende druk in scherm. Scherm vloog wel en dook aan bij vliegen. Hierdoor draad geraakt onderaan startheuvel boven ravijn. Airbag bleef hangen achter draad en klapte open. Scherm dook aan gecorrigeerd door hard te remmen. Vliegende configuratie kostte 50 hoogtemeters minimaal. hierdoor te laag om over het zadel te kunnen komen. Geprobeerd om het dal uit te klimmen op de lichte thermiek die voelbaar was, nog meer hoogte verloren. Nu kon ik ook het dal niet meer uit. Midden in dit dal is een groen open veld, bij de poging tot landen daar bleek ik niet krap genoeg de kunnen draaien om veilig op final te kunnen komen. Halverwege bocht besloten tot boomlanding omdat ander mijn tip in de bomen zou komen. Boomlanding verliep volgens het boekje en heb minimale schade aan scherm en piloot opgelopen. Het was een cascade van fouten. Lessons learned:
1 - bij startaanloop niet meer onnodig aanpassingen doen (zelfoverschatting)
2 - bij een dergelijke startincident direct doorvliegen naar de ruimte die erachter wel lag (te lang proberen)
3 - Nog meer groundhandlen met scherm om verschil in druk goed te kunnen voelen
Het is goed afgelopen, maar dat is echt meer geluk dan wijsheid geweest. |
Geen Verwondingen Voeten, Benen |
1142 |
27-05-2014 |
Vrouw |
48 |
Schermvliegbewijs 2 Berg/foot Launch |
Spain |
15-20 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 7 |
Vlak voor de landing op weg bij klein industrieterrein maakt het scherm op 7 meter hoogte een felle draai richting een Meer... Vlak voor de landing op weg bij klein industrieterrein maakt het scherm op 7 meter hoogte een felle draai richting een gebouw (mogelijk door turbulentie veroorzaakt door het gebouw zelf??).
Ontwijken is geen optie meer (te laag bij de grond voor een felle stuurbeweging m.i.) |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
1109 |
04-06-2014 |
Man |
52 |
PGPL 2 Berg |
Austria |
5-10 Km/h Matig Sterke Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 7 |
Piloot treft in de afbouwfase van de landing, ca 70 meter boven de landing, sterke turbulenties door een sterke Meer... Piloot treft in de afbouwfase van de landing, ca 70 meter boven de landing, sterke turbulenties door een sterke thermiek. Relatief laag bij grond frontstall en inklappers. Piloot heeft nog geprobeerd zijn reserve te gooien. Door de heftige pendels kon hij zijn greep net niet te pakken krijgen. Piloot is in een cascade van inklappers en aanduiken op de grond gevallen. |
Ernstige Verwondingen Bekken; Handen, Armen, Schouders |
1108 |
30-05-2014 |
|
|
PGPL 1 |
Austria |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 6 |
De piloot zit in zijn laatste fase van een zelfstandige vlucht en landing. Op zijn final bouwt hij te wild nog hoogte Meer... De piloot zit in zijn laatste fase van een zelfstandige vlucht en landing. Op zijn final bouwt hij te wild nog hoogte af. Hierdoor heeft hij pendels in zijn laatste deel van de final en komt snel naar de grond. Op de opdracht hard te flaren reageert hij niet en komt hard neer op zijn benen die niet recht onder hem staan. Zelf weegt de piloot 105 kg. Zowel de beweging, het eigen gewicht en de ongelukkige stand van zijn been heeft ervoor gezorgd dat zijn bovenbeen van zijn knie is geschoven waarbij die pees is afgescheurd. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
1078 |
18-05-2014 |
|
|
Schermvliegen Brevet II |
France |
10-15 Km/h Sterk Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Gin Gliders Zulu explorer |
3e vlucht van de dag. Vrij veel en vlagerige wind. Plots hevige turbulentie West van Treh (niet in lij). Hevige Meer... 3e vlucht van de dag. Vrij veel en vlagerige wind. Plots hevige turbulentie West van Treh (niet in lij). Hevige inklapper, scherm herstelt niet. Exacte vervolg onduidelijk, cascading events, scherm herstelt nog altijd niet, scherm schiet heftig naar voren. hoogte boven terrein nog ongeveer 100m, besluit om noodscherm te gooien. Opent goed. Aan noodscherm in bomen geland. geen verwondingen. Hangend in boom op hulp gewacht. niet zelf naar beneden geklommen. met hulp van touw beneden gekomen. |
Geen Verwondingen |