# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1056 |
18-05-2014 |
|
|
2 |
Netherlands |
5-10 Km/h Matig Sterke Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Pro Design Cuga |
Er stond weinig tot geen meteowind recht over de startbaan. Omstandigheden waren thermisch, waardoor regelmatig bij het Meer... Er stond weinig tot geen meteowind recht over de startbaan. Omstandigheden waren thermisch, waardoor regelmatig bij het loskomen van bellen rondom het veld windvlagen ontstonden met snelheden tot ca 15-20 km/h.
In de aanvliegfase voor de landing op ca. 3-5 m hoogte trof een windvlaag de net landende piloot van voren. Hierdoor werd het scherm tov de piloot naar achteren geduwd en versnelde vervolgens naar voren met een pendel tot gevolg. Door de geringe hoogte kreeg de piloot geen kans om de pendel middels een krachtige remactie op te vangen en landde daardoor hard met de voeten eerst op de grond. Vanwege de harde impact, viel ze daarna met de kontop het harnas op de grond. Meteen na de impact was duidelijk dat de piloot gewond was. Ze is een stabiele zijligging blijven liggen waarbij ze aangaf dat ze pijn had aan onderrug en buik. Hierop is vervolgens de ambulance gebracht en is ze naar het ziekenhuis vervoerd. Hier werd een instabiele breuk aan de L1-wervel geconstateerd.
De piloot bezit al langere tijd over brevet 2, maar is geen veelvlieger cq zekere vlieger. Als ze vliegt is ze over het algemeen wel een goede vlieger, die weinig tot geen risico's neemt. Ze vliegt niet al te vaak in thermische omstandigheden. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
1053 |
18-05-2014 |
Vrouw |
|
|
Netherlands |
5-10 Km/h Matig Sterke Turbulentie |
Schermzweeftoestel |
|
Tijdens de landing een windvlaag, door turbulentie/thermiek, waardoor het scherm naar achteren gaat.
De piloot vloog Meer... Tijdens de landing een windvlaag, door turbulentie/thermiek, waardoor het scherm naar achteren gaat.
De piloot vloog tijdens de eindaanvlucht niet geremd, maw het scherm had de normale snelheid.
Het volgende moment schoot het scherm naar voren, en werd door de piloot net niet op tijd opgevangen.
De piloot klepelde hierdoor licht, met de voeten eerst tegen de grond.
De piloot bevond zich op ca. 3 meter hoogte tijdens de start van de gebeurtenissen.
Vanwege de klap van de impact en de gebogen knieën sloeg ze toch ook met haar harnas, met airbag, hard tegen de grond. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
1051 |
12-05-2014 |
|
|
|
Slovenia |
|
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Element 2 |
Piloot startte achterwaarts, zet goed op, remt juist af zonder dat scherm over haar heen komt, draait om en Meer... Piloot startte achterwaarts, zet goed op, remt juist af zonder dat scherm over haar heen komt, draait om en versneld.Dit ziet er goed uit, heeft naar mijn inziens voldoende remdruk, Echter scherm klapt links in. Scherm draait ook meteen naar links, ik zie ook dat haar rechter hand naar boven gaat in de draai. Ik dacht nog dat komt goed uit want ik wilde de start laten afbreken. Toen de piloot haaks op start over het gras werd getrokken zei ik over de radio FLAREN. De piloot deed dat ook en het scherm en piloot kwamen tot stilstand. Ik dacht nog het afbreken ging niet verkeerd, fieldpakkettje maken en weer opnieuw straten. Echter toen ik haar gezicht zag en haar hoorde realiseerde ik mij dat het goed mis was. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
1046 |
09-05-2014 |
Man |
32 |
3 Berg / 3 Lier |
Italy |
5-10 Km/h Sterk Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Mentor |
Iets voor 15 uur gestart. Daarvoor een toplanding gemaakt van vorige vlucht. Ontspannend een broodje gegeten en Meer... Iets voor 15 uur gestart. Daarvoor een toplanding gemaakt van vorige vlucht. Ontspannend een broodje gegeten en toevallig mijn logboek voor die dag bijgewerkt. Hierna me weer in mijn uitrusting gehezen en achterwaarts gestart. Op het moment van starten was ik naar ik weet de enige in de lucht, echter gingen na mijn start 3 Zwitsers ook vliegen.
Het weer was niet anders dan in de 3 vluchten daarvoor op deze dag. De lucht was wel redlijk bokkig hier en daar, dus voornamelijk boven de top en bij het toplanden hield ik extra het koppie er bij. Op deze vlucht vloog ik echter bewust eerst naar het dal om dat de wolken daar leken aan te gaven dat het daar wel is om hoog zou kunnen gaan. Dit klopte. Hier ben ik naar ca 190 meter boven starthoogte gethermiekt. Op dat moment (ca na 35 minuutjes te hebben gevlogen) besloten om terug naar de startplek te gaan om daar nogmaals te proberen top te landen.
Op de terug weg naar de start kwam ik weer een thermiek bel tegen en ik draaide scherp in. Op dit moment had ik een front inklapper. Vanaf dat moment weet ik niet 100 % zeker hoe alles is gegaan. Ik zag in ieder geval dat de tips van mijn scherm een beetje tussen de lijnen zat toen het scherm zich weer wilde herstellen. Op dat zelfde moment merkte ik dat ik vrij hard begon rond te draaien. Misschien in een lichte spiraal? Op dat moment schoot mij te binnen dat piloten wel eens "te laat" zijn met het gooien van de reserve. Dus ik greep met mijn 2 handen (vermoedelijk de twee tokkels los gelaten) naar de reserve. En omdat het rondraaien niet minder werd en het scherm nog steeds niet hersteld was direct de reserve gegooid. De reserve opende zich denk ik vrij snel en goed. Echter bleef ik ronddraaien omdat het hoofdscherm nog in "spiraal" stand naast mij bleef vliegen. Ik probeerde het scherm snel in te halen maar dit ging niet. Op dat moment waren ook de risers getwist. Waardoor dit bemoeilijkt werd. Geprobeerd te kijken of het scherm ingetrokken kon worden door enkel aan de remtokkels te trekken, dit lukt ook niet echt. Ondertussen zag ik dat ik de grond vrij snel dichterbij kwam dus ging ik me klaar maken voor de pararoll. Even later zag ik dat ik in een hoge slanke (half dode) boom terecht zou komen. Ik heb vlak voor het raken van de boom flink geflaired en daarna mijn armen dicht bij mijn lijf gehouden om te voorkomend dat ik misschien mijn arm zou breken oid. Een tel later hing ik goed vast in de boom. Ik kon makkelijk een wat grotere tak bereiken waar ik op kon gaan ziiten. De reserve zat links achter me over de takken heen, en ving nog vrij veel wind. Mijn hoofdscherm wat boven me in het hoogte gedeelte van de boom hing ving eveneens nog behoorlijk wat wind. Hierdoor trokken de schermen wel steeds aan mijn harnas, maar ik kon gewoon blijven zitten. Nadat de parapent instructeur ter plekke was is de mountain rescue gebeld en anderhalf a twee uur later ben ik veilig uit de boom getakeld. Ik had gelukkig geen enkel letsel. |
Geen Verwondingen |
1014 |
06-04-2014 |
|
|
|
Spain |
15-20 Km/h Onbekend Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
|
Soarstek Teba in Spanje. Harde (grenswaardig) startwind. Beneden minder.
Landing mogelijk op oneindig groot veld maar Meer... Soarstek Teba in Spanje. Harde (grenswaardig) startwind. Beneden minder.
Landing mogelijk op oneindig groot veld maar piloot (en bijna iedereen) koos voor de weg direct langs de gebouwen. Daar heeft pilote dus ook getracht te landen en daarbij been gebroken.
Ooggestuige en vliegschool zullen zelf de oorzaak (kunnen) aangeven. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
1013 |
27-04-2014 |
|
|
Berg 2 |
Spain |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 7 |
Tijdens de eindaanvlucht wordt ze door de wind lichtjes verzet en probeert te corrigeren. Dit heeft een lichte pendel Meer... Tijdens de eindaanvlucht wordt ze door de wind lichtjes verzet en probeert te corrigeren. Dit heeft een lichte pendel tot gevolg en ze landt tegen een gebouw. Tijdens het eerste contact met de muur breekt ze haar kuitbeen. Na bezoek aan het ziekenhuis, mag ze de volgende dag naar huis. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |