# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1479 |
|
Man |
51 |
Brevet2 |
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Airwave Sport 4 |
Vanwege afwezigheid van thermiek besluiten we oefeningen te gaan doen. In het kader van brevet3 waarbij er meerdere Meer... Vanwege afwezigheid van thermiek besluiten we oefeningen te gaan doen. In het kader van brevet3 waarbij er meerdere afdaalmethoden moeten kunnen worden gebruikt gaan we de B-stall doen. De instructeur heeft deze zelf ook al eerder gedaan met de Airwave Sport 4 die ik ook vlieg. Tijdens de vlucht vlak voor de oefening geeft hij nogmaals de instructies door (ik doe dit voor het eerst). Aangezien instructeur heeft aangegeven dat moet worden voorkomen dat het scherm gaat draaien bij het inzetten van de B-stall kijk ik vooruit en niet naar het scherm zelf tijdens de oefening. Bij het uitleiden van de stall hoor ik wat geritsel boven mij en kijk ik naar boven. Ik zie dat er een grote cravat in de rechterzijde van het scherm zit. Het scherm gaat ook direct sterk naar rechts draaien, en dit probeer ik te voorkomen door naar links te hangen en bij te remmen. Krijg het scherm uiteindelijk onder controle al is de marge die ik heb om niet in een stall te raken klein. Vervolgens probeer ik de cravat er uit te halen, maar dat lukt niet. Als gevolg daarvan raak ik alsnog in een stall waardoor ik weer veel hoogte verlies. Durf daarna ook de reserve niet meer te trekken want die zit aan de rechterkant, en ik dacht dat dat al heel snel tot een steilspiraal zou leiden terwijl ik niet zo heel hoog meer zat. Na het stallen van het scherm gaat deze wel weer vliegen, maar ik krijg deze niet meer helemaal goed onder controle waardoor ik vlak voor de landing een vrij sterke bocht naar rechts maak en hard neerkom terwijl ik nog in het harnas zit. |
Ernstige Verwondingen Interne Verwondingen; Lumbaalwervels |
1466 |
28-08-2014 |
Vrouw |
53 |
PGPL 1 |
Austria |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 6 |
Pilote is bij de start voorover gevallen. De val heeft ze met haar arm / schouder opgevangen. Hierbij de kop van het Meer... Pilote is bij de start voorover gevallen. De val heeft ze met haar arm / schouder opgevangen. Hierbij de kop van het schoudergewricht gebroken. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
1461 |
30-07-2014 |
Man |
|
Opleiding B2 |
France |
20-25 Km/h Onbekend Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel |
Swing Arcus 6 |
De wind was plotseling gedraaid en erg toegenomen. Hierbij was de wind vlagerig. De vorige landende piloot heb ik op de Meer... De wind was plotseling gedraaid en erg toegenomen. Hierbij was de wind vlagerig. De vorige landende piloot heb ik op de rechterkant van het terrein laten landen omdat deze plek ver van de bomen af is alwaar ik turbulentie verwachtte. Deze piloot is netjes geland.
Helaas kreeg de piloot waar deze melding over gaat op het terrein weer wat hoogte en kwam daardoor dichter bij de bomen aan het eind van het terrein. Hier was het turbulent door de toegenomen wind, en begon het scherm te pendelen. De laatste 2 meter ging de piloot bijna rechtstandig omlaag en brak zijn scheenbeen. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
1421 |
26-08-2014 |
Man |
51 |
B3 |
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Airwave Sport 4 |
Piloot probeerde B-stall. Deze was zeer heftig en kwam eruit met een verhanger. Hierdoor ontstond een lichte spiraal Meer... Piloot probeerde B-stall. Deze was zeer heftig en kwam eruit met een verhanger. Hierdoor ontstond een lichte spiraal die goed werd opgevangen door de piloot. Deze werd gevolgd door een overreactie die resulteerde in een spin. Na handen hoog en weer een lichte spiraal was het scherm onder controle en was rechtdoor vliegen mogelijk en was het mogelijk om te landen op het dichtbij gelegen landingsveld. De piloot probeerde de verhanger eruit te krijgen. Hierdoor werd het schermoppervlak nog verder verkleind waardoor er een stall ontstond die overging in een lichte spiraal. Deze was te dicht boven de grond om nog te kunnen corrigeren zodat de piloot vrij hard de grond raakte. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
1407 |
07-08-2014 |
Man |
57 |
PGPL 2 Berg |
Austria |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 4 |
Piloot gaat te ver door met een steilspiraal en gooit op laatste moment zijn reserve. Geeft aan dit erg laat te hebben Meer... Piloot gaat te ver door met een steilspiraal en gooit op laatste moment zijn reserve. Geeft aan dit erg laat te hebben gedaan in de hoop de situatie nog op te lossen. Door laat gooien is er nog geen stabiele situatie ontstaan om mee te landen. Piloot is in een grasweide geland met pendel. |
Ernstige Verwondingen Bekken; Lumbaalwervels |
1363 |
05-08-2014 |
Man |
49 |
Waarschijnlijk 2 |
Netherlands |
15-20 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel |
Onbekend |
De betreffende piloot vloog ruim boven het duin in WAZ bij perfecte soarcondities. Om onbekende reden begon hij aan te Meer... De betreffende piloot vloog ruim boven het duin in WAZ bij perfecte soarcondities. Om onbekende reden begon hij aan te remmen en naar voren te hangen ('uit z'n zitje', zoals bij de landing). Langzaam remde hij zichzelf achter het duin, nog steeds op hoogte boven de duintop. Hij bleef meer en meer aanremmen tot z'n scherm op een bepaald moment volledig stallde. Op dat moment zat hij op 10-15m hoogte boven de duinpan, ter hoogte van de duintop. Hij kwam met een flinke klap verticaal neer en rolde achterover.
De piloot had een standaard bergharnas met protectie.
Zelf vloog ik op 50m afstand en heb met verbazing moeten toekijken hoe deze piloot zich uit de lucht stallde. Als hij z'n tokkels had losgelaten dan had hij zo weer boven het strand gevlogen. Het waaide zeker niet te hard. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
1311 |
26-07-2014 |
Man |
|
Brevet 1 |
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Ozone Mojo 4 |
Piloot moest laatste van 3 doellandingen maken. Circuit te krap gevlogen. Na een redelijk vlakke bocht de grond Meer... Piloot moest laatste van 3 doellandingen maken. Circuit te krap gevlogen. Na een redelijk vlakke bocht de grond geraakt waarbij te laat volledig werd geflaird. Op beide benen geland en voorover gevallen op de knieën terecht gekomen. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
1257 |
06-06-2014 |
Man |
44 |
3 |
Slovenia |
0-5 Km/h Matig |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Rush 2 |
Buitenlanding. Op lage hoge zag ik dat het veld van beperkte afmetingen iets afliep dus koos op laatste stuk hoogte Meer... Buitenlanding. Op lage hoge zag ik dat het veld van beperkte afmetingen iets afliep dus koos op laatste stuk hoogte afbouwen strak op mn baseline te blijven. Het was licht thermische. Na 2 slagen op vrijwel dezelfde hoogte begon ik in de 3de slag opeens snel te zinken, met een wat schrik reactie te aggresief naar final gedraaid waardoor ik in een pendel naar beneden kwam op mn airbag. Maar raakte de grond te hard met veel pijn in mn rug tot gevolg. |
Ernstige Verwondingen Borstwervels |
1245 |
10-06-2014 |
Man |
46 |
B2/L2 (of hoger) |
France |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
MacPara Pasha-5 |
Tijdens de versnelfase het scherm onvoldoende aangeremd waardoor het scherm licht aandook. Net voorbij de normale plek Meer... Tijdens de versnelfase het scherm onvoldoende aangeremd waardoor het scherm licht aandook. Net voorbij de normale plek waarbij je loskomt gaat het steil naar beneden en kwam de piloot toch los, maar verloor zoveel hoogte dat een draadhek met de onderkant van het harnas werd geraakt. De airbag was gevuld met binnenzak, rugzak en cockpit - door de impact met het draadhek en de wellicht te volle airbag begaf de ritssluiting het en kwam de inhoud op de helling terecht. Tevens dook het scherm nogmaals aan waardoor nog wat meer hoogte verloren werd.
De situatie ter plekke is dat je bij geen of weinig thermiek direct op glijvlucht naar rechts van de start gelegen zadel vliegt waarna een glijvlucht naar de landingsplaats tot de mogelijkheden behoort.
Als je het zadel niet haalt zet je koers naar het voorliggende dal, waar eigenlijk niet geland mag worden, maar wel voldoende landingsmogelijkheden zijn.
Vanwege het hoogteverlies besloot de piloot eerst nog thermiek te zoeken en toen dat niet meer gevonden werd was er onvoldoende hoogte over om een open landingsplek te bereiken.
De piloot heeft uiteindelijk een boomlanding gemaakt, hing vervolgens dicht bij de grond en is zelfstandig uit het harnas gekomen en op de grond gestapt.
De schade was beperkt en alleen materieel - alle verloren voorwerpen zijn nog teruggevonden en beschadigde lijnen kunnen gerepareerd worden. |
Geen Verwondingen |
1240 |
|
|
|
|
|
|
Schermzweeftoestel |
|
De piloot was aan het rollen, maar zijn timing was verre van goed. Ik begeleidde hem via de radio om de timing goed te Meer... De piloot was aan het rollen, maar zijn timing was verre van goed. Ik begeleidde hem via de radio om de timing goed te krijgen.
Omdat hij ook goed z'n best wilde doen ging hij ook dieper sturen. Hierdoor ging de beweging gelijk over naar een wingover waarbij hij geen druk pakte aan de buitenkant omdat hij daarvoor gewoon aan het rollen was. Dit resulteerde in een verhanger. Deze stuurde de piloot te weinig tegen waardoor hij in spiraal naar beneden dook. Door de lage hoogte gaf ik gelijk het commando noodchute gooien. Dit deed hij heel snel.
Waardoor hij aan zijn nood in het mais terecht kwam. |
Geen Verwondingen |