# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1762 |
22-03-2015 |
|
46 |
3 berg en lier |
|
|
|
Swing Arcus 6 |
Tijdens de tweede vlucht van de dag na het afkoppelen van de lier is na 2 minuten vliegen de reservecontainer uit het Meer... Tijdens de tweede vlucht van de dag na het afkoppelen van de lier is na 2 minuten vliegen de reservecontainer uit het compartiment gegaan en heeft de reserve zich geopend. Dit gebeurde op 600m hoogte. Heb eerst geprobeerd een B-stall te gebruiken om het scherm niet te laten vliegen maar de windkracht op het doek was dusdanig dat daardoor het scherm teveel aan me trok en ging draaien. Dus zo goed als mogelijk het scherm aan een kant ingehaald. Neergekomen in een klein weiland precies langs de bomenrand. Zowel scherm als reserve bleven met een punt en een lijn aan een tak hangen maar zijn daarbij niet beschadigd en konden eenvoudig worden losgemaakt. Geen verwondingen, niets bezeerd.
Tracklog uitgelezen en beschikbaar indien gewenst.
Totale afdeling anderhalve minuut, met 600m hoogteverschil is dat een gemiddelde daalsnelheid van ongeveer 6.6m per seconde.
Mijn vermoeden is dat bij het traplieren bij het indraaien naar links en het weer terugdraaien, waarbij de draad langs mijn rechterzijde liep, waar ook de handle van de reserve zit, de draad langs de handle is gekomen en die eruit heeft getrokken. Ik weet zeker dat de handle voor de start goed zat. En de container was de week voor de gebeurtenis nog door een vliegschool terug ingebouwd na het vouwen.
Ik zou zelf geen andere oorzaak kunnen bedenken. |
|
1719 |
08-01-2015 |
|
61 |
3 |
|
|
|
Ozone Delta |
Ik was gestart vanaf Hotel Kerio View en ben ca 45 km zuidwaarts gevlogen, hoofdzakelijk op soarend met de wind van de Meer... Ik was gestart vanaf Hotel Kerio View en ben ca 45 km zuidwaarts gevlogen, hoofdzakelijk op soarend met de wind van de Rift Valley.
Op de terugweg ca. 10 km van de start, is er iets gebeurd, dat ik niet meer kan herinneren, omdat ik buiten bewustzijn was. Na de crash ben ik na ca. 10-15 minuten weer bijgekomen en een Italiaanse piloot die achter me vloog, zat bij me.
Hij vloog een heel eind achter me, maar hij had een inklapper rechts, te links gezien en zag me daarna snel dalen, met een grotendeels geopend scherm. |
|
1709 |
06-08-2014 |
|
47 |
3 |
|
|
|
Gradient Aspen 4 |
Tijdens een oversteek veel hoogte verloren en ik probeerde al soarend thermiek te vinden. toen ineens het scherm Meer... Tijdens een oversteek veel hoogte verloren en ik probeerde al soarend thermiek te vinden. toen ineens het scherm inklapte. Het volgende moment kwam ik bij op de berg met veel verwondingen. |
|
1694 |
14-01-2015 |
|
|
|
|
|
|
Ozone Enzo 2 |
Zie bovengenoemde uitgebreide beschrijving in blog en E-lijn januari Meer... Zie bovengenoemde uitgebreide beschrijving in blog en E-lijn januari 2015.
http://www.e-lijn.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=25;t=000188
https://wkparapentenroldanillo2015.wordpress.com/2015/02/05/analyse-van-bruce-goldsmith-en-epiloog/ |
|
1691 |
25-01-2015 |
|
|
|
|
|
|
|
Ik was niet aanwezig, heb via de facebook community soarfreaks vernomen dat de piloot circa 7 meter verticaal gevallen Meer... Ik was niet aanwezig, heb via de facebook community soarfreaks vernomen dat de piloot circa 7 meter verticaal gevallen is tijdens het soaren, naar verluid door een frontstall. Hij heeft hierbij (informatie ook vanaf facebook, doorgegeven door derden) een gebroken wervel en gekneusde ribben opgelopen. Een trauma heli was aanwezig. Hij is kennelijk door een ambulance meegenomen. Ik maak deze melding zodat ie niet van de radar verwijnt, maar heb niet meer informatie dan dit. |
|
1690 |
25-01-2015 |
|
|
|
|
|
|
|
Ik keek toevallig die richting en dacht waarom draait hij. En op dat moment valt hij recht naar beneden komt op zijn Meer... Ik keek toevallig die richting en dacht waarom draait hij. En op dat moment valt hij recht naar beneden komt op zijn rug op het duin.
Wat er echt is gebeurd is gissen omdat ik het net zag in een oogopslag.
Ik denk aan de val richting ed dat het misschien een stall/ negatief was.
Ik had video bij mee maar daar staat niets van het ongeval op. |
|
1577 |
24-10-2014 |
|
55 |
B2 |
|
|
|
Ozone Buzz Z 3 |
Ik wilde landen in een rijstveld en had de situatie (terrassen, bomen, stroomleidingen) van bovenaf zorgvuldig Meer... Ik wilde landen in een rijstveld en had de situatie (terrassen, bomen, stroomleidingen) van bovenaf zorgvuldig beoordeeld. De landing verliep volgens plan, tot op 3 m hoogte er een dunne, zwarte leiding voor me opdoemde op enkele m afstand. Vanwege de donkere grond en de donkere bomen op de achtergrond was hij vrijwel niet te zien. Ik heb snel 90 graden links gestuurd, wat goed ging en zonder pendel en rol. Er was nog genoeg ruimte om te landen. Het terras waar ik boven vloog was ca 3 m breed. Op 1-1.5 m hoogte kwam er een windvlaag van rechts, waardoor ik naar links werd geduwd en gedraaid. Ik probeerde nog te corrigeren, maar kon een botsing met het muurtje van het bovenliggende terras niet voorkomen. De impact was onder ca 45 graden. Ik ving de grootste klap op met mijn benen (vnl linker), maar kon niet voorkomen dat ik doorklapte en mijn rug ook een klap kreeg.
Hoewel de verwondingen achteraf ernstig bleken, voelde het ter plekke als niet meer dan een verstuikte enkel en een pijnlijke rug |
|
1574 |
19-10-2014 |
|
32 |
L2/B2 |
|
|
|
Nova ION 2 |
Achterwaartse start bij het omdraaien tokkel uit de hand geschoten tijdens het pakken daarvan gestruikeld en Meer... Achterwaartse start bij het omdraaien tokkel uit de hand geschoten tijdens het pakken daarvan gestruikeld en gevallen.
tijdens het vallen had ik de tokkel vast hierdoor de rechter remlijn volledig aangetrokken (ik denk uit reflex om mijn val op te vangen), het scherm stond op dat moment en is gedraait.
door de lichte wind is deze naar de grond gegaan en heeft mij over de startplek en de rotsen naar beneden getrokken en ben ik op de weg +- 8m lager terecht gekomen op mijn airbag (tijdens het schuiven/vallen heb ik mijn knieën kennelijk opgetrokken om in mijn harnas te komen) wat erger heeft voorkomen.
ben weer naar boven gelopen en heb alsnog een prachtige vlucht gemaakt, beneden de wonden verzorgd en een dagje rust gehouden, daarna weer verder gevlogen.
zie foto van ongeval plek |
|
1573 |
21-10-2014 |
|
|
Brevet 1 |
|
|
|
Swing Arcus 6 |
Piloot zoekt thermiek en komt aan de lijzijde van de berg. Krijgt een assymetrische inklapper, draait 90-180 graden en Meer... Piloot zoekt thermiek en komt aan de lijzijde van de berg. Krijgt een assymetrische inklapper, draait 90-180 graden en vliegt naar vlakke land. Wil nog wegdraaien maar zit te laag en landt hard op de voeten. Rolt af en breekt L2. Hij is aanspreekbaar en kan alles bewegen. Wil opstaan maar krijgt opdracht om te blijven liggen en wij gaan vanaf het strand met een ziekenwagen naar hem toe.
Piloot geeft aan dat hij dom is geweest en daar eigenlijk niets te zoeken had. |
|
1566 |
25-10-2014 |
|
|
|
|
|
|
|
Ik voer met een rubberboot op de Rhederlaag toen vanaf de kant, rivierwegzijde bij Lathum er luid geschreeuwd werd. Het Meer... Ik voer met een rubberboot op de Rhederlaag toen vanaf de kant, rivierwegzijde bij Lathum er luid geschreeuwd werd. Het was ver weg en ik negeerde het. Terwijl ik een bocht maakte zag ik heel vaag een lijn dwars over het meer lopen. Het bleek dat er aan de overkant bij camping de Mars een parapente klaar stond om de starten. Ik ben verbijsterd. Er varen daar ook snelle boten en zowel de opgetuigde vlieger als de bestuurder van een boot kunnen ernstig letsel oplopen. De lijn gespannen tijdens de start zou uitstekend als guillotine kunnen dienen. |
|