# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1517 |
28-09-2014 |
|
|
Tandem |
|
|
|
Air Design Ride |
Kabel breekt op een hoogte van ongeveer 15 meter, scherm schiet voor en klapt 30-50% in duikt iets aan.
Piloot flaird Meer... Kabel breekt op een hoogte van ongeveer 15 meter, scherm schiet voor en klapt 30-50% in duikt iets aan.
Piloot flaird maar komt toch redelijk hard neer. |
|
1503 |
14-09-2014 |
|
44 |
KNVVL B2 |
|
|
|
Advance Epsilon 6 |
Niet voldoende aanloop om snelheid op te bouwen voor de vlucht. Niet voldoende uitloop/uitwijkmogelijkheden om een Meer... Niet voldoende aanloop om snelheid op te bouwen voor de vlucht. Niet voldoende uitloop/uitwijkmogelijkheden om een verkeerde start op te kunnen vangen. Ik werd naar rechts gezet omdat het scherm die kant op wilde (links meer gras en ruimte met minder stenen). |
|
1502 |
29-09-2014 |
|
65 |
None |
|
|
|
Ozone Buzz 4 |
Smooth landing. The harnass of the pilot touches his shoes. His feet are blocked, his weight is on his blocked feet and Meer... Smooth landing. The harnass of the pilot touches his shoes. His feet are blocked, his weight is on his blocked feet and the pilot falls. All looks rather harmless but in the hospital his ankle appears to be broken. |
|
1498 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Woody Valley xrated 5 vliegers opgelet, het haakje aan de frontcontainer functioneert niet alleen niet, Meer... Woody Valley xrated 5 vliegers opgelet, het haakje aan de frontcontainer functioneert niet alleen niet, één van je remlijnen kan er ook mooi achter blijven hangen! Het haakje is bedoeld om je frontcontainer tijdens de start aan je borstband te hangen, maar dit heeft bij mij nog nooit echt gefunctioneerd. Dit gebeurde mij in Sillian, resulterend in een bloedstollende start. Ik HAD moeten afbreken, maar had de ernst niet in de gaten, dus deed dit niet.
Gevolg: ik startte met mijn rechter rem aangetrokken als vergelijkbaar op heup hoogte, door de kracht schoot de tokkel uit mijn hand en het ijzertje van de tokkel naar de lijnen (een cilindertje bij mij) kwam in deze haak vast te zitten. Met veel tegenhangen naar links en een beetje (zo min mogelijk!!) bijremmen links wist ik koers te houden. Telkens als ik de op spanning staande remlijn los wilde halen moest ik eerst de spanning eraf trekken (aan de 'haak' kant, daar waar de rem lijn vast zat…deze speling moest ergens anders vandaan komen. Inderdaad, van de kant van de vleugel. Na drie pogingen kreeg ik de tokkel eruit. Daarbij trok ik de remlijn telkens nog een tikkeltje strakker waarbij ik dus ook telkens naar rechts wegdraaide. |
|
1496 |
21-09-2014 |
|
36 |
B2 |
|
|
|
Axis Mercury Sport |
Zie url.
Ik heb op ongeveer 300 meter de reserve gegooid omdat ik een paar twists in mijn lijnen had zitten.Door het Meer... Zie url.
Ik heb op ongeveer 300 meter de reserve gegooid omdat ik een paar twists in mijn lijnen had zitten.Door het bekijken van veel videootjes had ik wel al in de gaten dat eenmaal in de twist, je zeer weinig kans hebt om deze eruit te krijgen. Geen twijfel dus en meteen de reserve gegooid, deze ging vrijwel meteen open (binnen de 40 meter, schat ik). Gelukkig geland in een weiland.
Het was de laastste keer dat ik mijn full speed gebruikte in een gebied waar ik niet 100% zeker ben dat ik in stabiele lucht vlieg. Sowieso zal ik voortaaan een stuk behoudender zijn met het gebruiken van mijn speed. Ook was dit de laatste keer dat ik niet/nauwelijks reageerde met mijn speed intrekken op het moment dat er 'iets' gebeurt. |
|
1493 |
13-09-2014 |
|
41 |
L3/B3 |
|
|
|
Air Design Rise-2 |
Tijdens het opzetten struikelt de piloot (tijdens het onderlopen bij stevige crosswind in een greppel gestapt) en valt Meer... Tijdens het opzetten struikelt de piloot (tijdens het onderlopen bij stevige crosswind in een greppel gestapt) en valt op zijn rechter heup. Omdat het scherm gecontroleerd boven wordt gehouden wordt de start niet afgebroken door de startleider en wordt de piloot in zittende houding van de grond getrokken. Dit verloopt naar omstandigheden gecontroleerd. Op ca 6-10 meter hoogte valt echter de noodchute uit het harnas en opent zich. Piloot pendelt achterover en komt neer op de airbag van het harnas, dat de klap gelukkig goed opvangt. Door het glijden over de rechterzijde van het harnas blijkt de noodchute-handel + Borgpin door het contact met de ondergrond losgetrokken te zijn. |
|
1479 |
|
|
51 |
Brevet2 |
|
|
|
Airwave Sport 4 |
Vanwege afwezigheid van thermiek besluiten we oefeningen te gaan doen. In het kader van brevet3 waarbij er meerdere Meer... Vanwege afwezigheid van thermiek besluiten we oefeningen te gaan doen. In het kader van brevet3 waarbij er meerdere afdaalmethoden moeten kunnen worden gebruikt gaan we de B-stall doen. De instructeur heeft deze zelf ook al eerder gedaan met de Airwave Sport 4 die ik ook vlieg. Tijdens de vlucht vlak voor de oefening geeft hij nogmaals de instructies door (ik doe dit voor het eerst). Aangezien instructeur heeft aangegeven dat moet worden voorkomen dat het scherm gaat draaien bij het inzetten van de B-stall kijk ik vooruit en niet naar het scherm zelf tijdens de oefening. Bij het uitleiden van de stall hoor ik wat geritsel boven mij en kijk ik naar boven. Ik zie dat er een grote cravat in de rechterzijde van het scherm zit. Het scherm gaat ook direct sterk naar rechts draaien, en dit probeer ik te voorkomen door naar links te hangen en bij te remmen. Krijg het scherm uiteindelijk onder controle al is de marge die ik heb om niet in een stall te raken klein. Vervolgens probeer ik de cravat er uit te halen, maar dat lukt niet. Als gevolg daarvan raak ik alsnog in een stall waardoor ik weer veel hoogte verlies. Durf daarna ook de reserve niet meer te trekken want die zit aan de rechterkant, en ik dacht dat dat al heel snel tot een steilspiraal zou leiden terwijl ik niet zo heel hoog meer zat. Na het stallen van het scherm gaat deze wel weer vliegen, maar ik krijg deze niet meer helemaal goed onder controle waardoor ik vlak voor de landing een vrij sterke bocht naar rechts maak en hard neerkom terwijl ik nog in het harnas zit. |
|
1466 |
28-08-2014 |
|
53 |
PGPL 1 |
|
|
|
Swing Arcus 6 |
Pilote is bij de start voorover gevallen. De val heeft ze met haar arm / schouder opgevangen. Hierbij de kop van het Meer... Pilote is bij de start voorover gevallen. De val heeft ze met haar arm / schouder opgevangen. Hierbij de kop van het schoudergewricht gebroken. |
|
1461 |
30-07-2014 |
|
|
Opleiding B2 |
|
|
|
Swing Arcus 6 |
De wind was plotseling gedraaid en erg toegenomen. Hierbij was de wind vlagerig. De vorige landende piloot heb ik op de Meer... De wind was plotseling gedraaid en erg toegenomen. Hierbij was de wind vlagerig. De vorige landende piloot heb ik op de rechterkant van het terrein laten landen omdat deze plek ver van de bomen af is alwaar ik turbulentie verwachtte. Deze piloot is netjes geland.
Helaas kreeg de piloot waar deze melding over gaat op het terrein weer wat hoogte en kwam daardoor dichter bij de bomen aan het eind van het terrein. Hier was het turbulent door de toegenomen wind, en begon het scherm te pendelen. De laatste 2 meter ging de piloot bijna rechtstandig omlaag en brak zijn scheenbeen. |
|
1421 |
26-08-2014 |
|
51 |
B3 |
|
|
|
Airwave Sport 4 |
Piloot probeerde B-stall. Deze was zeer heftig en kwam eruit met een verhanger. Hierdoor ontstond een lichte spiraal Meer... Piloot probeerde B-stall. Deze was zeer heftig en kwam eruit met een verhanger. Hierdoor ontstond een lichte spiraal die goed werd opgevangen door de piloot. Deze werd gevolgd door een overreactie die resulteerde in een spin. Na handen hoog en weer een lichte spiraal was het scherm onder controle en was rechtdoor vliegen mogelijk en was het mogelijk om te landen op het dichtbij gelegen landingsveld. De piloot probeerde de verhanger eruit te krijgen. Hierdoor werd het schermoppervlak nog verder verkleind waardoor er een stall ontstond die overging in een lichte spiraal. Deze was te dicht boven de grond om nog te kunnen corrigeren zodat de piloot vrij hard de grond raakte. |
|