# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1577 |
24-10-2014 |
|
55 |
B2 |
|
|
|
Ozone Buzz Z 3 |
Ik wilde landen in een rijstveld en had de situatie (terrassen, bomen, stroomleidingen) van bovenaf zorgvuldig Meer... Ik wilde landen in een rijstveld en had de situatie (terrassen, bomen, stroomleidingen) van bovenaf zorgvuldig beoordeeld. De landing verliep volgens plan, tot op 3 m hoogte er een dunne, zwarte leiding voor me opdoemde op enkele m afstand. Vanwege de donkere grond en de donkere bomen op de achtergrond was hij vrijwel niet te zien. Ik heb snel 90 graden links gestuurd, wat goed ging en zonder pendel en rol. Er was nog genoeg ruimte om te landen. Het terras waar ik boven vloog was ca 3 m breed. Op 1-1.5 m hoogte kwam er een windvlaag van rechts, waardoor ik naar links werd geduwd en gedraaid. Ik probeerde nog te corrigeren, maar kon een botsing met het muurtje van het bovenliggende terras niet voorkomen. De impact was onder ca 45 graden. Ik ving de grootste klap op met mijn benen (vnl linker), maar kon niet voorkomen dat ik doorklapte en mijn rug ook een klap kreeg.
Hoewel de verwondingen achteraf ernstig bleken, voelde het ter plekke als niet meer dan een verstuikte enkel en een pijnlijke rug |
|
1574 |
19-10-2014 |
|
32 |
L2/B2 |
|
|
|
Nova ION 2 |
Achterwaartse start bij het omdraaien tokkel uit de hand geschoten tijdens het pakken daarvan gestruikeld en Meer... Achterwaartse start bij het omdraaien tokkel uit de hand geschoten tijdens het pakken daarvan gestruikeld en gevallen.
tijdens het vallen had ik de tokkel vast hierdoor de rechter remlijn volledig aangetrokken (ik denk uit reflex om mijn val op te vangen), het scherm stond op dat moment en is gedraait.
door de lichte wind is deze naar de grond gegaan en heeft mij over de startplek en de rotsen naar beneden getrokken en ben ik op de weg +- 8m lager terecht gekomen op mijn airbag (tijdens het schuiven/vallen heb ik mijn knieën kennelijk opgetrokken om in mijn harnas te komen) wat erger heeft voorkomen.
ben weer naar boven gelopen en heb alsnog een prachtige vlucht gemaakt, beneden de wonden verzorgd en een dagje rust gehouden, daarna weer verder gevlogen.
zie foto van ongeval plek |
|
1573 |
21-10-2014 |
|
|
Brevet 1 |
|
|
|
Swing Arcus 6 |
Piloot zoekt thermiek en komt aan de lijzijde van de berg. Krijgt een assymetrische inklapper, draait 90-180 graden en Meer... Piloot zoekt thermiek en komt aan de lijzijde van de berg. Krijgt een assymetrische inklapper, draait 90-180 graden en vliegt naar vlakke land. Wil nog wegdraaien maar zit te laag en landt hard op de voeten. Rolt af en breekt L2. Hij is aanspreekbaar en kan alles bewegen. Wil opstaan maar krijgt opdracht om te blijven liggen en wij gaan vanaf het strand met een ziekenwagen naar hem toe.
Piloot geeft aan dat hij dom is geweest en daar eigenlijk niets te zoeken had. |
|
1566 |
25-10-2014 |
|
|
|
|
|
|
|
Ik voer met een rubberboot op de Rhederlaag toen vanaf de kant, rivierwegzijde bij Lathum er luid geschreeuwd werd. Het Meer... Ik voer met een rubberboot op de Rhederlaag toen vanaf de kant, rivierwegzijde bij Lathum er luid geschreeuwd werd. Het was ver weg en ik negeerde het. Terwijl ik een bocht maakte zag ik heel vaag een lijn dwars over het meer lopen. Het bleek dat er aan de overkant bij camping de Mars een parapente klaar stond om de starten. Ik ben verbijsterd. Er varen daar ook snelle boten en zowel de opgetuigde vlieger als de bestuurder van een boot kunnen ernstig letsel oplopen. De lijn gespannen tijdens de start zou uitstekend als guillotine kunnen dienen. |
|
1564 |
01-10-2014 |
|
51 |
None |
|
|
|
Ozone Element 2 |
Cursist komt los bij de start en gaat zitten. Komt weer aan de grond en loopt niet. Zijn voeten komen onder het harnas Meer... Cursist komt los bij de start en gaat zitten. Komt weer aan de grond en loopt niet. Zijn voeten komen onder het harnas en worden door het gras gesleeurd. Piloot komt los en vliegt weg. Aanvulling per 23 Okt: na thuiskomst in Belgie, ik schat een week na het voorval, is de cursist naar het ziekenhuis gegaan en daar is toch een breuk in zijn been, vlak onder de knie, geconstateerd. Cursist had in Italie gewoon weer gelopen en 2 vluchten gemaakt. Dit is ook de reden dat ik dit incident zo laat meldt; in eerste instantie alleen maar in het Paho systeem gemeld. Pas later hoorde ik van de beenbreuk |
|
1548 |
12-10-2014 |
|
|
|
|
|
|
Pro Design Amiga |
Tijdens terugvlucht bij traplieren van tandem hield de passagier de kabel vast. de lier blokkeerde, de passagier bleef Meer... Tijdens terugvlucht bij traplieren van tandem hield de passagier de kabel vast. de lier blokkeerde, de passagier bleef de kabel vasthouden waardoor het scherm sterk wegdraaide met twist tot gevolg. De piloot heeft toen de reserve gegooid.
Bij het vervolgens loslaten van de kabel door de passagier koppelde de traprelease uitzichzelf los.
De reserve opende direct op ca 50 m hoogte. Bij de landing heeft de passagier de enkel gebroken. |
|
1547 |
12-10-2014 |
|
|
L-3 |
|
|
|
Pro Design Amiga |
De piloot maakte 'n tandemvlucht, met traplieren.
De eerste fase oplieren ging prima, maar bij 't keren, en Meer... De piloot maakte 'n tandemvlucht, met traplieren.
De eerste fase oplieren ging prima, maar bij 't keren, en terugvliegen vanaf de lier, kreeg de trommel 'n soort vliegwielwerking, en liep sneller af, als dat er door de tandem getrokken werd. Hierdoor ontstonden lussen in de trekkabel, waardoor die kabel om de trommel, en dus vast sloeg. Net op 't moment, dat ik de kabel wilde kappen, gooide de tandempiloot al de reserve er uit. Dit gebeurde op ca. 100 mtr. hoogte. De tandemchute had inmiddels net hiervoor 'n twist gemaakt. Later bleek, dat de tandempassagier de kabel vast had gehouden, vanaf 't draaimoment, en dus die kabel in de hand mee terug voerde. Dat betekende dus ook, dat de traprelease niet zijn werk kon doen, en ontkoppelen.
In 't napraten, na 't voorval, was ieder 't er over eens, dat die kabel niet vast gehouden had mogen worden, en dat meer prioriteit had, als 'n gooien van de reserve.
Immers, als 't scherm weer vrij is, van de kabel, dan kan 't zich herstellen, en dat is altijd beter, dan gelijk de reserve gooien. |
|
1542 |
12-10-2014 |
|
53 |
Tandem 3 |
|
|
|
Pro Design Amiga |
Piloot was met passagier (brevethouder)aan het traplieren. bij het terug vliegen aan de kabel is de kabel blijven Meer... Piloot was met passagier (brevethouder)aan het traplieren. bij het terug vliegen aan de kabel is de kabel blijven haken.
traprelease is bij de eerste klap niet los gekomen. wel bij de tweede keer, maar de impact was zo groot dat het scherm getwist is en alle snelheid er uit was. omdat het dicht bij de grond was heb ik het noodscherm gegooid.
noodscherm is normaal geopend en we zijn daaraan geland. door deze toch wel vrij harde landing heeft de passagier zijn enkel en rib gebroken. |
|
1540 |
28-09-2014 |
|
49 |
L3 B3 hiL/B tandem |
|
|
|
Air Design Ride |
Bedacht later pas dat ik eigenlijk niet opgeschreven had wat er gebeurd was. Normale start, weinig wind, eerste vlucht Meer... Bedacht later pas dat ik eigenlijk niet opgeschreven had wat er gebeurd was. Normale start, weinig wind, eerste vlucht voor mij die dag.
Zet gewoon op en alles gaat goed tot op 10/15 meter hoogte: een kabel breuk. Scherm schiet voor best wel heftig, rem hem af. Terwijl het scherm zich herstelt klapt deze ook nog voor een deel in. Denk dat ik net wat te weinig remdruk had? Scherm herstelt en voor ik weet lig ik plat op mijn rug met de passagier boven op mij op de grond. heb nog wel geflared. Ben blij dat we een harnas hebben met veel protectie en ook voor de passagier en geen airbag. Dan had ik en passagier het er niet zo afgebracht. |
|
1529 |
01-09-2014 |
|
54 |
B2 |
|
|
|
Swing Mistral5 |
Tijdens een buitenlanding op een oneffen hellende ondergrond enkelbanden gescheurd. Meer... Tijdens een buitenlanding op een oneffen hellende ondergrond enkelbanden gescheurd. |
|