# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1547 |
12-10-2014 |
|
|
L-3 |
Netherlands |
|
Schermzweeftoestel Lierstart |
Pro Design Amiga |
De piloot maakte 'n tandemvlucht, met traplieren.
De eerste fase oplieren ging prima, maar bij 't keren, en Meer... De piloot maakte 'n tandemvlucht, met traplieren.
De eerste fase oplieren ging prima, maar bij 't keren, en terugvliegen vanaf de lier, kreeg de trommel 'n soort vliegwielwerking, en liep sneller af, als dat er door de tandem getrokken werd. Hierdoor ontstonden lussen in de trekkabel, waardoor die kabel om de trommel, en dus vast sloeg. Net op 't moment, dat ik de kabel wilde kappen, gooide de tandempiloot al de reserve er uit. Dit gebeurde op ca. 100 mtr. hoogte. De tandemchute had inmiddels net hiervoor 'n twist gemaakt. Later bleek, dat de tandempassagier de kabel vast had gehouden, vanaf 't draaimoment, en dus die kabel in de hand mee terug voerde. Dat betekende dus ook, dat de traprelease niet zijn werk kon doen, en ontkoppelen.
In 't napraten, na 't voorval, was ieder 't er over eens, dat die kabel niet vast gehouden had mogen worden, en dat meer prioriteit had, als 'n gooien van de reserve.
Immers, als 't scherm weer vrij is, van de kabel, dan kan 't zich herstellen, en dat is altijd beter, dan gelijk de reserve gooien. |
Geen Verwondingen |
1542 |
12-10-2014 |
Man |
53 |
Tandem 3 |
Netherlands |
5-10 Km/h Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Pro Design Amiga |
Piloot was met passagier (brevethouder)aan het traplieren. bij het terug vliegen aan de kabel is de kabel blijven Meer... Piloot was met passagier (brevethouder)aan het traplieren. bij het terug vliegen aan de kabel is de kabel blijven haken.
traprelease is bij de eerste klap niet los gekomen. wel bij de tweede keer, maar de impact was zo groot dat het scherm getwist is en alle snelheid er uit was. omdat het dicht bij de grond was heb ik het noodscherm gegooid.
noodscherm is normaal geopend en we zijn daaraan geland. door deze toch wel vrij harde landing heeft de passagier zijn enkel en rib gebroken. |
Geen Verwondingen |
1540 |
28-09-2014 |
Vrouw |
49 |
L3 B3 hiL/B tandem |
Netherlands |
0-5 Km/h Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Air Design Ride |
Bedacht later pas dat ik eigenlijk niet opgeschreven had wat er gebeurd was. Normale start, weinig wind, eerste vlucht Meer... Bedacht later pas dat ik eigenlijk niet opgeschreven had wat er gebeurd was. Normale start, weinig wind, eerste vlucht voor mij die dag.
Zet gewoon op en alles gaat goed tot op 10/15 meter hoogte: een kabel breuk. Scherm schiet voor best wel heftig, rem hem af. Terwijl het scherm zich herstelt klapt deze ook nog voor een deel in. Denk dat ik net wat te weinig remdruk had? Scherm herstelt en voor ik weet lig ik plat op mijn rug met de passagier boven op mij op de grond. heb nog wel geflared. Ben blij dat we een harnas hebben met veel protectie en ook voor de passagier en geen airbag. Dan had ik en passagier het er niet zo afgebracht. |
Lichte Verwondingen Borstwervels |
1529 |
01-09-2014 |
Man |
54 |
B2 |
France |
5-10 Km/h Matig Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Mistral5 |
Tijdens een buitenlanding op een oneffen hellende ondergrond enkelbanden gescheurd. Meer... Tijdens een buitenlanding op een oneffen hellende ondergrond enkelbanden gescheurd. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
1517 |
28-09-2014 |
|
|
Tandem |
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Air Design Ride |
Kabel breekt op een hoogte van ongeveer 15 meter, scherm schiet voor en klapt 30-50% in duikt iets aan.
Piloot flaird Meer... Kabel breekt op een hoogte van ongeveer 15 meter, scherm schiet voor en klapt 30-50% in duikt iets aan.
Piloot flaird maar komt toch redelijk hard neer. |
Lichte Verwondingen Lumbaalwervels |
1503 |
14-09-2014 |
Man |
44 |
KNVVL B2 |
Austria |
10-15 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Advance Epsilon 6 |
Niet voldoende aanloop om snelheid op te bouwen voor de vlucht. Niet voldoende uitloop/uitwijkmogelijkheden om een Meer... Niet voldoende aanloop om snelheid op te bouwen voor de vlucht. Niet voldoende uitloop/uitwijkmogelijkheden om een verkeerde start op te kunnen vangen. Ik werd naar rechts gezet omdat het scherm die kant op wilde (links meer gras en ruimte met minder stenen). |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
1502 |
29-09-2014 |
Man |
65 |
None |
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Buzz 4 |
Smooth landing. The harnass of the pilot touches his shoes. His feet are blocked, his weight is on his blocked feet and Meer... Smooth landing. The harnass of the pilot touches his shoes. His feet are blocked, his weight is on his blocked feet and the pilot falls. All looks rather harmless but in the hospital his ankle appears to be broken. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
1498 |
|
|
|
|
Austria |
|
Schermzweeftoestel |
|
Woody Valley xrated 5 vliegers opgelet, het haakje aan de frontcontainer functioneert niet alleen niet, Meer... Woody Valley xrated 5 vliegers opgelet, het haakje aan de frontcontainer functioneert niet alleen niet, één van je remlijnen kan er ook mooi achter blijven hangen! Het haakje is bedoeld om je frontcontainer tijdens de start aan je borstband te hangen, maar dit heeft bij mij nog nooit echt gefunctioneerd. Dit gebeurde mij in Sillian, resulterend in een bloedstollende start. Ik HAD moeten afbreken, maar had de ernst niet in de gaten, dus deed dit niet.
Gevolg: ik startte met mijn rechter rem aangetrokken als vergelijkbaar op heup hoogte, door de kracht schoot de tokkel uit mijn hand en het ijzertje van de tokkel naar de lijnen (een cilindertje bij mij) kwam in deze haak vast te zitten. Met veel tegenhangen naar links en een beetje (zo min mogelijk!!) bijremmen links wist ik koers te houden. Telkens als ik de op spanning staande remlijn los wilde halen moest ik eerst de spanning eraf trekken (aan de 'haak' kant, daar waar de rem lijn vast zat…deze speling moest ergens anders vandaan komen. Inderdaad, van de kant van de vleugel. Na drie pogingen kreeg ik de tokkel eruit. Daarbij trok ik de remlijn telkens nog een tikkeltje strakker waarbij ik dus ook telkens naar rechts wegdraaide. |
Geen Verwondingen |
1496 |
21-09-2014 |
Man |
36 |
B2 |
Austria |
|
Schermzweeftoestel |
Axis Mercury Sport |
Zie url.
Ik heb op ongeveer 300 meter de reserve gegooid omdat ik een paar twists in mijn lijnen had zitten.Door het Meer... Zie url.
Ik heb op ongeveer 300 meter de reserve gegooid omdat ik een paar twists in mijn lijnen had zitten.Door het bekijken van veel videootjes had ik wel al in de gaten dat eenmaal in de twist, je zeer weinig kans hebt om deze eruit te krijgen. Geen twijfel dus en meteen de reserve gegooid, deze ging vrijwel meteen open (binnen de 40 meter, schat ik). Gelukkig geland in een weiland.
Het was de laastste keer dat ik mijn full speed gebruikte in een gebied waar ik niet 100% zeker ben dat ik in stabiele lucht vlieg. Sowieso zal ik voortaaan een stuk behoudender zijn met het gebruiken van mijn speed. Ook was dit de laatste keer dat ik niet/nauwelijks reageerde met mijn speed intrekken op het moment dat er 'iets' gebeurt. |
Geen Verwondingen |
1493 |
13-09-2014 |
Man |
41 |
L3/B3 |
Netherlands |
20-25 Km/h Onbekend Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Air Design Rise-2 |
Tijdens het opzetten struikelt de piloot (tijdens het onderlopen bij stevige crosswind in een greppel gestapt) en valt Meer... Tijdens het opzetten struikelt de piloot (tijdens het onderlopen bij stevige crosswind in een greppel gestapt) en valt op zijn rechter heup. Omdat het scherm gecontroleerd boven wordt gehouden wordt de start niet afgebroken door de startleider en wordt de piloot in zittende houding van de grond getrokken. Dit verloopt naar omstandigheden gecontroleerd. Op ca 6-10 meter hoogte valt echter de noodchute uit het harnas en opent zich. Piloot pendelt achterover en komt neer op de airbag van het harnas, dat de klap gelukkig goed opvangt. Door het glijden over de rechterzijde van het harnas blijkt de noodchute-handel + Borgpin door het contact met de ondergrond losgetrokken te zijn. |
Geen Verwondingen |