# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1839 |
18-04-2015 |
|
70 |
Onbekend |
|
|
|
Nova ION 2 |
De betreffende schermvlieger was opzetoefeningen aan het doen (met harnas, helm en scherm), toen hij door een enorme Meer... De betreffende schermvlieger was opzetoefeningen aan het doen (met harnas, helm en scherm), toen hij door een enorme windvlaag ineens werd weggesleurd over de grond. Hierbij werd hij over een slootje gesleurd en raakte de slootwand zeer hard. Deze botsing met de slootwand veroorzaakte verwondingen bij de schermvlieger.
Het berust volledig op pech, tijdens een op zich goede vliegdag qua weersomstandigheden, waarbij echter incidenteel een enkele windvlaag zich manifesteerde. Er is die dag door zowel scherm- als zeilvliegers normaal gevlogen (liervluchten).
De vlieger is na zijn ongeval opgenomen in het ziekenhuis en is geopereerd aan rugwervels en aan schouder. De vlieger is een ervaren en uiterst gezonde en fitte piloot van 70 jaar. |
|
1827 |
19-04-2015 |
|
|
B2 |
|
|
|
Swing Arcus 6 |
I.v.m crosswind uit het oosten de start verlegd naar de westelijke zijde van het veld. De wind bij de start was recht Meer... I.v.m crosswind uit het oosten de start verlegd naar de westelijke zijde van het veld. De wind bij de start was recht van voren. Het scherm werd goed opgezet en het Commando "gogogo" werd gegeven. De piloot ging iets in de lucht ; het scherm trok echter naar links en de piloot kreeg het commando om naar rechts te sturen. Dat lukte zeer moeizaam tot bijna niet Vervolgens werd er aan de linkerkant in de c -riser een klein knoopje ontdekt. Het commando stop-stop-stop werd gegeven, waarop er niet meer werd gelierd. De Piloot hing op ongeveer 3/4 meter boven de grond en zakte. Stuurde vervolgens niet meer naar rechts en door het knoopje trok het scherm naar links. Daarna kwam de piloot zittend in het harnas op de grond zijwaarts en bleef liggen. Pijn in rug en schouder waarna de ambulance werd gebeld. Piloot heeft bewust verder niet bewogen en werd vervolgens toen de ambulance arriveerde naar het ziekenhuis in Hardenberg vervoerd. |
|
1814 |
14-03-2015 |
|
|
Brevet 1 |
|
|
|
Swing Arcus 6 |
Komt aanvliegen voor de landing. Schat de afstand en hoogte verkeerd in en vliegt zover door dat hij niet meer de vrije Meer... Komt aanvliegen voor de landing. Schat de afstand en hoogte verkeerd in en vliegt zover door dat hij niet meer de vrije ruimte kan opzoeken en onder tegen de wand aan vliegt. |
|
1806 |
19-04-2015 |
|
|
|
|
|
|
Swing |
Bij start (cros 30 graden) gaat piloot omhoog moet corrigeren naar rechts (word ook aangegeven door startleider) dit Meer... Bij start (cros 30 graden) gaat piloot omhoog moet corrigeren naar rechts (word ook aangegeven door startleider) dit gebeurt niet, startleider roept stop stop stop, lierman gooit spanning van de kabel piloot weet niet tijdig te corrigeren en komt hard zijwaarts neer op de grond (vanaf +-/ 5 meter hoogte versneld). Andere piloten hoorde ik de term lockout gebruiken.
Piloot is aanspreekbaar klaagt over pijn aan schouder en onderrug. Hierop direct 1-1-2 gebeld. Ambulance is gekomen en heeft haar overgebracht naar het ziekenhuis. |
|
1762 |
22-03-2015 |
|
46 |
3 berg en lier |
|
|
|
Swing Arcus 6 |
Tijdens de tweede vlucht van de dag na het afkoppelen van de lier is na 2 minuten vliegen de reservecontainer uit het Meer... Tijdens de tweede vlucht van de dag na het afkoppelen van de lier is na 2 minuten vliegen de reservecontainer uit het compartiment gegaan en heeft de reserve zich geopend. Dit gebeurde op 600m hoogte. Heb eerst geprobeerd een B-stall te gebruiken om het scherm niet te laten vliegen maar de windkracht op het doek was dusdanig dat daardoor het scherm teveel aan me trok en ging draaien. Dus zo goed als mogelijk het scherm aan een kant ingehaald. Neergekomen in een klein weiland precies langs de bomenrand. Zowel scherm als reserve bleven met een punt en een lijn aan een tak hangen maar zijn daarbij niet beschadigd en konden eenvoudig worden losgemaakt. Geen verwondingen, niets bezeerd.
Tracklog uitgelezen en beschikbaar indien gewenst.
Totale afdeling anderhalve minuut, met 600m hoogteverschil is dat een gemiddelde daalsnelheid van ongeveer 6.6m per seconde.
Mijn vermoeden is dat bij het traplieren bij het indraaien naar links en het weer terugdraaien, waarbij de draad langs mijn rechterzijde liep, waar ook de handle van de reserve zit, de draad langs de handle is gekomen en die eruit heeft getrokken. Ik weet zeker dat de handle voor de start goed zat. En de container was de week voor de gebeurtenis nog door een vliegschool terug ingebouwd na het vouwen.
Ik zou zelf geen andere oorzaak kunnen bedenken. |
|
1719 |
08-01-2015 |
|
61 |
3 |
|
|
|
Ozone Delta |
Ik was gestart vanaf Hotel Kerio View en ben ca 45 km zuidwaarts gevlogen, hoofdzakelijk op soarend met de wind van de Meer... Ik was gestart vanaf Hotel Kerio View en ben ca 45 km zuidwaarts gevlogen, hoofdzakelijk op soarend met de wind van de Rift Valley.
Op de terugweg ca. 10 km van de start, is er iets gebeurd, dat ik niet meer kan herinneren, omdat ik buiten bewustzijn was. Na de crash ben ik na ca. 10-15 minuten weer bijgekomen en een Italiaanse piloot die achter me vloog, zat bij me.
Hij vloog een heel eind achter me, maar hij had een inklapper rechts, te links gezien en zag me daarna snel dalen, met een grotendeels geopend scherm. |
|
1709 |
06-08-2014 |
|
47 |
3 |
|
|
|
Gradient Aspen 4 |
Tijdens een oversteek veel hoogte verloren en ik probeerde al soarend thermiek te vinden. toen ineens het scherm Meer... Tijdens een oversteek veel hoogte verloren en ik probeerde al soarend thermiek te vinden. toen ineens het scherm inklapte. Het volgende moment kwam ik bij op de berg met veel verwondingen. |
|
1694 |
14-01-2015 |
|
|
|
|
|
|
Ozone Enzo 2 |
Zie bovengenoemde uitgebreide beschrijving in blog en E-lijn januari Meer... Zie bovengenoemde uitgebreide beschrijving in blog en E-lijn januari 2015.
http://www.e-lijn.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=25;t=000188
https://wkparapentenroldanillo2015.wordpress.com/2015/02/05/analyse-van-bruce-goldsmith-en-epiloog/ |
|
1691 |
25-01-2015 |
|
|
|
|
|
|
|
Ik was niet aanwezig, heb via de facebook community soarfreaks vernomen dat de piloot circa 7 meter verticaal gevallen Meer... Ik was niet aanwezig, heb via de facebook community soarfreaks vernomen dat de piloot circa 7 meter verticaal gevallen is tijdens het soaren, naar verluid door een frontstall. Hij heeft hierbij (informatie ook vanaf facebook, doorgegeven door derden) een gebroken wervel en gekneusde ribben opgelopen. Een trauma heli was aanwezig. Hij is kennelijk door een ambulance meegenomen. Ik maak deze melding zodat ie niet van de radar verwijnt, maar heb niet meer informatie dan dit. |
|
1690 |
25-01-2015 |
|
|
|
|
|
|
|
Ik keek toevallig die richting en dacht waarom draait hij. En op dat moment valt hij recht naar beneden komt op zijn Meer... Ik keek toevallig die richting en dacht waarom draait hij. En op dat moment valt hij recht naar beneden komt op zijn rug op het duin.
Wat er echt is gebeurd is gissen omdat ik het net zag in een oogopslag.
Ik denk aan de val richting ed dat het misschien een stall/ negatief was.
Ik had video bij mee maar daar staat niets van het ongeval op. |
|