# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1911 |
24-05-2015 |
|
23 |
Geen |
|
|
|
|
Eerste vlucht, pendel op ongeveer 30 meter hoogte. Pendel escaleerde en resulteerde in een incorrecte landing (piloot Meer... Eerste vlucht, pendel op ongeveer 30 meter hoogte. Pendel escaleerde en resulteerde in een incorrecte landing (piloot raakte met een smak de grond - zijwaarts/of rug eerst is niet goed meer re reconstrueren) met rugletsel tot gevolg. |
|
1903 |
21-05-2015 |
|
38 |
B2 |
|
|
|
Gin Gliders Boomerang gto |
Bocht naar rechts ingezet, door lichte tubulentie mogelijk niet goed met gewicht gestuurd, inklapper rechts en naar Meer... Bocht naar rechts ingezet, door lichte tubulentie mogelijk niet goed met gewicht gestuurd, inklapper rechts en naar links gaan hangen en de grote fout bijremmen met links waardoor het scherm volledig stalde.
De dag ervoor heb ik de hele dag met een Spiruline gevlogen. Denk dat ik daardoor te aggresief heb gereageerd. |
|
1896 |
24-05-2015 |
|
|
2L of 3L |
|
|
|
Mac Para Eden 5 |
Piloot staat startklaar (lier), en heeft een cockpit voor. Bij een snelle check merk ik (HI) op dat buikband aan een Meer... Piloot staat startklaar (lier), en heeft een cockpit voor. Bij een snelle check merk ik (HI) op dat buikband aan een kant los zit; na beter kijken blijken zowel beide beenbanden als T-lock buikband niet gemonteerd te zijn.
Na vastmaken en check heeft de piloot een normale (thermiek)vlucht gemaakt. |
|
1888 |
28-04-2015 |
|
|
|
|
|
|
Ozone Buzz Z3 |
Bij de start op de Col de Serai (Casette), waarbij de wind iets cross rechts stond ( WNW) trok de piloot het scherm Meer... Bij de start op de Col de Serai (Casette), waarbij de wind iets cross rechts stond ( WNW) trok de piloot het scherm scheef op naar rechts in de opzet fase. Piloot bleef naar links lopen waardoor scherm verder naar rechts vloog en aan de piloot trok. Na stop,stop,stop over de radio werd piloot verder naar rechts getrokken en viel na +/- 7 meter vanaf startlocatie op de grond. Mogelijk was de piloot te veel gefocust op de vliegrichting die ze moest nemen NA de start (namelijk naar links wegdraaien) |
|
1886 |
14-05-2015 |
|
31 |
Geen |
|
|
|
Air Design Vita |
Cursist zet scherm op, scherm komt netjes op, cursist remt aan, maar begint daarna te versnellen zonder remdruk. Meer... Cursist zet scherm op, scherm komt netjes op, cursist remt aan, maar begint daarna te versnellen zonder remdruk. Hulpinstructeur geeft meteen commando "Meer remdruk!". Cursist reageert te laat en scherm schiet iets voor met 50% front-tuck tot gevolg. Cursist breekt zelf direct zijn start af, na commando "Stop stop stop" door hulpinstructeur en flare't het scherm netjes. Cursist loopt rustig uit zodat snelheid eruit is. Scherm valt netjes neer, maar cursist verliest door oneven ondergrond zijn evenwicht en valt om. Cursist breekt hierbij rechter pols. |
|
1873 |
10-05-2015 |
|
42 |
Brevet 3 |
|
|
|
Swing Mistral 7 |
Een toplanding op de 500m-start willen maken. Ik had net ervoor naar de windvaan gekeken ( windrichting was wel wat Meer... Een toplanding op de 500m-start willen maken. Ik had net ervoor naar de windvaan gekeken ( windrichting was wel wat variabel) en had die toplanding al vele keren uitgevoerd. Net toen ik wou landen draaide de wind cross tot lichtjes rug. Misschien kon ik nog wegvliegen. Maar ik zat al laag bij de grond en bleef mijn beslissing om te landen. Ik bereidde me voor op een wat hardere landing. Ik flairde goed door ,maar kon op de helling moeilijk mijn resterende snelheid eruit lopen. Het kwam toch harder aan dan dat ik verwacht had. ik ben dan ook niet meer gestart van de helling,maar heb terug gelift naar de camping. |
|
1872 |
19-04-2015 |
|
|
|
|
|
|
|
Als lierman zie tijdens de startfase het scherm geleidelijk links richting de wind draaien.
nadat piloot eigenlijk niet Meer... Als lierman zie tijdens de startfase het scherm geleidelijk links richting de wind draaien.
nadat piloot eigenlijk niet voldoende corrigeert richting de lier heb ik de trekkracht van de lijn gehaald om het sturen op dat moment te vergemakkelijken, wat uiteindelijk niet gebeurde,gelijk daarna de lier in de vrijstand gezet zodat de spaaning totaal van de lierlijn af was.(trommel liep op dat moment gelijk weer af, met als resultaat dat de lijn meerdere slagen los van de trommel kwam).
Piloot was al meer dan 90 graden ten opzichte van de lier gedraaid en kwam met een harde landing op de grond.
Dit alles vanaf een zichtpunt/lieropstelling op 1200 meter. |
|
1855 |
02-05-2015 |
|
|
|
|
|
|
Air Design Eazy |
Cursist is aan het af-essen op zijn dwarswindbeen. Het draagt nogal en hij verliest er weinig tot geen hoogte bij. Na Meer... Cursist is aan het af-essen op zijn dwarswindbeen. Het draagt nogal en hij verliest er weinig tot geen hoogte bij. Na een aantal slagen maakt hij een bocht van 90 ipv 180 graden. Hierop heb ik hem de instructie "Nog even doordraaien, we gaan nog een s-je maken." gegeven. Hij vervolgde daarna zijn rechterbocht, maar bij "oke, draai nu maar weer 180 graden linksom" draaide hij versneld rechtsom door met wind mee. Cursist is hierbij tussen de bomen door gevlogen op de boerderij af die hij middels het nog scherper trekken van de rechterbocht heeft proberen te ontwijken. Vanuit deze scherpe bocht op geringe hoogte is hij in een voortuin aan de overkant van de heuvelstraat terecht gekomen. Vroegtijdig flairen heeft hierbij nog enige energie weggenomen, maar kon niet voorkomen dat hij met een stevige klap op de protectie van zijn harnas is terecht gekomen. Vanwege de kans op rugletsel/breuken hebben we 112 gebeld en is Ruud uit voorzorg afgevoerd naar een ziekenhuis, waar is geconstateerd dat er gelukkig niets gebroken is. |
|
1854 |
02-05-2015 |
|
41 |
L1 |
|
|
|
Air Design Easy |
Piloot is aan het af-achten voor de bomenrij.
Toen de piloot te hoog op final wilde komen kreeg deze de instructie: Meer... Piloot is aan het af-achten voor de bomenrij.
Toen de piloot te hoog op final wilde komen kreeg deze de instructie: doordraaien. HI bedoelde instructie als "draai nog 90 graden door", piloot interpreteerde het als: maak een hele 360.
Tegen de tijd dat zichtbaar was dat ie niet alleen "schuin" terug naar de bomenrij aan het vliegen was, vloog ie haaks op de bomenrij de bomenrij voorbij. Daarachter is het vrij vol. o.a. woonhuis. In een poging om obstakels te ontwijken heeft de piloot wat hard gestuurd en naderde de grond onder een hoek. En vervolgens werd door de HI iets te laat "flair, flair" geroepen en heeft de piloot de grond hard geraakt met z'n airbag. |
|
1840 |
19-04-2015 |
|
51 |
B2 |
|
|
|
Swing Arcus 6 |
Lier incident 19-04-2015:
Scherm: Arcus 6 / 24
48/73 kg (gewicht piloot: 55 kg)
65/90 kg (totaal gewicht 55 + 15 = 70 Meer... Lier incident 19-04-2015:
Scherm: Arcus 6 / 24
48/73 kg (gewicht piloot: 55 kg)
65/90 kg (totaal gewicht 55 + 15 = 70 kg)
Even een opfrisser van dezelfde gebeurtenis in september 2014 waar gelukkig geen letsel aan overgehouden is.
Eerste keer in september 2014 is een gelijkwaardig incident gebeurd, waar ik, J, partner van R, zelf aanwezig was een ook een video van heb.
https://vimeo.com/106735131
Fouten:
- tijdens die start zat er een knoop aan linker kant. Niet gezien door startleider en roept start start start.
- scherm gaat scherp naar links, startleider roept recht rechts rechts in plaats van STOP STOP STOP!
- lier blijft door trekken, scherm komt in een lock, draait nog verder door en piloot klapt op de grond.
Wonderbaarlijk dat er niets is gebeurd met de piloot. Daarna instructeur nadrukkelijk duidelijk gemaakt dat dit een zeer gevaarlijk moment was en dat hij en de lierman anders hadden moeten handelen. De eerst volgende keer dat wij weer op het lierveld waren nog eens nadrukkelijk met instructeur een woordenwisseling gehad dat dit een onacceptabele start methode is. Antwoord daar op was dat “ze” het er over hebben gehad en de procedures zijn aangepast.
Deze keer op 19 april 2015, tweede keer, zelfde fout:
Piloot/cursist:
- als eerst op net verlegde start
- instructeur heeft scherm klaargelegd voor haar.
- in twee fases neer gekomen. Onder rug, bovenlichaam.
- Letsel gebroken linker schouderkop en gebroken rugwervel.
Instructeurs uitleg:
- net de start verlegd ivm draaien wind
- piloot start als eerste op de nieuwe plek
- scherm te groot voor piloot.
- knoopje in het scherm.
Piloot uitleg / opmerkingen:
- De opmerking van instructeur scherm te groot vind ik vreemd? Gewicht zit binnen de gewichten marge en wordt al tijden mee gevlogen. Waarom dan toch gestart door instructeur? Piloot is lier cursist dus weinig ervaring met lierstart.
- Instructeur heeft het scherm van piloot klaar gelegd om te starten. Piloot vertrouwde volledig op instructeur.
- Ondanks kennis van piloot heeft instructeur te weinig aandacht aan start moment. Waardoor gevolg scherm lock en neer storten zoals vorige keer. Piloot is volledig afhankelijk van startleider en lier man/vrouw.
- Volgens instructeur zat er een knoopje in het scherm. Waarom dan toch gestart of eerder de start afgebroken in plaats van naar rechts, naar rechts, naar rechts te roepen.
- Een ooggetuige die er bij was op 19 april weet te vertellen, na het kijken van de video van september 2014, dat er op 19 april 2015 exact hetzelfde is gebeurd.
- Onze conclusie is dat er blijkbaar niets is geleerd van de fout / ongeval in september 2014.
- Er geen rust moment wordt gegeven voor een piloot om bij voorwaartse start een controle blik uit te voeren.
- De start niet tijdig wordt afgebroken. Piloot hangt al en kan niets meer. |
|