# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
2353 |
27-07-2015 |
|
58 |
Brevet 2 |
|
|
|
Swing Sensis? |
Piloot zet bij crosswind scherm op om te starten, scherm komt scheef naar links op, corrigeert onvoldoende op links, Meer... Piloot zet bij crosswind scherm op om te starten, scherm komt scheef naar links op, corrigeert onvoldoende op links, daarna gaat linkerhand wel omhoog maar te snel, scherm schiet naar rechts, piloot rent met scherm mee naar rechts en glijdt uit, wil dan afbreken, maar te laat. Scherm wordt met piloot enkele meters gelift en komt naast de startbaan ongelukkig terecht. (arm vermoedelijk op een scherpe puntsteen en borstkas op een boomstammetje). |
|
2352 |
06-08-2015 |
|
|
Brevet 2 |
|
|
|
Swing Arcus 7 |
Piloot goed weggestart, circa 7 minuten gevlogen, in een termiekbelletje een inklapper (50%) die daarna is blijven Meer... Piloot goed weggestart, circa 7 minuten gevlogen, in een termiekbelletje een inklapper (50%) die daarna is blijven hangen. Oorzaak is niet duidelijk (ik heb de aanleiding tot en en de inklapper zelf niet gezien).Toen ik het zag, spiraalde de piloot met hoge snelheid (nosedown) rechtsom naar beneden. Pas op het laatste moment is de reserve gegooid. Ook dat heb ik niet meer kunnen zien, want de piloot verdween achter de bomen. Reserve is wel gegooid, maar veel te laat. Er lijkt wel iets gebeurd te moeten zijn waardoor de arcus 7 in die omstandigheden in een cravat komt. Ik begrijp niet goed wat, er was geen aanleiding voor qua weersomstandigheden, pilootervaring, schermklasse. |
|
2291 |
15-07-2015 |
|
57 |
PGPL 2 |
|
|
|
Advance Epsilon 7 |
Locatie 47°45'38.64"N 12°21'0.35"O
Piloot is tijdens het zoeken naar thermiek een laagte Meer... Locatie 47°45'38.64"N 12°21'0.35"O
Piloot is tijdens het zoeken naar thermiek een laagte ingevlogen tussen een helling en bomen. Piloot heeft ervoor gekozen niet de bomen in te vliegen maar tegen de helling in de hoop erlangs te glijden. |
|
2249 |
05-07-2015 |
|
45 |
B3 |
|
|
|
Ozone Buzz Z 3 |
Ik had al gevlogen die dag en was getopland op Le Treh. Midden op de middag was de wind vrij hard, maar richting de Meer... Ik had al gevlogen die dag en was getopland op Le Treh. Midden op de middag was de wind vrij hard, maar richting de avond leek het te kalmeren. Dus gestart laat op de middag (18:15), tegelijk met nog een paar piloten. Linksaf gegaan en een tijdje gesoard voor de ridge links van de start. Geen teken van onheil, ik kon normaal langs de ridge heen en weer vliegen. Er was geen wolkje te zien, geschatte windsnelheid: 25-30 km/h.
Totdat ik plots merkte dat ik geen voorwaartse snelheid meer had. Op dat moment zat ik 400 meter boven de ridge. Dus speed getrapt, te weinig effect. Vol speed, nog geen voorwaartse snelheid. De wind was in 2 minuten blijkbaar sterk toegenomen, dit is op de tracklog zeer duidelijk te zien. Inmiddels dreef ik langzaam achteruit richting de ridge. Links of rechts gaan was geen optie. Om maar niet achter de ridge in de rotor te komen, ben ik met grote oren omlaag gegaan.
Aangekomen op boomtophoogte heb ik waarschijnlijk de oren losgelaten, maar dit weet ik niet zeker. Ik ben met ca 5 km/h voorwaartse snelheid het bladerdek ingevlogen. Tot mijn verbazing ben ik nergens blijven hangen, en ben hard op de grond geland. Gelukkig was het enige letsel een pijnlijke hiel waar ik een paar dagen niet op kon steunen.
De fouten die ik heb gemaakt op een rijtje, hopelijk kunnen andere piloten ervan leren:
1. Met strak blauwe lucht en het einde van een thermische dag in zicht, kakt de wind normaal gesproken in. Maar dat is dus geen garantie. Dus altijd de voorspellingen checken; achteraf bleek dit dus wel voorspeld.
2. Zorg dat je altijd een apparaat hebt waarmee je de grondsnelheid kunt meten. Als die te laag wordt: wegwezen. Ik had mijn GPS wel aan staan, maar niet zichtbaar tijdens de vlucht.
3. De ellende begon 400 meter boven de ridge, en ik had ruimte genoeg om wind mee naar veiliger oorden te vliegen. Maar doordat ik zo gefocused was op het voor de ridge blijven, zijn andere opties niet bij me opgekomen. De les: rustig alle opties doornemen alvorens een plan te kiezen. |
|
2238 |
04-07-2015 |
|
|
|
|
|
|
Airdesign Ride |
Start met harde wind, trimmers open, geen A's. Piloot wacht (te) veel voorspanning af, scherm komt als een raket, Meer... Start met harde wind, trimmers open, geen A's. Piloot wacht (te) veel voorspanning af, scherm komt als een raket, schiet voor, en klapt in. |
|
2237 |
04-07-2015 |
|
33 |
L3 / B3 |
|
|
|
Air Design Ride |
Ik was bezig met mijn eerste oefenvluchten om tandem piloot te worden. Ik zat dus achter en de instructeur zat voor mij Meer... Ik was bezig met mijn eerste oefenvluchten om tandem piloot te worden. Ik zat dus achter en de instructeur zat voor mij als passagier. De wind was toegenomen en de instructeur had de trimmers van de tandem iets open gezet als oefening. Het scherm kwam harder op als verwacht en ik remde dit te weinig aan waardoor dit over schoot en inklapte. Omdat ik behoorlijk wat voorspanning had afgewacht werden we enkele meters door het veld getrokken. |
|
2236 |
15-05-2015 |
|
27 |
B1 |
|
|
|
Little Cloud |
Als vriendengroep zijn we met een aantal piloten naar de startplaats gewandeld, toen na een dag met sneeuwval het aan Meer... Als vriendengroep zijn we met een aantal piloten naar de startplaats gewandeld, toen na een dag met sneeuwval het aan het eind van de middag opklaarde. Voor mij is de wandeling van Kandersteg naar de Oeschinensee, die circa anderhalf uur duurt, bekend terrein. Ik begeleidde de groep daarom naar de startplaats. Op de startplaats aangekomen waren de omstandigheden rustig en niet verkeerd om te starten. De versgevallen sneeuw was geen belemmering.
Als landingsveld hebben we een zeer groot weiland in het centrum van Kandersteg uitgezocht, welke we vooraf hebben bekijken aangezien dit het startpunt van de wandeling was.
Nadat ik geland was kwamen er nog een aantal piloten naar beneden en tot slot de bewuste piloot. De ploot vloog boven het landingsveld en maakte nog wat s-bochten om hoogte af te bouwen. Dit zag er netjes en zorgvuldig uit. Op het moment dat we verwachtten dat ze op final zou aansturen maakte ze echter een bocht, waardoor ze harder op de grond kwam dan nodig en eerder dan ze had verwacht.
Naar haar eigen zeggen, en wat ik ook zou concluderen, heeft ze de hoogte verkeerd ingeschat. Oorzaak hiervan zou de sneeuwlaag kunnen zijn, waarboven het moeilijker is om je hoogte in te schatten dan boven een grasveldje. Ze heeft onvoldoende referentie gezocht met de bomen en huizen die om het weiland heen stonden om haar hoogte te verifiëren.
Het hike&fly; harnas dat ze gebruikt heeft biedt geen protectie. In de rugzak (reversible harnas) heeft ze haar telescopische wandelstokken opgeborgen, waar ze mogelijk op terecht gekomen is.
Direct nadat we het ongeluk hebben zien gebeuren hebben we haar in een stabiele liggende positie gehouden en de reddingsdienst gebeld. De piloot was en bleef bij kennis en gaf aan pijn in haar rug te hebben. We hebben het toen zo comfortabel mogelijk gemaakt voor haar en haar warm gehouden, tot na een half uur de ambulance arriveerde en de zorgverleners het overnamen. Een kwartier later arriveerde de helicopter waarmee ze is vervoerd naar het ziekenhuis in Thun. |
|
2233 |
10-05-2015 |
|
45 |
HL/HB |
|
|
|
Nova Triton |
Tijdens de laatste fase van een toplanding met oren ivm sterke thermiek, plotseling het scherm grotendeels ingeklapt. Meer... Tijdens de laatste fase van een toplanding met oren ivm sterke thermiek, plotseling het scherm grotendeels ingeklapt. Hoogte op dat moment slechts 6-7 meter. Benen al uit ligharnas daardoor in zittende houding op de grond gevallen en grootste klap met linkerbeen opgevangen. Uiteindelijk in liggende zijwaardse houding terechtgekomen. Plek van de landing was enigzinds kuilvormig waardoor waarschijnlijk een lichte valwindsituatie ter plekkevaanwezig was. Door het vliegen met oren niet direct controle over de remmen en waarschijnlijk onvoldoende druk in het scherm gehad. |
|
2228 |
09-06-2015 |
|
68 |
B2 |
|
|
|
Nova ION 2 |
Ik was bij de landing aan het flaren. Ong 1m boven de grond. Ineens totaal onverwachte rukwind 90gr van rechts. Werd Meer... Ik was bij de landing aan het flaren. Ong 1m boven de grond. Ineens totaal onverwachte rukwind 90gr van rechts. Werd opgetild tot 4-5m en toen uit de lucht gevallen.
Toekijkende instructeur vertelde later dat ik handen omhoog deed (heb ik mij niet gerealiseerd) waardoor scherm naar voren schoot. Ik heb dat nauwelijks gezien. Niet opnieuw geremd, waardoor scherm zo ver naar voren schoot dat lift verdween (>45 gr?). Uit de lucht gevallen. |
|
2183 |
21-06-2015 |
|
|
|
|
|
|
Nervures Estive |
Pilote soared voor de eerste keer en is eigenlijk net in de lucht.
Na de eerste 180 gradenbocht vliegt ze terug en ziet Meer... Pilote soared voor de eerste keer en is eigenlijk net in de lucht.
Na de eerste 180 gradenbocht vliegt ze terug en ziet een paaltje.
Om het paaltje te ontwijken stuurt ze naar rechts, naar het duin toe, ipv links van het duin af en vliegt tegen een voor duintje op van ongeveer 1,5 meter hoog. Ze steekt haar voeten vooruit en vliegt er tegen aan. Ze zegt dat ze pijn heeft in haar middenvoet.In het ziekenhuis blijkt dat haar hielbeen gebroken is. |
|