# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
2770 |
04-10-2015 |
|
|
|
|
|
|
|
Melding 112, politie.
Zeilvlieger in de duinen gestort.
Ter plaatse geen zeilvlieger meer aangetroffen.
Onbekend Meer... Melding 112, politie.
Zeilvlieger in de duinen gestort.
Ter plaatse geen zeilvlieger meer aangetroffen.
Onbekend wie, en ev. letsel. |
|
2757 |
29-09-2015 |
|
41 |
B1 |
|
|
|
AirDesign Vita |
Tijdens landing te weinig op dwarswindbeen gebleven en al in komen sturen. Daardoor bleef piloot op de uitloopstrook en Meer... Tijdens landing te weinig op dwarswindbeen gebleven en al in komen sturen. Daardoor bleef piloot op de uitloopstrook en niet het brede landingsgedeelte. Aan het einde van de uitloopstrook was een klein hekje met een bosje. Net voordat piloot de grond raakt is ze door het bosje gevlogen en heeft toen geprobeerd haar val te breken door haar hand uit te steken. |
|
2753 |
09-09-2015 |
|
59 |
L3 B3 |
|
|
|
Gin Gliders ZULU |
Na ruim 3 kwartier soarend langs de bergwand kom ik in de situatie dat ik rechts van mij de rotswand dichtbij heb en Meer... Na ruim 3 kwartier soarend langs de bergwand kom ik in de situatie dat ik rechts van mij de rotswand dichtbij heb en schuin linksvoor een schermvlieger die in dezelfde richting vliegt als ik. Ik zit er te dicht achter en vlieg in zijn 'vuile' wind. Op het moment dat hij een 180 graden bocht linksom inzet, krijg ik een forse inklapper aan de rechterzijde, waarbij het scherm direct naar de rotswand draait. Ik corrigeer het scherm en probeer naar het veilige dal te vliegen maar heb inmiddels te veel hoogte verloren en vlieg in de bomen.
Mijn eigen inschatting is dat de inklapper veroorzaakt is door de combinatie van te dicht achter een ander vliegen en turbulentie op dat moment langs de grillige bergwand. Dat ik daarna in de bomen beland ben is mede veroorzaakt omdat ik onvoldoende opgelet heb (te dicht achter een ander. les1) en niet voorbereid was op een inklapper (niet op de dalbil gaan zitten om op die wijze bij voorbaat druk houden op de dalkant van het scherm. Les2. Had ik dat wel gedaan had scherm waarschijnlijk niet zo sterk naar de bergwand gedraaid en had ik mogelijk minder hoogte verloren met corrigeren. |
|
2752 |
21-09-2015 |
|
48 |
Berg 3 |
|
|
|
Nova Mentor 4 |
I dacht dat het met mijn huidige hoogte nog mogelijk was het dal uit te vliegen (waar geen landingsmogelijkheden zijn). Meer... I dacht dat het met mijn huidige hoogte nog mogelijk was het dal uit te vliegen (waar geen landingsmogelijkheden zijn). Dat bleek op het laatste moment niet mogelijke - te veel tegenwind/zink.
Dust moest ik op het laatste moment een veldje zoeken om te landen. Tussen el. leiding and hoge bomen geland. Op het laatste moment uit de lucht gevallen (waarschijnlijk door turbulentie van bomen). |
|
2707 |
31-07-2015 |
|
|
Brevet 1 |
|
|
|
Gradient Golden 4 |
Was net vertrokken voor een thermiek trainingsvlucht. vlak bij de berg zat wat thermiek waarin ik naar boven probeerde Meer... Was net vertrokken voor een thermiek trainingsvlucht. vlak bij de berg zat wat thermiek waarin ik naar boven probeerde te komen, echter ik zakte uit de bel en geraakte dichter bij de berg dan me lief was terwijl ik rechts-om aan het draaien was, en besloot vervolgens toch maar links-om te draaien in een poging om van de berg weg te vliegen. Omdat ik te weinig snelheid had ging het scherm negatief. Al draaiend ging ik recht naar beneden naar een alpenweide gedeelte waar ik tamelijk stevig terechtkwam. Ik was overigens niet bang dat me iets zou overkomen, maar begreep niet wat er allemaal gebeurde. |
|
2659 |
26-08-2015 |
|
|
B3 |
|
|
|
Ozone Delta 2 |
Tijdens downwind turbulentie. harnas raakte top van de boom door onverwachtte zink dus vertraagde, scherm kwam Meer... Tijdens downwind turbulentie. harnas raakte top van de boom door onverwachtte zink dus vertraagde, scherm kwam daardoor iets voor waardoor versnelling naar grond. impact sneller en harder dan gedacht |
|
2654 |
29-08-2015 |
|
|
GEEN |
|
|
|
Nova Prion 3 |
Het betreft een eerste solovlucht. Vlucht verliep normaal en prima. tijdens het vliegen op het dwarswindbeen vloog de Meer... Het betreft een eerste solovlucht. Vlucht verliep normaal en prima. tijdens het vliegen op het dwarswindbeen vloog de leerling iets verder achter het landingsterrein dangewenst en reageerde te laat en niet volledig op stuuraanwijzing waardoor een stabilolijn in een boom bleef hangen en het scherm draaide 180 graden om. Onder de boom stond een auto geparkeerd die door de pilote geraakt werd. De auto heeft lichte schade evenals de Pilote.
M.i. zijn er twee zaken fout gegaan; 1) We beschikken over een relatief klein start en landingsveld. Groot genoeg naar voren en ruimte genoeg om uit te wijken. Aan één zijkant staan bomen. Het was verstandiger geweest de pilote op een groot weiland te laten landen dat grenst aan ons landingsterrein. Ik heb zelf de beslissing genomen dat niet te doen om de solisten gelijk te laten wennen aan het veld waar ze starten en landen. Achteraf gezien had ik dat beter niet kunnen doen. 2) In mij optiek stuurde de pilote op mijn aanwijzing wel naar links maar was het een te korte stuurimpuls waardoor het scherm niet voldoende draaide en net een boom raakte. Als instructeur had ik er rekening mee moeten houden dat een beginner een dergelijke fout kan maken. Verstandiger was dus het grote weiland geweest. |
|
2639 |
29-08-2015 |
|
|
NVVV |
|
|
|
|
Piloot gaat traplieren aan de eerste kabel van de lierinstallatie. Na voldoende getrapt te hebben, koppelt hij los om Meer... Piloot gaat traplieren aan de eerste kabel van de lierinstallatie. Na voldoende getrapt te hebben, koppelt hij los om thermiek te gaan zoeken. Inmiddels start een tandem met traplieren aan de tweede lierkabel. De piloot vindt geen thermiek, daalt en besluit te gaan landen.
Op circa 20 meter vliegt de piloot zijn base leg en heeft niet door dat er nog getrapt wordt, of hij denkt onder de lierkabel door te kunnen vliegen.
Op de lierkabel staat weinig spanning omdat er op dat moment uitgelierd wordt. Het scherm raakt met de leading edge de lierkabel. De lierman meldt de piloot dat hij de lierkabel raakt en heeft de kapinstallatie in de aanslag. Het scherm vouwt in het midden aan de voorzijde in en direct erna schiet de lierkabel los over de bovenzijde van het scherm.
De piloot vliegt vervolgens zijn final en landt normaal.
Briefing achteraf leert dat de piloot dacht dat hij onder de lierkabel door kon vliegen en niet wist dat hij de lierkabel heeft geraakt.
Er was ruimte genoeg op de landingsplaats om de lierkabel te vermijden. Het scherm heeft diverse brandscheuren op de leading edge en bovenzijde van het scherm. |
|
2637 |
31-07-2015 |
|
|
B1 |
|
|
|
Gradient Golden4 |
Tijdens een thermiekcursus vloog de piloot schuin voor de start in de thermiek, terwijl de instructeur vanaf diezelfde Meer... Tijdens een thermiekcursus vloog de piloot schuin voor de start in de thermiek, terwijl de instructeur vanaf diezelfde start direct zicht had op de piloot. Er werden 360-ers gedraaid voor de berg als training om de thermiek zo efficiënt mogelijk te benutten. Tijdens de laatste bocht begon de piloot uit de thermiekbel te raken, maar draaide toch door richting de berg, waarbij het scherm wat aandook en de piloot de berg ineens wel erg snel op zich af zag komen. De piloot remde als schrikreactie het scherm kort aan ( |
|
2618 |
27-07-2015 |
|
59 |
Berg schermvliegen |
|
|
|
Skywalk Mescal 3 |
Piloot deed op het laatste moment nog een koerscorrectie in een poging recht op de windvaan te landen, gevolg was dat Meer... Piloot deed op het laatste moment nog een koerscorrectie in een poging recht op de windvaan te landen, gevolg was dat hij in een bocht zittend in het harnas met gestrekte benen (instinctief ‘schrap zettend’?) landde in de uiterste NW-hoek van het landingsveld ‘net over het heggetje’. (Getuige heeft een foto van direct na de landing waarop te zichtbaar is dat Ger nog met gestrekte benen in het harnas zit. Een andere piloot is kennelijk in dezelfde periode van enkele minuten geland - hij is op de hoogte van het ongeval - wellicht kan hij desgewenst aanvullende informatie m.b.t. de omstandigheden in de lucht kan verschaffen of het beeld dat ik heb geschetst van de meteo-condities kan beoordelen.) |
|