# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
2654 |
29-08-2015 |
|
|
GEEN |
|
|
|
Nova Prion 3 |
Het betreft een eerste solovlucht. Vlucht verliep normaal en prima. tijdens het vliegen op het dwarswindbeen vloog de Meer... Het betreft een eerste solovlucht. Vlucht verliep normaal en prima. tijdens het vliegen op het dwarswindbeen vloog de leerling iets verder achter het landingsterrein dangewenst en reageerde te laat en niet volledig op stuuraanwijzing waardoor een stabilolijn in een boom bleef hangen en het scherm draaide 180 graden om. Onder de boom stond een auto geparkeerd die door de pilote geraakt werd. De auto heeft lichte schade evenals de Pilote.
M.i. zijn er twee zaken fout gegaan; 1) We beschikken over een relatief klein start en landingsveld. Groot genoeg naar voren en ruimte genoeg om uit te wijken. Aan één zijkant staan bomen. Het was verstandiger geweest de pilote op een groot weiland te laten landen dat grenst aan ons landingsterrein. Ik heb zelf de beslissing genomen dat niet te doen om de solisten gelijk te laten wennen aan het veld waar ze starten en landen. Achteraf gezien had ik dat beter niet kunnen doen. 2) In mij optiek stuurde de pilote op mijn aanwijzing wel naar links maar was het een te korte stuurimpuls waardoor het scherm niet voldoende draaide en net een boom raakte. Als instructeur had ik er rekening mee moeten houden dat een beginner een dergelijke fout kan maken. Verstandiger was dus het grote weiland geweest. |
|
2639 |
29-08-2015 |
|
|
NVVV |
|
|
|
|
Piloot gaat traplieren aan de eerste kabel van de lierinstallatie. Na voldoende getrapt te hebben, koppelt hij los om Meer... Piloot gaat traplieren aan de eerste kabel van de lierinstallatie. Na voldoende getrapt te hebben, koppelt hij los om thermiek te gaan zoeken. Inmiddels start een tandem met traplieren aan de tweede lierkabel. De piloot vindt geen thermiek, daalt en besluit te gaan landen.
Op circa 20 meter vliegt de piloot zijn base leg en heeft niet door dat er nog getrapt wordt, of hij denkt onder de lierkabel door te kunnen vliegen.
Op de lierkabel staat weinig spanning omdat er op dat moment uitgelierd wordt. Het scherm raakt met de leading edge de lierkabel. De lierman meldt de piloot dat hij de lierkabel raakt en heeft de kapinstallatie in de aanslag. Het scherm vouwt in het midden aan de voorzijde in en direct erna schiet de lierkabel los over de bovenzijde van het scherm.
De piloot vliegt vervolgens zijn final en landt normaal.
Briefing achteraf leert dat de piloot dacht dat hij onder de lierkabel door kon vliegen en niet wist dat hij de lierkabel heeft geraakt.
Er was ruimte genoeg op de landingsplaats om de lierkabel te vermijden. Het scherm heeft diverse brandscheuren op de leading edge en bovenzijde van het scherm. |
|
2637 |
31-07-2015 |
|
|
B1 |
|
|
|
Gradient Golden4 |
Tijdens een thermiekcursus vloog de piloot schuin voor de start in de thermiek, terwijl de instructeur vanaf diezelfde Meer... Tijdens een thermiekcursus vloog de piloot schuin voor de start in de thermiek, terwijl de instructeur vanaf diezelfde start direct zicht had op de piloot. Er werden 360-ers gedraaid voor de berg als training om de thermiek zo efficiënt mogelijk te benutten. Tijdens de laatste bocht begon de piloot uit de thermiekbel te raken, maar draaide toch door richting de berg, waarbij het scherm wat aandook en de piloot de berg ineens wel erg snel op zich af zag komen. De piloot remde als schrikreactie het scherm kort aan ( |
|
2618 |
27-07-2015 |
|
59 |
Berg schermvliegen |
|
|
|
Skywalk Mescal 3 |
Piloot deed op het laatste moment nog een koerscorrectie in een poging recht op de windvaan te landen, gevolg was dat Meer... Piloot deed op het laatste moment nog een koerscorrectie in een poging recht op de windvaan te landen, gevolg was dat hij in een bocht zittend in het harnas met gestrekte benen (instinctief ‘schrap zettend’?) landde in de uiterste NW-hoek van het landingsveld ‘net over het heggetje’. (Getuige heeft een foto van direct na de landing waarop te zichtbaar is dat Ger nog met gestrekte benen in het harnas zit. Een andere piloot is kennelijk in dezelfde periode van enkele minuten geland - hij is op de hoogte van het ongeval - wellicht kan hij desgewenst aanvullende informatie m.b.t. de omstandigheden in de lucht kan verschaffen of het beeld dat ik heb geschetst van de meteo-condities kan beoordelen.) |
|
2353 |
27-07-2015 |
|
58 |
Brevet 2 |
|
|
|
Swing Sensis? |
Piloot zet bij crosswind scherm op om te starten, scherm komt scheef naar links op, corrigeert onvoldoende op links, Meer... Piloot zet bij crosswind scherm op om te starten, scherm komt scheef naar links op, corrigeert onvoldoende op links, daarna gaat linkerhand wel omhoog maar te snel, scherm schiet naar rechts, piloot rent met scherm mee naar rechts en glijdt uit, wil dan afbreken, maar te laat. Scherm wordt met piloot enkele meters gelift en komt naast de startbaan ongelukkig terecht. (arm vermoedelijk op een scherpe puntsteen en borstkas op een boomstammetje). |
|
2352 |
06-08-2015 |
|
|
Brevet 2 |
|
|
|
Swing Arcus 7 |
Piloot goed weggestart, circa 7 minuten gevlogen, in een termiekbelletje een inklapper (50%) die daarna is blijven Meer... Piloot goed weggestart, circa 7 minuten gevlogen, in een termiekbelletje een inklapper (50%) die daarna is blijven hangen. Oorzaak is niet duidelijk (ik heb de aanleiding tot en en de inklapper zelf niet gezien).Toen ik het zag, spiraalde de piloot met hoge snelheid (nosedown) rechtsom naar beneden. Pas op het laatste moment is de reserve gegooid. Ook dat heb ik niet meer kunnen zien, want de piloot verdween achter de bomen. Reserve is wel gegooid, maar veel te laat. Er lijkt wel iets gebeurd te moeten zijn waardoor de arcus 7 in die omstandigheden in een cravat komt. Ik begrijp niet goed wat, er was geen aanleiding voor qua weersomstandigheden, pilootervaring, schermklasse. |
|
2291 |
15-07-2015 |
|
57 |
PGPL 2 |
|
|
|
Advance Epsilon 7 |
Locatie 47°45'38.64"N 12°21'0.35"O
Piloot is tijdens het zoeken naar thermiek een laagte Meer... Locatie 47°45'38.64"N 12°21'0.35"O
Piloot is tijdens het zoeken naar thermiek een laagte ingevlogen tussen een helling en bomen. Piloot heeft ervoor gekozen niet de bomen in te vliegen maar tegen de helling in de hoop erlangs te glijden. |
|
2249 |
05-07-2015 |
|
45 |
B3 |
|
|
|
Ozone Buzz Z 3 |
Ik had al gevlogen die dag en was getopland op Le Treh. Midden op de middag was de wind vrij hard, maar richting de Meer... Ik had al gevlogen die dag en was getopland op Le Treh. Midden op de middag was de wind vrij hard, maar richting de avond leek het te kalmeren. Dus gestart laat op de middag (18:15), tegelijk met nog een paar piloten. Linksaf gegaan en een tijdje gesoard voor de ridge links van de start. Geen teken van onheil, ik kon normaal langs de ridge heen en weer vliegen. Er was geen wolkje te zien, geschatte windsnelheid: 25-30 km/h.
Totdat ik plots merkte dat ik geen voorwaartse snelheid meer had. Op dat moment zat ik 400 meter boven de ridge. Dus speed getrapt, te weinig effect. Vol speed, nog geen voorwaartse snelheid. De wind was in 2 minuten blijkbaar sterk toegenomen, dit is op de tracklog zeer duidelijk te zien. Inmiddels dreef ik langzaam achteruit richting de ridge. Links of rechts gaan was geen optie. Om maar niet achter de ridge in de rotor te komen, ben ik met grote oren omlaag gegaan.
Aangekomen op boomtophoogte heb ik waarschijnlijk de oren losgelaten, maar dit weet ik niet zeker. Ik ben met ca 5 km/h voorwaartse snelheid het bladerdek ingevlogen. Tot mijn verbazing ben ik nergens blijven hangen, en ben hard op de grond geland. Gelukkig was het enige letsel een pijnlijke hiel waar ik een paar dagen niet op kon steunen.
De fouten die ik heb gemaakt op een rijtje, hopelijk kunnen andere piloten ervan leren:
1. Met strak blauwe lucht en het einde van een thermische dag in zicht, kakt de wind normaal gesproken in. Maar dat is dus geen garantie. Dus altijd de voorspellingen checken; achteraf bleek dit dus wel voorspeld.
2. Zorg dat je altijd een apparaat hebt waarmee je de grondsnelheid kunt meten. Als die te laag wordt: wegwezen. Ik had mijn GPS wel aan staan, maar niet zichtbaar tijdens de vlucht.
3. De ellende begon 400 meter boven de ridge, en ik had ruimte genoeg om wind mee naar veiliger oorden te vliegen. Maar doordat ik zo gefocused was op het voor de ridge blijven, zijn andere opties niet bij me opgekomen. De les: rustig alle opties doornemen alvorens een plan te kiezen. |
|
2238 |
04-07-2015 |
|
|
|
|
|
|
Airdesign Ride |
Start met harde wind, trimmers open, geen A's. Piloot wacht (te) veel voorspanning af, scherm komt als een raket, Meer... Start met harde wind, trimmers open, geen A's. Piloot wacht (te) veel voorspanning af, scherm komt als een raket, schiet voor, en klapt in. |
|
2237 |
04-07-2015 |
|
33 |
L3 / B3 |
|
|
|
Air Design Ride |
Ik was bezig met mijn eerste oefenvluchten om tandem piloot te worden. Ik zat dus achter en de instructeur zat voor mij Meer... Ik was bezig met mijn eerste oefenvluchten om tandem piloot te worden. Ik zat dus achter en de instructeur zat voor mij als passagier. De wind was toegenomen en de instructeur had de trimmers van de tandem iets open gezet als oefening. Het scherm kwam harder op als verwacht en ik remde dit te weinig aan waardoor dit over schoot en inklapte. Omdat ik behoorlijk wat voorspanning had afgewacht werden we enkele meters door het veld getrokken. |
|