# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
3617 |
28-07-2016 |
|
|
|
|
|
|
Ozone Mojo 4 |
Cursiste is bezig met haar luchtwaardigheid en moet nog een aantal goede achterwaartse start laten zien. Voor haar gaan Meer... Cursiste is bezig met haar luchtwaardigheid en moet nog een aantal goede achterwaartse start laten zien. Voor haar gaan 2 ervaren piloten achterwaarts weg. Wordt nog geadviseerd om niet achterwaarts weg te gaan,maar dit komt niet bij de cursist aan. ze start draait uit en scherm klap aan de voorkant in , doordat ze geen druk houdt. ze valt en hierbij komt ze hard op haar rechterzij en haar schouder gaat uit de kom. |
|
3561 |
18-07-2016 |
|
17 |
Brevet 1 |
|
|
|
Independence Cruser |
Tijdens achterwaartse start verkeerd uitgedraaid, waardoor twist in lijnen ontstond. Wind kreeg vat op scherm, waardoor Meer... Tijdens achterwaartse start verkeerd uitgedraaid, waardoor twist in lijnen ontstond. Wind kreeg vat op scherm, waardoor piloot werd opgetild en 10-15 mtr zijwaarts werd geslingerd.
Door twist had sturen of remmen geen effect. Piloot kwam hard op rechter zij terecht. Bij eerste controle veel pijn in rechterschouder en verbaasd over wat er gebeurd was.
Met helikopter afgevoerd naar ziekenhuis in Kufstein. |
|
3542 |
09-07-2016 |
|
49 |
B-Lizenz |
|
|
|
UP Summit xc2 |
Piloot koos ervoor niet over een stad (Hengelo) te vliegen, maar ervoor te landen. Goed veld uitgekozen om te landen. Meer... Piloot koos ervoor niet over een stad (Hengelo) te vliegen, maar ervoor te landen. Goed veld uitgekozen om te landen. Kort voor de landing klapt het scherm rechts weg. Geen reactie meer mogelijk. Benen al uit de zak, en die hebben (waarschijnlijk) de eerste klap opgevangen. |
|
3413 |
16-05-2016 |
|
49 |
In opleiding |
|
|
|
Ellipse Twist |
Bij landing geen flair. Note-inn was het gevolg. daarbij elleboog geblesseerd Meer... Bij landing geen flair. Note-inn was het gevolg. daarbij elleboog geblesseerd |
|
3407 |
14-06-2016 |
|
63 |
Geen |
|
|
|
Swing Discus |
Pilote laat het scherm op de derde dag oefenhelling na de controle fase overschieten en valt op de oefenhelling Meer... Pilote laat het scherm op de derde dag oefenhelling na de controle fase overschieten en valt op de oefenhelling voorover.Pilote vangt de val met gestrekte arm op. |
|
3403 |
11-06-2016 |
|
46 |
|
|
|
|
U-Turn Emotion |
De piloot heeft de lusjes aan de zijkant van het harnas waarmee je de zitpositie instelt, vastgemaakt aan die kant van Meer... De piloot heeft de lusjes aan de zijkant van het harnas waarmee je de zitpositie instelt, vastgemaakt aan die kant van de karabijnen waar ook het draaigedeelte zit. Hierdoor waren de karabijnen niet meer gezekerd tegen opgewild openen en is een riser tijdens de lierfase op 165m hoogte losgeschoten. De enige bevestiging was toen nog middels het speedsysteem aan een zijde. Het lieren is onmiddellijk gestopt. De kabel is door de piloot afgeworpen . Kort daarna is het scherm vrijwel direct in een steilspiraal gekomen. Na twe 360 graden bochten kreeg de piloot de opdracht om zijn reserve te gooien; wat hij ook deed. De piloot is zonder letsel en /of schade aan het materiaal geland. |
|
3398 |
11-06-2016 |
|
46 |
1 (plus theorie brevet 2) |
|
|
|
U-Turn Emotion |
11 juni 2016 te 16:03 uur
Kort voor mijn 5e vlucht van vandaag probeerde ik weg te starten aan de lier.
De wind stond Meer... 11 juni 2016 te 16:03 uur
Kort voor mijn 5e vlucht van vandaag probeerde ik weg te starten aan de lier.
De wind stond soms noord, soms oost en was soms nul.
Het was steed even wachten op een noorderwind.
Bij het opzetten van mijn scherm draaide deze naar rechts weg, waarna de start werd afgebroken.
Het scherm werd weer goed gelegd voor een nieuwe poging.
Deze start kwam het scherm netjes boven mij en werd ik opgelierd.
Het oplieren ging normaal tot ik op 169 meter hoogte kwam.
(De hoogte heb ik achteraf uit mijn vario afgelezen. Ik gebruik als vario de app FlySkyHy op een iPhone 6)
Ik voelde aan mijn rechterkant een heftige schok.
Ik keek direct naar rechts en zag aan mijn rechterzijde geen risers meer.
Ik zag alleen nog een paars koord wat ik direct herkende als het koord van mijn speedsysteem. Ik zag ook direct de brummelhaakjes boven mijn hoofd aan het koord.
In een reflex greep Ik omhoog naar mijn rechter riser. Ik weet niet of ik de risers pakte of dat ik het koord van het speedsysteem pakte, maar tijdens het pakken besefte ik mij ook direct dat ik in een acute noodsituatie was en ik mijn reserve moest trekken.
Hierop ontkoppelde ik direct van de lierkabel en zocht mijn reservehandle.
Doordat ik alleen aan mijn linker riser hing en mijn rechter riser een stuk hoger zat, trok mijn harnas scheef onder mij en voelde ik dat mijn scherm heftig naar links begon te draaien. Door de snelheid waarop alles ging, mijn scheve harnas en de stress die alles met zich meebracht, pakte ik de eerste “beugel” die ik zag. Dit was de beugel van mijn speedsysteem. Toen ik hieraan trok besefte ik mij direct dat dit mijn speedsysteem was.
Vervolgens ging ik met mijn rechter arm direct naar de rechterzijde van mijn harnas om daar mijn reserve te trekken.
Ik keek langs mijn harnas, maar zag de beugel van mijn reserve niet. Op de tast zocht ik mijn reserve. Ik voelde deze, trok hem direct uit mijn harnas en wierp hem naar achteren.
Voor mijn gevoel had ik op dat moment zo’n twee 360 graden circels in een stijlspiraal gemaakt. Ik voelde in ieder geval dat ik heftig in mijn harnas gedrukt werd tijdens deze snelle bocht naar links. Direct na het werpen van mijn reserve voelde ik dat ik uit de spiraal kwam en enigszinds stabiliseerde.
Ik keek naar beneden om mijn hoogte te checken.
Onder mij zag ik de grond draaiend op mij afkomen.
Ik had geen idee hoe laag ik op dat moment zat, maar besefte mij dat ik weldra zou landen.
Ik had geen tijd meer om een soort parahouding aan te nemen om een pararol te maken, omdat ik al op de grond terecht kwam.
Vermoeddelijk kwam ik op mijn linker voet en rolde ik mijn val af over mijn linker zij en achterkant.
Tussen het moment van het “losschieten” van mijn riser en het werpen van mijn reserve heeft slechts enkele seconden gezeten en tussen het werpen van mijn reserve en de landing nog slechts enkele seconden.
Ik schat in dat het geheel zo’n seconde of 8 heeft geduurd.
Tijdens de landing voelde ik even een pijnscheut in mijn onderrug en pijn in mijn mond.
De pijnscheut in mijn rug trok direct weer weg en afgezien van het feit dat mijn rug licht stijf is, heb ik geen last van mijn rug.
Mijn tong is blauw en dik en ook onder mijn onderkaak zwelt de linkerzijde op. Ik heb last met slikken.
Na de landing heb ik mijn spullen bij elkaar gepakt en ben ik naar het lierveld teruggelopen.
Een wandeling van zo’n 1 km, doordat er wat sloten tussen het veld en de plaats van mijn landing lagen. Dit ging probleemloos.
Fotos en filmpjes van materiaal kunnen aan u worden verzonden.
Inmiddels heb ik sterk de indruk dat mijn karabiners achterstevoren aan mijn harnas zitten en zijn er nog een aantal zaken die voor dit probleem hebben gezorgd. |
|
3364 |
28-05-2016 |
|
40 |
Berg 2 |
|
|
|
Advance Epsilon 6 |
Verkeerde plek gekozen om te (af te bouwen voor) toplanden. Heel turbulente zone en toch niet weggevlogen toen het nog Meer... Verkeerde plek gekozen om te (af te bouwen voor) toplanden. Heel turbulente zone en toch niet weggevlogen toen het nog kon. Mijn scherm klapte weg ongeveer 70 meter boven de grond. Ik kon het weer redelijk vliegend krijgen, maar heb wel naar mijn reserve gereikt. Waarschijnlijk door loslaten tokkel grote inklapper rechts gehad. Heb reserve niet gegooid omdat ik boven skilift kabels getrokken was. Geprobeerd scherm weer vliegend te krijgen, derde inklapper gehad. Op ongeveer 20 meter hoogte ging ik spiralen. Dit zou kunnen zijn omdat ik wellicht met tokkel in mijn handen de reserve heb gegooid, maar weet ik niet zeker. Landing op handen en hoofd, zijwaarts frontaal. Vario gaf aan 4,5 m/s neerwaartse snelheid. |
|
3315 |
06-05-2016 |
|
45 |
Brevet 1 |
|
|
|
Gradient Bright3 |
Piloot maakt zijn 8ste vlucht deze cursusweek en zijn 30ste in totaal. Hij zal dus zelfstandig landen onder toezicht Meer... Piloot maakt zijn 8ste vlucht deze cursusweek en zijn 30ste in totaal. Hij zal dus zelfstandig landen onder toezicht van de (in dit geval) hulpinstructeur. Het vliegen van het circuit gaat prima. Bij de eindaanvlucht daalt het scherm echter wat sneller dan de piloot wellicht verwacht, waardoor hij vergeet te flairen. De hulpinstructeur geeft daarom het commando "flair". Dit wordt uitgevoerd en op het oog is de landing niet heel hard, maar de piloot valt wel voorover. De piloot heeft daarna pijn aan z'n pols. Een arts ter plekke onderzoekt de pols en concludeert dat er niets gebroken is. Terug in Nederland blijft de piloot last houden van zijn pols en laat de pols daarom opnieuw onderzoeken. Er blijkt toch sprake te zijn van een breuk in de radius van de pols. |
|
3227 |
19-05-2016 |
|
|
|
|
|
|
Swing Sensis |
Op deze dag was de German open Deltavliegen nog steeds bezig, dus we besluiten om naar de hoge Embergerstart te gaan Meer... Op deze dag was de German open Deltavliegen nog steeds bezig, dus we besluiten om naar de hoge Embergerstart te gaan (1900 mtr.) Daar komt de wind van voren bij (het was zwakke oost- zuidoostwind) enheel af en toe draaide de windvaan naar zuid/zuidwest. Hier en daar moest je nog door een flart sneeuw. Er waren diverse andere Nederlandse piloten. Ik heb mij klaar gemaakt en diverse mensen zijn voor mij weggestart. Ik ben toen ook gestart en vloog al gauw een goede bel in. Na wat draaien ging ik hard omhoog maar toen merkte ik aan m’n scherm dat er iets stond te gebeuren: hij ging wat zenuwachtig wiebelen vervolgens klapte de linkerkant voor 90% in en roteerde het scherm hard naar links. Ik probeerde met gewicht en door het vastpakken van de rechterriser nog wat koers te houden maar daar was geen beginnen aan. Ik zat laag en ging volgens mij negatief en heb dus toen onmiddellijk m’n reserve in de vrije ruimte gegooid. Terwijl die naar beneden viel en ontplooide, werd hij “uit de lucht gevist” door mijn snel roterende scherm en hing mijn noodchute door de lijnen van m’n hoofdscherm. Ik zag een scherpe vouw ongeveer in het midden van de chute. Toen had ik dus niets vliegend meer boven me… Maar plots dook mijn hoofdscherm aan en begon weer te vliegen en stopte de rotatie. Ik heb toen onmiddellijk de noodchute in de lijnen naar beneden geharkt (doordat de lijnen bij elkaar komen in een driehoek bij de riser werd de noodchute vast ge-wegdged) en half vast gehouden zodat deze niet meer los kon komen en lucht zou kunnen vangen. (dat zou tot een rotatie leiden). De stuurlijnen werkte nog en liepen vrij dus die kon ik nog gebruiken. En met de noodchute onder in de linker lijnengalerij ben ik naar de landing gevlogen…
Ik vond dat mijn Swing Sensis heel fel, snel en hard aandook na de inklapper. Er was geen tijd om koers te houden door gewichtverplaatsing of bijvoorbeeld het vasthouden van de riser aan de niet ingeklapte kant |
|