# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
3864 |
18-09-2016 |
|
|
PGPL 2 (lier) |
|
|
|
Mac Para Muse-2 |
Er is deze dag wat meer wind dan gebruikelijk en dit leidt klaarblijkelijk tot extra stress bij de piloot in kwestie. Meer... Er is deze dag wat meer wind dan gebruikelijk en dit leidt klaarblijkelijk tot extra stress bij de piloot in kwestie. Er is meer dan voldoende ruimte om te landen, maar de piloot vliegt door doelfixatie richting een groep toeschouwers die op de daarvoor bedoelde plek aan de rand van het veld staan en zitten. De piloot raakt frontaal een toeschouwer die met een baby in de hand staat en daar niet op bedacht is (kijkt waarschijnlijk een andere kant op). Baby vliegt twee meter door de lucht en "land" op het gras.
Iedereen komt met de schrik vrij en er zijn bij niemand verwondingen. |
|
3804 |
06-06-2016 |
|
|
|
|
|
|
|
De piloot steekt meerdere keren de snelweg over tijdens het traplieren. Meer... De piloot steekt meerdere keren de snelweg over tijdens het traplieren. |
|
3795 |
03-08-2016 |
|
64 |
B2 |
|
|
|
Air Design Buzz 4 |
Voorval gebeurdt tijdens SIV-cursus boven water. De cursus was geboekt via een Nederlandse school bij een Oostenrijkse Meer... Voorval gebeurdt tijdens SIV-cursus boven water. De cursus was geboekt via een Nederlandse school bij een Oostenrijkse club.
Tijdens wingoveren verliep de oefening heftiger dan de piloot verwachte en verloor de piloot de controle (armen en benen zwaaiden wild in het rond).
Een inklapper was het gevolg waarbij een cravat ontstond.
Het scherm raakte in een spiraal die al snel overging in een steilspiraal. De piloot stuurde niet tegen. Door de instrukteur werd herhaaldelijk geroepen om het noodscherm te gooien. Hierop reageerde de piloot niet. Misschien had deze al snel een blackout?
Uiteindelijk eindigde de spiraal in het water waar een reddingsboot gelukkig snel ter plaatse was. De piloot is bewusteloos uit het water gehaald en naar het ziekenhuis gebracht. Daar bleken zijn verwondingen zeer ernstig. Was dit boven land gebeurd dan was dit zeker fataal afgelopen.
Omdat het een SIV-cursus betrof is alles gefilmd. De Oostenrijkse school heeft toegezegd dit met de nederlandse school te delen. |
|
3783 |
28-08-2016 |
|
49 |
B3 |
|
|
|
Ozone Element 2 |
Ik was aan het grondoefenen (achterwaarts). Ineens wordt ik gelift en vlieg. Ik denk: Ok, ik vlieg, gewoon landen, Meer... Ik was aan het grondoefenen (achterwaarts). Ineens wordt ik gelift en vlieg. Ik denk: Ok, ik vlieg, gewoon landen, zoals altijd. Uitdraaien, en......
Mijn billen raken de grond, ik deactiveer het scherm en blijf even liggen om eea te controleren. IVM pijn aan de rug rontgenfoto laten maken. Conclusie radioloog: geen breuk.
Ik kan me niets herinneren op de puntjes. Getuige zegt dat het scherm een "frontal ofzoiets" heeft gehad. |
|
3736 |
17-08-2016 |
|
|
|
|
|
|
Bruce Goldsmith Design Cure |
Pilote zet scherm op en begint te lopen, het scherm schiet voor , mogelijk mede doordat de wind opeens draait en er Meer... Pilote zet scherm op en begint te lopen, het scherm schiet voor , mogelijk mede doordat de wind opeens draait en er volgt geen reactie (dempen) van de pilote. De kap krijgt een frontstol en de pilote valt voorover en komt met haar hoofd hard op de grond. Later klaagt ze ook over pijn in haar pols. |
|
3734 |
17-08-2016 |
|
|
3LB |
|
|
|
BGD Cure |
Piloot besluit te starten met minder dan 40 graden cross wind start. Bij de opzet schiet het scherm voor, wellicht door Meer... Piloot besluit te starten met minder dan 40 graden cross wind start. Bij de opzet schiet het scherm voor, wellicht door plotselinge rugwind? Bij hoge loopsnelheid toch een kleine frontale inklapper die direct weer open ging, daardoor evenwicht verstoord en voorwaarts gevallen. Gestruikeld? |
|
3699 |
15-08-2016 |
|
|
Geen |
|
|
|
Ozone Mojo 4 |
Rustige thermiek in de ochtend. Piloot draait op een zwak belletje en krijgt een kleine inklapper aan de rechterkant Meer... Rustige thermiek in de ochtend. Piloot draait op een zwak belletje en krijgt een kleine inklapper aan de rechterkant van de vleugel. Overcorrigeert de vliegende kant waardoor de glider spint. Piloot blijft vervolgens in de remmen waardoor het scherm 2 volle rondjes spint. Instructeur roept handen hoog, glider duikt aan en herstelt maar piloot zit te laag en vliegt de boom in. |
|
3681 |
07-08-2016 |
|
44 |
B2 |
|
|
|
Swing Arcus 7 |
Zelfstandige piloot met veel deltaervaring. Piloot is in niet heel lang na de start in turbulente omstandigheden laag Meer... Zelfstandige piloot met veel deltaervaring. Piloot is in niet heel lang na de start in turbulente omstandigheden laag bij de berg gaan vliegen waar waarschijnlijk rotor aanwezig was. Andere piloten vlogen op eigen innitiatief of op aanwijzing een andere route. Scherm heeft meerdere inklappers gekregen laag boven de grond. Piloot is daarmee hard op open bodem gevallen. |
|
3679 |
29-07-2016 |
|
49 |
Berg/lier 2 |
|
|
|
Swing Sensis |
Na start blijkt er een knoop in de lijnen aan rechter zijde scherm en cravat. Voorwaartse start proberen af te breken Meer... Na start blijkt er een knoop in de lijnen aan rechter zijde scherm en cravat. Voorwaartse start proberen af te breken maar dat lukte niet meer. Keuze tussen proberen dal in te vliegen maar veel hoog bomen of landen op helling net onder de start. Gekozen voor het laatste helaas erg hard terecht gekomen op helling met rechter zijde en rug |
|
3667 |
31-07-2016 |
|
57 |
B3 L3 |
|
|
|
Ozone Delta 2 |
Duin soaren.
Door plotseling toenemende wind achter het duin in de leezijde terecht gekomen.
Gound speed boven de rotor Meer... Duin soaren.
Door plotseling toenemende wind achter het duin in de leezijde terecht gekomen.
Gound speed boven de rotor -5 km/h
Groundspeed onder de rotor 35 km/h
Scherm is aangedoken en niet op tijd de snelheid onder de aanduikende hoek eruit kunnen flairen.Impact onder 45 graden voorover. Letsel gebroken hielbeen. |
|