# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
3226 |
16-05-2016 |
|
|
Geen |
|
|
|
Airdesign Volt |
Piloot die al zeer goed kan groundhandelen voor zien van radio en hem het duin oplaten lopen met zijn scherm netjes Meer... Piloot die al zeer goed kan groundhandelen voor zien van radio en hem het duin oplaten lopen met zijn scherm netjes boven zich. Het zou zijn eerste soarvlucht worden, hij start netjes weg en blijft in de soarband, hij vliegt naar het noorden wat anderen schermen te gemoed, als het kan kom je rechtsom terug, hij draait iets te ver door naar links en krijgt de instructie meer van het duin af meer naar zee (naar rechts dus), vervolgens komt hem een ander scherm tegemoet, hij was nog steeds te veel boven het duin en moest meer naar rechts, hij doet niet wat gevraagd wordt, volgende instructie KIJK UIT voor het tegemoet komende scherm, nu draait hij iets naar rechts maar te weinig, tippen van de schermen raken elkaar, het scherm draait links om naar het duin en raakt ondanks flaren hard het duin en breekt zijn linker enkel. |
|
3198 |
08-05-2016 |
|
44 |
B1 |
|
|
|
Gradient Golden 2 |
Plots en tijdens het landingscircuit trekt de wind aan en verandert van richting. Daardoor wordt de eindaanvlucht Meer... Plots en tijdens het landingscircuit trekt de wind aan en verandert van richting. Daardoor wordt de eindaanvlucht ongepland met de wind mee. De piloot valt bij de landing op zijn hand.
Bij de eerste hulp blijkt dat twee middenhandsbeentjes zijn gebroken. |
|
3194 |
06-05-2016 |
|
40 |
L2 |
|
|
|
Swing Arcus 7 |
Waarnemingen door piloot en (mede-) instructeur in de lucht:
- Scherm krijgt kleine inklapper.
- Er ontstaat een Meer... Waarnemingen door piloot en (mede-) instructeur in de lucht:
- Scherm krijgt kleine inklapper.
- Er ontstaat een cravat.
- Scherm gaat spiralen.
- Piloot gooit reserve.
- Landing aan reserve op grasveldje.
Geen letsel of schade. |
|
3189 |
05-05-2016 |
|
29 |
- |
|
|
|
Team 5 Green |
Piloot als vierde gestart voor ochtendvlucht. Direct na een mooie voorwaartse start ging de piloot netjes zitten en Meer... Piloot als vierde gestart voor ochtendvlucht. Direct na een mooie voorwaartse start ging de piloot netjes zitten en vloog recht van de berg weg. Na 20 meter vliegen volgde een frontstall door onverwachte turbulentie. Direct gevolgd door rechtse inklapper, waarbij de vleugeltip tussen de lijnen kwam. Door de snelheid van de gebeurtenissen en het kleine hoogteverschil, was het werpen van de reddingchutte niet uitgevoerd. Eindresultaat was een boomlanding 30-50 mtr onder de start. |
|
3172 |
09-04-2016 |
|
|
2L, 2B |
|
|
|
Gradient Golden4 |
Piloot start voorwaarts met aan de linkerkant een knoop, doordat een aantal lijnen (B/C) in elkaar gelust zitten. Het Meer... Piloot start voorwaarts met aan de linkerkant een knoop, doordat een aantal lijnen (B/C) in elkaar gelust zitten. Het scherm komt goed op en de koers blijft goed richting de lier. De piloot komt los en pas dan ziet de startleider de knoop, terwijl het scherm nog steeds geen tendens had om uit te breken. Startleider maakt de piloot attent op de knoop door dat te roepen. Vanaf dit moment kan piloot zich niets meer van voorval herinneren. Volgens getuigen kijkt piloot omhoog en trekt beide remmen fors aan. De vleugel gaat direct over in een full-stall en de piloot valt naar beneden en raakt de grond voornamelijk met zijn rug.
De piloot mist een stuk van zijn herinnering, maar weet nog wel dat er iets met een knoop was en daarna dat hij op de grond lag met mensen er om heen. |
|
3105 |
04-04-2016 |
|
64 |
PGPL2 |
|
|
|
Swing Sensis |
Piloot laat zich door de wind verzetten en komt bij de laatste draai naar links richting final boven obstakels van een Meer... Piloot laat zich door de wind verzetten en komt bij de laatste draai naar links richting final boven obstakels van een tuin. Deze tuin ligt voor het landingterrein. Piloot stuurt weg naar rechts met de wind mee over de tuin waarbij de piloot een boom raakt en achter de boom op zijn zij op de grond valt. |
|
3057 |
13-03-2016 |
|
|
1 |
|
|
|
Air Design Eazy |
Cursist start achterwaarts, gaat prima. Draait uit en wordt vrij snel gelift. Hangt ongeveer 50 cm boven de grond. Meer... Cursist start achterwaarts, gaat prima. Draait uit en wordt vrij snel gelift. Hangt ongeveer 50 cm boven de grond. Hangt midden op de start en gaat langzaam naar voren en licht naar rechts. Instructeur geeft ongeveer 5x aan Naar links sturen. Cursist kijkt alleen maar naar het muurtje aan de rechterkant van de start en reageert niet. Op het laatst steekt ze haar been uit en komt tegen het muurtje aan. |
|
3056 |
15-03-2016 |
|
52 |
|
|
|
|
Nova Ion 3 |
Instructeur zegt meerdere malen over de radio dat alleen gebrevetteerde piloten mogen proberen terug te vliegen naar Meer... Instructeur zegt meerdere malen over de radio dat alleen gebrevetteerde piloten mogen proberen terug te vliegen naar Aglou. Reden is dat dit soargedeelte wat lager ligt en de instructeur de piloten dan niet meer in de gaten kan houden. Op zich wel ruim voldoende stranden. Piloot is vorig jaar luchtwaardig verklaard en heeft zijn theorie gehaald maar zijn brevet nog niet aangevraagd. Het brevet heeft hij dus nog niet op zak, maar toch gaat hij richting Aglou vliegen. De lage klif waar je langs vliegt heeft grote stukken strand met dat aan het einde een uitstekende rotspunt waar je overheen moet vliegen om bij het volgende strand te komen. Piloot hoeft nog maar 1 uitstekende punt over te vliegen om bij Aglou te komen, hij zit echter al laag en besluit toch door te vliegen naar het volgende strand. Hij vliegt nu dus niet over de uitstekende rotspunt heen, maar gaat laag soarend (ca. 4-6m hoog boven de grond) langs de rotspunt eromheen zonder dat hij weet of er aan de andere kant wel voldoende landingsmogelijkheid is. Daarbij komt dat hij bij het om de punt heenvliegen ook even de wind in de rug heeft. Op dat moment komt hij te laag en moet hij landen. Hij doet dat wind mee op een harde stenen ondergrond. Hij trekt wel zijn benen in maar knalt met zijn rugprotector hard op de grond. |
|
2976 |
28-01-2016 |
|
|
B |
|
|
|
|
At hight just over 1000 meter (3280 ft) broken winch cable. Action: pulling in to detach drag chute and positioned Meer... At hight just over 1000 meter (3280 ft) broken winch cable. Action: pulling in to detach drag chute and positioned cable for recovery on slow decent cable tangled ( in the last part of fight) over threes and farm buildings. Have had good opportunity to prepare for landing without cable. no gingery's no loss or damage of property. |
|
2939 |
12-12-2015 |
|
46 |
B3 L3 T I |
|
|
|
Swing Twin 5 |
Tijdens het oplieren van de tandem breekt de kabel.
De release schiet daardoor in het gezicht van de passagier.
Na de Meer... Tijdens het oplieren van de tandem breekt de kabel.
De release schiet daardoor in het gezicht van de passagier.
Na de veilige landing blijkt dat bij drie tanden van de passagier een stuk is afgebroken.
Nadere analyse van de kabel wijst uit dat deze gebroken is in het verlengstuk met de dropchute. Dit verlengstuk is recent vervangen. Door een vergissing is het verkeerde type kabel gebruikt voor dit verlengstuk, de breeksterkte was te laag.
Lessen:
- Bij het vervangen van essentiële onderdelen moet een dubbelcheck uitgevoerd worden.
- Metalen (trap)releases moeten geborgd of afgeschermd worden, zeker bij tandems omdat de passagier dichter op de release zit.
- Bij tandems kunnen beter tandemkoordreleases gebruikt worden. |
|