# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
3699 |
15-08-2016 |
|
|
Geen |
|
|
|
Ozone Mojo 4 |
Rustige thermiek in de ochtend. Piloot draait op een zwak belletje en krijgt een kleine inklapper aan de rechterkant Meer... Rustige thermiek in de ochtend. Piloot draait op een zwak belletje en krijgt een kleine inklapper aan de rechterkant van de vleugel. Overcorrigeert de vliegende kant waardoor de glider spint. Piloot blijft vervolgens in de remmen waardoor het scherm 2 volle rondjes spint. Instructeur roept handen hoog, glider duikt aan en herstelt maar piloot zit te laag en vliegt de boom in. |
|
3681 |
07-08-2016 |
|
44 |
B2 |
|
|
|
Swing Arcus 7 |
Zelfstandige piloot met veel deltaervaring. Piloot is in niet heel lang na de start in turbulente omstandigheden laag Meer... Zelfstandige piloot met veel deltaervaring. Piloot is in niet heel lang na de start in turbulente omstandigheden laag bij de berg gaan vliegen waar waarschijnlijk rotor aanwezig was. Andere piloten vlogen op eigen innitiatief of op aanwijzing een andere route. Scherm heeft meerdere inklappers gekregen laag boven de grond. Piloot is daarmee hard op open bodem gevallen. |
|
3679 |
29-07-2016 |
|
49 |
Berg/lier 2 |
|
|
|
Swing Sensis |
Na start blijkt er een knoop in de lijnen aan rechter zijde scherm en cravat. Voorwaartse start proberen af te breken Meer... Na start blijkt er een knoop in de lijnen aan rechter zijde scherm en cravat. Voorwaartse start proberen af te breken maar dat lukte niet meer. Keuze tussen proberen dal in te vliegen maar veel hoog bomen of landen op helling net onder de start. Gekozen voor het laatste helaas erg hard terecht gekomen op helling met rechter zijde en rug |
|
3667 |
31-07-2016 |
|
57 |
B3 L3 |
|
|
|
Ozone Delta 2 |
Duin soaren.
Door plotseling toenemende wind achter het duin in de leezijde terecht gekomen.
Gound speed boven de rotor Meer... Duin soaren.
Door plotseling toenemende wind achter het duin in de leezijde terecht gekomen.
Gound speed boven de rotor -5 km/h
Groundspeed onder de rotor 35 km/h
Scherm is aangedoken en niet op tijd de snelheid onder de aanduikende hoek eruit kunnen flairen.Impact onder 45 graden voorover. Letsel gebroken hielbeen. |
|
3645 |
02-08-2016 |
|
18 |
None |
|
|
|
Gradient Golden4 |
Piloot (cursist) was op het dwarswindbeen van een U-circuit heen en weer aan het vliegen om hoogte af te bouwen en kwam Meer... Piloot (cursist) was op het dwarswindbeen van een U-circuit heen en weer aan het vliegen om hoogte af te bouwen en kwam daarmee door de weinige wind een stukje het landingsterrein op. Op lagere hoogte maakte de piloot een te agressieve stuurbeweging naar rechts, direct gevolgd door een stevige stuurbeweging naar links, wat resulteerde in een ongecontroleerde wing-over met als gevolg een frontale inklapper. Piloot begint te vallen, het scherm begint zich weer te vullen en krijgt de normale vorm weer enigszins terug, waarna de piloot op de grond terecht komt. |
|
3644 |
25-07-2016 |
|
60 |
B2 ? |
|
|
|
Nova Sensis |
Tijdens de landing ging de laatste twee meter vlotter dan verwacht en is vermoedelijk de radio in het gezicht geslagen. Meer... Tijdens de landing ging de laatste twee meter vlotter dan verwacht en is vermoedelijk de radio in het gezicht geslagen. |
|
3643 |
04-08-2016 |
|
64 |
B2 |
|
|
|
Ozone Buzz 5 |
Tijdens wingovers klapte de buitenvleugel in wat resulteerde in een cravat aan de linkerkant. Hierna ging de vleugel Meer... Tijdens wingovers klapte de buitenvleugel in wat resulteerde in een cravat aan de linkerkant. Hierna ging de vleugel over in een spiraal. Hierop reageerde de piloot niet of was niet in staat hier op te reageren.
Video van het ongeval is beschikbaar bij melding van ongeval. |
|
3641 |
26-07-2016 |
|
50 |
B1 |
|
|
|
Skywalk Arriba |
Tijdens een correct gevlogen vlucht en landingscircuit kwam de pilote op de final onvoldoende uit haar zitje en werd er Meer... Tijdens een correct gevlogen vlucht en landingscircuit kwam de pilote op de final onvoldoende uit haar zitje en werd er tijdens de landing onvoldoende diep geflared.
Helaas zakte ze door haar benen en kwam op eigen linkerbeen terecht waardoor deze brak. Gezien de zachte landing was het gewoon pech dat ze haar been brak.
De piloote heeft vaker problemen om op met weinig wind op de benen te landen. |
|
3619 |
28-07-2016 |
|
31 |
|
|
|
|
|
Pilote ging deze week op voor haar luchtwaardigheidsverklaring. Ze werd geacht nogmaals haar achterwaartse start te Meer... Pilote ging deze week op voor haar luchtwaardigheidsverklaring. Ze werd geacht nogmaals haar achterwaartse start te tonen. Deze had ze reeds meerdere malen deze week getoond waarbij het instructieteam haar complimenten maakte voor de kwaliteit hiervan. Op de dag van het ongeval heeft pilote haar twijfels geuit om toch achterwaarts te starten. Dit uitte ze ook richting de HI op de start die zei dat ze dat zelf moest beslissen want ze wou voor haar luchtwaardigheid gaan. toen ze zag daat enkele ervaren piloten achterwaarts startte besloot pilote dat ze ook een achterwaartse start zou gaan doen. Tijdens de achterwaartse start viel de wind weg op de startplek, waardoor ze veel van haar aanloopruimte "op-at" Doordat de druk wegviel in haar scherm versnelde de pilote haar aanloop, echter toen de druk weer terugkwam in het scherm schoot deze voor en smakte haar tegen de grond. Met als gevolg een schouderluxatie waarna pilote 3 maanden niet meer kan vliegen. |
|
3618 |
27-07-2016 |
|
|
|
|
|
|
Gradient Golden4 |
Piloot met ca. 40 bergvluchten en ca. 40 liervluchten maakt een voorwaartse bergstart. Piloot heeft in 2015 en 2014 ook Meer... Piloot met ca. 40 bergvluchten en ca. 40 liervluchten maakt een voorwaartse bergstart. Piloot heeft in 2015 en 2014 ook op deze locatie gevlogen en is bekend met de starthelling. Dit is de 12e start op de 5e dag van de van de cursusweek en de 2e start van de dag. Alle voorgaande starts in deze week gingen goed en piloot heeft zijn starttechniek doorgaans onder controle.
Windcondities zijn ca. 5 km/u en recht van voren. Piloot zet scherm op. Dit komt scheef op. Hij corrigeert dit totdat het mooi recht op de helling staat. Piloot controleert het scherm en versnelt met vorlage en voldoende stuurdruk. Piloot komt op een steiler stuk en laat de druk iets wegvallen waardoor het scherm inklapt.
Instructeur geeft commando ‘stop stop stop’ om de start af te breken.
Piloot reageert niet. Het scherm klapt open en is in een pendel naar rechts gericht. Inmiddels is de piloot iets opgetild maar de start kan nog steeds afgebroken worden. Instructeur geeft commando ‘flair flair flair’ en herhaalt dit meerdere malen. Piloot reageert niet.
Piloot houdt de koers naar rechts aan en vliegt ongeremd in bosjes.
Hij maakt een harde landing op zijn protectie op een plek tussen bomen en struiken op de grond.
Instructeur en een Franse instructeur van de lokale school zijn direct aanwezig samen met 2 andere piloten. Hulpdiensten worden gebeld en piloot wordt met helicopter redding van de berg gehaald.
Piloot blijkt na onderzoek 2 stabiele breuken in 2 rugwervels te hebben. Hij krijgt een corset aangemeten.
Na evaluatie met piloot blijkt piloot de instructeur wel gehoord te hebben. |
|