# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
4592 |
23-04-2017 |
|
36 |
B3 |
|
|
|
Moyes Litespeed RX |
In de laatste fase van de landing op 0.5m hoogte, was er een turbulente windvlaag, precies tijdens het overpakken van Meer... In de laatste fase van de landing op 0.5m hoogte, was er een turbulente windvlaag, precies tijdens het overpakken van basebar naar uprights, hierdoor greep ik de upright mis. Als gevolg kon ik de pitch van het toestel niet goed controleren en ging ik met de vergrote invalshoek weer een paar meter omhoog. Op die manier werd de laatste kinetische energie mooi omgezet in hoogte. Tja, daar hing ik dan op ongeveer 5m zonder snelheid. Dan val je naar beneden :-) Schade was gelukkig slechts de rechter upright. |
|
4565 |
19-05-2017 |
|
37 |
Geen |
|
|
|
Air Design Eazy |
18 mei 2017. Piloot (4e vlucht) zat bijna in het afbouw gebied toen er werd bepaald dat het landingscircuit rechtsom is Meer... 18 mei 2017. Piloot (4e vlucht) zat bijna in het afbouw gebied toen er werd bepaald dat het landingscircuit rechtsom is i.p.v. het bijna standaard linksom.( de wind draaide plotseling)(en is ook verteld door radio aan piloot) Na het afcirkelen rechtsom op juiste hoogte naar meewindsbeen gegaan en vervolgens ook goed op dwarswindbeen rechtsom. Piloot kreeg op dwarswindbeen het commando: Nu 90 graden naar rechts naar final. Maar piloot blijft rechtdoor vliegen. Na nogmaals commando rechtsom bleef piloot rechtdoor gaan. Na een schreeuw NAAR RECHTS!!! ging piloot die al bijna helemaal in de hoek van het landingsveld zat( Bijna op de weg) en al diep in de remmen zat verder naar rechts sturen waardoor scherm naar rechts aanduikt en piloot met een harde val op de grond terecht kwam. Precies in de hoek van het landingsveld. Bij navraag wist piloot niet hoe het rechtsom circuit in elkaar zat, hij had geen idee wat te doen. ( piloot is dat wel diverse keren uitgelegd) Mogelijke oorzaken. 1 Het vrij laat omzetten van het landingscircuit waardoor piloot mogelijk werd verrast.2. daardoor niet kunnen vertellen via de radio van te voren, wat het circuit is.( het laatste gedeelte: dan gaan we na het dwarswindbeen bij de toiletten 90 graden naar rechts naar de uitloop strook op final richting de stip.) |
|
4528 |
27-04-2017 |
|
50 |
2 lier/soar |
|
|
|
Apco Enigma |
Helaas geen idee wat er is fout gegaan, maar ik heb hetzelfde stuk al meerdere malen die dag (en eerder dit jaar) met Meer... Helaas geen idee wat er is fout gegaan, maar ik heb hetzelfde stuk al meerdere malen die dag (en eerder dit jaar) met dezelfde vleugel gevlogen.
ik weet dat ik bewust nooit te diep heb geprobeerd te remmen, en rustige bochten te maken, niet te snel willen draaien omdat ik nog niet zo lang met deze vleugel heb gevlogen aan het duin.( ca 10 uur)
ik kan op dit moment niet beoordelen wat de oorzaak is geweest. ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om de vleugel visueel te inspecteren doordat ik niet mag lopen.
in verband met eerste ziekenhuis opname, en vervolg opname om mijn arm te zetten met wat plaatjes en schroeven is de melding niet binnen 7 dagen gedaan. |
|
4526 |
29-04-2017 |
|
62 |
B3 |
|
|
|
Skywalk Poison XAlps |
Planning was 4 dagen H&F vanuit Nice. Zeer vroege vlucht (weinig slaap, weinig ontbeten), meteo te voren; Meer... Planning was 4 dagen H&F vanuit Nice. Zeer vroege vlucht (weinig slaap, weinig ontbeten), meteo te voren; instabiele situatie met enkele vliegbare dagen, ter plekke bij plaatselijke vliegschool, stevige condities, maar vliegbaar, geen mistral zoals dag tevoren, rond 11:00 vlogen er enkele schermen op ridge niveau. Met enkele bevriende franse piloten naar lage start gelopen , ruim 300 meter hoogteverschil, startcondities stevig, maar rustige momenten. Met 5 piloten start voorbereiding en check, radio op locale frequentie gezet en zonder problemen gestart. Anderen startten na mij. Tijdens vliegen behoorlijk turbulent met snelheidswisselingen langs ridge van 15 km/hr nu en dan. Na ca 25 minuten ca 300 m boven start ingedraaid in harde bel boven afgraving oost van startplaats, anderen zaten wat westwaarts. Op ca 80-100 meter iets boven plateau, zeer sterke turbulentie/rotor, collaps links met aansluitend draaibeweging en halve twist, vermoedelijk overcorrectie bij hierop volgende surge, steilspiraal, geen tijd reserve, wel min of meer horizontale crash op rotsig plateau. |
|
4493 |
05-05-2017 |
|
|
|
|
|
|
Nova Ion 4 |
Ik vloog ongeveer 200 meter boven het landingsveld van Meduno en onder mij zag ik piloot 1 vliegen. De piloot was met Meer... Ik vloog ongeveer 200 meter boven het landingsveld van Meduno en onder mij zag ik piloot 1 vliegen. De piloot was met zijn landingscircuit bezig en zat in zijn downwind leg, vliegend richting de berg waar wij beiden vandaan kwamen.
Ik zag dat zijn reserveparachute zich ontplooide. De parapent bleef in vorm en stond voor de piloot, de parachute opende volledig en bleef achter de piloot staan (dit alles van boven gezien). Deze situatie bleef stabiel gedurende ongeveer 10 seconde (dit is mijn schatting), waarna de piloot in deze configuratie op de grond neerkwam.
Een paar minuten later landde ik op het veld en was hulpverlening inmiddels gestart. Mijn vlucht heb ik op XContest gezet, zie de URL onder. |
|
4474 |
05-05-2017 |
|
61 |
Berg 3 |
|
|
|
Nova Ion 4 |
Na een vlucht van ongeveer 70 min ging, gedurende de downwind leg van de landing, op een hoogte van rond de 30m, de Meer... Na een vlucht van ongeveer 70 min ging, gedurende de downwind leg van de landing, op een hoogte van rond de 30m, de noodparachute spontaan open. Het hoofdscherm bleef vliegen samen met noodchute. Er volgde een harde landing. Het geheel duurde ongeveer 10 sec.
Mogelijk is de handle van de reserve losgeraakt bij een van de eerdere startpogingen bij hardere wind en is dit niet gechecked/opgemerkt voor de derde (succesvolle) startpoging. Daarnaast is er ca 1 minuut na de start een boomtopje geschampt met de onderkant van het harnas.
Igc file staat op de Xcontest website. Zie URL onder. |
|
4428 |
23-04-2017 |
|
42 |
L2 + B2 |
|
|
|
Gradient Bright 4 |
Piloot heeft tijdens de start bijgestuurd en daarbij teveel geremd. Hierdoor kwam het scherm in een lockout. De piloot Meer... Piloot heeft tijdens de start bijgestuurd en daarbij teveel geremd. Hierdoor kwam het scherm in een lockout. De piloot viel vanaf ongeveer 6 meter hoogte uit de lucht. Eerst op de voeten, daarna met een harde klap achterover. Lichte verwondingen, kneuzingen aan rug, nek en borst. |
|
4338 |
02-04-2017 |
|
57 |
B3 |
|
|
|
Wills Wing T2C |
Te lang gezocht naar thermiek en dan toch terug willen naar landingsterrein. Door honger en dorst windsterkte en sink Meer... Te lang gezocht naar thermiek en dan toch terug willen naar landingsterrein. Door honger en dorst windsterkte en sink verkeerd ingeschat en te laat keuze voor alternatief landingsterrein. Te lang op basisbeen blijven vliegen om geen overshoot te maken en te laag en met te weinig snelheid nog bocht willen maken tegen wind in. Vleugeltip raakte grond en toestel kwam zijwaarts op de grond. 1 upright en 3 zeillatten gebroken. |
|
4308 |
04-04-2016 |
|
35 |
/ |
|
|
|
Nova Mentor |
Bij het achterwaarts opzetten verkeerd uitgedraaid en ongelukkig op de zijde ten val gekomen op de arm. Eerst leek Meer... Bij het achterwaarts opzetten verkeerd uitgedraaid en ongelukkig op de zijde ten val gekomen op de arm. Eerst leek het een kneuzing te zijn waardoor er verder kon gevlogen worden, 1 maand later werden er in het ziekenhuis toch 3 gebroken ribben vastgesteld. |
|
4301 |
19-03-2017 |
|
28 |
PGPL-2 |
|
|
|
Air Design Easy |
Tijdens de versnellingsfase gestruikeld en langs een steen een snee in haar been gekregen.
Vanwege de grootte van de Meer... Tijdens de versnellingsfase gestruikeld en langs een steen een snee in haar been gekregen.
Vanwege de grootte van de snee een ambulance laten komen. |
|