# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
5055 |
13-08-2017 |
|
52 |
|
|
|
|
Ozone |
Scherm kwam niet recht op door lichte crosswind. Bij het corrigeren werd over gecorrigeerd naar de ene kant en Meer... Scherm kwam niet recht op door lichte crosswind. Bij het corrigeren werd over gecorrigeerd naar de ene kant en vervolgens naar de andere kant. Piloot was inmiddels +/- 3m v.d. grond. Lierman heeft correct gereageerd door niet door te trekken (wel spanning op de kabel gehouden) omdat de piloot het scherm niet onder controle had. Hierdoor verloor de piloot hoogte en kwam vervolgens verkeerd terecht op zijn voet waarbij hij de hak heeft gebroken. |
|
5050 |
12-08-2017 |
|
38 |
B2, L2 |
|
|
|
Nova Ion 4 |
Gestart met rechter remlijn door c-lijnen. Pas opgemerkt bij (naar links) parralel aan berg draaien voor belletje. Meer... Gestart met rechter remlijn door c-lijnen. Pas opgemerkt bij (naar links) parralel aan berg draaien voor belletje. Daarna niet voldoende afstand tot berg gecreerd, en niet haaks genoeg op de berg genoeg gevlogen voor oplossen tokkel probleem. Na uitvliegen bel pas zien dat die boom toch te hoog is, en niet meer op tijd naar rechts kunnen draaien
Factoren die ook (deels) van invloed waren:
- Afstand en hoogte van boom verkeerd ingeschat mede door te kijken tijdens kortstondig stijgen.
- Te weinig rekening gehouden met beperktere manouvreerbaarheid naar rechts.
- Extra druk om niet uit te zakken ivm slechte weer eerder die week, en laatste kans op een mooie vlucht.
- Waarschijnlijk remlijn probleem juist gecreerd tijdens het sorteren van de lijnen door de speling van een c-stamlijn tussen de riser en de tokkel te laten vallen, en dit niet op te merken tijdens het van de drukknoop halen van de tokkel. Als riserbundel daarna omhoog gaat staan zit de remlijn er tussen |
|
4984 |
31-07-2017 |
|
56 |
B3 |
|
|
|
Advance Sigma 8 |
3de vliegdag van een gezamenlijke vliegvakantie. Vliegen vanaf Stol, is een bekent gebied. Voorgaande dag niet gevlogen Meer... 3de vliegdag van een gezamenlijke vliegvakantie. Vliegen vanaf Stol, is een bekent gebied. Voorgaande dag niet gevlogen ivm slecht weer.
Lage bewolking op of net boven ridge hoogte, richting Gemona gevlogen waar de bewolking nog iets daalde. Op terugweg zijn we als groep (3 piloten) weer bij elkaar gekomen. 2 Piloten op rigde niveau nabij wolkenbasis, piloot in kwestie vloog lager vermoedelijk net boven bomengrens.
Piloot maakt melding op de radio dat hij de berg heeft geraakt maar opnieuw vliegt en pijn heeft in arm en rug.
Heb piloot vanuit de lucht begeleid naar een ruim landingsterrrein nabij.
Piloot is zelfstandig geland, ben zelf kort daarna ook geland. Beide landingen met lichte rugwind, tijdens de drukte de windrichting vergeten te checken.
Piloot blijft liggen na landing, bloeding vastgesteld aan arm. Contact gelegd met 112 voor hulp.
Zowel Heli als Ambulance zijn aanwezig geweest, Piloot is per Heli naar ziekenhuis getransporteerd.
Politie heeft tijdelijk vlieguitrusting in bewaring genomen. |
|
4846 |
05-07-2017 |
|
43 |
Geen |
|
|
|
Air Design Vita2 |
Normale landing, alles verliep rustig, maar piloot verdraaid zijn knie bij landing Meer... Normale landing, alles verliep rustig, maar piloot verdraaid zijn knie bij landing |
|
4735 |
12-06-2017 |
|
42 |
B2 |
|
|
|
Swing Arcus 7 |
Pilote vloog in de buurt van het landingsterrein. Om sneller naar beneden te komen vloog ze steile bochten, tegen Meer... Pilote vloog in de buurt van het landingsterrein. Om sneller naar beneden te komen vloog ze steile bochten, tegen spiraal aan. Tijdens het uitleiden van deze bochten was de pilote te laat/heeft ze onvoldoende aangeremd toen het scherm voor-dook. Hierdoor is een deel van het scherm ingeklapt en tussen de lijnen gekomen. Direct dook het scherm weer een bocht in, de pilote heeft geprobeerd het scherm te stabiliseren, daarnaast ook met de stabilo de cravat op te lossen. Dit mocht niet baten, het scherm kwam in een flat-spin. Meermaals geprobeerd de redding te gooien, uiteindelijk is dit, erg laag, gelukt, helaas te laag voor opening. Ze is, voor ons, achter de bomen tegen de grond geklapt. |
|
4717 |
07-06-2017 |
|
54 |
3 berg |
|
|
|
|
Piloot was met 7 andere piloten aan het soaren tussen Pertuiset en gemeente startplaats (mieussy). Door gefocust te Meer... Piloot was met 7 andere piloten aan het soaren tussen Pertuiset en gemeente startplaats (mieussy). Door gefocust te zijn op andere piloten, vrij dicht bij elkaar, is hij in de liftkabels gevlogen. Liftkabels waren hem niet eerder opgevallen. Hij hing vervolgens +-3 meter ondersteboven boven de grond met zijn voeten in de lijnen, kon er zelf niet uitkomen. Door ons is er een helikopter gebeld. Geen letsel, wel schade aan materiaal. De lijn van het scherm zijn door de hulpdiensten doorgesneden. |
|
4636 |
31-05-2017 |
|
60 |
Brevet 2 berg |
|
|
|
Swing Sensis |
Piloot maakt een achterwaartse start, scherm komt goed op, draait snel om en versnelt maar laat na om aan te remmen. Meer... Piloot maakt een achterwaartse start, scherm komt goed op, draait snel om en versnelt maar laat na om aan te remmen. Scherm schiet voor en klapt in. Piloot valt voorover op de grond en breek zijn bovenarm. |
|
4630 |
29-05-2017 |
|
49 |
PGPL 2 |
|
|
|
Swing Arcus 6 |
Piloot is tijdens de start gevallen. Meer... Piloot is tijdens de start gevallen. |
|
4605 |
25-05-2017 |
|
63 |
|
|
|
|
Air Design Eazy |
Tijdens de final tegen de wind in van een linksom circuit kwam er een piloot ( ene Gerard) met wind mee dwars over het Meer... Tijdens de final tegen de wind in van een linksom circuit kwam er een piloot ( ene Gerard) met wind mee dwars over het veld voor zijn final. Peter wilde meer uitwijken en dat veroorzaakte een kleine pendel waardoor piloot tijdens het flairen naar rechts viel tijdens de landing. Piloot ving zijn val op met zijn rechter hand/arm waardoor hij zijn pols brak. |
|
4599 |
25-05-2017 |
|
46 |
Xcpiloot++tandempiloot+winchpiloot+tandemwinchpiloot+observator+lierman |
|
|
|
Independence Galaxy |
Bij de start, enkele meters boven de grond is de release losgeraakt. Ofwel is het veiligheidsmechanisme opengegaan Meer... Bij de start, enkele meters boven de grond is de release losgeraakt. Ofwel is het veiligheidsmechanisme opengegaan ofwel heeft de passagier per ongeluk de release ontkoppeld.Ik heb de pendelbeweging kunnen voorkomen zodat we niet met een grote voorwaardse snelheid tegen de grond werden gegooid. Het scherm was nog niet hoog genoeg zodat het ons niet volledig droeg terwijl wij" landen". |
|