# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
4428 |
23-04-2017 |
|
42 |
L2 + B2 |
|
|
|
Gradient Bright 4 |
Piloot heeft tijdens de start bijgestuurd en daarbij teveel geremd. Hierdoor kwam het scherm in een lockout. De piloot Meer... Piloot heeft tijdens de start bijgestuurd en daarbij teveel geremd. Hierdoor kwam het scherm in een lockout. De piloot viel vanaf ongeveer 6 meter hoogte uit de lucht. Eerst op de voeten, daarna met een harde klap achterover. Lichte verwondingen, kneuzingen aan rug, nek en borst. |
|
4338 |
02-04-2017 |
|
57 |
B3 |
|
|
|
Wills Wing T2C |
Te lang gezocht naar thermiek en dan toch terug willen naar landingsterrein. Door honger en dorst windsterkte en sink Meer... Te lang gezocht naar thermiek en dan toch terug willen naar landingsterrein. Door honger en dorst windsterkte en sink verkeerd ingeschat en te laat keuze voor alternatief landingsterrein. Te lang op basisbeen blijven vliegen om geen overshoot te maken en te laag en met te weinig snelheid nog bocht willen maken tegen wind in. Vleugeltip raakte grond en toestel kwam zijwaarts op de grond. 1 upright en 3 zeillatten gebroken. |
|
4308 |
04-04-2016 |
|
35 |
/ |
|
|
|
Nova Mentor |
Bij het achterwaarts opzetten verkeerd uitgedraaid en ongelukkig op de zijde ten val gekomen op de arm. Eerst leek Meer... Bij het achterwaarts opzetten verkeerd uitgedraaid en ongelukkig op de zijde ten val gekomen op de arm. Eerst leek het een kneuzing te zijn waardoor er verder kon gevlogen worden, 1 maand later werden er in het ziekenhuis toch 3 gebroken ribben vastgesteld. |
|
4301 |
19-03-2017 |
|
28 |
PGPL-2 |
|
|
|
Air Design Easy |
Tijdens de versnellingsfase gestruikeld en langs een steen een snee in haar been gekregen.
Vanwege de grootte van de Meer... Tijdens de versnellingsfase gestruikeld en langs een steen een snee in haar been gekregen.
Vanwege de grootte van de snee een ambulance laten komen. |
|
4273 |
19-02-2017 |
|
60 |
B2 |
|
|
|
Ozone Geo |
Tijdens glijvlucht van start naar dallanding draaide de wind in N-richting waardoor er een lijgebied ontstond met rotor Meer... Tijdens glijvlucht van start naar dallanding draaide de wind in N-richting waardoor er een lijgebied ontstond met rotor over een hoger gelegen kammetje.Halve scherm sloeg onder harnas en was niet met gewicht en aanremmen te corrigeren. Scherm draaide 180 graden waarna de linker vliegende helft ook inklapte met een verticale crash als gevolg. |
|
4266 |
12-03-2017 |
|
55 |
L3 |
|
|
|
Little Cloud Goose |
Piloot heeft een klein scherm genomen vanwege de harde wind. Scherm is een Little Cloud Goose bouwjaar 2017.
Ik was op Meer... Piloot heeft een klein scherm genomen vanwege de harde wind. Scherm is een Little Cloud Goose bouwjaar 2017.
Ik was op dit moment de lierman. Meteen na de start ging het scherm over in een rolbeweging piloot kreeg dit niet stabiel. Trekkracht direct verminderd naar plm. 60kg. Maar piloot kreeg scherm niet onder controle. Piloot gaf aan dat hij wilde ontkoppelen heb direct gas terug genomen en piloot ontkoppelde direct. Daarna ging het scherm over in nog heftigere rolbewegingen tot wingovers. Piloot kreeg scherm niet onder controle en is in een bocht met hoge snelheid op de grond terecht gekomen. Dit met ernstige gevolgen. |
|
4186 |
01-01-2017 |
|
63 |
B3 |
|
|
|
Aeros Combat |
Tijdens nulwindlanding afgeleid door het passeren van een droge sloot. Hierdoor in overtrek geraakt. Linker vleugel Meer... Tijdens nulwindlanding afgeleid door het passeren van een droge sloot. Hierdoor in overtrek geraakt. Linker vleugel viel weg en ik ben schuin ingeslagen van ca. 2 m hoogte met vliegsnelheid ca 30 km/h.
Twee uprights gebroken en ben met ribbenkast op speedbar terechtgekomen, waardoor enige tijd ademhalingsproblemen. |
|
4178 |
20-10-2016 |
|
42 |
Berg 2 |
|
|
|
Nova Mentor4light |
Scherm achterwaarts opgezet de vorm van mijn scherm was goed, maar had weinig druk, toch gestart scherm draagt niet Meer... Scherm achterwaarts opgezet de vorm van mijn scherm was goed, maar had weinig druk, toch gestart scherm draagt niet tegen rost aan geklapt. |
|
4158 |
13-07-2016 |
|
38 |
1 |
|
|
|
Swing Arcus 6 |
Datum: 13 /07/2016
Piloot:
Plaats: Landingsterrein St.Jean Montclar
Condities: normaal niet thermisch
Ervaring; 3e Meer... Datum: 13 /07/2016
Piloot:
Plaats: Landingsterrein St.Jean Montclar
Condities: normaal niet thermisch
Ervaring; 3e cursusjaar 13 vluchten
Scherm; Arcus 6.26
Tijdstip: 10.45 uur
‘s Ochtends aangekomen op het Plateau was de wind noord, ongeveer 10-15 km/h.
Nadat we de route naar het landingsterrein hebben besproken maken we ons klaar om te starten op de lage startplek, waar je een vrij aanstromende wind vanuit het noorden hebt.
Als eerste piloten starten een aantal zeer ervaren cursisten, zij gaven aan dat er op hoogte een normale wind stond en hoe lager je kwam dat de wind afnam. De opdracht was dat de koers rechtstreeks naar het landingsterrein zou zijn. Verder waren er geen bijzonderheden.
Ook 4 Franse tandem-piloten en 4 Franse solo-piloten, vlogen vanaf dezelfde startplek en landen zonder problemen op het landingsterrein van de Col St.Jean.
Het slachtoffer had 2 dagen eerder 3 vluchten gemaakt, hij vloog heel correct en netjes. Wij, als instructieteam hadden geen aanmerkingen op zijn start, handelingen tijdens het vliegen en landingen.
De woensdagochtend startte hij als 4e. Hij start netjes met een voorwaartse start en zijn vlucht verloopt zonder problemen tot de voorlaatste bocht bij het landingsterrein. De piloot was al bezig met zijn landingscircuit om een U-circuit rechts om te maken.
Hij komt op komt op 200 meter hoogte aan op positie. Hij vliegt zijn mee-windbeen en tijdens zijn bocht rechtsom naar het dwarswind-been draait zijn scherm links om negatief. De hoogte van de piloot is nog zo dat de instructeur op de grond eigenlijk van plan was om het dwarswindbeen te verlengen. De piloot gaat op een hoogte van 50-60 meter negatief draaiend naar de grond. En verdwijnt uit het zicht van de instructeur.
Direct rennen er andere piloten naar toe. Er wordt direct 112 gebeld want het lijkt ernstig.
Bij het slachtoffer aangekomen bleek deze aanspreekbaar en had overal pijn. Echter hij had geen uitval van handen of benen. Knellende kleding wordt losgemaakt. Hij heeft een GoPro-camera met tie-rips vastgemaakt aan de rechterzijkant van zijn harnas. Aan de pompiers heeft hij zelf verteld wat hem mankeerde. De pompiers besluiten hem te stabiliseren en een helikopter voor transport te laten komen.
Letsel:
Gebroken arm, gebroken kuitbeen, scheur in zijn bekken, gescheurde lever en een scheur in het middenrif.
Evaluatie:
Terugkijkend naar hoe het weerbeeld is veranderd gedurende de middag (harde noord-wind) vermoeden wij een voorbode van deze verandering in de wind.
Ons vermoeden is dat door een korte verandering in de meteorologische omstandigheden het ongeluk is gebeurd. Volgens de instructeur en getuigen op de grond heeft hij niets verkeerd gedaan.
Van vluchtgegevens van een piloot die 2 minuten eerder landt blijkt dat deze een rustige vlucht heeft gehad. Er zijn op de vluchtroute geen extreme stijgingen of dalingen te zien.
Het slachtoffer had een GoPro-camera aan de rechterzijkant ter hoogte van zijn tepel met tier-rips aan zijn harnas bevestigt. Wij vermoeden dat deze plastic-behuizing in zijn verwondingen waarschijnlijk mede heeft veroorzaakt.
Het slachtoffer is in Grenoble geopereerd en de week later vervoerd naar een ziekenhuis in België.
Afgesproken is door ons instructieteam dat zijn zwager contact zou houden tussen ons en de familie.
Er is regelmatig telefonisch en sms contact geweest. De laatste berichten zijn dat het slachtoffer geen blijvend letsel aan zijn ongeval zal over houden. |
|
4124 |
01-10-2016 |
|
50 |
|
|
|
|
Gradient Freestyle 3 |
Bij de landing nog een 360 willen draaien, ivm wind verder naar achter gezet dan verwacht tijdens meewind richting Meer... Bij de landing nog een 360 willen draaien, ivm wind verder naar achter gezet dan verwacht tijdens meewind richting bomenrij . Hierdoor scherper willen draaien , te diep in de rem, negatief getrokken , geen hoogte voor herstel. |
|