# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
5404 |
25-10-2017 |
|
46 |
|
|
|
|
Air Design Easy S |
Bij het opzetten van het scherm, na controlefase en remmen in een kuil blijven steken waardoor het scherm overschoot en Meer... Bij het opzetten van het scherm, na controlefase en remmen in een kuil blijven steken waardoor het scherm overschoot en persoon vervolgens |
|
5299 |
06-10-2017 |
|
56 |
Brevet 1 |
|
|
|
SWING Arcus 7 |
Nadat de instructeur op de grond met de piloot zijn oefeningen heeft beëindigd.(Pendelbeweging van links naar Meer... Nadat de instructeur op de grond met de piloot zijn oefeningen heeft beëindigd.(Pendelbeweging van links naar rechts als voorbereiding voor het inzetten van een snelle bocht) Hij heeft dit door de portofoon aangegeven en de piloot vliegt rustig recht uit. De instructeur begeleidt een andere piloot in de landing en ziet uit zijn ooghoek het slachtoffer in een steilspiraal naar beneden gaan.(hoogte 300 meter) Hij geeft het slachtoffer opdracht om sterk tegen te sturen. Hij ziet echter dat dat geen effect heeft. De instructeur ziet de piloot met een steilspiraal in zee eindigen. Navraag nadertijd aan de piloot geven geen duidelijkheid over hoe en waarom. Hij herinnert zich het niet. |
|
5244 |
18-06-2017 |
|
26 |
3BL |
|
|
|
Nova BION 37 |
Normale tandemvlucht onder normale condities. Weinig wind. De tandempiloot en passagier maken een landing, waarbij de Meer... Normale tandemvlucht onder normale condities. Weinig wind. De tandempiloot en passagier maken een landing, waarbij de passagier weinig/niet loopt. De passagier klaagt over pijn in haar voet. Na ziekenhuisbezoek blijkt ze een gebroken grote teen te hebben en een licht verzwikt enkel. |
|
5220 |
27-07-2017 |
|
19 |
Brevet 1 |
|
|
|
Skywalk Mescal 4 |
De piloot wil rugwaarts starten om volledige controle te hebben. De instructeur vraagt of ze dit beheerst. De piloot Meer... De piloot wil rugwaarts starten om volledige controle te hebben. De instructeur vraagt of ze dit beheerst. De piloot geeft aan dat dat geen probleem is. De instructeur vraagt welke kant de piloot gaat uitdraaien. De piloot geeft aan linksom indraaien en rechtsom uitdraaien. De instructeur bevestigt dit. Omdat de windsterkte varieert tussen de 10- 20 km per uur (kan ik niet aangeven in het eerdere schema) wordt er gestart op een rustig moment. De opzetfase en stabilisatiefase gaat perfect. De piloot draait vervolgens linksom uit, waardoor de risers en stuurlijnen zijn
gedraaid (verdraaid). Hierdoor wordt het corrigeren bijna onmogelijk. De piloot raakt uit balans gaat plm. 1m omhoog, draait rechtsom terug naar de berg en komt plm 10/20m verder op de grond. Eerst met de voeten en daarna op haar schouder/ bovenarm. |
|
5181 |
03-09-2017 |
|
50 |
Geen |
|
|
|
Air Design Eazy |
Cursist heeft 's ochtends grondtraining gedaan en zet het scherm prima op en gaat dus mee omhoog naar de berg. Meer... Cursist heeft 's ochtends grondtraining gedaan en zet het scherm prima op en gaat dus mee omhoog naar de berg. Cursist heeft al 15 liervluchten. Op de berg zet hij de glider perfect op en remt goed aan. Daarna versnelt hij echter niet waardoor hij wandelend tot het einde van de start loopt. Hij reageert niet op aansporingen om harder te lopen, nog op instructies om te remmen. Bij de rand stopt hij met lopen, scherm schiet over hem heen en op dat moment gaat hij zitten en valt over de rand. Glider klapt asymetrisch in, cursist draait half om en laat de toggles los en pakt zijn risers beet. Glider gaat weer open maar is nu naar de berg gedraaid, cursist komt tegen de wand aan net onder de kleine rotswand. Gelukkig pakt een boom een deel van de klap op. |
|
5130 |
24-08-2017 |
|
54 |
None |
|
|
|
Gin Gliders |
Piloot landt normaal en alt voorover. Steekt zn hand uit en breekt daarbij een vinger Meer... Piloot landt normaal en alt voorover. Steekt zn hand uit en breekt daarbij een vinger |
|
5104 |
13-08-2017 |
|
60 |
Brevet 2 berg |
|
|
|
Swing Discus |
Tijdens het XC vliegen kon de piloot niet hoog blijven en is van de berg af gestoken richting een gekozen Meer... Tijdens het XC vliegen kon de piloot niet hoog blijven en is van de berg af gestoken richting een gekozen landingsplaatsen. Ondanks dat de landingsplaats zeer geschikt was, heeft de piloot toch de grond hard geraakt. |
|
5084 |
20-08-2017 |
|
53 |
B2 |
|
|
|
Gradient Aspen |
Piloot start een soarvlucht met 'grote' vleugel (26m2) bij wind en weer (turbulentie) dat alleen geschikt is Meer... Piloot start een soarvlucht met 'grote' vleugel (26m2) bij wind en weer (turbulentie) dat alleen geschikt is voor kleine vleugels. (lees: mini of speed wings).
Piloot start en wordt vrijwel direct over het duin naar boven gelanceerd tot op circa 10 meter boven het duin. Piloot wordt daarna naar achteren geblazen. (Vleugel behoud zijn vliegvorm). en daalt circa 20 meter na het top van de duin naar de grond.
(Buiten zicht ) : Piloot geeft aan dat hij geen inklapper heeft gehad en wilde insturen om een 'duinpan' of verdieping in het duin te omzeilen.
Bij de landing blijft zijn arm haken in een bosje op het duin waarbij landing op de zij plaatsvind en zijn arm/schouder waarschijnlijk uit de kom komt. (of gebroken ... geen verdere details bekend).
De Piloot hebben we naar het ziekenhuis begeleid. |
|
5080 |
17-08-2017 |
|
43 |
Geen brevet |
|
|
|
AirDesign Vita 2 |
Voorafgaand aan het ongeval
De cursist had voor het ongeval al een startpoging gedaan. De wind was daarbij stevig, Meer... Voorafgaand aan het ongeval
De cursist had voor het ongeval al een startpoging gedaan. De wind was daarbij stevig, omstreeks 15 km/u en stond recht op de starthelling. Hij was geadviseerd om onder deze omstandigheden na een eerste kleine impuls het scherm rustig op te laten komen. Hij gaf echter toch nogal veel input en het scherm kwam erg snel op. De cursist remde te laat aan; het scherm schoot over hem heen. Op commando brak hij de start af en kwam, zonder los van de grond te zijn gekomen, onder aan de starthelling tot stilstand.
Deze start werd met de cursist doorgenomen en er werd hem op het hart gedrukt vooral tijdig aan te remmen.
Het ongeval
Bij de tweede start, met dezelfde wind-condities wind, gaf hij wederom redelijk veel input. Hij remde het scherm wel tijdig af, maar veel te heftig (remlijnen maximaal naar beneden). Daardoor kwam hij los van de grond. Waarschijnlijk schrok hij hiervan en bracht zijn handen onmiddellijk naar de katrolletjes. Het scherm schoot krachtig door, klapte aan de voorkant in. De cursist viel van 1,5 a 2 m naar beneden en werd daarbij door het scherm voorover getrokken. Het commando stop-stop-stop is niet tot hem doorgedrongen, maar de gebeurtenissen volgden elkaar zo snel op dat te betwijfelen valt of dat iets had uitgemaakt.
Op zich was de val niet ernstig. Maar in de val moet de cursist met zijn rechterknie een scherp object hebben geraakt. Wellicht een steen, wellicht een van de ijzeren bevestigingen van de mat op de starthelling aan de balk aan de onderzijde van de start. Hoe dan ook, in zijn rechterbeen, net onder de knie zat een diepe snijwond van ongeveer 10 cm lang.
De cursist is ter plaatse verbonden en liggend afgevoerd naar de weg, waar inmiddels een auto voor hem klaarstond dier hem naar het ziekenhuis heeft afgevoerd. Daar is de wond met een serie hechtingen gehecht. |
|
5066 |
15-08-2017 |
|
62 |
L3B3 |
|
|
|
BGD Cure |
Na start bleek de stabllolijn links om de A-lijnen te zitten en de remlijn links ingeklemd.
Vleugelcontrole leek goed Meer... Na start bleek de stabllolijn links om de A-lijnen te zitten en de remlijn links ingeklemd.
Vleugelcontrole leek goed mogelijk, scherm was niet gedeformeerd. Remlijn links kon goed bediend worden.
Besloten om naar camping te vliegen onder rustige omstandigheden, Thermiek boven startberg aanzienlijk maar goed te handelen, weggevlogen op 600 meter boven startberg. Ruim aangekomen boven - aan het water liggende - camping, waar een aparte wei is voor landen (officieel); landingswei grenst direct aan stuwmeer, enkel door bomenrij gescheiden.
Bij indraaien naar landing bleek windrichting anders dan normaal, hierop geanticipeerd. Laatste S bochten te sterk gestuurd, linkerzijde van scherm bleek toch niet meer goed bestuurbaar (door line-over), gevolg asymmetrisch inklappen en negatief en inslag in water.
Ternauwernood gered van verdrinking door aanzwemmende toerist.
Fouten:
- na constatering line-over niet naar grote landingsveld gevlogen voor de zekerheid.
- bij landing te sterk gestuurd, o.a. doordat scherm trager reageerde door line-over.
- mogelijk toch vliegen aan een te hoog scherm voor aantal vlieguren per jaar, scherm vliegt wel heel prettig en vertrouwen gevend.
De line over was een stabilo lijn, die vóórlangs de a-lijnen zat. Dit kan snel gebeuren door smalle risers en een verdraaiing van een lijn. |
|