# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
5104 |
13-08-2017 |
|
60 |
Brevet 2 berg |
|
|
|
Swing Discus |
Tijdens het XC vliegen kon de piloot niet hoog blijven en is van de berg af gestoken richting een gekozen Meer... Tijdens het XC vliegen kon de piloot niet hoog blijven en is van de berg af gestoken richting een gekozen landingsplaatsen. Ondanks dat de landingsplaats zeer geschikt was, heeft de piloot toch de grond hard geraakt. |
|
5084 |
20-08-2017 |
|
53 |
B2 |
|
|
|
Gradient Aspen |
Piloot start een soarvlucht met 'grote' vleugel (26m2) bij wind en weer (turbulentie) dat alleen geschikt is Meer... Piloot start een soarvlucht met 'grote' vleugel (26m2) bij wind en weer (turbulentie) dat alleen geschikt is voor kleine vleugels. (lees: mini of speed wings).
Piloot start en wordt vrijwel direct over het duin naar boven gelanceerd tot op circa 10 meter boven het duin. Piloot wordt daarna naar achteren geblazen. (Vleugel behoud zijn vliegvorm). en daalt circa 20 meter na het top van de duin naar de grond.
(Buiten zicht ) : Piloot geeft aan dat hij geen inklapper heeft gehad en wilde insturen om een 'duinpan' of verdieping in het duin te omzeilen.
Bij de landing blijft zijn arm haken in een bosje op het duin waarbij landing op de zij plaatsvind en zijn arm/schouder waarschijnlijk uit de kom komt. (of gebroken ... geen verdere details bekend).
De Piloot hebben we naar het ziekenhuis begeleid. |
|
5080 |
17-08-2017 |
|
43 |
Geen brevet |
|
|
|
AirDesign Vita 2 |
Voorafgaand aan het ongeval
De cursist had voor het ongeval al een startpoging gedaan. De wind was daarbij stevig, Meer... Voorafgaand aan het ongeval
De cursist had voor het ongeval al een startpoging gedaan. De wind was daarbij stevig, omstreeks 15 km/u en stond recht op de starthelling. Hij was geadviseerd om onder deze omstandigheden na een eerste kleine impuls het scherm rustig op te laten komen. Hij gaf echter toch nogal veel input en het scherm kwam erg snel op. De cursist remde te laat aan; het scherm schoot over hem heen. Op commando brak hij de start af en kwam, zonder los van de grond te zijn gekomen, onder aan de starthelling tot stilstand.
Deze start werd met de cursist doorgenomen en er werd hem op het hart gedrukt vooral tijdig aan te remmen.
Het ongeval
Bij de tweede start, met dezelfde wind-condities wind, gaf hij wederom redelijk veel input. Hij remde het scherm wel tijdig af, maar veel te heftig (remlijnen maximaal naar beneden). Daardoor kwam hij los van de grond. Waarschijnlijk schrok hij hiervan en bracht zijn handen onmiddellijk naar de katrolletjes. Het scherm schoot krachtig door, klapte aan de voorkant in. De cursist viel van 1,5 a 2 m naar beneden en werd daarbij door het scherm voorover getrokken. Het commando stop-stop-stop is niet tot hem doorgedrongen, maar de gebeurtenissen volgden elkaar zo snel op dat te betwijfelen valt of dat iets had uitgemaakt.
Op zich was de val niet ernstig. Maar in de val moet de cursist met zijn rechterknie een scherp object hebben geraakt. Wellicht een steen, wellicht een van de ijzeren bevestigingen van de mat op de starthelling aan de balk aan de onderzijde van de start. Hoe dan ook, in zijn rechterbeen, net onder de knie zat een diepe snijwond van ongeveer 10 cm lang.
De cursist is ter plaatse verbonden en liggend afgevoerd naar de weg, waar inmiddels een auto voor hem klaarstond dier hem naar het ziekenhuis heeft afgevoerd. Daar is de wond met een serie hechtingen gehecht. |
|
5066 |
15-08-2017 |
|
62 |
L3B3 |
|
|
|
BGD Cure |
Na start bleek de stabllolijn links om de A-lijnen te zitten en de remlijn links ingeklemd.
Vleugelcontrole leek goed Meer... Na start bleek de stabllolijn links om de A-lijnen te zitten en de remlijn links ingeklemd.
Vleugelcontrole leek goed mogelijk, scherm was niet gedeformeerd. Remlijn links kon goed bediend worden.
Besloten om naar camping te vliegen onder rustige omstandigheden, Thermiek boven startberg aanzienlijk maar goed te handelen, weggevlogen op 600 meter boven startberg. Ruim aangekomen boven - aan het water liggende - camping, waar een aparte wei is voor landen (officieel); landingswei grenst direct aan stuwmeer, enkel door bomenrij gescheiden.
Bij indraaien naar landing bleek windrichting anders dan normaal, hierop geanticipeerd. Laatste S bochten te sterk gestuurd, linkerzijde van scherm bleek toch niet meer goed bestuurbaar (door line-over), gevolg asymmetrisch inklappen en negatief en inslag in water.
Ternauwernood gered van verdrinking door aanzwemmende toerist.
Fouten:
- na constatering line-over niet naar grote landingsveld gevlogen voor de zekerheid.
- bij landing te sterk gestuurd, o.a. doordat scherm trager reageerde door line-over.
- mogelijk toch vliegen aan een te hoog scherm voor aantal vlieguren per jaar, scherm vliegt wel heel prettig en vertrouwen gevend.
De line over was een stabilo lijn, die vóórlangs de a-lijnen zat. Dit kan snel gebeuren door smalle risers en een verdraaiing van een lijn. |
|
5055 |
13-08-2017 |
|
52 |
|
|
|
|
Ozone |
Scherm kwam niet recht op door lichte crosswind. Bij het corrigeren werd over gecorrigeerd naar de ene kant en Meer... Scherm kwam niet recht op door lichte crosswind. Bij het corrigeren werd over gecorrigeerd naar de ene kant en vervolgens naar de andere kant. Piloot was inmiddels +/- 3m v.d. grond. Lierman heeft correct gereageerd door niet door te trekken (wel spanning op de kabel gehouden) omdat de piloot het scherm niet onder controle had. Hierdoor verloor de piloot hoogte en kwam vervolgens verkeerd terecht op zijn voet waarbij hij de hak heeft gebroken. |
|
5050 |
12-08-2017 |
|
38 |
B2, L2 |
|
|
|
Nova Ion 4 |
Gestart met rechter remlijn door c-lijnen. Pas opgemerkt bij (naar links) parralel aan berg draaien voor belletje. Meer... Gestart met rechter remlijn door c-lijnen. Pas opgemerkt bij (naar links) parralel aan berg draaien voor belletje. Daarna niet voldoende afstand tot berg gecreerd, en niet haaks genoeg op de berg genoeg gevlogen voor oplossen tokkel probleem. Na uitvliegen bel pas zien dat die boom toch te hoog is, en niet meer op tijd naar rechts kunnen draaien
Factoren die ook (deels) van invloed waren:
- Afstand en hoogte van boom verkeerd ingeschat mede door te kijken tijdens kortstondig stijgen.
- Te weinig rekening gehouden met beperktere manouvreerbaarheid naar rechts.
- Extra druk om niet uit te zakken ivm slechte weer eerder die week, en laatste kans op een mooie vlucht.
- Waarschijnlijk remlijn probleem juist gecreerd tijdens het sorteren van de lijnen door de speling van een c-stamlijn tussen de riser en de tokkel te laten vallen, en dit niet op te merken tijdens het van de drukknoop halen van de tokkel. Als riserbundel daarna omhoog gaat staan zit de remlijn er tussen |
|
4984 |
31-07-2017 |
|
56 |
B3 |
|
|
|
Advance Sigma 8 |
3de vliegdag van een gezamenlijke vliegvakantie. Vliegen vanaf Stol, is een bekent gebied. Voorgaande dag niet gevlogen Meer... 3de vliegdag van een gezamenlijke vliegvakantie. Vliegen vanaf Stol, is een bekent gebied. Voorgaande dag niet gevlogen ivm slecht weer.
Lage bewolking op of net boven ridge hoogte, richting Gemona gevlogen waar de bewolking nog iets daalde. Op terugweg zijn we als groep (3 piloten) weer bij elkaar gekomen. 2 Piloten op rigde niveau nabij wolkenbasis, piloot in kwestie vloog lager vermoedelijk net boven bomengrens.
Piloot maakt melding op de radio dat hij de berg heeft geraakt maar opnieuw vliegt en pijn heeft in arm en rug.
Heb piloot vanuit de lucht begeleid naar een ruim landingsterrrein nabij.
Piloot is zelfstandig geland, ben zelf kort daarna ook geland. Beide landingen met lichte rugwind, tijdens de drukte de windrichting vergeten te checken.
Piloot blijft liggen na landing, bloeding vastgesteld aan arm. Contact gelegd met 112 voor hulp.
Zowel Heli als Ambulance zijn aanwezig geweest, Piloot is per Heli naar ziekenhuis getransporteerd.
Politie heeft tijdelijk vlieguitrusting in bewaring genomen. |
|
4846 |
05-07-2017 |
|
43 |
Geen |
|
|
|
Air Design Vita2 |
Normale landing, alles verliep rustig, maar piloot verdraaid zijn knie bij landing Meer... Normale landing, alles verliep rustig, maar piloot verdraaid zijn knie bij landing |
|
4735 |
12-06-2017 |
|
42 |
B2 |
|
|
|
Swing Arcus 7 |
Pilote vloog in de buurt van het landingsterrein. Om sneller naar beneden te komen vloog ze steile bochten, tegen Meer... Pilote vloog in de buurt van het landingsterrein. Om sneller naar beneden te komen vloog ze steile bochten, tegen spiraal aan. Tijdens het uitleiden van deze bochten was de pilote te laat/heeft ze onvoldoende aangeremd toen het scherm voor-dook. Hierdoor is een deel van het scherm ingeklapt en tussen de lijnen gekomen. Direct dook het scherm weer een bocht in, de pilote heeft geprobeerd het scherm te stabiliseren, daarnaast ook met de stabilo de cravat op te lossen. Dit mocht niet baten, het scherm kwam in een flat-spin. Meermaals geprobeerd de redding te gooien, uiteindelijk is dit, erg laag, gelukt, helaas te laag voor opening. Ze is, voor ons, achter de bomen tegen de grond geklapt. |
|
4717 |
07-06-2017 |
|
54 |
3 berg |
|
|
|
|
Piloot was met 7 andere piloten aan het soaren tussen Pertuiset en gemeente startplaats (mieussy). Door gefocust te Meer... Piloot was met 7 andere piloten aan het soaren tussen Pertuiset en gemeente startplaats (mieussy). Door gefocust te zijn op andere piloten, vrij dicht bij elkaar, is hij in de liftkabels gevlogen. Liftkabels waren hem niet eerder opgevallen. Hij hing vervolgens +-3 meter ondersteboven boven de grond met zijn voeten in de lijnen, kon er zelf niet uitkomen. Door ons is er een helikopter gebeld. Geen letsel, wel schade aan materiaal. De lijn van het scherm zijn door de hulpdiensten doorgesneden. |
|