# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
5915 |
08-04-2018 |
|
51 |
KNVVL Berg en Lier 3 |
|
|
|
Swing Mistral 7 |
Piloot was normaal gestart aan de lier onder rustige condities. Had week ervoor al aan scherm gevlogen onder Meer... Piloot was normaal gestart aan de lier onder rustige condities. Had week ervoor al aan scherm gevlogen onder vergelijkbare condities, alleen met een ander harnas. Daarvoor had piloot twee jaar een ander scherm gevlogen (EN C), daar weer voor 2 jaar, ca 50 uur, aan dit scherm.
Halverwege de liertrek stopte de motor van de lier en werd de piloot gevraag te ontkoppelen. Vanwege de geringe hoogte vloog de piloot direct terug naar de startplek. Onderweg kwam de piloot lichte thermiek tegen, waar hij ondanks de geringe hoogte nog gebruik van wist te maken, echter zonder duidelijke hoogtewinst. Na twee rondjes besloot de piloot de lichte thermiek te verlaten en naar de start te vliegen voor de landing. Enkele seconden na het inzetten van de glijvlucht naar de start ervoer de piloot een snelle rotatie van het scherm gevolgd door langzamer meedraaien van de piloot. Pogingen van de piloot om het scherm onder controle te krijgen door gebruik van de stuurlijnen leiden tot full stal van het scherm, wat door de piloot niet herkend werd. De piloot oordeelde dat hij te laag zat om het reddingsscherm te gooien, dat het geven van input via de remmen niet hielp om het scherm onder controle te krijgen en gaf daarop de remmen vrij (handen hoog). Hierop begon het scherm weer normaal te vliegen, dook hierbij sterk aan hetgeen door de piloot goed opgevangen kon worden. Na een laatste koerscorrectie landde de piloot normaal in een open veld op ca 50 meter van het lierveld. Visuele inspectie van het scherm na afloop van de vlucht leverde geen defecten op. Het scherm wordt opgestuurd naar Swing voor een grondige luchtwaardigheidscheck. De instructeur van PNN had het voorval gezien, beoordeeld als een negatief met overcorrectie van de piloot, en via de radio de piloot geinstrueerd de handen hoog te houden teneinde het scherm te laten vliegen. De piloot heeft dit niet bewust gehoord. |
|
5780 |
31-03-2018 |
|
57 |
B1 |
|
|
|
Nova Ion 3 |
Wind was nagenoeg 0 of licht van voren. piloot zet scherm op. Scherm komt wat twijfelachtig omhoog maar lijkt goed te Meer... Wind was nagenoeg 0 of licht van voren. piloot zet scherm op. Scherm komt wat twijfelachtig omhoog maar lijkt goed te staan en piloot krijgt een go. Eerste stuk van de start (0-5 mtr) zien er goed uit. Dan lijkt het scherm toch wat te blijven hangen en klapt vervolgens achterover en stalt volledig. Voor zover ik dat van de zijkant observeer, ziet de dosering van het lieren er prima uit. Iemand maakte de opmerking: : "het lijkt wel of het scherm zoekende was tussen wel of niet vliegen".
Er zijn veel getuigen en ik heb deze gevraagd hun observaties te melden:
Getuige observatie 1)
Wat ik heb gezien is dat het scherm niet kwam en achter bleef. Maar wat nog meer opviel dat was dat Henri met zijn rechterhand aan het klooien was. Het leek als of de stuurlijn gedraaid was om de riser en met zijn hand door de tokkel zat.
Door dit te willen herstellen op die minimale hoogte was niet slim.
Getuige obeservatie 2:
Vandaag hebben jullie gevraagd aan degenen die het ongeval hebben zien gebeuren om een mail te sturen met wat wij gezien hebben.
Op het moment dat het gebeurde stond ik in de rij om te starten; ik stond achter de piloot. Ik heb het dus van achteren zien gebeuren.
De piloot zette het scherm op. Het scherm leek vanuit mijn gezichtspunt netjes boven hem te komen, maar stond iets naar links. De piloot corrigeerde door rechts te remmen. Op dat moment werd het startsein gegeven en kwam de piloot los van de grond. (Vanuit mijn gezichtspunt leek het scherm voldoende recht boven de piloot te staan en volgens mij is terecht het startsein gegeven.)
Toen de piloot los kwam van de grond, gingen piloot en scherm naar rechts. De piloot probeerde dit te corrigeren door met links te remmen. Volgens mij (ik weet het niet 100% zeker) had hij zijn rechterrem nog steeds aangetrokken. Vervolgens trok hij beide remmen nog iets harder omlaag (dit denk ik gezien te hebben, ik weet het niet 100% zeker). Op dat moment stallde het scherm plotseling terwijl de piloot op een hoogte van ongeveer 10 meter boven de grond hing en vielen piloot en scherm op de grond.
Getuige observatie 3:
Ik was getuige van een incident wat plaatsvond toen ik op het CtC veld was op Zaterdag 31 maart. Ik ben geen expert dus hierbij mijn persoonlijke vertaling van wat ik heb gezien.
Algemeen: Wolken bedekking 4/8, Meteo wind NW-W, op de grond variërend van W-Z0 0-5 km/h. Ik stond als laatste in de wachtrij, klaar met harnas en scherm voor de start.
Na een poosje te hebben gewacht omdat de wind wat te cross stond, werd in overleg met piloot en starter bij nul-wind gevraagd om voorspanning op de lier. Zodra er voorspanning op de lierstond werd er met de voorwaartse start methode gestart. Het scherm komt normaal op, toen het voor 3/4 op stond. Rolde het scherm eerst iets naar links werd gecorrigeerd door de piloot, maar rolde toen door iets naar rechts. Dit werd ook gecorrigeerd door de piloot, en toen stond het scherm midden boven de piloot. Door de correcties stond het scherm ligt achter de piloot. Toen werd het sein Go Go Go ! gegeven. ( ik weet dat ik nog dacht: mooi gecorrigeerd, dat trekken ze wel goed ) Toen de lier begon te trekken kwam de piloot met scherm los van de grond. Alles leek goed te gaan totdat de piloot zo’n 8 meter boven de grond was. Het scherm stalde gelijk matig over de hele lengte en zakte als accordeon achter hem in elkaar. Toen werd er Stop Stop ! geroepen over de radio. Het scherm met piloot viel met een matige snelheid naar beneden. De piloot hing schuin naar achteren, en kwam eerst met voeten neer en viel door op zijn rug/ harnas. ( ik dacht oeii dat is niet fijn, maar de val is gelukkig niet heel hard, dat komt wel goed )
Toen rende twee mensen naar de naar de piloot, deze bleef echter liggen. Nadat ze de piloot waren genaderd en in contact waren gekomen, riepen ze dat hij last van zijn nek heeft. Bel 112 !. Dit werd ook meteen gedaan en werd er snel gehandeld.
Toen heb ik mijn scherm en spullen opgepakt en weggelegd, en afstand genomen. Om slachtoffer en hulpverleners de ruimte te geven.
De ambulance was snel ter plaatse, later volgde ook nog 2 politie auto’s.
Ik hoop hiermee bij te dragen aan beeldvorming van het incident
Getuige observatie 4:
Piloot was met remmen aan het knoeien en zat ook te diep in de rem
Als verantwoordelijke van de school heb ik het scherm mee genomen naar huis en dit wordt ter controle en keuring, in overleg met de piloot, opgestuurd naar de fabrikant
De betrokken piloot staat bekend als een goede, rustige, zelfbewuste piloot met veel (recente) ervaring.
Piloot vliegt al dik 20 jaar heeft echter nog nooit zijn B2 kunnen halen en vliegt altijd onder de auspiciën van een school. Het scherm was redelijk nieuw en zou dit jaar zijn eerste check krijgen. |
|
5521 |
05-12-2017 |
|
40 |
3 |
|
|
|
Ozone Mantra R10.3 |
Ik was gestart bij Wijk aan Zee met al vrij stevige wind, waarbij de trimmers al een redelijk stuk open moesten om voor Meer... Ik was gestart bij Wijk aan Zee met al vrij stevige wind, waarbij de trimmers al een redelijk stuk open moesten om voor het duin te blijven. Tijdens de vlucht richting Egmond nam de wind verder toe en moesten de trimmers bijna helemaal open. 2 km voor Egmond kreeg ik links een grote inklapper en dook het scherm verticaal naar beneden. Tijdens het corrigeren daarvan ben ik vermoedelijk ruggelings op het duin gevallen.
Toen ik bijkwam was ik al uit m'n harnas en was het eerste dat ik deed kijken hoe laat het was. Het was net na 13 uur. Volgens XCtrack op m'n telefoon was ik 12:18u geland.
Ik wist niet meer goed hoe ik daar terecht was gekomen. Na ongeveer een half uur kwamen de herinneringen terug. |
|
5429 |
26-10-2017 |
|
42 |
Soar |
|
|
|
Ozone R11 |
Dmv van wingovers hoogte verliezen voor landing op strand, waarbij bij een bocht naar links, links teveel geremd werd Meer... Dmv van wingovers hoogte verliezen voor landing op strand, waarbij bij een bocht naar links, links teveel geremd werd waardoor inklapper kon ontstaan. |
|
5404 |
25-10-2017 |
|
46 |
|
|
|
|
Air Design Easy S |
Bij het opzetten van het scherm, na controlefase en remmen in een kuil blijven steken waardoor het scherm overschoot en Meer... Bij het opzetten van het scherm, na controlefase en remmen in een kuil blijven steken waardoor het scherm overschoot en persoon vervolgens |
|
5299 |
06-10-2017 |
|
56 |
Brevet 1 |
|
|
|
SWING Arcus 7 |
Nadat de instructeur op de grond met de piloot zijn oefeningen heeft beëindigd.(Pendelbeweging van links naar Meer... Nadat de instructeur op de grond met de piloot zijn oefeningen heeft beëindigd.(Pendelbeweging van links naar rechts als voorbereiding voor het inzetten van een snelle bocht) Hij heeft dit door de portofoon aangegeven en de piloot vliegt rustig recht uit. De instructeur begeleidt een andere piloot in de landing en ziet uit zijn ooghoek het slachtoffer in een steilspiraal naar beneden gaan.(hoogte 300 meter) Hij geeft het slachtoffer opdracht om sterk tegen te sturen. Hij ziet echter dat dat geen effect heeft. De instructeur ziet de piloot met een steilspiraal in zee eindigen. Navraag nadertijd aan de piloot geven geen duidelijkheid over hoe en waarom. Hij herinnert zich het niet. |
|
5244 |
18-06-2017 |
|
26 |
3BL |
|
|
|
Nova BION 37 |
Normale tandemvlucht onder normale condities. Weinig wind. De tandempiloot en passagier maken een landing, waarbij de Meer... Normale tandemvlucht onder normale condities. Weinig wind. De tandempiloot en passagier maken een landing, waarbij de passagier weinig/niet loopt. De passagier klaagt over pijn in haar voet. Na ziekenhuisbezoek blijkt ze een gebroken grote teen te hebben en een licht verzwikt enkel. |
|
5220 |
27-07-2017 |
|
19 |
Brevet 1 |
|
|
|
Skywalk Mescal 4 |
De piloot wil rugwaarts starten om volledige controle te hebben. De instructeur vraagt of ze dit beheerst. De piloot Meer... De piloot wil rugwaarts starten om volledige controle te hebben. De instructeur vraagt of ze dit beheerst. De piloot geeft aan dat dat geen probleem is. De instructeur vraagt welke kant de piloot gaat uitdraaien. De piloot geeft aan linksom indraaien en rechtsom uitdraaien. De instructeur bevestigt dit. Omdat de windsterkte varieert tussen de 10- 20 km per uur (kan ik niet aangeven in het eerdere schema) wordt er gestart op een rustig moment. De opzetfase en stabilisatiefase gaat perfect. De piloot draait vervolgens linksom uit, waardoor de risers en stuurlijnen zijn
gedraaid (verdraaid). Hierdoor wordt het corrigeren bijna onmogelijk. De piloot raakt uit balans gaat plm. 1m omhoog, draait rechtsom terug naar de berg en komt plm 10/20m verder op de grond. Eerst met de voeten en daarna op haar schouder/ bovenarm. |
|
5181 |
03-09-2017 |
|
50 |
Geen |
|
|
|
Air Design Eazy |
Cursist heeft 's ochtends grondtraining gedaan en zet het scherm prima op en gaat dus mee omhoog naar de berg. Meer... Cursist heeft 's ochtends grondtraining gedaan en zet het scherm prima op en gaat dus mee omhoog naar de berg. Cursist heeft al 15 liervluchten. Op de berg zet hij de glider perfect op en remt goed aan. Daarna versnelt hij echter niet waardoor hij wandelend tot het einde van de start loopt. Hij reageert niet op aansporingen om harder te lopen, nog op instructies om te remmen. Bij de rand stopt hij met lopen, scherm schiet over hem heen en op dat moment gaat hij zitten en valt over de rand. Glider klapt asymetrisch in, cursist draait half om en laat de toggles los en pakt zijn risers beet. Glider gaat weer open maar is nu naar de berg gedraaid, cursist komt tegen de wand aan net onder de kleine rotswand. Gelukkig pakt een boom een deel van de klap op. |
|
5130 |
24-08-2017 |
|
54 |
None |
|
|
|
Gin Gliders |
Piloot landt normaal en alt voorover. Steekt zn hand uit en breekt daarbij een vinger Meer... Piloot landt normaal en alt voorover. Steekt zn hand uit en breekt daarbij een vinger |
|