# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
6899 |
07-06-2018 |
|
44 |
Brevet 1 |
|
|
|
Advance Alpha 6 |
Pilote zat iets te hoog op crosswind been en moest nog een bocht maken. Deze bocht deed zij op diepte van een flater Meer... Pilote zat iets te hoog op crosswind been en moest nog een bocht maken. Deze bocht deed zij op diepte van een flater beweging.
Hierdoor dook het scherm aan en kwam ze in de pendel op de grond. |
|
6554 |
26-05-2018 |
|
49 |
LB2 |
|
|
|
Advance Epsilon 6 |
Tijdens het uitvliegen bij het traplieren zag ik dat mijn rechter speed aansluiting los was gegaan. Ik heb vervolgens Meer... Tijdens het uitvliegen bij het traplieren zag ik dat mijn rechter speed aansluiting los was gegaan. Ik heb vervolgens de lijn gepakt en aangesloten. Bij het terugdraaien voor de volgende trap (500+) zag ik na de draai dat de lierlijn tussen de speedlijn en de release zat. Door direct radio contact werd espanning van de lijn gehaald waarna ik de speed kon ontkoppelen en weer verder kon met opgelierd te worden. na het loskoppelen de speed alsnog gemonteerd. |
|
6548 |
03-05-2018 |
|
24 |
|
|
|
|
Swing Nyos |
Start met de volgende factoren:
Cross-wind
Lijzeide
Thermische omstandigheden
Turbulente omstandigheden
Vlucht Meer... Start met de volgende factoren:
Cross-wind
Lijzeide
Thermische omstandigheden
Turbulente omstandigheden
Vlucht factoren:
Inklapper > stall > cravat spiraal > boom |
|
6383 |
27-04-2018 |
|
28 |
Geen |
|
|
|
Gin Gliders Sprint |
Cursist komt aan voor landing, flairt al op 10m hoog omdat hij teveel gefocused is op doellanden. Doet dan weer zijn Meer... Cursist komt aan voor landing, flairt al op 10m hoog omdat hij teveel gefocused is op doellanden. Doet dan weer zijn handen omhoog, scherm duikt wat aan en cursist flairt goed diep door om de snelheid eruit te halen. Dat lukt goed, landing is rustig, geen voorwaarste snelheid meer maar cursist blijft in zijn zitje zitten (wilde zijn knieen beschermen). Hierdoor landt hij echter op zijn handen die helemaal naar beneden geflairt zijn. Daarbij breekt hij 2 middenhandsbeentjes. |
|
6272 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Start met redelijk veel wind, achterwaarts gestart, rechterstuurlijn zat door rijzers, na de start grote asymmetrische Meer... Start met redelijk veel wind, achterwaarts gestart, rechterstuurlijn zat door rijzers, na de start grote asymmetrische inklapper rechts. Niet onmiddellijk links gaan hangen, misschien afgeleid door stuurlijn. Vervolgens heel kort erna tegen de wand aan geslagen. Afgevoerd met brancard en ambulance naar dichts bijzijnde ziekenhuis voor foto's. Door de klap kon ik me niet meer bewegen, had een hematoom in mijn onderbuik/ tussen de spieren dit was het meest zorgelijk, daardoor mocht ik niet eten en drinken tot de hematoom gestabiliseerd was. Pas na 3 weken vond de specialist me klaar om terug te kunnen reizen. Nu ruim 5 weken later bezig met herstel: weer gaan bewegen, het lichaam weer opgang krijgen, geen blijvende schade aan de rug of bekken, voornamelijk herstel van de spieren door langdurig plat liggen en als gevolg van de harde klap tegen de helling.
Oorzaak van het ongeluk: na lang wachten op het afnemen van de wind, toch gestart, wat slordig bij de start met controle van de stuurlijn, verkeerde, of te langzame, reactie meteen na de inklapper. Meteen na de start ging het fout waardoor er ook weinig ruimte was om nog te kunnen herstellen. |
|
6248 |
22-04-2018 |
|
44 |
B3 |
|
|
|
Advance Sigma10 |
Ik vloog met de wind mee richting Kobarid over de Stol. Bij de knik op de Italiaanse kant plotseling heel veel Meer... Ik vloog met de wind mee richting Kobarid over de Stol. Bij de knik op de Italiaanse kant plotseling heel veel turbulentie. Waarschijnlijk door een turbulente bel en windinvloeden van het terrein/dal. Scherm klapte rechts in. Ik twistte in en wilde proberen om die eruit te draaien. Maar dat lukte even niet. Na een korte hoogte check oordeelde ik dat het tijd was om mijn reserve te gooien.
Snelle opening, lage daalsnelheid waardoor mijn scherm niet meer kon vliegen en geen pendelbewegingen. Alles bij elkaar was het maar 35 seconden van begin van de inklapper tot de voetjes op de berg. De landing was op een steile helling, maar gelukkig zacht genoeg. Geen verwondingen dus. Daarna moest ik nog twee en een half uur de berg af klauteren naar het dichtstbijzijnde dorp. Die tocht was naar mijn mening gevaarlijker dan de landing aan de reserve.
Locatie van de landing ongeveer : 46.301034, 13.352405 |
|
6056 |
21-04-2018 |
|
24 |
3 |
|
|
|
Little Cloud BabyGoose |
Piloot vloog aan voor toplanding. Vloog naar het Oosten, en maakte een bocht 180 graden rechtsom van de berg af om te Meer... Piloot vloog aan voor toplanding. Vloog naar het Oosten, en maakte een bocht 180 graden rechtsom van de berg af om te landen. Doel van de bocht was ook om scherm meer snelheid te geven voor final. Vleugel klom iets meer dan gewenst en had daarna door wind gradient te weinig snelheid om effectief te kunnen flairen.
Daardoor kwam z'n linker voet met snelheid tegen een stijl stuk (met steen) aan.
Oorzaak volgens piloot: overmoed/vermoeidheid. |
|
6035 |
22-04-2018 |
|
|
B2 |
|
|
|
Nova Mentor 4 |
Het gaat om een hele goede (uitstekende) piloot die ook beroepshalve vliegt. Het ongeval gebeurde buiten mijn Meer... Het gaat om een hele goede (uitstekende) piloot die ook beroepshalve vliegt. Het ongeval gebeurde buiten mijn zichtveld. Getuigen gevraagd maar niet of nauwelijks getuigen. Hieronder getuigen verklaring van een derde. Piloot melde zelf dat het een inschattingsfout was en dom was geweest door op lage hoogte toch nog te willen draaien.
Getuige:
Beste CtC,
Ik was getuige van een incident wat plaatsvond toen ik op het CtC veld was op Zondag 22 April. Ik ben geen expert dus hierbij mijn persoonlijke vertaling van wat ik heb gezien.
Algemeen: Wolken bedekking 1/8, Meteo wind ZW, op de grond gedraaid van ZO naar ZW 10-15 km/h. Halverwege de dag hadden we omgebouwd, en wij stonden nu aan de Oostkant en de Lier aan de Westkant. Ik reed op de quad achter de 2e lierkabel aan. Richting de lier, om de kabels weer op te halen.( Tijd rond 1700, exact weet ik dit niet meer )
Nadat een Paraglider piloot aan de 2e kabel was gestart, startte ik de Quad en reed er achter aan. Op dat moment waren ook 2 paragliders aan de Westkant van het veld uitgezakt en “Nulletjes aan het draaien” op zo’n 150 en 200 Meter niet ver achter en boven de lier. Ik hield nauwlettend de paraglider die aan de lierkabel zat in de gaten dat ik niet onder hem door reed. Maar keek ook met een scheef oog naar de 2 boven de lier. De bovenste piloot stopte met draaien en vloog om de lier heen ( Zuid )en ging bovenwinds het veldrand volgen richting de landing (oost ). De onderste piloot draaide nog een 360 door en ging toen kort achter de bovenste piloot aan( zuid). Echter hij zat al een stuk lager, en draaide toen scherp 180° om richting Noord. ( Aanname: Hij schrok van de aankomende Lierkabel die de paraglider op trok ) Kort hierna draaide hij op een meter of 30 hoogte scherp 270° links om en raakte de grond op de hoek van de zandweg en het bos. ( de impact heb ik niet gezien daar er net een kleine struik en een auto voor zat ). Na dat de paraglider aan de lier was losgekoppeld liepen de 2 mannen bij de lier naar de piloot. Ik heb toen daarna de quad geparkeerd bij de lier, en ook naar de piloot gelopen. Op een kleine afstand toegekeken, nadat hij al uit zijn harnas was. De piloot zij dat hij op de kont terecht was gekomen en dat het wel pijn deed, maar dat het niet ernstig was. Hij was zelf op zijn knieën gaan zitten en zij dat hij gewoon even rustig ging zitten. Op vragen zij hij overtuigd dat ambulance of naar huisarts niet nodig was. Nadat de paraglider was gepakt, samen met de lierman verder gegaan met het lier-bedrijf terwijl er andere mensen bij de piloot bleven.
Wat later hoorde ik via de radio dat er toch een Ambulance was gebeld. Ik was op dat moment aan de andere kant van het veld, en heb dus alleen van ver weg meegekregen dat de ambulance kwam.
Ik hoop hiermee bij te dragen aan beeldvorming van het incident. Hopelijk maakt de piloot het goed. |
|
6029 |
18-04-2018 |
|
|
|
|
|
|
Ozone Buzz Z5 |
Achterwaartse start, west kant stella
Zet goed op, licht controle verlies bij uitdraaien maar verder prima. Draait goed Meer... Achterwaartse start, west kant stella
Zet goed op, licht controle verlies bij uitdraaien maar verder prima. Draait goed uit, koers verzet door vlagen uit oost. Tip raakt boom voor windvaan. Volgens piloot te lang met scherm bezig geweest door naar boven te kijken. Snel gelift overcorrectie naar links. Wingover, flairt laat en komt hard op start terecht. Ongelukkig op pols. |
|
6026 |
|
|
|
3 berg en lier |
|
|
|
|
Het was heel erg leuk hier in Italië :) maar helaas niet zo lang als gehoopt :( . Te weinig vliegsnelheid op het Meer... Het was heel erg leuk hier in Italië :) maar helaas niet zo lang als gehoopt :( . Te weinig vliegsnelheid op het verkeerde moment heeft helaas roet in het eten gegooid. +Een filmpje van een landing met wel voldoende snelheid. |
|