# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
11227 |
29-06-2019 |
|
|
BL3 |
|
|
|
Air Design Tandem Ride 2 |
Tijdens het oplieren is er op 15-20m hoogte een kabelbreuk opgetreden. Wegens de zeer geringe hoogte heeft de piloot te Meer... Tijdens het oplieren is er op 15-20m hoogte een kabelbreuk opgetreden. Wegens de zeer geringe hoogte heeft de piloot te vroeg geremd waardoor het scherm na het voorschieten in een Stall is gekomen, waarbij een zakvlucht is opgetreden op een hoogte van ongeveer 10meter, met een zeer harde impact op de grond voor piloot en passagier. |
|
11062 |
30-06-2019 |
|
61 |
Tandem |
|
|
|
Swing Twin 4 |
Bij het soaren schuin tegen voorduintje gebotst met ongeveer 10-15 KM/u met lichte crosswind tegen, trimmers helemaal Meer... Bij het soaren schuin tegen voorduintje gebotst met ongeveer 10-15 KM/u met lichte crosswind tegen, trimmers helemaal dicht. verkeerde inschatting. |
|
10681 |
10-06-2019 |
|
69 |
Geen |
|
|
|
Swing Mito |
De B1 cursist start als laatste bij een mooie avondvlucht vanaf Lijak. Start gaat goed, maar zodra de piloot loskomt Meer... De B1 cursist start als laatste bij een mooie avondvlucht vanaf Lijak. Start gaat goed, maar zodra de piloot loskomt van de grond ploft hij in zijn zitje en zet zich daarbij af door de armen naar beneden te strekken. Hij komt al zittend op de grond een meter of 10 voor het einde van de grashelling en glijdt vervolgens door tot het steilere rotsige stuk. Onderaan dit steile stuk wordt het glijden gestopt door de bomen. Hierbij breekt de cursist zijn onderbeen en diverse ribben.
Het ziekenhuis in Nova Gorica is relatief dichtbij, toch duurde het 40min voordat de ambulance ter plaatse was. |
|
10675 |
04-06-2019 |
|
52 |
Berg 2 |
|
|
|
Swing Arcus RS |
Op landing was het thermisch en er werd gemaaid. Ik was teveel bezig met het ontwijken van de maaier en had daardoor te Meer... Op landing was het thermisch en er werd gemaaid. Ik was teveel bezig met het ontwijken van de maaier en had daardoor te laat in de gaten dat ik nog te hoog zat om op het veld te landen. Kwam daardoor in de heg bij een huis terecht, en mijn scherm in de hoogspanningskabels daarboven. Er ontstond kortsluiting waardoor de spanning van de kabels af ging. De hele omgeving heeft een uur zonder stroom gezeten maar scherm en piloot zijn er goed vanaf gekomen. |
|
10456 |
18-05-2019 |
|
49 |
1 |
|
|
|
Ozone Buzz Z6 |
Piloot krijgt een inklapper op ca. 120 m hoogte onderweg terugvliegend naar de landing. Scherm krijgt een cravat, Meer... Piloot krijgt een inklapper op ca. 120 m hoogte onderweg terugvliegend naar de landing. Scherm krijgt een cravat, piloot doet niks om draaiing te stoppen en gaat in ongecontroleerde cravat autorotatie. Instructeur ziet dit en roept direct noodchute, noodchute, noodchute. Daalsnelhei piloot is bijzonder hoog, piloot gooit de chute op ca 70m, gaat open op ca 30m en hij land precies in de sloot tussen de weilanden in. |
|
10279 |
20-04-2019 |
|
33 |
|
|
|
|
Gradient Bright4 |
Cursist B1 zet scherm op dat scheef opkomt door lichte crosswind. Tijdens het corrigeren laat cursist het scherm Meer... Cursist B1 zet scherm op dat scheef opkomt door lichte crosswind. Tijdens het corrigeren laat cursist het scherm voorschieten en valt zachtjes voorover. Haar hand kwam onder haar lichaam en haar pink werd daarbij gebroken. |
|
10276 |
27-02-2019 |
|
57 |
Pilot Sport License |
|
|
|
Advance Sigma10 |
Piloot maakt landing na overlandvlucht.
Hij zit op final op ca. 5 meter en krijgt een thermiekbel die hij als low save Meer... Piloot maakt landing na overlandvlucht.
Hij zit op final op ca. 5 meter en krijgt een thermiekbel die hij als low save wil proberen te pakken.
Hij is naar eigen zeggen niet meer geconcentreerd met de landing bezig en trekt het scherm negatief.
Hij komt op zijn zijkant op de grond terecht en breekt daarmee een rugwervel. |
|
10117 |
21-04-2019 |
|
48 |
L3 / B3 |
|
|
|
|
Aanvulling NLD-2019-10084
Piloot draait negatief bij traplieren terugdraaiend naar de lier. Ikzelf zag pas het moment Meer... Aanvulling NLD-2019-10084
Piloot draait negatief bij traplieren terugdraaiend naar de lier. Ikzelf zag pas het moment waarop de piloot continu probeerde het scherm te corrigeren in een stall situatie. In eerste instantie riep ik nog handen omhoog te doen maar al snel was de piloot zo laag dat dit te gevaarlijk werd om uit te voeren. Mijn indruk is dat wanneer de piloot direct het scherm had vrijgegeven na de negatieve spin de crash had kunnen worden voorkomen. De lierman heeft zodra de spin en stall inzette de kabel gekapt. De piloot vloog met een traplier release. |
|
10084 |
21-04-2019 |
|
48 |
L3 / B3 |
|
|
|
Little Cloud Gyps |
Tijdens het weer linksom indraaien bij het traplieren richting de lier drukte ik aan het einde van de bocht nog een Meer... Tijdens het weer linksom indraaien bij het traplieren richting de lier drukte ik aan het einde van de bocht nog een klein beetje na om de bocht iets krapper te houden. De linker helft ging vrijwel gelijk negatief ondanks beperkte reminput. Daarna gelijk een tegenklapper aan de rechterzijde en vervolgens het scherm onvoldoende vrij gegeven om te laten vliegen. In de laatste tellen heb ik de keuze gemaakt om het scherm in de zakvlucht te houden, zoveel mogelijk scherm boven me te hebben en autorotatie of scherp aanduiken vlak boven de grond te voorkomen. |
|
9712 |
24-03-2019 |
|
47 |
3L |
|
|
|
Air Design Volt 3 |
Nadat piloot middels thermiek hoogte gewonnen had, besloot hij d.m.v. steilspiraal af te dalen, als herhalingsoefening Meer... Nadat piloot middels thermiek hoogte gewonnen had, besloot hij d.m.v. steilspiraal af te dalen, als herhalingsoefening en om het scherm nog beter te leren kennen. De steilspiraal werd ingezet, en door de buitenbocht-kant licht aangeremd te houden, kon de vleugel prima onder controle gehouden worden. De steilspiraal werd 200 meter lager (250m AGL) succesvol uitgeleid, zonder pendel. Piloot besloot nogmaals een steilspiraal in te zetten. Spiraal werd ook dit keer goed onder controle gehouden. Piloot werd echter verrast door de verticale snelheid die hiermee gepaard ging; hij schrok van de geringe hoogte (± 60m AGL) die hij nog over had, en begon met uitleiden van de steilspiraal. Doordat piloot hiervan geschrokken was, verrichte hij de verkeerde handelingen om de steilspiraal uit te leiden; hij verplaatste zijn gewicht wel naar de buitenbocht, maar vergat daarbij de buitenbocht-kant van de glider aan te remmen en de binnenbocht-hand omhoog te doen. Hierdoor vertraagde de steilspiraal maar marginaal. Piloot kwam hier na 3 seconden achter en leidde alsnog de steilspiraal correct uit. Tijdens dit voorval was piloot al behoorlijk met de wind meegedreven, en was het landingsterrein niet meer te halen. Landing verliep echter zonder problemen. Geen verwondingen, wel verbijsterd en een deuk in ego. |
|