# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
10276 |
27-02-2019 |
|
57 |
Pilot Sport License |
|
|
|
Advance Sigma10 |
Piloot maakt landing na overlandvlucht.
Hij zit op final op ca. 5 meter en krijgt een thermiekbel die hij als low save Meer... Piloot maakt landing na overlandvlucht.
Hij zit op final op ca. 5 meter en krijgt een thermiekbel die hij als low save wil proberen te pakken.
Hij is naar eigen zeggen niet meer geconcentreerd met de landing bezig en trekt het scherm negatief.
Hij komt op zijn zijkant op de grond terecht en breekt daarmee een rugwervel. |
|
10117 |
21-04-2019 |
|
48 |
L3 / B3 |
|
|
|
|
Aanvulling NLD-2019-10084
Piloot draait negatief bij traplieren terugdraaiend naar de lier. Ikzelf zag pas het moment Meer... Aanvulling NLD-2019-10084
Piloot draait negatief bij traplieren terugdraaiend naar de lier. Ikzelf zag pas het moment waarop de piloot continu probeerde het scherm te corrigeren in een stall situatie. In eerste instantie riep ik nog handen omhoog te doen maar al snel was de piloot zo laag dat dit te gevaarlijk werd om uit te voeren. Mijn indruk is dat wanneer de piloot direct het scherm had vrijgegeven na de negatieve spin de crash had kunnen worden voorkomen. De lierman heeft zodra de spin en stall inzette de kabel gekapt. De piloot vloog met een traplier release. |
|
10084 |
21-04-2019 |
|
48 |
L3 / B3 |
|
|
|
Little Cloud Gyps |
Tijdens het weer linksom indraaien bij het traplieren richting de lier drukte ik aan het einde van de bocht nog een Meer... Tijdens het weer linksom indraaien bij het traplieren richting de lier drukte ik aan het einde van de bocht nog een klein beetje na om de bocht iets krapper te houden. De linker helft ging vrijwel gelijk negatief ondanks beperkte reminput. Daarna gelijk een tegenklapper aan de rechterzijde en vervolgens het scherm onvoldoende vrij gegeven om te laten vliegen. In de laatste tellen heb ik de keuze gemaakt om het scherm in de zakvlucht te houden, zoveel mogelijk scherm boven me te hebben en autorotatie of scherp aanduiken vlak boven de grond te voorkomen. |
|
9712 |
24-03-2019 |
|
47 |
3L |
|
|
|
Air Design Volt 3 |
Nadat piloot middels thermiek hoogte gewonnen had, besloot hij d.m.v. steilspiraal af te dalen, als herhalingsoefening Meer... Nadat piloot middels thermiek hoogte gewonnen had, besloot hij d.m.v. steilspiraal af te dalen, als herhalingsoefening en om het scherm nog beter te leren kennen. De steilspiraal werd ingezet, en door de buitenbocht-kant licht aangeremd te houden, kon de vleugel prima onder controle gehouden worden. De steilspiraal werd 200 meter lager (250m AGL) succesvol uitgeleid, zonder pendel. Piloot besloot nogmaals een steilspiraal in te zetten. Spiraal werd ook dit keer goed onder controle gehouden. Piloot werd echter verrast door de verticale snelheid die hiermee gepaard ging; hij schrok van de geringe hoogte (± 60m AGL) die hij nog over had, en begon met uitleiden van de steilspiraal. Doordat piloot hiervan geschrokken was, verrichte hij de verkeerde handelingen om de steilspiraal uit te leiden; hij verplaatste zijn gewicht wel naar de buitenbocht, maar vergat daarbij de buitenbocht-kant van de glider aan te remmen en de binnenbocht-hand omhoog te doen. Hierdoor vertraagde de steilspiraal maar marginaal. Piloot kwam hier na 3 seconden achter en leidde alsnog de steilspiraal correct uit. Tijdens dit voorval was piloot al behoorlijk met de wind meegedreven, en was het landingsterrein niet meer te halen. Landing verliep echter zonder problemen. Geen verwondingen, wel verbijsterd en een deuk in ego. |
|
9535 |
24-02-2019 |
|
51 |
L3 |
|
|
|
|
Te hard aangevlogen laag bij de grond, weinig flare kort voor de landing.
Ongelukkig terecht gekomen waarbij het bot Meer... Te hard aangevlogen laag bij de grond, weinig flare kort voor de landing.
Ongelukkig terecht gekomen waarbij het bot van de linker enkel brak. |
|
9514 |
04-02-2019 |
|
48 |
B 3 |
|
|
|
Swing Nyos |
Ruim een week aan het vliegen in Roldanillo onder goede maar soms pittige omstandigheden mede veroorzaakt door El Nino Meer... Ruim een week aan het vliegen in Roldanillo onder goede maar soms pittige omstandigheden mede veroorzaakt door El Nino en de daarbijbehorende droogte, echter steeds handelbaar. Gestart met het plan om een mooie FAI triangel te gaan vliegen was ik lekker onderweg. Ter hoogte van La Union in de bergen kreeg ik op 1827 meter te maken met een inklapper >50% rechts wegdraaiend, hersteld met piloot input. Gevolgd door een inklapper >50% links wegdraaiend, hersteld met piloot input. Gevolgd door een front-stall, hersteld met piloot input. Opnieuw een inklapper >50% gevolgd door een cravat en overgaand in een spiraal waarbij de G krachten toenamen controleerde ik mijn hoogte en besloot om mijn reserve te werpen. Deze opende snel en met een behoorlijke klap waarbij later bleek dat een gedeelte van mijn linker bridle van het harnas was losgescheurd. Door de twist kreeg ik het scherm niet binnengehaald en bleef ik enigszins in een rotatie. Gelukkig waaide ik over de hoogspanning kabels en masten heen. Ondanks de rotatie en bewust mijn lichaam te ontspannen voor de landing ben ik zonder verwondingen op een berggraat in een struik geland. Door de jungle was de retrieve lastig. |
|
9344 |
19-01-2019 |
|
48 |
3BL |
|
|
|
BGD Cure |
Normale procedure van scherm klaarleggen en lijnen sorteren. Geen bijzonderheden opgevallen. Klein muurtje gemaakt. Dan Meer... Normale procedure van scherm klaarleggen en lijnen sorteren. Geen bijzonderheden opgevallen. Klein muurtje gemaakt. Dan aan de lier. Scherm komt op. Daarna lijkt deze niet te willen vliegen. Met name links. Lijkt alsof ik met te weinig overtuiging mijn start doorzet (niet voldoende loop). Daarna nogmaals geprobeerd zelfde reactie. Daarna opgezet zonder aangekoppeld te zijn opkomen is goed. Vermoeden wordt uitgesproken dat er Slack op de lijn zit (ivm opnieuw oprollen kabel zonder weerstand) mogelijk is dat de oorzaak. Nogmaals gestart aan de lier nu wel los van de grond voelt meteen alsof de linkerzijde 'niet wil vliegen'. Corrigeren rechts heeft weinig nut. Met name de linker zijde komt niet goed 'voor', lijkt niet te dragen. Lierman haalt kracht van de kabel op ca 20m hoogte. Met ca 5 a 6 m/s rechtstandig neergekomen. Geen verwondingen. Lijnen opnieuw gecontroleerd links in de bovenste galerij een knoop gevonden. De verwijderd opnieuw opgezet, probleem lijkt verholpen. Scherm voor een extra check opgestuurd om uit te sluiten dat deze bij mijn laatste vliegreis door vocht is aangetast. |
|
9203 |
28-12-2018 |
|
52 |
B2 |
|
|
|
Swing Mistral 5 |
Inzetten van de landing. Bij neerzetten van voeten, sloeg de rechtervoet tegen de opstaande rand van het asfalt. Meer... Inzetten van de landing. Bij neerzetten van voeten, sloeg de rechtervoet tegen de opstaande rand van het asfalt. Gestruikeld als gevolg ontwrichting van de enkel. Door de abrupte val niet meer de snelheid van de landing kunnen 'uitlopen'. |
|
9023 |
10-11-2018 |
|
55 |
B3 L3 |
|
|
|
Gradient Golden 3 |
Na overlandvlucht landingsplaats geselecteerd: niet echt ruim, maar een vlakke plek van een soort steengroeve. Dit leek Meer... Na overlandvlucht landingsplaats geselecteerd: niet echt ruim, maar een vlakke plek van een soort steengroeve. Dit leek een goede optie tussen de terasvelden. De landing verliep gecontroleerd en de flare leek goed uit te komen, daarom gekozen voor landing op de voeten. Er was vrijwel geen wind aan de grond. Bij de eerste stap zak ik door mijn rechter knie, scherpe pijn in de bovenbeenspieren. Blijkbaar was de voorwaartse en/of neerwaartste snelheid hoger dan ingeschat. De harde ondergrond heeft ook mogelijk bijgedragen aan het ongeval. Ik kan nog wel op gestrekt rechterbeen staan, maar heb geen kracht als de knie gebogen is. Na thuiskomst heb ik de huisarts bezocht. Nader onderzoek met MRI-scan volgt. |
|
8927 |
23-10-2018 |
|
34 |
Brevet 2 |
|
|
|
Swing NYOS |
Na de opzet en controlefase die ze netjes en goed uitvoert gaat ze wild heen en weer om te gaan zitten. Geen druk op de Meer... Na de opzet en controlefase die ze netjes en goed uitvoert gaat ze wild heen en weer om te gaan zitten. Geen druk op de stuurlijnen met als gevolg dat het scherm eenzijdig inklapt in en naar links weg draait. |
|