# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1928 |
|
Man |
33 |
B2 |
Turkey |
15-20 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Rush 4 |
Ik vloog aan de rand van de vallei naar binnen. Vervolgens vloog ik 90 graden naar rechts naar het midden en toen Meer... Ik vloog aan de rand van de vallei naar binnen. Vervolgens vloog ik 90 graden naar rechts naar het midden en toen merkte ik dat de wind daar meer kracht had, hierdoor kon ik de landing niet meer halen. Ik had even eerder een tandem dezelfde route zien vliegen, maar kwam minder goed tegen de wind in. Ik haalde de landing (strand) op ongeveer 100 meter niet. Ik vloog over bebouwd gebied en lande op een (relatief) plat dak. Ondanks dat het uiteraard niet de bedoeling was daar te landen, was de landing zelf op zich prima. Ik vloog rustig op mijn alternatieve doel af en lande op mijn voeten. Ik stond meteen na de landing stil en de glider kwam rustig neer. Er is, naar mijn mening nooit sprake geweest van een gevaarlijke situatie. Het betrof hier een vergissing, geen ongeluk. |
Geen Verwondingen |
1927 |
28-05-2015 |
Man |
34 |
B2 |
Slovenia |
15-20 Km/h Kalm Sterke Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Geo 4 |
Door turbulentie de vleugel in een boom aan de rand van het veld geparkeerd. Meer... Door turbulentie de vleugel in een boom aan de rand van het veld geparkeerd. |
Geen Verwondingen |
1917 |
30-05-2015 |
|
|
Brevet 2 |
Turkey |
0-5 Km/h Onbekend Onbekend |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Mistral 7 |
Remt veel te veel aan in de aanloopfase, wil over obstakel zoals hij zelf zegt en trekt de remmen nog meer aan omdat Meer... Remt veel te veel aan in de aanloopfase, wil over obstakel zoals hij zelf zegt en trekt de remmen nog meer aan omdat hij dent dat hij dan over het obstakel heen komt. Dat gebeurd niet en botst met zijn kont op de steen en valt voor over op zijn gezicht. |
Lichte Verwondingen Hoofdverwondingen |
1913 |
16-05-2015 |
|
|
Brevet-1 |
Austria |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Pro Design Accura |
De piloot was, als laatste persoon, van 't groepje, door mij uit gestart, vanaf de 500 mtr. startplaats. Daarna Meer... De piloot was, als laatste persoon, van 't groepje, door mij uit gestart, vanaf de 500 mtr. startplaats. Daarna was hij over gedragen, aan de hulpinstructeurs beneden, op de landingsplaats, die hem verder dan zou begeleiden. De piloot zou 'n klapper hebben gehad, waarna hij richting bergwand ging. Daarbij is hij i.p.v. van de berg afdraaien, naar de berg toe gedraaid.
Met wind mee, is hij toen stevig tegen de helling geland. De piloot klaagde van pijn in zijn rug, toen we hem bereikt hadden. Er werd proff. hulp ingeroepen, die 't verder afwerkten. De piloot is toen naar 't ziekenhuis van Lienz gebracht. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
1911 |
24-05-2015 |
Vrouw |
23 |
Geen |
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
|
Eerste vlucht, pendel op ongeveer 30 meter hoogte. Pendel escaleerde en resulteerde in een incorrecte landing (piloot Meer... Eerste vlucht, pendel op ongeveer 30 meter hoogte. Pendel escaleerde en resulteerde in een incorrecte landing (piloot raakte met een smak de grond - zijwaarts/of rug eerst is niet goed meer re reconstrueren) met rugletsel tot gevolg. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
1903 |
21-05-2015 |
Man |
38 |
B2 |
Netherlands |
20-25 Km/h Onbekend Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel |
Gin Gliders Boomerang gto |
Bocht naar rechts ingezet, door lichte tubulentie mogelijk niet goed met gewicht gestuurd, inklapper rechts en naar Meer... Bocht naar rechts ingezet, door lichte tubulentie mogelijk niet goed met gewicht gestuurd, inklapper rechts en naar links gaan hangen en de grote fout bijremmen met links waardoor het scherm volledig stalde.
De dag ervoor heb ik de hele dag met een Spiruline gevlogen. Denk dat ik daardoor te aggresief heb gereageerd. |
Lichte Verwondingen |
1896 |
24-05-2015 |
Man |
|
2L of 3L |
Netherlands |
5-10 Km/h Onbekend Onbekend |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Mac Para Eden 5 |
Piloot staat startklaar (lier), en heeft een cockpit voor. Bij een snelle check merk ik (HI) op dat buikband aan een Meer... Piloot staat startklaar (lier), en heeft een cockpit voor. Bij een snelle check merk ik (HI) op dat buikband aan een kant los zit; na beter kijken blijken zowel beide beenbanden als T-lock buikband niet gemonteerd te zijn.
Na vastmaken en check heeft de piloot een normale (thermiek)vlucht gemaakt. |
Geen Verwondingen |
1888 |
28-04-2015 |
Vrouw |
|
|
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Buzz Z3 |
Bij de start op de Col de Serai (Casette), waarbij de wind iets cross rechts stond ( WNW) trok de piloot het scherm Meer... Bij de start op de Col de Serai (Casette), waarbij de wind iets cross rechts stond ( WNW) trok de piloot het scherm scheef op naar rechts in de opzet fase. Piloot bleef naar links lopen waardoor scherm verder naar rechts vloog en aan de piloot trok. Na stop,stop,stop over de radio werd piloot verder naar rechts getrokken en viel na +/- 7 meter vanaf startlocatie op de grond. Mogelijk was de piloot te veel gefocust op de vliegrichting die ze moest nemen NA de start (namelijk naar links wegdraaien) |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
1886 |
14-05-2015 |
Man |
31 |
Geen |
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Air Design Vita |
Cursist zet scherm op, scherm komt netjes op, cursist remt aan, maar begint daarna te versnellen zonder remdruk. Meer... Cursist zet scherm op, scherm komt netjes op, cursist remt aan, maar begint daarna te versnellen zonder remdruk. Hulpinstructeur geeft meteen commando "Meer remdruk!". Cursist reageert te laat en scherm schiet iets voor met 50% front-tuck tot gevolg. Cursist breekt zelf direct zijn start af, na commando "Stop stop stop" door hulpinstructeur en flare't het scherm netjes. Cursist loopt rustig uit zodat snelheid eruit is. Scherm valt netjes neer, maar cursist verliest door oneven ondergrond zijn evenwicht en valt om. Cursist breekt hierbij rechter pols. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
1873 |
10-05-2015 |
Man |
42 |
Brevet 3 |
Austria |
5-10 Km/h Matig Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Mistral 7 |
Een toplanding op de 500m-start willen maken. Ik had net ervoor naar de windvaan gekeken ( windrichting was wel wat Meer... Een toplanding op de 500m-start willen maken. Ik had net ervoor naar de windvaan gekeken ( windrichting was wel wat variabel) en had die toplanding al vele keren uitgevoerd. Net toen ik wou landen draaide de wind cross tot lichtjes rug. Misschien kon ik nog wegvliegen. Maar ik zat al laag bij de grond en bleef mijn beslissing om te landen. Ik bereidde me voor op een wat hardere landing. Ik flairde goed door ,maar kon op de helling moeilijk mijn resterende snelheid eruit lopen. Het kwam toch harder aan dan dat ik verwacht had. ik ben dan ook niet meer gestart van de helling,maar heb terug gelift naar de camping. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |