# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
2291 |
15-07-2015 |
Man |
57 |
PGPL 2 |
Germany |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Advance Epsilon 7 |
Locatie 47°45'38.64"N 12°21'0.35"O
Piloot is tijdens het zoeken naar thermiek een laagte Meer... Locatie 47°45'38.64"N 12°21'0.35"O
Piloot is tijdens het zoeken naar thermiek een laagte ingevlogen tussen een helling en bomen. Piloot heeft ervoor gekozen niet de bomen in te vliegen maar tegen de helling in de hoop erlangs te glijden. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
2249 |
05-07-2015 |
Man |
45 |
B3 |
France |
40-45 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Buzz Z 3 |
Ik had al gevlogen die dag en was getopland op Le Treh. Midden op de middag was de wind vrij hard, maar richting de Meer... Ik had al gevlogen die dag en was getopland op Le Treh. Midden op de middag was de wind vrij hard, maar richting de avond leek het te kalmeren. Dus gestart laat op de middag (18:15), tegelijk met nog een paar piloten. Linksaf gegaan en een tijdje gesoard voor de ridge links van de start. Geen teken van onheil, ik kon normaal langs de ridge heen en weer vliegen. Er was geen wolkje te zien, geschatte windsnelheid: 25-30 km/h.
Totdat ik plots merkte dat ik geen voorwaartse snelheid meer had. Op dat moment zat ik 400 meter boven de ridge. Dus speed getrapt, te weinig effect. Vol speed, nog geen voorwaartse snelheid. De wind was in 2 minuten blijkbaar sterk toegenomen, dit is op de tracklog zeer duidelijk te zien. Inmiddels dreef ik langzaam achteruit richting de ridge. Links of rechts gaan was geen optie. Om maar niet achter de ridge in de rotor te komen, ben ik met grote oren omlaag gegaan.
Aangekomen op boomtophoogte heb ik waarschijnlijk de oren losgelaten, maar dit weet ik niet zeker. Ik ben met ca 5 km/h voorwaartse snelheid het bladerdek ingevlogen. Tot mijn verbazing ben ik nergens blijven hangen, en ben hard op de grond geland. Gelukkig was het enige letsel een pijnlijke hiel waar ik een paar dagen niet op kon steunen.
De fouten die ik heb gemaakt op een rijtje, hopelijk kunnen andere piloten ervan leren:
1. Met strak blauwe lucht en het einde van een thermische dag in zicht, kakt de wind normaal gesproken in. Maar dat is dus geen garantie. Dus altijd de voorspellingen checken; achteraf bleek dit dus wel voorspeld.
2. Zorg dat je altijd een apparaat hebt waarmee je de grondsnelheid kunt meten. Als die te laag wordt: wegwezen. Ik had mijn GPS wel aan staan, maar niet zichtbaar tijdens de vlucht.
3. De ellende begon 400 meter boven de ridge, en ik had ruimte genoeg om wind mee naar veiliger oorden te vliegen. Maar doordat ik zo gefocused was op het voor de ridge blijven, zijn andere opties niet bij me opgekomen. De les: rustig alle opties doornemen alvorens een plan te kiezen. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
2238 |
04-07-2015 |
|
|
|
Netherlands |
15-20 Km/h Kalm Niet Turbulent Frontinvloed |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Airdesign Ride |
Start met harde wind, trimmers open, geen A's. Piloot wacht (te) veel voorspanning af, scherm komt als een raket, Meer... Start met harde wind, trimmers open, geen A's. Piloot wacht (te) veel voorspanning af, scherm komt als een raket, schiet voor, en klapt in. |
Geen Verwondingen |
2237 |
04-07-2015 |
Man |
33 |
L3 / B3 |
Netherlands |
|
Schermzweeftoestel Lierstart |
Air Design Ride |
Ik was bezig met mijn eerste oefenvluchten om tandem piloot te worden. Ik zat dus achter en de instructeur zat voor mij Meer... Ik was bezig met mijn eerste oefenvluchten om tandem piloot te worden. Ik zat dus achter en de instructeur zat voor mij als passagier. De wind was toegenomen en de instructeur had de trimmers van de tandem iets open gezet als oefening. Het scherm kwam harder op als verwacht en ik remde dit te weinig aan waardoor dit over schoot en inklapte. Omdat ik behoorlijk wat voorspanning had afgewacht werden we enkele meters door het veld getrokken. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
2236 |
15-05-2015 |
Vrouw |
27 |
B1 |
Switzerland |
|
Schermzweeftoestel Bergstart |
Little Cloud |
Als vriendengroep zijn we met een aantal piloten naar de startplaats gewandeld, toen na een dag met sneeuwval het aan Meer... Als vriendengroep zijn we met een aantal piloten naar de startplaats gewandeld, toen na een dag met sneeuwval het aan het eind van de middag opklaarde. Voor mij is de wandeling van Kandersteg naar de Oeschinensee, die circa anderhalf uur duurt, bekend terrein. Ik begeleidde de groep daarom naar de startplaats. Op de startplaats aangekomen waren de omstandigheden rustig en niet verkeerd om te starten. De versgevallen sneeuw was geen belemmering.
Als landingsveld hebben we een zeer groot weiland in het centrum van Kandersteg uitgezocht, welke we vooraf hebben bekijken aangezien dit het startpunt van de wandeling was.
Nadat ik geland was kwamen er nog een aantal piloten naar beneden en tot slot de bewuste piloot. De ploot vloog boven het landingsveld en maakte nog wat s-bochten om hoogte af te bouwen. Dit zag er netjes en zorgvuldig uit. Op het moment dat we verwachtten dat ze op final zou aansturen maakte ze echter een bocht, waardoor ze harder op de grond kwam dan nodig en eerder dan ze had verwacht.
Naar haar eigen zeggen, en wat ik ook zou concluderen, heeft ze de hoogte verkeerd ingeschat. Oorzaak hiervan zou de sneeuwlaag kunnen zijn, waarboven het moeilijker is om je hoogte in te schatten dan boven een grasveldje. Ze heeft onvoldoende referentie gezocht met de bomen en huizen die om het weiland heen stonden om haar hoogte te verifiëren.
Het hike&fly; harnas dat ze gebruikt heeft biedt geen protectie. In de rugzak (reversible harnas) heeft ze haar telescopische wandelstokken opgeborgen, waar ze mogelijk op terecht gekomen is.
Direct nadat we het ongeluk hebben zien gebeuren hebben we haar in een stabiele liggende positie gehouden en de reddingsdienst gebeld. De piloot was en bleef bij kennis en gaf aan pijn in haar rug te hebben. We hebben het toen zo comfortabel mogelijk gemaakt voor haar en haar warm gehouden, tot na een half uur de ambulance arriveerde en de zorgverleners het overnamen. Een kwartier later arriveerde de helicopter waarmee ze is vervoerd naar het ziekenhuis in Thun. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
2233 |
10-05-2015 |
Man |
45 |
HL/HB |
Italy |
10-15 Km/h Sterk Sterke Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Triton |
Tijdens de laatste fase van een toplanding met oren ivm sterke thermiek, plotseling het scherm grotendeels ingeklapt. Meer... Tijdens de laatste fase van een toplanding met oren ivm sterke thermiek, plotseling het scherm grotendeels ingeklapt. Hoogte op dat moment slechts 6-7 meter. Benen al uit ligharnas daardoor in zittende houding op de grond gevallen en grootste klap met linkerbeen opgevangen. Uiteindelijk in liggende zijwaardse houding terechtgekomen. Plek van de landing was enigzinds kuilvormig waardoor waarschijnlijk een lichte valwindsituatie ter plekkevaanwezig was. Door het vliegen met oren niet direct controle over de remmen en waarschijnlijk onvoldoende druk in het scherm gehad. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen; Lumbaalwervels |
2228 |
09-06-2015 |
Man |
68 |
B2 |
Austria |
5-10 Km/h Onbekend Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova ION 2 |
Ik was bij de landing aan het flaren. Ong 1m boven de grond. Ineens totaal onverwachte rukwind 90gr van rechts. Werd Meer... Ik was bij de landing aan het flaren. Ong 1m boven de grond. Ineens totaal onverwachte rukwind 90gr van rechts. Werd opgetild tot 4-5m en toen uit de lucht gevallen.
Toekijkende instructeur vertelde later dat ik handen omhoog deed (heb ik mij niet gerealiseerd) waardoor scherm naar voren schoot. Ik heb dat nauwelijks gezien. Niet opnieuw geremd, waardoor scherm zo ver naar voren schoot dat lift verdween (>45 gr?). Uit de lucht gevallen. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
2183 |
21-06-2015 |
|
|
|
Netherlands |
15-20 Km/h Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nervures Estive |
Pilote soared voor de eerste keer en is eigenlijk net in de lucht.
Na de eerste 180 gradenbocht vliegt ze terug en ziet Meer... Pilote soared voor de eerste keer en is eigenlijk net in de lucht.
Na de eerste 180 gradenbocht vliegt ze terug en ziet een paaltje.
Om het paaltje te ontwijken stuurt ze naar rechts, naar het duin toe, ipv links van het duin af en vliegt tegen een voor duintje op van ongeveer 1,5 meter hoog. Ze steekt haar voeten vooruit en vliegt er tegen aan. Ze zegt dat ze pijn heeft in haar middenvoet.In het ziekenhuis blijkt dat haar hielbeen gebroken is. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
2147 |
15-05-2015 |
Vrouw |
27 |
B1 |
Switzerland |
|
Schermzweeftoestel Bergstart |
Little Cloud |
Als vriendengroep zijn we met een aantal piloten naar de startplaats gewandeld, toen na een dag met sneeuwval het aan Meer... Als vriendengroep zijn we met een aantal piloten naar de startplaats gewandeld, toen na een dag met sneeuwval het aan het eind van de middag opklaarde. Voor mij is de wandeling van Kandersteg naar de Oeschinensee, die circa anderhalf uur duurt, bekend terrein. Ik begeleidde de groep daarom naar de startplaats. Op de startplaats aangekomen waren de omstandigheden rustig en niet verkeerd om te starten. De versgevallen sneeuw was geen belemmering.
Als landingsveld hebben we een zeer groot weiland in het centrum van Kandersteg uitgezocht, welke we vooraf hebben bekijken aangezien dit het startpunt van de wandeling was.
Nadat ik geland was kwamen er nog een aantal piloten naar beneden en tot slot de pilott. De piloot vloog boven het landingsveld en maakte nog wat s-bochten om hoogte af te bouwen. Dit zag er netjes en zorgvuldig uit. Op het moment dat we verwachtten dat ze op final zou aansturen maakte ze echter een bocht, waardoor ze harder op de grond kwam dan nodig en eerder dan ze had verwacht.
Naar haar eigen zeggen, en wat ik ook zou concluderen, heeft ze de hoogte verkeerd ingeschat. Oorzaak hiervan zou de sneeuwlaag kunnen zijn, waarboven het moeilijker is om je hoogte in te schatten dan boven een grasveldje. Ze heeft onvoldoende referentie gezocht met de bomen en huizen die om het weiland heen stonden om haar hoogte te verifiëren.
Het hike&fly; harnas dat ze gebruikt heeft biedt geen protectie. In de rugzak (reversible harnas) heeft ze haar telescopische wandelstokken opgeborgen, waar ze mogelijk op terecht gekomen is.
Direct nadat we het ongeluk hebben zien gebeuren hebben we haar in een stabiele liggende positie gehouden en de reddingsdienst gebeld. De piloot was en bleef bij kennis en gaf aan pijn in haar rug te hebben. We hebben het toen zo comfortabel mogelijk gemaakt voor haar en haar warm gehouden, tot na een half uur de ambulance arriveerde en de zorgverleners het overnamen. Een kwartier later arriveerde de helicopter waarmee ze is vervoerd naar het ziekenhuis in Thun. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
1929 |
06-05-2015 |
Man |
33 |
B2 |
Turkey |
10-15 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Rush 4 |
Ik was bezig met een SIV! Deze was uiteraard onder radio begeleiding. De oefening was stallpunt zoeken. Toen ik dat Meer... Ik was bezig met een SIV! Deze was uiteraard onder radio begeleiding. De oefening was stallpunt zoeken. Toen ik dat gevonden had trok ik blijkbaar aan de rechtse kant iets harder als links waardoor de vleugel rechts naar achteren bewoog (stall), hier schrok ik van en ik deed toen mijn handen te snel weer omhoog waardoor de vleugel voorschoot. Aan de rechter kant schoot deze harder voor als links en ik kreeg een frontstall/tuck. Toen deze weer open ging had ik rechts een behoorlijke cravat. De vleugel begon redelijk snel hierna hard te draaien en ik kwam in een autorotatie/stijlspiraal terecht. Door de andere kant hard aan te remmen werden de rondjes minder snel, maar ik kreeg de cravat er niet uit. Het koste mij een rondje of twaalf voor ik de glider uit de draai had en ik de glider weer onder controle had. Weliswaar nog steeds met een cravat, maar ik kon de glider weer recht vliegen door op gewicht tegen te sturen. Ik had alleen teveel hoogte verloren om de kust nog te kunnen halen. Ik heb voor ik het water in ging mijn noodchute gegooid om dat dan ook maar eens een keer gedaan te hebben, niet uit noodzaak. Ik heb toen ik mijn noodchute open boven me had mijn quick-out gebruikt, wederom om dit eens te proberen, niet uit noodzaak.
Het ging hier om een SIV, ik was me bewust van het risico dat ik in het water terecht zou kunnen komen indien één van de oefeningen niet zou verlopen zoals gepland. Ik beschouw dit niet als een ongeluk, maar als een leermoment. |
Geen Verwondingen |