# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1872 |
19-04-2015 |
|
|
|
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Onbekend |
Schermzweeftoestel Lierstart |
|
Als lierman zie tijdens de startfase het scherm geleidelijk links richting de wind draaien.
nadat piloot eigenlijk niet Meer... Als lierman zie tijdens de startfase het scherm geleidelijk links richting de wind draaien.
nadat piloot eigenlijk niet voldoende corrigeert richting de lier heb ik de trekkracht van de lijn gehaald om het sturen op dat moment te vergemakkelijken, wat uiteindelijk niet gebeurde,gelijk daarna de lier in de vrijstand gezet zodat de spaaning totaal van de lierlijn af was.(trommel liep op dat moment gelijk weer af, met als resultaat dat de lijn meerdere slagen los van de trommel kwam).
Piloot was al meer dan 90 graden ten opzichte van de lier gedraaid en kwam met een harde landing op de grond.
Dit alles vanaf een zichtpunt/lieropstelling op 1200 meter. |
Ernstige Verwondingen |
1855 |
02-05-2015 |
Man |
|
|
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Air Design Eazy |
Cursist is aan het af-essen op zijn dwarswindbeen. Het draagt nogal en hij verliest er weinig tot geen hoogte bij. Na Meer... Cursist is aan het af-essen op zijn dwarswindbeen. Het draagt nogal en hij verliest er weinig tot geen hoogte bij. Na een aantal slagen maakt hij een bocht van 90 ipv 180 graden. Hierop heb ik hem de instructie "Nog even doordraaien, we gaan nog een s-je maken." gegeven. Hij vervolgde daarna zijn rechterbocht, maar bij "oke, draai nu maar weer 180 graden linksom" draaide hij versneld rechtsom door met wind mee. Cursist is hierbij tussen de bomen door gevlogen op de boerderij af die hij middels het nog scherper trekken van de rechterbocht heeft proberen te ontwijken. Vanuit deze scherpe bocht op geringe hoogte is hij in een voortuin aan de overkant van de heuvelstraat terecht gekomen. Vroegtijdig flairen heeft hierbij nog enige energie weggenomen, maar kon niet voorkomen dat hij met een stevige klap op de protectie van zijn harnas is terecht gekomen. Vanwege de kans op rugletsel/breuken hebben we 112 gebeld en is Ruud uit voorzorg afgevoerd naar een ziekenhuis, waar is geconstateerd dat er gelukkig niets gebroken is. |
Lichte Verwondingen |
1854 |
02-05-2015 |
Vrouw |
41 |
L1 |
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Air Design Easy |
Piloot is aan het af-achten voor de bomenrij.
Toen de piloot te hoog op final wilde komen kreeg deze de instructie: Meer... Piloot is aan het af-achten voor de bomenrij.
Toen de piloot te hoog op final wilde komen kreeg deze de instructie: doordraaien. HI bedoelde instructie als "draai nog 90 graden door", piloot interpreteerde het als: maak een hele 360.
Tegen de tijd dat zichtbaar was dat ie niet alleen "schuin" terug naar de bomenrij aan het vliegen was, vloog ie haaks op de bomenrij de bomenrij voorbij. Daarachter is het vrij vol. o.a. woonhuis. In een poging om obstakels te ontwijken heeft de piloot wat hard gestuurd en naderde de grond onder een hoek. En vervolgens werd door de HI iets te laat "flair, flair" geroepen en heeft de piloot de grond hard geraakt met z'n airbag. |
Geen Verwondingen Lumbaalwervels |
1840 |
19-04-2015 |
Vrouw |
51 |
B2 |
Netherlands |
25-30 Km/h Kalm Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Swing Arcus 6 |
Lier incident 19-04-2015:
Scherm: Arcus 6 / 24
48/73 kg (gewicht piloot: 55 kg)
65/90 kg (totaal gewicht 55 + 15 = 70 Meer... Lier incident 19-04-2015:
Scherm: Arcus 6 / 24
48/73 kg (gewicht piloot: 55 kg)
65/90 kg (totaal gewicht 55 + 15 = 70 kg)
Even een opfrisser van dezelfde gebeurtenis in september 2014 waar gelukkig geen letsel aan overgehouden is.
Eerste keer in september 2014 is een gelijkwaardig incident gebeurd, waar ik, J, partner van R, zelf aanwezig was een ook een video van heb.
https://vimeo.com/106735131
Fouten:
- tijdens die start zat er een knoop aan linker kant. Niet gezien door startleider en roept start start start.
- scherm gaat scherp naar links, startleider roept recht rechts rechts in plaats van STOP STOP STOP!
- lier blijft door trekken, scherm komt in een lock, draait nog verder door en piloot klapt op de grond.
Wonderbaarlijk dat er niets is gebeurd met de piloot. Daarna instructeur nadrukkelijk duidelijk gemaakt dat dit een zeer gevaarlijk moment was en dat hij en de lierman anders hadden moeten handelen. De eerst volgende keer dat wij weer op het lierveld waren nog eens nadrukkelijk met instructeur een woordenwisseling gehad dat dit een onacceptabele start methode is. Antwoord daar op was dat “ze” het er over hebben gehad en de procedures zijn aangepast.
Deze keer op 19 april 2015, tweede keer, zelfde fout:
Piloot/cursist:
- als eerst op net verlegde start
- instructeur heeft scherm klaargelegd voor haar.
- in twee fases neer gekomen. Onder rug, bovenlichaam.
- Letsel gebroken linker schouderkop en gebroken rugwervel.
Instructeurs uitleg:
- net de start verlegd ivm draaien wind
- piloot start als eerste op de nieuwe plek
- scherm te groot voor piloot.
- knoopje in het scherm.
Piloot uitleg / opmerkingen:
- De opmerking van instructeur scherm te groot vind ik vreemd? Gewicht zit binnen de gewichten marge en wordt al tijden mee gevlogen. Waarom dan toch gestart door instructeur? Piloot is lier cursist dus weinig ervaring met lierstart.
- Instructeur heeft het scherm van piloot klaar gelegd om te starten. Piloot vertrouwde volledig op instructeur.
- Ondanks kennis van piloot heeft instructeur te weinig aandacht aan start moment. Waardoor gevolg scherm lock en neer storten zoals vorige keer. Piloot is volledig afhankelijk van startleider en lier man/vrouw.
- Volgens instructeur zat er een knoopje in het scherm. Waarom dan toch gestart of eerder de start afgebroken in plaats van naar rechts, naar rechts, naar rechts te roepen.
- Een ooggetuige die er bij was op 19 april weet te vertellen, na het kijken van de video van september 2014, dat er op 19 april 2015 exact hetzelfde is gebeurd.
- Onze conclusie is dat er blijkbaar niets is geleerd van de fout / ongeval in september 2014.
- Er geen rust moment wordt gegeven voor een piloot om bij voorwaartse start een controle blik uit te voeren.
- De start niet tijdig wordt afgebroken. Piloot hangt al en kan niets meer. |
Ernstige Verwondingen Interne Verwondingen; Handen, Armen, Schouders; Lumbaalwervels |
1839 |
18-04-2015 |
Man |
70 |
Onbekend |
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Nova ION 2 |
De betreffende schermvlieger was opzetoefeningen aan het doen (met harnas, helm en scherm), toen hij door een enorme Meer... De betreffende schermvlieger was opzetoefeningen aan het doen (met harnas, helm en scherm), toen hij door een enorme windvlaag ineens werd weggesleurd over de grond. Hierbij werd hij over een slootje gesleurd en raakte de slootwand zeer hard. Deze botsing met de slootwand veroorzaakte verwondingen bij de schermvlieger.
Het berust volledig op pech, tijdens een op zich goede vliegdag qua weersomstandigheden, waarbij echter incidenteel een enkele windvlaag zich manifesteerde. Er is die dag door zowel scherm- als zeilvliegers normaal gevlogen (liervluchten).
De vlieger is na zijn ongeval opgenomen in het ziekenhuis en is geopereerd aan rugwervels en aan schouder. De vlieger is een ervaren en uiterst gezonde en fitte piloot van 70 jaar. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Lumbaalwervels |
1827 |
19-04-2015 |
|
|
B2 |
|
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Swing Arcus 6 |
I.v.m crosswind uit het oosten de start verlegd naar de westelijke zijde van het veld. De wind bij de start was recht Meer... I.v.m crosswind uit het oosten de start verlegd naar de westelijke zijde van het veld. De wind bij de start was recht van voren. Het scherm werd goed opgezet en het Commando "gogogo" werd gegeven. De piloot ging iets in de lucht ; het scherm trok echter naar links en de piloot kreeg het commando om naar rechts te sturen. Dat lukte zeer moeizaam tot bijna niet Vervolgens werd er aan de linkerkant in de c -riser een klein knoopje ontdekt. Het commando stop-stop-stop werd gegeven, waarop er niet meer werd gelierd. De Piloot hing op ongeveer 3/4 meter boven de grond en zakte. Stuurde vervolgens niet meer naar rechts en door het knoopje trok het scherm naar links. Daarna kwam de piloot zittend in het harnas op de grond zijwaarts en bleef liggen. Pijn in rug en schouder waarna de ambulance werd gebeld. Piloot heeft bewust verder niet bewogen en werd vervolgens toen de ambulance arriveerde naar het ziekenhuis in Hardenberg vervoerd. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
1814 |
14-03-2015 |
|
|
Brevet 1 |
Morocco |
0-5 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 6 |
Komt aanvliegen voor de landing. Schat de afstand en hoogte verkeerd in en vliegt zover door dat hij niet meer de vrije Meer... Komt aanvliegen voor de landing. Schat de afstand en hoogte verkeerd in en vliegt zover door dat hij niet meer de vrije ruimte kan opzoeken en onder tegen de wand aan vliegt. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
1806 |
19-04-2015 |
Vrouw |
|
|
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Swing |
Bij start (cros 30 graden) gaat piloot omhoog moet corrigeren naar rechts (word ook aangegeven door startleider) dit Meer... Bij start (cros 30 graden) gaat piloot omhoog moet corrigeren naar rechts (word ook aangegeven door startleider) dit gebeurt niet, startleider roept stop stop stop, lierman gooit spanning van de kabel piloot weet niet tijdig te corrigeren en komt hard zijwaarts neer op de grond (vanaf +-/ 5 meter hoogte versneld). Andere piloten hoorde ik de term lockout gebruiken.
Piloot is aanspreekbaar klaagt over pijn aan schouder en onderrug. Hierop direct 1-1-2 gebeld. Ambulance is gekomen en heeft haar overgebracht naar het ziekenhuis. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
1762 |
22-03-2015 |
Man |
46 |
3 berg en lier |
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Swing Arcus 6 |
Tijdens de tweede vlucht van de dag na het afkoppelen van de lier is na 2 minuten vliegen de reservecontainer uit het Meer... Tijdens de tweede vlucht van de dag na het afkoppelen van de lier is na 2 minuten vliegen de reservecontainer uit het compartiment gegaan en heeft de reserve zich geopend. Dit gebeurde op 600m hoogte. Heb eerst geprobeerd een B-stall te gebruiken om het scherm niet te laten vliegen maar de windkracht op het doek was dusdanig dat daardoor het scherm teveel aan me trok en ging draaien. Dus zo goed als mogelijk het scherm aan een kant ingehaald. Neergekomen in een klein weiland precies langs de bomenrand. Zowel scherm als reserve bleven met een punt en een lijn aan een tak hangen maar zijn daarbij niet beschadigd en konden eenvoudig worden losgemaakt. Geen verwondingen, niets bezeerd.
Tracklog uitgelezen en beschikbaar indien gewenst.
Totale afdeling anderhalve minuut, met 600m hoogteverschil is dat een gemiddelde daalsnelheid van ongeveer 6.6m per seconde.
Mijn vermoeden is dat bij het traplieren bij het indraaien naar links en het weer terugdraaien, waarbij de draad langs mijn rechterzijde liep, waar ook de handle van de reserve zit, de draad langs de handle is gekomen en die eruit heeft getrokken. Ik weet zeker dat de handle voor de start goed zat. En de container was de week voor de gebeurtenis nog door een vliegschool terug ingebouwd na het vouwen.
Ik zou zelf geen andere oorzaak kunnen bedenken. |
Geen Verwondingen |
1719 |
08-01-2015 |
Man |
61 |
3 |
Kenya |
15-20 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Delta |
Ik was gestart vanaf Hotel Kerio View en ben ca 45 km zuidwaarts gevlogen, hoofdzakelijk op soarend met de wind van de Meer... Ik was gestart vanaf Hotel Kerio View en ben ca 45 km zuidwaarts gevlogen, hoofdzakelijk op soarend met de wind van de Rift Valley.
Op de terugweg ca. 10 km van de start, is er iets gebeurd, dat ik niet meer kan herinneren, omdat ik buiten bewustzijn was. Na de crash ben ik na ca. 10-15 minuten weer bijgekomen en een Italiaanse piloot die achter me vloog, zat bij me.
Hij vloog een heel eind achter me, maar hij had een inklapper rechts, te links gezien en zag me daarna snel dalen, met een grotendeels geopend scherm. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |