# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
3795 |
03-08-2016 |
Man |
64 |
B2 |
Austria |
0-5 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Air Design Buzz 4 |
Voorval gebeurdt tijdens SIV-cursus boven water. De cursus was geboekt via een Nederlandse school bij een Oostenrijkse Meer... Voorval gebeurdt tijdens SIV-cursus boven water. De cursus was geboekt via een Nederlandse school bij een Oostenrijkse club.
Tijdens wingoveren verliep de oefening heftiger dan de piloot verwachte en verloor de piloot de controle (armen en benen zwaaiden wild in het rond).
Een inklapper was het gevolg waarbij een cravat ontstond.
Het scherm raakte in een spiraal die al snel overging in een steilspiraal. De piloot stuurde niet tegen. Door de instrukteur werd herhaaldelijk geroepen om het noodscherm te gooien. Hierop reageerde de piloot niet. Misschien had deze al snel een blackout?
Uiteindelijk eindigde de spiraal in het water waar een reddingsboot gelukkig snel ter plaatse was. De piloot is bewusteloos uit het water gehaald en naar het ziekenhuis gebracht. Daar bleken zijn verwondingen zeer ernstig. Was dit boven land gebeurd dan was dit zeker fataal afgelopen.
Omdat het een SIV-cursus betrof is alles gefilmd. De Oostenrijkse school heeft toegezegd dit met de nederlandse school te delen. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Voeten, Benen; Lumbaalwervels; Halswervels; Borstkas |
3783 |
28-08-2016 |
Man |
49 |
B3 |
Netherlands |
25-30 Km/h Kalm Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Ozone Element 2 |
Ik was aan het grondoefenen (achterwaarts). Ineens wordt ik gelift en vlieg. Ik denk: Ok, ik vlieg, gewoon landen, Meer... Ik was aan het grondoefenen (achterwaarts). Ineens wordt ik gelift en vlieg. Ik denk: Ok, ik vlieg, gewoon landen, zoals altijd. Uitdraaien, en......
Mijn billen raken de grond, ik deactiveer het scherm en blijf even liggen om eea te controleren. IVM pijn aan de rug rontgenfoto laten maken. Conclusie radioloog: geen breuk.
Ik kan me niets herinneren op de puntjes. Getuige zegt dat het scherm een "frontal ofzoiets" heeft gehad. |
Geen Verwondingen |
3736 |
17-08-2016 |
|
|
|
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Bruce Goldsmith Design Cure |
Pilote zet scherm op en begint te lopen, het scherm schiet voor , mogelijk mede doordat de wind opeens draait en er Meer... Pilote zet scherm op en begint te lopen, het scherm schiet voor , mogelijk mede doordat de wind opeens draait en er volgt geen reactie (dempen) van de pilote. De kap krijgt een frontstol en de pilote valt voorover en komt met haar hoofd hard op de grond. Later klaagt ze ook over pijn in haar pols. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
3734 |
17-08-2016 |
Vrouw |
|
3LB |
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
BGD Cure |
Piloot besluit te starten met minder dan 40 graden cross wind start. Bij de opzet schiet het scherm voor, wellicht door Meer... Piloot besluit te starten met minder dan 40 graden cross wind start. Bij de opzet schiet het scherm voor, wellicht door plotselinge rugwind? Bij hoge loopsnelheid toch een kleine frontale inklapper die direct weer open ging, daardoor evenwicht verstoord en voorwaarts gevallen. Gestruikeld? |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
3699 |
15-08-2016 |
Man |
|
Geen |
Italy |
5-10 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Mojo 4 |
Rustige thermiek in de ochtend. Piloot draait op een zwak belletje en krijgt een kleine inklapper aan de rechterkant Meer... Rustige thermiek in de ochtend. Piloot draait op een zwak belletje en krijgt een kleine inklapper aan de rechterkant van de vleugel. Overcorrigeert de vliegende kant waardoor de glider spint. Piloot blijft vervolgens in de remmen waardoor het scherm 2 volle rondjes spint. Instructeur roept handen hoog, glider duikt aan en herstelt maar piloot zit te laag en vliegt de boom in. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
3681 |
07-08-2016 |
Man |
44 |
B2 |
Austria |
10-15 Km/h Kalm Matige Turbulentie Lijzijde |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 7 |
Zelfstandige piloot met veel deltaervaring. Piloot is in niet heel lang na de start in turbulente omstandigheden laag Meer... Zelfstandige piloot met veel deltaervaring. Piloot is in niet heel lang na de start in turbulente omstandigheden laag bij de berg gaan vliegen waar waarschijnlijk rotor aanwezig was. Andere piloten vlogen op eigen innitiatief of op aanwijzing een andere route. Scherm heeft meerdere inklappers gekregen laag boven de grond. Piloot is daarmee hard op open bodem gevallen. |
Ernstige Verwondingen Hoofdverwondingen; Interne Verwondingen; Voeten, Benen; Halswervels |
3679 |
29-07-2016 |
Vrouw |
49 |
Berg/lier 2 |
France |
5-10 Km/h Matig Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Sensis |
Na start blijkt er een knoop in de lijnen aan rechter zijde scherm en cravat. Voorwaartse start proberen af te breken Meer... Na start blijkt er een knoop in de lijnen aan rechter zijde scherm en cravat. Voorwaartse start proberen af te breken maar dat lukte niet meer. Keuze tussen proberen dal in te vliegen maar veel hoog bomen of landen op helling net onder de start. Gekozen voor het laatste helaas erg hard terecht gekomen op helling met rechter zijde en rug |
Ernstige Verwondingen Borstwervels |
3667 |
31-07-2016 |
Man |
57 |
B3 L3 |
Netherlands |
25-30 Km/h Onbekend Niet Turbulent Lijzijde |
Schermzweeftoestel |
Ozone Delta 2 |
Duin soaren.
Door plotseling toenemende wind achter het duin in de leezijde terecht gekomen.
Gound speed boven de rotor Meer... Duin soaren.
Door plotseling toenemende wind achter het duin in de leezijde terecht gekomen.
Gound speed boven de rotor -5 km/h
Groundspeed onder de rotor 35 km/h
Scherm is aangedoken en niet op tijd de snelheid onder de aanduikende hoek eruit kunnen flairen.Impact onder 45 graden voorover. Letsel gebroken hielbeen. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
3645 |
02-08-2016 |
Man |
18 |
None |
France |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Gradient Golden4 |
Piloot (cursist) was op het dwarswindbeen van een U-circuit heen en weer aan het vliegen om hoogte af te bouwen en kwam Meer... Piloot (cursist) was op het dwarswindbeen van een U-circuit heen en weer aan het vliegen om hoogte af te bouwen en kwam daarmee door de weinige wind een stukje het landingsterrein op. Op lagere hoogte maakte de piloot een te agressieve stuurbeweging naar rechts, direct gevolgd door een stevige stuurbeweging naar links, wat resulteerde in een ongecontroleerde wing-over met als gevolg een frontale inklapper. Piloot begint te vallen, het scherm begint zich weer te vullen en krijgt de normale vorm weer enigszins terug, waarna de piloot op de grond terecht komt. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
3644 |
25-07-2016 |
Man |
60 |
B2 ? |
France |
|
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Sensis |
Tijdens de landing ging de laatste twee meter vlotter dan verwacht en is vermoedelijk de radio in het gezicht geslagen. Meer... Tijdens de landing ging de laatste twee meter vlotter dan verwacht en is vermoedelijk de radio in het gezicht geslagen. |
Lichte Verwondingen Hoofdverwondingen |