# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
3643 |
04-08-2016 |
Man |
64 |
B2 |
Austria |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Buzz 5 |
Tijdens wingovers klapte de buitenvleugel in wat resulteerde in een cravat aan de linkerkant. Hierna ging de vleugel Meer... Tijdens wingovers klapte de buitenvleugel in wat resulteerde in een cravat aan de linkerkant. Hierna ging de vleugel over in een spiraal. Hierop reageerde de piloot niet of was niet in staat hier op te reageren.
Video van het ongeval is beschikbaar bij melding van ongeval. |
Ernstige Verwondingen Hoofdverwondingen; Interne Verwondingen; Borstwervels; Halswervels; Borstkas |
3641 |
26-07-2016 |
Vrouw |
50 |
B1 |
Austria |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Skywalk Arriba |
Tijdens een correct gevlogen vlucht en landingscircuit kwam de pilote op de final onvoldoende uit haar zitje en werd er Meer... Tijdens een correct gevlogen vlucht en landingscircuit kwam de pilote op de final onvoldoende uit haar zitje en werd er tijdens de landing onvoldoende diep geflared.
Helaas zakte ze door haar benen en kwam op eigen linkerbeen terecht waardoor deze brak. Gezien de zachte landing was het gewoon pech dat ze haar been brak.
De piloote heeft vaker problemen om op met weinig wind op de benen te landen. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
3619 |
28-07-2016 |
Vrouw |
31 |
|
Italy |
5-10 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
|
Pilote ging deze week op voor haar luchtwaardigheidsverklaring. Ze werd geacht nogmaals haar achterwaartse start te Meer... Pilote ging deze week op voor haar luchtwaardigheidsverklaring. Ze werd geacht nogmaals haar achterwaartse start te tonen. Deze had ze reeds meerdere malen deze week getoond waarbij het instructieteam haar complimenten maakte voor de kwaliteit hiervan. Op de dag van het ongeval heeft pilote haar twijfels geuit om toch achterwaarts te starten. Dit uitte ze ook richting de HI op de start die zei dat ze dat zelf moest beslissen want ze wou voor haar luchtwaardigheid gaan. toen ze zag daat enkele ervaren piloten achterwaarts startte besloot pilote dat ze ook een achterwaartse start zou gaan doen. Tijdens de achterwaartse start viel de wind weg op de startplek, waardoor ze veel van haar aanloopruimte "op-at" Doordat de druk wegviel in haar scherm versnelde de pilote haar aanloop, echter toen de druk weer terugkwam in het scherm schoot deze voor en smakte haar tegen de grond. Met als gevolg een schouderluxatie waarna pilote 3 maanden niet meer kan vliegen. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
3618 |
27-07-2016 |
|
|
|
France |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Gradient Golden4 |
Piloot met ca. 40 bergvluchten en ca. 40 liervluchten maakt een voorwaartse bergstart. Piloot heeft in 2015 en 2014 ook Meer... Piloot met ca. 40 bergvluchten en ca. 40 liervluchten maakt een voorwaartse bergstart. Piloot heeft in 2015 en 2014 ook op deze locatie gevlogen en is bekend met de starthelling. Dit is de 12e start op de 5e dag van de van de cursusweek en de 2e start van de dag. Alle voorgaande starts in deze week gingen goed en piloot heeft zijn starttechniek doorgaans onder controle.
Windcondities zijn ca. 5 km/u en recht van voren. Piloot zet scherm op. Dit komt scheef op. Hij corrigeert dit totdat het mooi recht op de helling staat. Piloot controleert het scherm en versnelt met vorlage en voldoende stuurdruk. Piloot komt op een steiler stuk en laat de druk iets wegvallen waardoor het scherm inklapt.
Instructeur geeft commando ‘stop stop stop’ om de start af te breken.
Piloot reageert niet. Het scherm klapt open en is in een pendel naar rechts gericht. Inmiddels is de piloot iets opgetild maar de start kan nog steeds afgebroken worden. Instructeur geeft commando ‘flair flair flair’ en herhaalt dit meerdere malen. Piloot reageert niet.
Piloot houdt de koers naar rechts aan en vliegt ongeremd in bosjes.
Hij maakt een harde landing op zijn protectie op een plek tussen bomen en struiken op de grond.
Instructeur en een Franse instructeur van de lokale school zijn direct aanwezig samen met 2 andere piloten. Hulpdiensten worden gebeld en piloot wordt met helicopter redding van de berg gehaald.
Piloot blijkt na onderzoek 2 stabiele breuken in 2 rugwervels te hebben. Hij krijgt een corset aangemeten.
Na evaluatie met piloot blijkt piloot de instructeur wel gehoord te hebben. |
Ernstige Verwondingen Borstwervels; Lumbaalwervels |
3617 |
28-07-2016 |
Vrouw |
|
|
Italy |
10-15 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Mojo 4 |
Cursiste is bezig met haar luchtwaardigheid en moet nog een aantal goede achterwaartse start laten zien. Voor haar gaan Meer... Cursiste is bezig met haar luchtwaardigheid en moet nog een aantal goede achterwaartse start laten zien. Voor haar gaan 2 ervaren piloten achterwaarts weg. Wordt nog geadviseerd om niet achterwaarts weg te gaan,maar dit komt niet bij de cursist aan. ze start draait uit en scherm klap aan de voorkant in , doordat ze geen druk houdt. ze valt en hierbij komt ze hard op haar rechterzij en haar schouder gaat uit de kom. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
3561 |
18-07-2016 |
Man |
17 |
Brevet 1 |
Austria |
10-15 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Independence Cruser |
Tijdens achterwaartse start verkeerd uitgedraaid, waardoor twist in lijnen ontstond. Wind kreeg vat op scherm, waardoor Meer... Tijdens achterwaartse start verkeerd uitgedraaid, waardoor twist in lijnen ontstond. Wind kreeg vat op scherm, waardoor piloot werd opgetild en 10-15 mtr zijwaarts werd geslingerd.
Door twist had sturen of remmen geen effect. Piloot kwam hard op rechter zij terecht. Bij eerste controle veel pijn in rechterschouder en verbaasd over wat er gebeurd was.
Met helikopter afgevoerd naar ziekenhuis in Kufstein. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Borstkas |
3542 |
09-07-2016 |
Vrouw |
49 |
B-Lizenz |
Netherlands |
15-20 Km/h Kalm Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
UP Summit xc2 |
Piloot koos ervoor niet over een stad (Hengelo) te vliegen, maar ervoor te landen. Goed veld uitgekozen om te landen. Meer... Piloot koos ervoor niet over een stad (Hengelo) te vliegen, maar ervoor te landen. Goed veld uitgekozen om te landen. Kort voor de landing klapt het scherm rechts weg. Geen reactie meer mogelijk. Benen al uit de zak, en die hebben (waarschijnlijk) de eerste klap opgevangen. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
3413 |
16-05-2016 |
Man |
49 |
In opleiding |
France |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Flexwing Hangglider Bergstart |
Ellipse Twist |
Bij landing geen flair. Note-inn was het gevolg. daarbij elleboog geblesseerd Meer... Bij landing geen flair. Note-inn was het gevolg. daarbij elleboog geblesseerd |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
3407 |
14-06-2016 |
Vrouw |
63 |
Geen |
Netherlands |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Discus |
Pilote laat het scherm op de derde dag oefenhelling na de controle fase overschieten en valt op de oefenhelling Meer... Pilote laat het scherm op de derde dag oefenhelling na de controle fase overschieten en valt op de oefenhelling voorover.Pilote vangt de val met gestrekte arm op. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
3403 |
11-06-2016 |
Man |
46 |
|
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
U-Turn Emotion |
De piloot heeft de lusjes aan de zijkant van het harnas waarmee je de zitpositie instelt, vastgemaakt aan die kant van Meer... De piloot heeft de lusjes aan de zijkant van het harnas waarmee je de zitpositie instelt, vastgemaakt aan die kant van de karabijnen waar ook het draaigedeelte zit. Hierdoor waren de karabijnen niet meer gezekerd tegen opgewild openen en is een riser tijdens de lierfase op 165m hoogte losgeschoten. De enige bevestiging was toen nog middels het speedsysteem aan een zijde. Het lieren is onmiddellijk gestopt. De kabel is door de piloot afgeworpen . Kort daarna is het scherm vrijwel direct in een steilspiraal gekomen. Na twe 360 graden bochten kreeg de piloot de opdracht om zijn reserve te gooien; wat hij ook deed. De piloot is zonder letsel en /of schade aan het materiaal geland. |
Geen Verwondingen |