# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
4186 |
01-01-2017 |
Man |
63 |
B3 |
Slovenia |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Flexwing Hangglider Bergstart |
Aeros Combat |
Tijdens nulwindlanding afgeleid door het passeren van een droge sloot. Hierdoor in overtrek geraakt. Linker vleugel Meer... Tijdens nulwindlanding afgeleid door het passeren van een droge sloot. Hierdoor in overtrek geraakt. Linker vleugel viel weg en ik ben schuin ingeslagen van ca. 2 m hoogte met vliegsnelheid ca 30 km/h.
Twee uprights gebroken en ben met ribbenkast op speedbar terechtgekomen, waardoor enige tijd ademhalingsproblemen. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Borstkas |
4178 |
20-10-2016 |
Man |
42 |
Berg 2 |
India |
5-10 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Mentor4light |
Scherm achterwaarts opgezet de vorm van mijn scherm was goed, maar had weinig druk, toch gestart scherm draagt niet Meer... Scherm achterwaarts opgezet de vorm van mijn scherm was goed, maar had weinig druk, toch gestart scherm draagt niet tegen rost aan geklapt. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
4158 |
13-07-2016 |
Man |
38 |
1 |
France |
|
Schermzweeftoestel |
Swing Arcus 6 |
Datum: 13 /07/2016
Piloot:
Plaats: Landingsterrein St.Jean Montclar
Condities: normaal niet thermisch
Ervaring; 3e Meer... Datum: 13 /07/2016
Piloot:
Plaats: Landingsterrein St.Jean Montclar
Condities: normaal niet thermisch
Ervaring; 3e cursusjaar 13 vluchten
Scherm; Arcus 6.26
Tijdstip: 10.45 uur
‘s Ochtends aangekomen op het Plateau was de wind noord, ongeveer 10-15 km/h.
Nadat we de route naar het landingsterrein hebben besproken maken we ons klaar om te starten op de lage startplek, waar je een vrij aanstromende wind vanuit het noorden hebt.
Als eerste piloten starten een aantal zeer ervaren cursisten, zij gaven aan dat er op hoogte een normale wind stond en hoe lager je kwam dat de wind afnam. De opdracht was dat de koers rechtstreeks naar het landingsterrein zou zijn. Verder waren er geen bijzonderheden.
Ook 4 Franse tandem-piloten en 4 Franse solo-piloten, vlogen vanaf dezelfde startplek en landen zonder problemen op het landingsterrein van de Col St.Jean.
Het slachtoffer had 2 dagen eerder 3 vluchten gemaakt, hij vloog heel correct en netjes. Wij, als instructieteam hadden geen aanmerkingen op zijn start, handelingen tijdens het vliegen en landingen.
De woensdagochtend startte hij als 4e. Hij start netjes met een voorwaartse start en zijn vlucht verloopt zonder problemen tot de voorlaatste bocht bij het landingsterrein. De piloot was al bezig met zijn landingscircuit om een U-circuit rechts om te maken.
Hij komt op komt op 200 meter hoogte aan op positie. Hij vliegt zijn mee-windbeen en tijdens zijn bocht rechtsom naar het dwarswind-been draait zijn scherm links om negatief. De hoogte van de piloot is nog zo dat de instructeur op de grond eigenlijk van plan was om het dwarswindbeen te verlengen. De piloot gaat op een hoogte van 50-60 meter negatief draaiend naar de grond. En verdwijnt uit het zicht van de instructeur.
Direct rennen er andere piloten naar toe. Er wordt direct 112 gebeld want het lijkt ernstig.
Bij het slachtoffer aangekomen bleek deze aanspreekbaar en had overal pijn. Echter hij had geen uitval van handen of benen. Knellende kleding wordt losgemaakt. Hij heeft een GoPro-camera met tie-rips vastgemaakt aan de rechterzijkant van zijn harnas. Aan de pompiers heeft hij zelf verteld wat hem mankeerde. De pompiers besluiten hem te stabiliseren en een helikopter voor transport te laten komen.
Letsel:
Gebroken arm, gebroken kuitbeen, scheur in zijn bekken, gescheurde lever en een scheur in het middenrif.
Evaluatie:
Terugkijkend naar hoe het weerbeeld is veranderd gedurende de middag (harde noord-wind) vermoeden wij een voorbode van deze verandering in de wind.
Ons vermoeden is dat door een korte verandering in de meteorologische omstandigheden het ongeluk is gebeurd. Volgens de instructeur en getuigen op de grond heeft hij niets verkeerd gedaan.
Van vluchtgegevens van een piloot die 2 minuten eerder landt blijkt dat deze een rustige vlucht heeft gehad. Er zijn op de vluchtroute geen extreme stijgingen of dalingen te zien.
Het slachtoffer had een GoPro-camera aan de rechterzijkant ter hoogte van zijn tepel met tier-rips aan zijn harnas bevestigt. Wij vermoeden dat deze plastic-behuizing in zijn verwondingen waarschijnlijk mede heeft veroorzaakt.
Het slachtoffer is in Grenoble geopereerd en de week later vervoerd naar een ziekenhuis in België.
Afgesproken is door ons instructieteam dat zijn zwager contact zou houden tussen ons en de familie.
Er is regelmatig telefonisch en sms contact geweest. De laatste berichten zijn dat het slachtoffer geen blijvend letsel aan zijn ongeval zal over houden. |
Ernstige Verwondingen |
4124 |
01-10-2016 |
Man |
50 |
|
Netherlands |
15-20 Km/h Onbekend Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Gradient Freestyle 3 |
Bij de landing nog een 360 willen draaien, ivm wind verder naar achter gezet dan verwacht tijdens meewind richting Meer... Bij de landing nog een 360 willen draaien, ivm wind verder naar achter gezet dan verwacht tijdens meewind richting bomenrij . Hierdoor scherper willen draaien , te diep in de rem, negatief getrokken , geen hoogte voor herstel. |
Ernstige Verwondingen Bekken |
4115 |
22-10-2016 |
Man |
30 |
Berg 3 |
India |
0-5 Km/h Sterk Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
BGD Cure |
Van achter Bir naar dhauladhar ridge gevlogen en op grote hoogte er bij langs vliegen. Voorbij Palampur dal oversteken Meer... Van achter Bir naar dhauladhar ridge gevlogen en op grote hoogte er bij langs vliegen. Voorbij Palampur dal oversteken naar lagere bergen. Bij de oversteek (met speed) krijg ik een grote frontal met een cravat an de rechterkant. Het scherm is weer vliegbaar maar tijdens het proberen te verwijderen van de cravat krijg ik nog een grote frontal. Hetscherm draait meteen in een spiraal en begin te twisten. De snelheid en g krachten van deze duik nemen hard toe en de noodchute is nog de enige optie. Noodchute ging open en ben in een bos op een bergwand rond 2800m hoogte terecht gekomen. Ik bleef net boven de grond hangen aan de noodchute en heb geen enkele verwonding opgelopen. Naar beneden lopen had ik niet meer kunnen redden binnen de resterende uren daglicht en het risico van vallen en ben dus naar boven gaan lopen naar de top van deze berg waar een mooie startplek was. Boven aangekomen bleek mijn scherm gelukkig nog in perfecte conditie en kon ik dus een glijvlucht naar het dal maken. Ik heb hiermee gewacht totdat de meeste thermiek voorbij was (rond 5 uur) aangezien ik geen noodchute container meer had. Deze glijvlucht verliep vlekkeloos en ik kon me na een taxirit weer aansluiten bij de rest van de groep. |
Geen Verwondingen |
4098 |
27-11-2016 |
Man |
65 |
2 berg |
Spain |
10-15 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Gradient Golden 3 |
Achterwaarste start, bij indraaien trok scherm naar rechts, piloot viel en werd ca. 3 meter meegetrokken door scherm Meer... Achterwaarste start, bij indraaien trok scherm naar rechts, piloot viel en werd ca. 3 meter meegetrokken door scherm |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
3879 |
18-09-2016 |
Man |
53 |
B2 lier / b2 berg |
Netherlands |
15-20 Km/h Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Mac Para Muze 2 |
Tijdens de landing is mijn scherm gaan pendelen, ik heb hier onjuist op gereageerd waardoor ik met de zijkant van mijn Meer... Tijdens de landing is mijn scherm gaan pendelen, ik heb hier onjuist op gereageerd waardoor ik met de zijkant van mijn harnas een man tegen zijn schouder heb geraakt die op dat moment een baby in z'n armen had.
De baby (11 maanden oud) is uit zijn armen gevallen.
De baby is de eerste dagen na het ongeval onrustig geweest maar maakt het volgens haar ouders nu goed.
De man heeft vooral last van zijn knie en is onder behandeling van een fysiotherapeut. |
Geen Verwondingen |
3865 |
18-09-2016 |
Man |
56 |
Instructeur + alle aantekeningen |
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Mac Para Pasha 5 |
Tijdens de opzetfase is de lierkracht te snel opgevoerd. Waarschijnlijk mede door lichte passagier is de Meer... Tijdens de opzetfase is de lierkracht te snel opgevoerd. Waarschijnlijk mede door lichte passagier is de piloot/passagier te hard naar voren getrokken en kwam het scherm niet boven de piloot. Door de wind vulde het scherm asymmetrisch (links beter dan rechts) en kwam de combinatie onbestuurbaar los van de grond. Door asymmetrische configuratie werd de gehele combinatie zijwaarts 'geworpen' en kwamen piloot en passagier 20 meter verder weer op de grond terecht. Bereikte hoogte maximaal een paar meter, "landing" hard en type zijwaartse sliding. Gras gaf niet mee...
In de meeste van dit soort situaties komt het scherm bij voldoende input nog wel boven, in dit geval door de combinatie wind, lierkracht en relatief laag vlieggewicht was de situatie niet meer te redden.
Een 2e poging 30 minuten later resulteerde in een normale start en vlucht |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen; Halswervels |
3864 |
18-09-2016 |
|
|
PGPL 2 (lier) |
Netherlands |
15-20 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Mac Para Muse-2 |
Er is deze dag wat meer wind dan gebruikelijk en dit leidt klaarblijkelijk tot extra stress bij de piloot in kwestie. Meer... Er is deze dag wat meer wind dan gebruikelijk en dit leidt klaarblijkelijk tot extra stress bij de piloot in kwestie. Er is meer dan voldoende ruimte om te landen, maar de piloot vliegt door doelfixatie richting een groep toeschouwers die op de daarvoor bedoelde plek aan de rand van het veld staan en zitten. De piloot raakt frontaal een toeschouwer die met een baby in de hand staat en daar niet op bedacht is (kijkt waarschijnlijk een andere kant op). Baby vliegt twee meter door de lucht en "land" op het gras.
Iedereen komt met de schrik vrij en er zijn bij niemand verwondingen. |
Geen Verwondingen |
3804 |
06-06-2016 |
Man |
|
|
Netherlands |
5-10 Km/h Onbekend Onbekend |
Schermzweeftoestel Lierstart |
|
De piloot steekt meerdere keren de snelweg over tijdens het traplieren. Meer... De piloot steekt meerdere keren de snelweg over tijdens het traplieren. |
Geen Verwondingen |