# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
4528 |
27-04-2017 |
Man |
50 |
2 lier/soar |
Netherlands |
20-25 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Apco Enigma |
Helaas geen idee wat er is fout gegaan, maar ik heb hetzelfde stuk al meerdere malen die dag (en eerder dit jaar) met Meer... Helaas geen idee wat er is fout gegaan, maar ik heb hetzelfde stuk al meerdere malen die dag (en eerder dit jaar) met dezelfde vleugel gevlogen.
ik weet dat ik bewust nooit te diep heb geprobeerd te remmen, en rustige bochten te maken, niet te snel willen draaien omdat ik nog niet zo lang met deze vleugel heb gevlogen aan het duin.( ca 10 uur)
ik kan op dit moment niet beoordelen wat de oorzaak is geweest. ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om de vleugel visueel te inspecteren doordat ik niet mag lopen.
in verband met eerste ziekenhuis opname, en vervolg opname om mijn arm te zetten met wat plaatjes en schroeven is de melding niet binnen 7 dagen gedaan. |
Ernstige Verwondingen Bekken; Handen, Armen, Schouders |
4526 |
29-04-2017 |
Man |
62 |
B3 |
France |
10-15 Km/h Sterk Sterke Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Skywalk Poison XAlps |
Planning was 4 dagen H&F vanuit Nice. Zeer vroege vlucht (weinig slaap, weinig ontbeten), meteo te voren; Meer... Planning was 4 dagen H&F vanuit Nice. Zeer vroege vlucht (weinig slaap, weinig ontbeten), meteo te voren; instabiele situatie met enkele vliegbare dagen, ter plekke bij plaatselijke vliegschool, stevige condities, maar vliegbaar, geen mistral zoals dag tevoren, rond 11:00 vlogen er enkele schermen op ridge niveau. Met enkele bevriende franse piloten naar lage start gelopen , ruim 300 meter hoogteverschil, startcondities stevig, maar rustige momenten. Met 5 piloten start voorbereiding en check, radio op locale frequentie gezet en zonder problemen gestart. Anderen startten na mij. Tijdens vliegen behoorlijk turbulent met snelheidswisselingen langs ridge van 15 km/hr nu en dan. Na ca 25 minuten ca 300 m boven start ingedraaid in harde bel boven afgraving oost van startplaats, anderen zaten wat westwaarts. Op ca 80-100 meter iets boven plateau, zeer sterke turbulentie/rotor, collaps links met aansluitend draaibeweging en halve twist, vermoedelijk overcorrectie bij hierop volgende surge, steilspiraal, geen tijd reserve, wel min of meer horizontale crash op rotsig plateau. |
Ernstige Verwondingen Bekken; Voeten, Benen |
4493 |
05-05-2017 |
|
|
|
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Ion 4 |
Ik vloog ongeveer 200 meter boven het landingsveld van Meduno en onder mij zag ik piloot 1 vliegen. De piloot was met Meer... Ik vloog ongeveer 200 meter boven het landingsveld van Meduno en onder mij zag ik piloot 1 vliegen. De piloot was met zijn landingscircuit bezig en zat in zijn downwind leg, vliegend richting de berg waar wij beiden vandaan kwamen.
Ik zag dat zijn reserveparachute zich ontplooide. De parapent bleef in vorm en stond voor de piloot, de parachute opende volledig en bleef achter de piloot staan (dit alles van boven gezien). Deze situatie bleef stabiel gedurende ongeveer 10 seconde (dit is mijn schatting), waarna de piloot in deze configuratie op de grond neerkwam.
Een paar minuten later landde ik op het veld en was hulpverlening inmiddels gestart. Mijn vlucht heb ik op XContest gezet, zie de URL onder. |
|
4474 |
05-05-2017 |
Man |
61 |
Berg 3 |
Italy |
10-15 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Ion 4 |
Na een vlucht van ongeveer 70 min ging, gedurende de downwind leg van de landing, op een hoogte van rond de 30m, de Meer... Na een vlucht van ongeveer 70 min ging, gedurende de downwind leg van de landing, op een hoogte van rond de 30m, de noodparachute spontaan open. Het hoofdscherm bleef vliegen samen met noodchute. Er volgde een harde landing. Het geheel duurde ongeveer 10 sec.
Mogelijk is de handle van de reserve losgeraakt bij een van de eerdere startpogingen bij hardere wind en is dit niet gechecked/opgemerkt voor de derde (succesvolle) startpoging. Daarnaast is er ca 1 minuut na de start een boomtopje geschampt met de onderkant van het harnas.
Igc file staat op de Xcontest website. Zie URL onder. |
Lichte Verwondingen Borstkas |
4428 |
23-04-2017 |
Man |
42 |
L2 + B2 |
Netherlands |
15-20 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Gradient Bright 4 |
Piloot heeft tijdens de start bijgestuurd en daarbij teveel geremd. Hierdoor kwam het scherm in een lockout. De piloot Meer... Piloot heeft tijdens de start bijgestuurd en daarbij teveel geremd. Hierdoor kwam het scherm in een lockout. De piloot viel vanaf ongeveer 6 meter hoogte uit de lucht. Eerst op de voeten, daarna met een harde klap achterover. Lichte verwondingen, kneuzingen aan rug, nek en borst. |
Lichte Verwondingen Borstwervels; Lumbaalwervels; Halswervels |
4338 |
02-04-2017 |
Man |
57 |
B3 |
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Matige Turbulentie |
Flexwing Hangglider Lierstart |
Wills Wing T2C |
Te lang gezocht naar thermiek en dan toch terug willen naar landingsterrein. Door honger en dorst windsterkte en sink Meer... Te lang gezocht naar thermiek en dan toch terug willen naar landingsterrein. Door honger en dorst windsterkte en sink verkeerd ingeschat en te laat keuze voor alternatief landingsterrein. Te lang op basisbeen blijven vliegen om geen overshoot te maken en te laag en met te weinig snelheid nog bocht willen maken tegen wind in. Vleugeltip raakte grond en toestel kwam zijwaarts op de grond. 1 upright en 3 zeillatten gebroken. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
4308 |
04-04-2016 |
Man |
35 |
/ |
Italy |
10-15 Km/h Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Mentor |
Bij het achterwaarts opzetten verkeerd uitgedraaid en ongelukkig op de zijde ten val gekomen op de arm. Eerst leek Meer... Bij het achterwaarts opzetten verkeerd uitgedraaid en ongelukkig op de zijde ten val gekomen op de arm. Eerst leek het een kneuzing te zijn waardoor er verder kon gevlogen worden, 1 maand later werden er in het ziekenhuis toch 3 gebroken ribben vastgesteld. |
Lichte Verwondingen Borstkas |
4301 |
19-03-2017 |
Vrouw |
28 |
PGPL-2 |
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Air Design Easy |
Tijdens de versnellingsfase gestruikeld en langs een steen een snee in haar been gekregen.
Vanwege de grootte van de Meer... Tijdens de versnellingsfase gestruikeld en langs een steen een snee in haar been gekregen.
Vanwege de grootte van de snee een ambulance laten komen. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
4273 |
19-02-2017 |
Man |
60 |
B2 |
Austria |
20-25 Km/h Onbekend Niet Turbulent Lijzijde |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Geo |
Tijdens glijvlucht van start naar dallanding draaide de wind in N-richting waardoor er een lijgebied ontstond met rotor Meer... Tijdens glijvlucht van start naar dallanding draaide de wind in N-richting waardoor er een lijgebied ontstond met rotor over een hoger gelegen kammetje.Halve scherm sloeg onder harnas en was niet met gewicht en aanremmen te corrigeren. Scherm draaide 180 graden waarna de linker vliegende helft ook inklapte met een verticale crash als gevolg. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
4266 |
12-03-2017 |
Man |
55 |
L3 |
Netherlands |
25-30 Km/h Onbekend Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Little Cloud Goose |
Piloot heeft een klein scherm genomen vanwege de harde wind. Scherm is een Little Cloud Goose bouwjaar 2017.
Ik was op Meer... Piloot heeft een klein scherm genomen vanwege de harde wind. Scherm is een Little Cloud Goose bouwjaar 2017.
Ik was op dit moment de lierman. Meteen na de start ging het scherm over in een rolbeweging piloot kreeg dit niet stabiel. Trekkracht direct verminderd naar plm. 60kg. Maar piloot kreeg scherm niet onder controle. Piloot gaf aan dat hij wilde ontkoppelen heb direct gas terug genomen en piloot ontkoppelde direct. Daarna ging het scherm over in nog heftigere rolbewegingen tot wingovers. Piloot kreeg scherm niet onder controle en is in een bocht met hoge snelheid op de grond terecht gekomen. Dit met ernstige gevolgen. |
Ernstige Verwondingen Interne Verwondingen; Voeten, Benen |