| # |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
| 36829 |
16-10-2025 |
|
27 |
Geen |
|
|
|
Air Design Eazy 3 s |
Tijdens landing Paradiso heeft piloot een goed circuit gevlogen. Op final kreeg piloot echter wat wind van links. (Oost Meer... Tijdens landing Paradiso heeft piloot een goed circuit gevlogen. Op final kreeg piloot echter wat wind van links. (Oost wind) deze veroorzaakte een pendel die de piloot niet kon dempen, sterker nog hij zat ook nog in zink. ( het was licht thermisch) daardoor kwam piloot ongelukkig hard terecht met linkervoet eerst. Gevolg gebroken enkel |
|
| 36808 |
06-10-2025 |
|
57 |
BVVF autonoom |
|
|
|
Niviuk Hook P |
Piloot zit op final met de voeten op een hoogte van circa 4 meter en wil landen op het grasveld waar ook de tandems Meer... Piloot zit op final met de voeten op een hoogte van circa 4 meter en wil landen op het grasveld waar ook de tandems landen, omdat de boulevard bezet is met mensen. Een circa 3-jarig meisje wat enigszins aan de zijrand van het kleine veldje staat te kijken begint plotseling te rennen. De piloot schrikt, maakt een uitwijkmanoeuvre naar de buitenzijde van het veld en raakt het meisje alsnog.
Het meisje valt voorover en heeft gelukkig alleen maar schafwondjes aan haar knieën. |
|
| 36807 |
17-07-2025 |
|
46 |
B3 |
|
|
|
Ozone Rush 5 |
Na een vlucht van St. Jean Monclar wilde ik landen op camping Lou Pibou.
De wind was deze dag vrij hard. Hierom hadden Meer... Na een vlucht van St. Jean Monclar wilde ik landen op camping Lou Pibou.
De wind was deze dag vrij hard. Hierom hadden we besloten om laat in de middag pas te starten.
Ik ging er vanuit dat de wind genoeg was verminderd om te kunnen landen op de camping.
Ik heb een paar keer hoogte afgebouwd op m'n dwarswindbeen. Dit was aan het einde van de camping, boven de bomen.
Tijdens dit afbouwen, zag ik dat de wind vanaf het toiletgebouw schuin naar beneden gericht stond.
Ik dacht m'n final mooi tegen de wind in uit te voeren. Op dat moment ging het scherm hard naar beneden (zonder te draaien of te stallen). DIt ging zo hard, dat ik geen tijd had om uit het harnas te komen. De impact was dus in zittend houding.
Na de landing voelde ik dat de landing veel te hard was geweest. Gelukking voelde ik m'n benen en tenen nog wel en kon alles nog bewegen. Voor de zekerheid ben ik blijven liggen en is de ambulance door omstanders gebeld.
Zeer waarschijnlijk is de harde landing veroorzaakt omdat ik in de rotor ben geland. De camping ligt ongeveer 50 meter boven het meer, op een soort klif.
Na inspectie in het ziekenhuis, mocht ik dezelfde avond weer terug naar de camping. Ik heb een aantal weken ibuprofen en paracetamol geslikt. Na drie maanden heb ik nog wel last van m'n rug, maar ik ga ervanuit dat dit niet blijvend is. |
|
| 36800 |
07-10-2025 |
|
63 |
B2 |
|
|
|
Ozone Buzz Z6 |
Op dinsdag 7 oktober 2025 ben ik rond 15.30 uur gestart met mijn paraglider vanaf start Bassano - Bepi in het dorpje Meer... Op dinsdag 7 oktober 2025 ben ik rond 15.30 uur gestart met mijn paraglider vanaf start Bassano - Bepi in het dorpje Semonzo. Direct na mijn start bleek dat in één van mijn lijnen een zogenaamde 'knoop' zat waardoor mijn scherm onbestuurbaar werd. Pogingen om een regulier landingsveld te bereiken bleken niet haalbaar. Ik heb geprobeerd op een kort grasveld te landen; vlak daarvoor vloog ik onder een stroomkabel door waar mijn scherm tegen aan gevlogen is. Door de kracht is deze stroomkabel geknapt. Zelf heb ik slechts een kneuzing opgelopen en ook mijn scherm is slechts licht beschadigd (plakbaar).
Een deel van het dorp heeft een tijd zonder stroom gezeten en de elektriciteitsmaatschappij heeft de kabel moeten repareren. Ik verwacht dat de schade op mij verhaald zal worden. Ik heb zowel politie, brandweer, elektriciteitsmaatschappij en een gemeenteambtenaar mijn gegevens verstrekt.
Tevens is de auto van één van de buurtbewoners beschadigd geraakt doordat de afgebroken stroomkabel over zijn auto is geschraapt. |
|
| 36787 |
06-10-2025 |
|
64 |
B1 |
|
|
|
Ozone Buzz Z6 |
Piloot zet scherm op. Scherm vult zich niet goed, is wat week, maar staat boven piloot. Instructie onmiddellijk Meer... Piloot zet scherm op. Scherm vult zich niet goed, is wat week, maar staat boven piloot. Instructie onmiddellijk stop-stop-stop, maar piloot kan niet onmiddellijk stoppen, blijft wat naar beneden lopen door steile helling en maakt uiteindelijk een val/tuimeling waarvan de knie eerst de grond raakt. |
|
| 36716 |
07-09-2025 |
|
62 |
Geen |
|
|
|
Ozone Moxi |
Piloot zat op final, land zonder bijzonderheden en komt verkeerd met rechter voetwreef op de grond en voet klapt naar Meer... Piloot zat op final, land zonder bijzonderheden en komt verkeerd met rechter voetwreef op de grond en voet klapt naar achteren |
|
| 36715 |
17-08-2025 |
|
63 |
B2 |
|
|
|
Ozone Buz 6 |
Net gestart van de Stella en linksaf geslagen, thermiek zoekend. Tegen de rand van ‘holle kies’, alwaar het Meer... Net gestart van de Stella en linksaf geslagen, thermiek zoekend. Tegen de rand van ‘holle kies’, alwaar het licht thermisch was plus onrustige turbulente lucht. Ondanks dat het wat onrustig was sloeg toch uit het niets mijn scherm half dubbel en stond hij voor me, ipv boven me. Doordat het scherm niet meer droeg val ik naar beneden. Doordat ik relatief dicht boven de berghelling/bomen vloog was er onvoldoende hoogte om weer onder het scherm te ‘vallen’ en te proberen de inklapper eruit te krijgen en vloog ik recht de bomen in. Ik hing relatief laag boven de grond en na wat moeite kwam ik uit mijn harnas en stond ik op de grond. Door pijn in mijn (naar later bleek gebroken) linker onderarm, kon ik niet zelfstandig naar boven, naar de weg. Maar met behulp van lokale hulpdiensten is dat uiteindelijk gelukt. Scherm is beschadigd, maar niet onherstelbaar en word gerepareerd. Voor mijn armbreuk rest 3 weken gips en verder herstel |
|
| 36701 |
26-08-2025 |
|
57 |
B+L 3 |
|
|
|
BGD Cure |
Bij uit-S’en in de landing “verrast” door turbulentie; maisveld, thermal trigger. hoogte 5-10m, Meer... Bij uit-S’en in de landing “verrast” door turbulentie; maisveld, thermal trigger. hoogte 5-10m, impact 2.2G. (Max G-Force in flight)
Asymmetrische inklapper rechts,40-50%. Correcties geen invloed, geen hoogte marge meer. |
|
| 36559 |
15-07-2025 |
|
58 |
Brevet 1 |
|
|
|
Sky Paragliders AYA |
Piloot laat het scherm tijdens de start te ver naar voren komen, waardoor het scherm aan de rechtse kant voor circa 50% Meer... Piloot laat het scherm tijdens de start te ver naar voren komen, waardoor het scherm aan de rechtse kant voor circa 50% inklapt. De piloot struikelt, komt enigszins los van de grond en trekt (zoekend naar steun) de rechtse stuurtokkel volledig aan, waardoor het scherm een 90 graden bocht maakt en de piloot parallel aan de heuvel de grond raakt. |
|
| 36545 |
19-07-2025 |
|
19 |
Brevet 3 |
|
|
|
AirG Emilie Peace II |
Een Misty (Acro manoeuvre) op waarschijnlijk ~100 meter gaat fout. Exacte oorzaak is niet bekend, resultaat is een Meer... Een Misty (Acro manoeuvre) op waarschijnlijk ~100 meter gaat fout. Exacte oorzaak is niet bekend, resultaat is een autorotatie met 2-3 riser twists. De eerste reserve gegooid maar werd verwikkeld met de lijnen, de 2e is nooit gegooid. |
|