# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
29570 |
10-04-2023 |
Man |
57 |
2 Lier/Berg |
Italy |
10-15 Km/h Kalm Lichte Turbulentie Lijzijde |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Buzz-z6 |
Vlak na start hoorde ik helikopter achter me die een boomlander ging ontzetten. Daardoor ipv. links langs berghelling Meer... Vlak na start hoorde ik helikopter achter me die een boomlander ging ontzetten. Daardoor ipv. links langs berghelling maar rechts dal in gevlogen, alwaar snel hoogte werd verloren. Zag buitenlanding plek aan lijzijde dal, en durfde niet teveel die kant op te vliegen wegens onbekendheid van windsterkte (was bang dat ik dal in gezogen zou worden). Zag pas laat dat loef-helft van gewassen was voorzien, en moest stukje richting lijzijde doorvliegen voor geschikter grasveld. Een hek scheide beide velden. Zat toen al erg laag, maar zag verderop muur dus wind mee landen was geen optie. Snel bocht gemaakt om toch tegen wind in te landen. Bij 3 kwart bocht zat ik al tegen de grond. Vlak voor crash benen vooruit licht gebogen gehouden. Na mij landde andere paraglider wel netjes tegen wind in, dus veld werd wel vaker voor dit doel gebruikt. |
Lichte Verwondingen Borstwervels |
29466 |
18-05-2023 |
Man |
55 |
B1 |
Netherlands |
5-10 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Swing Miura |
Piloot met meer dan 100 vluchten (berg en lier) en het theoriecertificaat op zak vliegt grotendeels zelfstandig. De Meer... Piloot met meer dan 100 vluchten (berg en lier) en het theoriecertificaat op zak vliegt grotendeels zelfstandig. De condities zijn wat thermisch op het lierveld, waardoor de wind soms draait. Bij de landing laat de piloot zich hierdoor waarschijnlijk verrassen: hij wordt in het circuit wat weggezet en corrigeert dit bij een laatste bocht te heftig. Het scherm gaat negatief. Op zich reageert de Miura mild zoals verwacht mag worden, maar dat voorkomt niet dat de piloot ongelukkig in een grotendeels lege sloot terecht komt. Hoewel flink beurs, besluit de piloot zelf naar huis te rijden. Bij een controle in het ziekenhuis de volgende dag blijkt een rib gebroken. |
Lichte Verwondingen Borstkas |
29190 |
01-05-2023 |
Vrouw |
35 |
- |
Italy |
15-20 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
BGD Punk |
Het was een dag met forse wind. Doordat de wind fors was deze dag hebben we eerst op een ander stuk van de start zitten Meer... Het was een dag met forse wind. Doordat de wind fors was deze dag hebben we eerst op een ander stuk van de start zitten oefenen met achterwaarts opzetten. Cursist in de gaten gehouden en de techniek zag er prima uit voor 30 vluchten. Na een kleine 2 uur te hebben gewacht is de wind minder fors en zijn de momenten voor cursisten die achterwaarts kunnen starten daar. Bewust de cursist een stuk lager op de start gelegd met minder stenen en waar de wind laminairder was. Na een muurtje gebouwd te hebben start de cursist en brengt het scherm gecontroleerd boven zich en draait prima uit. 2 a 3 seconden netjes boven zich gehouden en er komt een windvlaag van de zijkant (45gr) waardoor ze moet onderlopen. Dit doet zij ook maar trekt gelijk ook aan de te onderlopen zijde fors aan de rem. Hierdoor werd zij gelift en in de reactie maakt ze verschillende rempogingen waardoor ze over de start gesleurd wordt, lift krijgt en valt met snelheid 1 a 2 meter naar beneden met haar schouder op een puntige rots (40 meter verder). |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Borstwervels |
29182 |
01-05-2023 |
Vrouw |
37 |
Geen opleiding |
Italy |
15-20 Km/h Kalm Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Air Design Eazy 3 |
Achterwaartse start niet naar de glider toegelopen, niet op tijd aangeremd, te laat gecorrigeerd en verkeerd om Meer... Achterwaartse start niet naar de glider toegelopen, niet op tijd aangeremd, te laat gecorrigeerd en verkeerd om uitgedraaid. In achterwaartse positie van de berg gegaan. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
28848 |
30-03-2023 |
Man |
45 |
Brevet 1 |
Morocco |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing MIURA |
Piloot vliegt langs de helling en heeft geen stijging. Hij probeert stijging te vinden en vliegt te ver door om terug Meer... Piloot vliegt langs de helling en heeft geen stijging. Hij probeert stijging te vinden en vliegt te ver door om terug te keren. Omgeving niet goed in de gaten gehouden en zichzelf klem gevlogen. Besluit om te landen langs de helling. Door impact breekt hij zijn enkel. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
28284 |
12-02-2023 |
Man |
40 |
3 berg en lier |
Netherlands |
|
Schermzweeftoestel |
Advance |
Material/equipment involved: Advance harness/ emergency reserve Equipment pilot. Brand and type Advance “Axess Meer... Material/equipment involved: Advance harness/ emergency reserve Equipment pilot. Brand and type Advance “Axess 4” L dd. 3-2019 (L =120kg. nr. 3022A41147926)
Brief description of incident:
During the annual emergency screen throw-fold/installation day in a sports hall (see photo), pulling the reserve out of the Advance “Axess 4” did not work properly. The reason for the malfunction: the runner of the zipper was not complete in the garage but halfway, and therefore blocking the container.
Note. It is striking the “Safety Notice” dated 12-2-2022, concerning this subject, is not yet listed on the Advance website under “Safety Notices” nor is it mentioned in the manual. |
Geen Verwondingen |
28128 |
12-02-2023 |
Man |
40 |
2b/2L |
Netherlands |
|
Schermzweeftoestel |
|
Tijdens de jaarlijkse noodscherm gooi-vouw/inbouw dag in een sporthal(zie foto) ging het trekken van de reserve uit het Meer... Tijdens de jaarlijkse noodscherm gooi-vouw/inbouw dag in een sporthal(zie foto) ging het trekken van de reserve uit het SupAir “Alti Rando 3” XL & L harnas te zwaar. De oorzaak was dat de SupAir Start L noodscherm met “witte” binnen-container(zie foto) eigenlijk iets te groot is voor de tunnelcontainer.
Toelichting: De eis, voor trekkracht van de noodschermhandel is cf. de norm: minimaal 2kgf tot maximaal 7kgf.De kracht was hier meer als 10 kgf. Het probleem kwam 3x bij drie verschillende harnassen van model “Alti Rando 3” naar voren met de 3x een “SupAir Start L” noodscherm! Het gaat om aankoopdatum en serie nummer: dd.6-2017 nr. 2167XL0630RO; dd. 9-2018 nr. 2168XL0926RO ; dd. 3-2018 nr. 2168LL0419RO.
De oorzaak was dat de SupAir Start L noodscherm in de “witte binnen-container” eigenlijk iets te groot is voor de tunnelcontainer “Alti Rando 3”. Deze waren van zelfde aankoop datums.
Na repack was het scherm in de “witte” (zie foto) binnen-container nog te groot. Scherm zit erg ruim in deze witte-binnen-container. Met een zelfde SupAir Start L scherm maar in de oudere “blauwe” (zie foto) binnen-container ge-repackt was er geen probleem meer.
De fabrikant geeft in de harnas manual een inhoud van 7 maar ook 7,5 liter aan en geen maten. Bij de reserve wordt alleen gewicht 2,15kg genoemd en geen volume en/of maten.
De oorzaak lijkt dat de “witte” binnen-container maat te groot is voor dit noodscherm en de combinatie te groot is voor de harnas tunnel-container.
Wat verder bij onderzoek van de verschillende harnassen en scheren opvalt:
-de ene fabrikant geeft bij de harnas buiten-container duidelijk maat/volume aan en de ander niks.
-bij noodschermen wordt vaak alleen het gewicht weergegeven terwijl de juisten maten/volume veel belangrijker zijn voor inbouwen in een harnas.
Advies aan Sup Air en andere harnas/scherm fabrikanten (die dit nog niet cq niet volledig gedaan hebben):
1.Onderzoeken hoe de maatwijziging tussen blauwe L en witte container is ontstaan en wat de benodigde vervolgacties zijn vwb wijziging en Safety Notice.
2.Meer aandacht voor comptabiliteitcheck harnassen en het inbouwen beter/vollediger in handleiding omschrijven.
3.Aangeven dat voor samenstellen de comptabiliteitcheck uitgevoerd moet worden en dat na plaatsen de handel en het pakket met een kracht van minimaal 2kgf tot maximaal 7kgf getrokken moet kunnen worden!
4.Vermelden dat de onderdelen de noodscherm en harnas verbinden minimaal 10g moeten kunnen doorstaan met voor bridle & reserve een minimale breeksterkte kracht van 2400 daN.
5.Bij alle harnassen, die dit nog niet hebben, in de noodscherm-container een label plaatsen met: en naast het gewicht de minimale/maximale maat en volume vermelden en dit in handleiding opnemen
6.Bij alle noodschermen, die dit nog niet hebben, in op de binnen-container een label plaatsen met: en naast het gewicht de minimale/maximale maat en volume vermelden en de gegevens in handleiding opnemen. |
Geen Verwondingen |
27914 |
28-01-2023 |
Man |
56 |
B3 |
Colombia |
0-5 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
UP Kangri |
Ik stuurde naar rechts voor de final. Boven de struiken rij voelde ik geen druk links meer en doordat ik rechts nog Meer... Ik stuurde naar rechts voor de final. Boven de struiken rij voelde ik geen druk links meer en doordat ik rechts nog bleef sturen gimg mijn scherm richting spin/stall. Voordat ik het wist lag ik op mijn rug op de grond, de laatste struiken braken mijn val een beetje. Gelukkig kon ik alles nog bewegen, maar voor de zekerheid naar het ziekenhuis voor scans en foto's. |
Lichte Verwondingen Lumbaalwervels; Borstkas |
27179 |
12-10-2022 |
Man |
56 |
B2 |
Turkey |
15-20 Km/h Kalm Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing MIURA |
Ik heb het landingsterrein verkeerd ingeschat. toch een rotorwind die mijn scherm deed inklappen.
achteraf had ik beter Meer... Ik heb het landingsterrein verkeerd ingeschat. toch een rotorwind die mijn scherm deed inklappen.
achteraf had ik beter elders kunnen landen |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Halswervels |
26797 |
08-10-2022 |
Man |
33 |
|
Netherlands |
25-30 Km/h Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel |
Little Cloud Goose |
Tijdens het soaren langs de duinen. Bocht ingezet boven een gat in de duin. Pilot werd achteruit ingezongen door Meer... Tijdens het soaren langs de duinen. Bocht ingezet boven een gat in de duin. Pilot werd achteruit ingezongen door Venturi. Zakvlucht van 10 meter. |
Lichte Verwondingen Bekken |