# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
36437 |
20-06-2025 |
|
34 |
|
|
|
|
Ozone Moxie |
Cursist piloot met 23 bergvluchten, enige zelfstandige landings en thermiekervaring maakt samen met de rest van de Meer... Cursist piloot met 23 bergvluchten, enige zelfstandige landings en thermiekervaring maakt samen met de rest van de groep de laatste vlucht van de cursusweek vanaf de Panetone in Bassano.
Ik zit op het landingsveld (Garden Relais) en kijk met de Piloot mee terwijl hij zijn afbouwcirkels maakt, iets bovenwinds van de windvaan in verband met een relatief pittige oost zuid oostelijke wind. Er zijn op dat moment geen andere piloten bij het landingsveld.
Wanneer piloot op meewindsbeen gaat komt er een andere piloot vanaf de berg (het noorden) aangevlogen over de weg (via caose) ter hoogte van het alternatieve landingsstrookje naast de hoofd landing.
Ik zeg over de radio dat piloot moet uitkijken voor de andere piloot en een aantal seconden later (tussen de 4 en 6) komt piloot in botsing met de andere piloot. De vleugel van piloot raakt met de rechterkant de benen van de andere piloot. Op dat moment roep ik direct meerdere malen dat hij de noodchute moet gooien (NOODCHUTE NOODCHUTE NOODCHUTE) en gooit hij de noodchute) ondertussen is zijn vleugel losgekomen van de andere piloot en opent de noodchute. De andere piloot kan relatief veilig landen en piloot komt na ongeveer drie seconden op de grond terecht in de noord oost hoek van het strookje naast de landing (45.80759522583385, 11.786355793980587)
Ik heb mensen op piloot afgestuurd om te helpen en heb zelf eerst nog de resterende cursisten begeleid bij de landing.
Daarna ben ik bij piloot gaan kijken en ben ik op zoek gegaan naar de andere partij.
De piloot waarmee piloot in botsing was gekomen was een Poolse piloot die op dat moment examen deed voor zijn brevet. Er keek een examinator mee die geen aanwijzingen gaf voor de botsing maar wel na de botsing de Poolse piloot naar de grond heeft begeleid.
piloot bleek zijn enkel te hebben gebroken (trimaleolair), de Poolse piloot had een oppervlakkige wond op zijn been waar hij de glider van piloot had geraakt.
Ik denk dat piloot beter had kunnen kijken, vanuit de school besteden wij veel aandacht aan de voorrangsregels (goed zeemanschap), en zelf kijken maar misschien kan dit nog beter.
Ik heb ook nog samen gezeten met twee vertegenwoordigers van het management van het vlieggebied / de landingsplaats, de Poolse instructeur / eigenaar van de school en de Poolse examinator en de Poolse piloot.
Die gaven aan dat de Poolse piloot door het examen wellicht te veel focus had op waar hij moest landen in plaats van piloten om hem heen.
Daarnaast kwam de Poolse piloot erg laag aan bij landing waardoor hij zich niet kon voorbereiden op andere piloten op dezelfde hoogte en wij niet op hem.
De Poolse piloot was net als wij gestart van de Panetone, die startplek ligt ten oosten van het landingsveld.
Ze noemden de harde oostenwind als een factor van het laag aankomen bij landing, in principe kan je door de oostenwind hoger aankomen bij landing omdat je gedeeltelijk wind mee hebt maar als je te lang langs de berg blijft hangen moet je krabbend richting landing dan kom je wellicht lager aan.
Ook heb ik eerder in de week een instructeur van de betreffende Poolse school (naar mijn weten niet direct betrokken bij dit ongeval) erop aangesproken dat ze de cursisten een correct circuit moesten laten doen in plaats van (tegen de internationale en lokale regels in) alleen maar af S-en.
Maar die wilde niet echt communiceren / sprak geen engels / wilde ook niet dat iemand van zijn groep voor hem ging vertalen.
Wanneer je leert een correct circuit te vliegen kom je altijd extra hoog aan om de landing te inspecteren, contact te maken met andere piloten, en eventueel verticale separatie te creëren. |
|
36415 |
18-06-2025 |
|
59 |
1 |
|
|
|
Ozone Moxie |
Te veel rem bij de start, instructeur op de berg gaf het commando om minder rem te geven, remmen werden snel Meer... Te veel rem bij de start, instructeur op de berg gaf het commando om minder rem te geven, remmen werden snel losgelaten, vervolgens werd het commando voor meer rem gegeven, maar er werd te veel rem toegepast. De piloot vloog de bomen in, het scherm raakte los uit de bomen en de piloot kwam met gestrekt been op de grond terecht. Heupfractuur, gelukkig geen inwendige bloedingen. |
|
36370 |
10-05-2025 |
|
|
Brevet 1 |
|
|
|
Sky Aya2 |
Cursist GJ volgde gedurende de gehele vlucht gegeven instructies niet of pas op een veel te laat moment op en kwam Meer... Cursist GJ volgde gedurende de gehele vlucht gegeven instructies niet of pas op een veel te laat moment op en kwam daardoor ook pas op laatste mogelijke moment nog op final om zo nog tegen de wind in te kunnen landen, kwam laat en laag op de gewenste koers, maar stuurde te sterk waardoor pendel ontstond, landde op benen, gleed uit en kwam met flaren op linker pols terecht, welke direct pijn deed. Later bleek deze gebroken. |
|
36369 |
04-06-2025 |
|
61 |
Berg 3 |
|
|
|
Ozone Rush 5 |
Piloot start op schuine bergheling raakt in onbalans, valt naar rechts en word zijdelings weggezet er raakt met beide Meer... Piloot start op schuine bergheling raakt in onbalans, valt naar rechts en word zijdelings weggezet er raakt met beide benen/voeten hard een diepe greppel waardoor beide onderbenen boven de enkel botbreuken oplopen. |
|
36338 |
01-04-2025 |
|
32 |
|
|
|
|
Air Design Eazy 3 |
Eerste bergvlucht, milde wind uit het zuid oosten. Tijdens de vlucht toenemend, mechanische turbulentie bij landing, Meer... Eerste bergvlucht, milde wind uit het zuid oosten. Tijdens de vlucht toenemend, mechanische turbulentie bij landing, asymetrische inklapper rechts op final, gevolgd door 170 graden wegdraaien en harde landing in veld, tegen hekje tot stilstand gekomen |
|
36290 |
01-05-2025 |
|
51 |
Brevet III berg |
|
|
|
Swing Miura |
Piloot start rugwaarts op een kleine, redelijk drukke starthelling. Bij het opzetten heeft het scherm zich goed gevuld. Meer... Piloot start rugwaarts op een kleine, redelijk drukke starthelling. Bij het opzetten heeft het scherm zich goed gevuld. de piloot draait vrij snel om, waarbij het scherm aan de rechterkant naar voren schiet en voor 1/3 deel inklapt. De piloot wil dit herstellen maar wordt door het scherm meegetrokken naar rechts. Het scherm opent zich en gaat vliegen. De piloot wordt meegetrokken en komt met zijn rechterbovenbeen hard op een ondergelegen plateautje ten val. |
|
36288 |
27-04-2025 |
|
|
Geen |
|
|
|
Swing Mura |
Bij het circuit op final heeft de piloot nog een cirkel linksom ingezet. Waarschijnlijk door een windvlaag en Meer... Bij het circuit op final heeft de piloot nog een cirkel linksom ingezet. Waarschijnlijk door een windvlaag en windrichting verandering kwam piloot te dicht bij bomen en boerderij en heeft het scherm daarbij negatief getrokken |
|
36264 |
03-05-2025 |
|
60 |
|
|
|
|
Sky Paragliders Gaia 3 |
Piloot maakte op lage hoogte nog een ietwat te sportieve 90-graden bocht waarna het scherm aandook. Piloot probeerde Meer... Piloot maakte op lage hoogte nog een ietwat te sportieve 90-graden bocht waarna het scherm aandook. Piloot probeerde nog te flaren, maar raakte toch nog wat harder de grond. |
|
36127 |
21-01-2025 |
|
59 |
|
|
|
|
Ozone Swift Six |
Niet door mijzelf gezien: Piloot maakt een normale buitenlanding op een geschikte locatie daarvoor, in kalme Meer... Niet door mijzelf gezien: Piloot maakt een normale buitenlanding op een geschikte locatie daarvoor, in kalme weerscondities en weinig wind. Piloot blijft met de voet in een klein taai struikje hangen, waardoor de voer gedraaid wordt en met als gevolg 3 breuken in het onderbeen. |
|
36126 |
07-01-2025 |
|
56 |
SoPi |
|
|
|
Gradient Nevada2 Light |
Niet door mijzelf gezien: Piloot flaret bij de landing iets te hoog en komt daardoor wat harder op de grond. Het scherm Meer... Niet door mijzelf gezien: Piloot flaret bij de landing iets te hoog en komt daardoor wat harder op de grond. Het scherm heeft nog veel snelheid en trekt de piloot voorover, waardoor die op de schouder valt en de bovenarm breekt. |
|