# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
35811 |
30-07-2024 |
|
63 |
B2 |
|
|
|
Sup Air Eona 3 |
Scherm kwam bij bergstart met nauwelijks wind, iets scheef op. (had net een ander huurscherm ivm schade aan mijn eigen Meer... Scherm kwam bij bergstart met nauwelijks wind, iets scheef op. (had net een ander huurscherm ivm schade aan mijn eigen scherm).
In de versnellingsfase ging ik corrigeren door de loopkoers aan te passen. In de helling zat en bult (met uitstekende rots). Ik was net daarvoor los, maar kon botsing met de rots niet meer vermijden.(had dus niet goed genoeg gekeken) Daarmee middenvoetsbeentje gebroken.
Ik raakte in een twist (gedraaide risers), maar kon dat snel herstellen door risers uit elkaar te drukken. Vloog parallel aan de helling en heb veel manoeuvres gemaakt om bomen te vermijden. |
|
35642 |
15-09-2024 |
|
44 |
Brevet 2 |
|
|
|
Nova Ion 4 |
Gebrevetteerde piloot heeft scherm en lijnen zelf uitgebreid gecontroleerd. Toch blijken bij de start rechts twee Meer... Gebrevetteerde piloot heeft scherm en lijnen zelf uitgebreid gecontroleerd. Toch blijken bij de start rechts twee stuurlijnen een knoopje te hebben - waarschijnlijk een verdraaiing met de achterste lijnen. Het scherm trekt direct naar rechts, wat de piloot niet corrigeert. De lierman grijpt snel in maar dat voorkomt niet dat het scherm al een paar meter vliegt, negatief gaat en de piloot daardoor hard op de voeten landt. De zere voet blijkt na controle bij de eerste hulp een middenvoetsbeentje gebroken te hebben. |
|
35640 |
09-09-2024 |
|
53 |
PG Instructeur Lier & Berg |
|
|
|
Ozone Alpina 4 |
Tijdens de laatste landingsfase op ca 15 meter boven de landing is er een piloot linksboven met de voeten in mijn Meer... Tijdens de laatste landingsfase op ca 15 meter boven de landing is er een piloot linksboven met de voeten in mijn scherm gevlogen. Dit met een asymetrische inklapper als gevolg. Door correct handelen door mijzelf heb ik koers kunnen houden in mijn final en alsnog veilig kunnen landen, terwijl het scherm zich ook weer herstelde. De piloot die boven mij zat en mijn scherm heeft geraakt is zelf in de bomen links van de landing terechtgekomen en enkele meters naar beneden gevallen. Omstanders hebben zich direct over de piloot ontfermt. De piloot heeft er zelf geen verwondingen aan overgehouden en is met de schrik vrij gekomen. Bij het inzetten van het landingscircuit heb ik deze piloot waargenomen, die op dat moment nog hoger zat dan mij. Tijdens het gebruikelijke S-circuit bij deze landingsplek, die aan 3 kanten is omringd door water, heb ik de piloot niet meer gezien. Wat ook logisch is omdat deze schuin boven en achter mij moet hebben gezeten en mij op deze manier voorrang had moeten geven. Ik heb de piloot in kwestie kort na het voorval gesproken en zij gaf aan dat zij de landing niet goed had ingeschat, zonder daar detail over te geven. Later heb ik getuigen gesproken, die haar ook hadden gesproken . Zij hebben aangegeven dat de piloot niet gebrevetteerd is en in opleiding is bij vliegschool Inferno. Er was echter geen (hulp)instructeur aanwezig op de landing om haar te begeleiden. Deze kwam pas 5 minuten na het voorval aanlopen. |
|
35629 |
09-09-2024 |
|
|
Niet in bezit van brevet 2 of hoger |
|
|
|
Swing |
Context: De beschrijving is gebaseerd op 3 getuigen, afkomstig uit een internationale vlieggroep (van NL en Britse Meer... Context: De beschrijving is gebaseerd op 3 getuigen, afkomstig uit een internationale vlieggroep (van NL en Britse piloten) bezig aan een XC vliegweek met gids. Een van de Nederlandse piloten van deze groep was betrokken bij het incident, hier piloot/scherm B genoemd (deze piloot doet sowieso zelf ook een veiligheidsmelding). De piloot waar in de voorgaande velden informatie over is gegeven, hieronder piloot/scherm A genoemd, was in opleiding bij een Nederlandse vliegschool (Inferno) en nog niet in bezit van Brevet 2. Op het moment van het incident waren piloten uit de internationale vlieggroep op de landing aanwezig. Van de Nederlandse vliegschool waren geen personen present (noch medecursisten, noch een instructeur). De namen van de betrokken piloten zijn opvraagbaar bij de getuigen. Ook zijn enkele foto’s beschikbaar, deze zijn gemaakt door een niet vliegende omstander.
Getuige Robert Mout:
Ik stond op de landing aan het meer (Lac de Serre Poncon, bij de camping) en was mijn scherm aan het opvouwen onder de bomen aan zuidwesthoek van het nieuwe landingsveld. Ik keek in de richting van final (Oost) en zag twee schermen vlak naast elkaar naderen. Het laagste vliegende scherm (B) vloog vanuit mijn perspectief aan de linkerkant en iets voor het andere scherm (A). Ze waren beiden in het laatste deel van de final op 5 a 10 meter hoogte. Vanuit mijn standpunt was het rechter scherm (A) iets hoger dan het linker scherm (B) en zat eigenlijk klem tussen de bomen en het andere scherm. Ik zag en hoorde dat de linkertip van dat scherm (A) de overhangende takken van de bomen raakte en daardoor naar links afboog in de richting van de bomen. De piloot was denk ik nog zo’n 5 meter boven de grond. Het scherm raakte daarna nog meer takken en de piloot kwam van een meter of 2 a 3 op de grond terecht en bleef liggen op haar rug. Het scherm viel over haar heen. Ik en een aantal anderen (van de internationale vlieggroep) zijn toen snel naar haar toe gegaan om haar te helpen. De piloot bleek een Nederlandse te zijn en bij bovengenoemde Nederlandse vliegschool te vliegen. Toen ik zag dat er genoeg kundige hulp was ben ik teruggegaan naar mijn spullen om door te gaan met inpakken. Toen ik bij mijn spullen kwam, liep er net een man met een portofoon in zijn hand het veld op en keek om zich heen. Hij was duidelijk op zoek naar iemand. Toen ik hem vroeg of hij van Inferno was, beaamde hij dat. Daarna wees ik hem op de piloot die nog op de grond lag en verzorgd werd. Later bleek dat inderdaad de piloot te zijn waar hij naar op zoek was en die hij bij de landing moest begeleiden.
Ik denk dat piloot van het lager vliegende scherm (B), die uiteindelijk een goede landing maakte, niet in de gaten had dat de andere piloot (A) zo dicht achter hem vloog.
Getuige Etienne de Vries:
Ik stond samen met getuige Robert Mout op het landingsterrein, met mijn gezicht naar het noordwesten en dus afgekeerd van de aanvliegroute van landende piloten. Ik was in gesprek met Robert toen hij plotseling verbaasd langs mij heen keek en iets zei in de trant van: “hej, dat gaat niet goed.” Toen ik mij omdraaide zag ik nog net hoe eerder beschreven scherm A op mij afkwam, met de linker vleugelhelft diverse takken raakte, daar met de lijnen in vast kwam te zitten, waarna de piloot vanaf een hoogte van een paar meter naar beneden viel. Enkele lijnen zaten op circa vier meter hoogte aan de boomstam gehaakt. De piloot draaide op haar rug toen ze de grond raakte en kreeg een deel van het scherm over haar heen. Ik herkende haar als een leerling van een Nederlandse vliegschool die ik eerder op de start had gezien. Er was direct hulp ter plaatse van eerder gelande vliegers. Na circa 5 minuten zag ik iemand met een portofoon aan komen lopen. Deze persoon bleek een (hulp)instructeur te zijn van deze Nederlandse vliegschool en had vanuit zijn positie geen zicht op het landingsterrein. In een gesprek met de piloot na het voorval meldde deze dat ze niet gebrevetteerd was.
Getuige Abeltje Tromp:
Ik was mijn scherm aan het opvouwen op de hiervoor bestemde strook van de landing aan Lac de Serre Poncon toen ik boven me een geluid hoorde dat ik associeerde met iets dat niet goed ging met een landende piloot. Ik ben toen zo snel mogelijk weggerend, bang om een vallende piloot op me te krijgen. Toen ik opkeek zag ik de piloot (B) uit mijn groep in de buurt van het midden van het veld landen en geschrokken omkijken. Toen ik me omdraaide zag ik piloot A onder haar scherm en takken op haar rug op de grond liggen. Medepiloten uit onze groep waren toegesneld om de takken te verwijderen. Een Britse pilote met medische ervaring ontfermde zich over piloot A. Omdat ik vermoedde dat ze Nederlands was voegde ik me bij hen en sprak haar aan. Ze bleek inderdaad Nederlands. Na een minuut of 4 a 5 waren de takken verwijderd en hadden we haar scherm losgekoppeld (piloot lag nog op de grond op haar rug). Ik vroeg haar radio zodat ik melding kon maken naar de anderen van haar vliegschool omdat ik me beseft dat die wellicht nog niet op de hoogte waren van wat er gebeurd was. Toen ik haar radio in mijn hand had en wilde melden zij ze plots iets in de trant van: ‘oh, daar komt mijn instructeur al aan’. Ik zag een man vanaf de camping naar beneden komen wandelen. Inmiddels had de medische geschoolde medepiloot uit mijn groep voldoende vertrouwen in de fysieke toestand van piloot A dat ze haar liet opstaan. Vervolgens ben ik verder gegaan met mijn spullen inpakken en heb later nog wel wat kort nagepraat met pilote A en telefoonnummers uitgewisseld. Helaas heb ik niet gezien wat aan het incident vooraf ging. |
|
35580 |
28-08-2024 |
|
38 |
|
|
|
|
Swing Miura RS |
Piloot vliegt in final op landing Gemona (Orvenco) maar komt te hoog binnen. Piloot maakt 180 graden draai en landt met Meer... Piloot vliegt in final op landing Gemona (Orvenco) maar komt te hoog binnen. Piloot maakt 180 graden draai en landt met wind mee. piloot schrikt daar van en remt behoorlijk af en flairt net te vroeg. tussen 0,5 en 1 meter stalt het scherm. Piloot had de stuurtokkels onder zijn harnas en land op zijn kont en bezeerde zijn pols. Piloot naar ziekenhuis daar constateerde men een verstuikte pols. In Nederland is nog een foto gemaakt en daar kwam uit 2 breukjes in zijn pols. |
|
35501 |
24-06-2024 |
|
50 |
B3 |
|
|
|
Advance Omega ULS |
Vloog de berg aan in de lijzijde. Dacht dat het wel kon, maar de wind was toch te hard. Meer... Vloog de berg aan in de lijzijde. Dacht dat het wel kon, maar de wind was toch te hard. |
|
35422 |
02-07-2024 |
|
47 |
B3L3 TP HI HB |
|
|
|
Advance Iota DLS |
Piloot vloog op een hoogte van 2350 meter (ongeveer 200 meter AGL), richting het noorden op de Dormillouse-bergkam. Na Meer... Piloot vloog op een hoogte van 2350 meter (ongeveer 200 meter AGL), richting het noorden op de Dormillouse-bergkam. Na een goede bergstart ruim een uur eerder, was piloot bezig aan een mooie overlandvlucht. Zelfverzekerd, geen situatie in de lucht die deed vermoeden dat de vliegcondities slecht waren. Integendeel. Er vlogen ook andere paragliders in de lucht en het weer zag er goed uit. Eerder tijdens de vlucht weliswaar een enkel inklappertje gehad tijdens thermieken, maar niet iets om je zorgen over te maken.
Vanuit het niets kreeg piloot een 60 – 70% a-symmetrische inklapper aan de rechterkant, bij geen of nauwelijks gebruik van speed. Waardoor die inklapper ontstond blijft onduidelijk. Piloot vloog aan loefzijde, ruim voor de bergwand. Piloot had in de 50 voorgaande vlieguren aan dit scherm, in minstens soortgelijke vliegcondities, dit niet eerder meegemaakt. Piloot werd automatisch onder het nog vliegende deel van het scherm geslingerd en voelde dat het scherm direct agressief naar rechts dook. Nog voordat piloot adequaat kon reageren sloeg het podharnas al in een risertwist en bleek het niet meer mogelijk tegen te sturen. De twist zat zo hoog dat piloot niet bij de achterste riders kon om tegen te sturen en het scherm dook in een paar seconden in een nose-down spiraal hard naar beneden (+2,4 G). Kijkend naar het scherm en naar de grond, in dit geval de berghelling, besloot piloot niet verder te proberen het scherm vliegend te krijgen, maar de reserve te gooien. Nog voordat de reserve zich volledig had ontvouwt, verminderde al de snelheid van de spiraal. Enkele seconden na het gooien van de reserve, op de rug geland (eerst voeten, als laatste hoofd) op schuine berghelling. Van inklapper tot landing duurde 12-14 seconden.
Vanwege harde landing en pijn tussen de schouders, in combinatie met de steile berghelling, is piloot afgevoerd met een helikopter. CT-scan in het ziekenhuis van Digne-les-Bains wees uit dat er geen breuken waren. Wel kneuzingen en spierpijn.
Door de reddingsactie en de wieken van de helikopter zijn paraglider, reserve en harnas beschadigd. |
|
35323 |
20-06-2024 |
|
46 |
B2 Berg |
|
|
|
Skywalk Tequila 4 |
Schouderbreuk na val op zij na inklapper bij start Meer... Schouderbreuk na val op zij na inklapper bij start |
|
33990 |
17-09-2023 |
|
58 |
Berg 3 |
|
|
|
Ozone Delta 4 |
Niet voldoende mijn scherm aan gevoeld. Teveel bezig met de landing terwijl het turbulent was, Meer... Niet voldoende mijn scherm aan gevoeld. Teveel bezig met de landing terwijl het turbulent was, |
|
33922 |
07-11-2023 |
|
59 |
Lierbrevet 2 |
|
|
|
Sky Paragliders Qudos 2 |
De piloot komt aan vliegen bij het landingsterrein. Hij blijft hoogte houden en wil dmv van 'vlinderen' Meer... De piloot komt aan vliegen bij het landingsterrein. Hij blijft hoogte houden en wil dmv van 'vlinderen' hoogte verliezen en de voorwaartse snelheid verimnderen omdat hij richting het einde van het landingsveld vloog waar een stroomdraad hing. ( Dit is wat de piloot zelf aan geeft) |
|