gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel arm bijna uit de kom (voelde hem "ploppen") kapsels erg geirriteerd, na enkele dagen nog last maar genezing duidelijk merkbaar. Geen doktersbezoek nodig.
Omschrijving voorval Ik was al een tijdje bezig sporen te trekken met mijn voet door het zand (sliden), door bij het soaren op ongeveer een halve meter hoog boven de duinvoet te vliegen. Wat ik probeerde te bereiken waren steeds langere contactmomenten als een oefening in schermbeheersing en het is ook hartstikke leuk om te doen. Als t goed gaat tenminste... Ik deed dit met mijn voeten onder me, verticaal hangend. op een gegeven moment werd dat oncomfortabel en dacht dat t ook wel kon ook half in het harnas, met mijn voeten meer voor me. Dat laatste was dom. Ik heb op een gegeven moment met de omderkant van mijn harnas iets geraakt waardoor ik voorover gelanceerd werd en op mijn schouder klapte. Doet flink zeer, gelukkig niks gebroken, waarschijnlijk wat kapsels verrekt. Als ik iets anders was neergekomen had ik makkelijk wat kunnen breken. Wat heb ik hiervan geleerd: Ik had mijn voeten onder me moeten houden en verticaal moeten blijven, dan had ik dit kunnen voorkomen, door de snelheid deels "uit te lopen" ik had dan ook meer hoogte gehad om verder het duin op of af te sturen. Ik vloog met de trimmers 2/3e open. Ik vloog toevallig met gps en mijn groundspeed was tegen de crosswind in 30kmu en met de crosswind mee 40. Ik deed het sliden alleen tegen de wind in. Ook vloog ik tegen de instructies van de fabrikant in met een harnas met plankje (Advance Succes 2), terwijl een split leg harnas wordt aangeraden ivm de beter doseerbare gewichtsbesturing. Tot nu toe heb ik zo'n harnas niet aangeschaft omdat ik de passieve veiligheid van een grote mousse en het comfort van mijn harnas erg prettig vind. Toch vermoed ik dat ik in dit specifieke geval met een split leg harnas geen letsel had gehad. Split leg harnassen hebben echter ook als voordeel dat je de hoek tussen je bovenbenen en je lijf meer kunt varieeren en dus beweeglijker bent. Bij dit incident werd de impact veroorzaakt door puur de voorwaartse snelheid, de mousse had dus geen berschemend effect kunnen bieden. De keuze voor een split leg harnas ga ik nog eens goed overdenken, maar dan wel een met goede protectie.