gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel rugklachten en duizelig
Omschrijving voorval Datum van incident: 14 July 2013 Locatie: Lierterrein aan de Wouterstraat te Horst-America. Rapport van Lierman (Knvvl nr 6499). De leerling piloot heeft 12 liervluchten gemaakt, op deze dag had hij al twee goede vluchten gemaakt waarbij geen bijzonderheden zijn opgetreden. Tijdens zijn vluchten werd hij middels de portofoon geinstrueerd door de instructeur. Deze dag was de windsterkte beperkt en de richting enigsinds variabel, wisselend tussen recht over de baan (NW) tot ongeveer 45 graden vanuit de rechter kant (NNW) (gezien vanuit de piloot), zeker binnen de perken voor leerling vliegers. Vanaf de lier heb ik het volgende waargenomen (afstand lier tot startplaats is c.a. 550m): Na het start commando heb ik de lierkabel op voorspanning gezet, de piloot zet het scherm goed op, echter direkt na het het loskomen van de grond maakt hij een scherpe bocht naar rechts (gezien vanuit de Piloot), de spanning van de kabel is zodanig verminderd dat de piloot deze situatie goed kon corrigeren en de piloot heeft ook een bocht naar links gemaakt richting de lier. Echter de piloot bleef naar links doorsturen zodat hij te ver doordraaide en te ver naar links vloog. Wederom de kabelspanning verlaagd zodat er goed (naar rechts) gecorrigeerd kon worden. Dit leek goed te gaan echter nadat hij naar links vloog heeft hij niet naar rechts gedraaid, zodat hij weer naar de lier zou vliegen maar werd er op het laatst nog verder naar links gestuurd (ruim voorbij het midden van de lierbaan). Hierdoor was de vliegrichting zodanig dat er uiteindelijk van de lier werd weggevlogen ipv naar de lier toe, hierbij is de piloot hard op de grond terecht gekomen. Tijdens deze laatste fase was de spanning op de lierkabel minimaal (lier stationair toerental) en de lier, die geschikt is voor traplieren, rolde op dat moment af. Ik (lierman) vond het niet verstandig om de kabel te kappen omdat op dat moment de het scherm licht voor de piloot stond (aanduiken) en er nog maar een geschatte hoogte van 5-10 meter over was, kappen van de kabel zou op dat moment hebben geleid tot een pendelbeweging waardoor de piloot de grond waarschijnlijk nog harder zou hebben geraakt. De piloot was enigsinds versuft en is voor onderzoek met de ambulance naar een ziekenhuis gebracht.