gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel gebroken enkel
Omschrijving voorval Piloot A heeft behalve 10 vluchten ook behoorlijk wat ervaring met groundhandling op het strand in NL en een klein beetje soarervaring. Rustige soaromstandigheden, perfect vliegweer. A heeft ca. 40 min gesoard vliegt prima. Maar dan land er een cursist van een andere groep verderop slecht beneden aan de berg ( groep ... andere school... ). Die man gilt het uit vd pijn, A hoort dat en wil helpen. Ze laat haar toggles los en wil de radio pakken om mij op te roepen dat er iemand hard geland is. Helaas let ze daardoor helemaal niet meer op haar koers en komt ze op de flanken van de berg terecht (ondergrond: aarde met hele lage struiken en wat keien). Piloot van ...andere school... had naar ik hoorde een vinger uit de kom en heeft die zelf recht gezet en daarna was alles geloof ik ok. Ik had op dat moment 4 brevetloze piloten in de lucht langs de soarridge. Twee daarvan luchtwaardig, en twee cursisten met minder vluchten (waaronder A). We hebben aan het begin van de vliegdag de groep nadrukkelijk gezegd dat diepte / afstand vd piloot nr de berg nauwelijks / onmogelijk in te schatten is vanaf landing of start. Duidelijk verteld dat ze ruim vd berg af moesten blijven en dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor afstand houden van de berg. A wist dit ook maar zegt domweg afgeleid te zijn geweest door dat incident onder haar, ze heeft in het geheel niet meer op haar koers gelet. Ik heb eerst B (andere cursist met minder ervaring) 1 op 1 een half uur begeleid totdat ik t gevoel had dat hij het op een veilige manier zelf kon doen uiteraard ruim boven of voor de berg. Daarna A een tijdlang 1 op 1 begeleid en geobserveerd dat t prima ging en ze ruim afstand hield van berg en andere piloten. Toen haar ook wat meer vrijheid gegeven en vanaf de landing telkens omstebeurt te kijken naar je cursisten waar ze vliegen etc. MOMENT VAN VLUCHT: soaren langs ridge (deze optie staat niet in de dropdownlist hieronder)