gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel rechtervoet twee enkelbanden gescheurd, linkervoet enkelbanden verrekt en pijn in voet en achillespees. Verder voeten beurs en pijnlijk.
Omschrijving voorval Tijdens deelname aan overlandcursus door Nederlands vliegschool omgeving meer van Annecy voor vlucht naar berg Sambuy. Bij einde stoeltjeslift is startplek, maar doorgelopen naar boven omdat ik al eens eerder had gestart bij de lift. De hele groep deelnemers (tien) plus wat aanhang van de instructeur/school gingen ook naar deze hogere start. Er waren daar verder geen vliegers. Omdat het daarboven regelmatig in de wolken was en er op de mooie zadel met gras lichte rugwind was zijn we door de instructeur/begeleider naar een startplek gebracht circa 100 meter verderop waar minder last van rugwind was en waar hij beter zicht had op de wolken, zodat hij klaar was om mensen weg te starten als er een gat in de wolken aan kwam. 'Snel uitleggen om kans te kunnen pakken als je wilt vliegen!', of woorden van deze strekking zijn daarbij geuit door hem. Het eerste groepje dat door een gat in de bewolking weg kwam ging goed, hoewel een enkeling maar net wegkwam door weinig lift in combinatie met rotsblokken en kuilen in het daar rotsachtige terrein. Tijdens het volgende gat in de wolken startte ik als eerste weg met nulwind. Door volledige inzet ben ik weggekomen ondanks de kuilen en rotsblokken die me behoorlijk tegenvielen. Ik prijsde me zelf enkele korte ogenblikken gelukkig dat ik vloog, totdat ik hevige pijn in beide voeten voelde. Snel naar de camping gevlogen en daar naar kraan gestrompeld om ruim een uur te koelen. Pijn kwam nog heftiger terug. 's Avonds naar ziekenhuis in Albertville, omdat ik op een voet helemaal niet meer kon staan en beide voeten dik en gehavend waren. Na een week naar een specialist (orthopeed) in hetzelfde ziekenhuis. Deze constateerde ernstige (zijn woordkeuze) blessures: bij een voet verrekte en de andere voet twee gescheurde enkelbanden. Nu ben ik al bijna vier weken aan krukken en tot voor kort deels rolstoel. Over een week of twee à drie naar orthopeed in Nederlands ziekenhuis voor verder onderzoek en controle. Analyse en geleerde les Na een jaar of acht zelfstandig vliegen weer eens met een cursus van een vliegschool meegedaan. Ik ging er vanuit dat de instructeur, die daar al jaren cursussen geeft, goed van de lokale situatie op de hoogte is en ik vertrouwde daar op. Als ik daar alleen of met vliegvrienden was geweest had ik de situatie ter plekke zelf beoordeeld en was ik zeker niet gestart met nulwind. Kortom: ik heb daar niet als een zelfstandige piloot gehandeld. Mocht ik weer eens met een vliegschool meegaan, dan vertrouw ik niet meer zonder meer op de inschatting van de instructeur. Nota bene 1 Er waren een paar deelnemers zo verstandig naar beneden te lopen hoorde ik achteraf. 2 Achteraf hoorde ik ook dat een vrouwelijk deelnemer die vlak na mij is gestart niet tot vliegen is gekomen. Zij is een heel stuk naar beneden getuimeld doordat ze niet goed wegkwam. Daarbij is haar helm vernield evenals de sluiting van haar harnas en haar radio. Zelf had ze een paar flinke schrammen/sneden in haar benen. 3 Ik heb iets getekend vooraf waarmee ik de school van alle aansprakelijkheid onthef (tenminste zoiets leek het mij te zijn). Ik heb de instructeur anderhalve week later deze tekst ge-smst: “Deelnemer blijft denk ik zelf wel eindverantwoordelijk, maar belangrijk deel ligt ook bij de instructeur. Daar in die omstandigheden maar niet meer: “uitleggen en kans pakken als je wilt vliegen!” he… Hoop ik. Dan hebben we er tenminste allebei van geleerd.” Geen reactie op gekomen. Eigenlijk, nu ik er bij stil sta, heb ik van de hele school niets meer gehoord sinds het voorval.