gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel Twee onderste ruggenwervels gebroken, geen blijvend letsel
Omschrijving voorval Na een goed uitgevoerde start van Richard, kwam hij los van de grond voor zijn eerste oefenvlucht. Vrij snel daarna remde hij met beide stuurlijnen tot ongeveer heuphoogte. De hele groep, inclusief Richard had eerder die ochtend en de dag ervoor ook de instructie gekregen vooral de handen ter hoogte van de oren te houden gedurende een vlucht. Het scherm kreeg lift op het moment dat Richard aan/doorremde. Hij vloog op dat moment op ongeveer op 5 a 10 m. hoogte. Na mijn aanwijzing de handen hoger te houden, gingen zijn handen langzaam omhoog. Op het einde van het landingsveld maken cursisten die op deze hoogte vliegen normaal gesproken een bocht naar links, waardoor de piloot de ruimte heeft om netjes richting de vrije ruimte te landen. Ook dit heb ik vooraf aan de hele groep gemeld. Ook Richard gaf ik de aanwijzing naar links te sturen. Hij gaf later aan deze aanwijzingen gehoord en gezien te hebben. Maar hij stuurde niet of nauwelijks naar links want het scherm bleef nog enkele seconden rechtdoor vliegen. Na herhaaldelijk de aanwijzingen "naar links "te hebben gegeven bleef het scherm rechtdoor vliegen. Pas op het allerlaatste moment realiseerde Richard zich dat hij meer naar links moest sturen omdat hij recht op een boom af vloog. Hij stuurde daarbij zo abrupt dat het scherm scherp links naar beneden dook. Hij landde daarbij hard op een daar geparkeerde auto. Die auto stond daar op mijn aangeven omdat die plek buiten het oefenveld ligt. Richard was veel te ver doorgevlogen. Na zijn harde landing bleek hij veel last te hebben van pijn in zijn onderrug. Naar later bleek veroorzaakt door twee gebroken ruggenwervels in zijn onderrug.