gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel kleine scheurtjes in nekwervel, gelukkig stabiel en dus geen behandeling nodig verder een kleine hersenbloeding
Omschrijving voorval Rond half vijf wil de piloot een vluchtje maken op het acro scherm van een andere aanwezige. Hij staat ermee klaar en ik haak hem aan voor de liertrek. Ik vraag hem of hij hard opgetrokken wil worden en hij knikt met een grote grijns bevestigend zijn hoofd: ja, dit scherm is 16 vierkante meter! De start is normaal, scherm komt prima op en vliegt, vervolgens wordt hij iets te hard opgetrokken en komt het scherm ver achter hem te staan. Hij zit dan op ongeveer 30 meter hoogte en precies op dat moment breekt de aanhechting van de lierkabel met de kabelchute. Scherm wil fel aanduiken en de piloot remt hem (te) fel af om dat te stoppen. Zo fel dat het scherm helemaal niet voor hem schiet maar recht boven zijn hoofd in een hoefijzer komt (begin full stall). Ik zeg op dat moment door de radio ' handen hoog' omdat ik bang ben dat hij van 30m rechtstandig uit de lucht valt. De piloot doet in ieder geval zijn handen hoog (geen idee of hij mij daarbij hoorde) en het scherm gaat open en duikt wat aan om weer te gaan vliegen. Scherm gaat niet negatief, gaat weldegelijk vliegen, maar de linkerkant gaat iets eerder vliegen dan de rechterkant waardoor het scherm een bocht naar rechts maakt. Hij komt daarbij direct 180 graden getwist te zitten. Het scherm maakt een bocht naar rechts en duikt nog steeds wat aan. De piloot zelf vliegt dus achteruit en smakt hard met zijn rug op de protectie van zijn Cobra harnas (20cm mousse). Toen ik het zag dacht ik nog: gelukkig hij valt op zijn protectie het valt allemaal nog wel mee, helaas blijkt dat als we bij hem aankomen niet zo te zijn en besluiten we 112 te bellen. De lierman en ik hebben het allebei goed kunnen zien en wat we allebei niet goed kunnen begrijpen is dat de piloot getwist raakte. Het scherm maakte helemaal geen felle draai naar rechts, vanaf de lier zag het er zelfs als een redelijk gecontroleerde bocht uit. Zoals gezegd ging het scherm niet negatief en vloog het eigenlijk weer 'normaal'. De borstband van zijn harnas staat extreem open wat een evt. twist juist zou moeten tegengaan (ik had juist op zijn harnas gevlogen en zag dat zijn borstband helemaal open staat) Bovenstaande is natuurlijk mijn observatie en hoeft niet per se de waarheid te zijn. Zoals altijd gaan er bij een ongeluk een aantal dingen snel achter elkaar fout, komen een aantal factoren bij elkaar, waardoor dit ongeluk kon gebeuren: - een harde liertrek net na de start - kabelbreuk op geringe hoogte - acro scherm waar door de piloot nog nooit op gevlogen is en waar hij hoog in het gewicht zit (en het scherm dus fel reageert) - twist terwijl het scherm aanduikt om weer te gaan vliegen