gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel Geen lichamelijke of materiele schade (alleen een beetje gedeukt ego).
Omschrijving voorval Lastige start met 90 graden crosswind. De wind was juist wat meer toegenomen ten opzichte van de rest van de dag. We waren een uur eerder gestopt en waren aan het wachten op betere omstandigheden. Peter was de eerste die weer (zelfstandig) starte. De start was moeizaam omdat het scherm maar nauwelijks wilde dragen en daardoor, toen het scherm alsnog vloog, zat de piloot aan de lage kant. Ongeveer 50 meter vooruit gevlogen had de piloot een inklapper van meer dan 50%. Scherm herstelde snel, maar wel met wat hoogte verlies. Piloot werd naar links weggezet door de wind en kwam op een locatie uit waar misschien geland moest worden omdat de voorliggende bomen misschien niet meer te overvliegen waren. Vanwege de crosswind over deze bomen was het terplekke turbulent en kreeg de piloot een volledige frontstall. Mogelijkerwijs vloog het scherm nog niet helemaal perfect na de eerdere inklapper. Start, inklapper en frontstall vonden plaats binnen 30 seconden (schatting). Frontstall had plaats op een hoogte van slechts enkele meters en voor het scherm volledig kon herstellen raakte de piloot de grond. De start situatie was lastig in te schatten als je het gebied niet door en door kent. Een uur eerder had ik het vliegen afgeblazen. Peter was de eerste die weer boven was, ik zag het ongeval vanaf de weg (waar je in de luwte staat) en kan dus geen mening geven over de situatie op de start, maar het lijkt mij niet ondenkbaar als de piloot meer ervaring had gehad dat hij dan de situatie als gevaarlijker zou hebben herkend dan hij nu (klaarblijkelijk) in heeft geschat. Gelukkig was dit alleen een schrik-ongeval zonder verdere lichamelijke gevolgen !