gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel scheur in L2
Omschrijving voorval Ik vlieg ong. 50m boven bergweide. Die is driehoekig, 300m breed en loopt naar boven taps toe. L en R langs de randen loopt een stilstaande telesiege. Wil landen. Zie pas op ong. 10-20m hoogte dat er stevige bergwind staat. Realiseer me dan pas dat Gerard van Rijn (instructeur PAHO) uitgelegd heeft dat je evenwijdig aan een bergweide moet landen. Voor rechter telesiege maak ik 180bocht naar links. Merk dan dat ik nog wel erg hard vlieg, 4 - 5m boven weide, 30- 35 km/u (?). Wil uit zitje komen, lukt niet om loophouding aan te nemen. Waarschijnlijk beenbanden strak aangetrokken. Reversible airbagharnas Wooden Valley. 1m boven grond flare ik. Ong. 50 - 60 cm boven grond val ik met harde klap op billen. Voel pijnlijke scheut in rug. Na 15 sec. zakt pijn. Chute valt voor mij neer en sleurt me nog 2-3 m mee. Franse bergwachter roept helikopter op ondanks mijn protesten (ik spreek vloeiend frans). Hij blijkt later gelijk te hebben. Met heli naar ziekenhuis Annecy. Zondag met ambulance naar Zeist (was heel gezellige rit!). Overwegingen tijdens en na landing: -180bocht was wel krap. Gaat dit wel goed? - Fransman zegt dat ik niet geflard heb. Kan zijn dat ik niet volledig flarde. Herinner me dat ik met rechteronderarm snelheid probeerde te remmen over de grond. En chute viel idd voor mij. - Was mijn 1e bergweidelanding. Zekere stoerheid speelt mee. - Vlak voor landing dacht ik: het moet maar op mijn billen, maar gaat wel erg hard. - Geen pararol mogelijk nu ik niet uit zitje kan komen. - Dacht: o mijn rug, breek liever been of arm! - Ik ben geen moment in paniek geweest. Kon goed en helder afwegingen maken. Alleen niet de slimste. Overwegingen in ziekenhuis: - Het geheel is mijn eigen schuld. - Ik had niet in eentje, zo onervaren, op lastige landing moeten landen. - Ik had eerst heen en weer moeten vliegen om te bepalen of bergwind misschien beetje schuin op weide stond. Dan had ik ws gemerkt dat ik beter een Rbocht had kunnen maken. - Ik had op Gerard moeten wachten. - Ik denk dat ik op laatste moment nog naar dal naar de veiligheid had kunnen wegdraaien door rustig maar stevig te sturen. Niet te hard sturen, anders zou dalkant chute kunnen inklappen a la een flare. - Ik wist van 3 landingen vorige dag dat ik slecht uit zitje kwam. Had daar direct wat aan moeten doen. Liever beenschade dan rugschade. - Dit was 4e vlucht met mijn Ion2 M. Daarvoor had ik Buzz3 L. - Ik had veel eerder voor veiligheid moeten kiezen. Al op moment dat ik stevige bergwind merkte, dus nog voordat ik 180bocht maakte. - Ik heb nog erg mazzel gehad. Wel harde les. - Ik hoop dat andere piloten hier lering uit kunnen trekken. Dit wereldje kent toch wel een behoorlijke mate van stoerigheid.