gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel Piloot is op zijn rug gevallen (op de foam van zijn zitje) en uit voorzorg met ammbulance naar het ziekenhuis gebracht, daar zijn foto's genomen en is er niets geconstateerd. Piloot heeft een paar dagen flink spierpijn
Omschrijving voorval Hieronder de beschrijvingen van achtereenvolgens: De Lierman De startleider De kabelrijder (die stond te kijken) De piloot: ______________________________ Gemert, 13 december 2013 Betreft : Ongeval met letsel bij Lierstart Betrokkenheid ondergetekende : Lierman. Omstandigheden: Plaats : Zweefvliegveld Nistelrode. Tijdstip ca. 11,30 uur Temperatuur ca. 0° C Bewolking 0/8 , zicht op de grond zeer goed. Wind op de grond bij de lier ca. 120-130° bij 3 Bft. Startrichting 110°, dus vrijwel recht in de windrichting. Luchtdruk tamelijk hoog. Afstand tussen lier en piloot ca. 900 m. Voorafgaand aan het ongeval had ik al enkele solovliegers en tandemgasten opgelierd. Hoewel het met name op hoogte behoorlijk hard waaide gingen al deze vluchten probleemloos. Er was dus geen reden om te twijfelen aan de weersomstandigheden. Het was mij vooraf al duidelijk dat voorzichtigheid geboden was wegens verhoogde kans op zakvluchten. Daarom de (ervaren) piloot met weinig voorspanning ruim gelegenheid gegeven het scherm zelf zonder trekkracht op te zetten wat vanaf de lier gezien ook goed ging. Vervolgens met matige trekkracht oplieren. Zoals normaal neigt het scherm bij het opstijgen iets naar achteren en stijgt dan in die stand verder omhoog. Ook nu ging dat zo, maar ik merkte snel dat het scherm nu steeds verder naar achteren wegzakte. Toch een zakvlucht, dacht ik en dan neem je rustig gas terug om de piloot weer verticaal te krijgen en vervolgens te laten landen. In dit geval was de piloot door de stevige wind zeer snel gestegen tot boven de boomtoppen. De reactie om gecontroleerd gas terug te nemen werkte kennelijk te langzaam, want de wind trok het scherm zo hard achteruit dat de kabel niet ontspande waardoor de piloot niet verticaal kwam en daardoor een harde val op zijn rug maakte. Na het voorval zat de kabel in een aantal lussen om de as van de haspel gewikkeld, waaruit blijkt dat het scherm er door de wind toch nog flink aan heeft getrokken toen de trekkracht al weg was. ______________________________ Het was gisteren mooi vlieg-weer, de wind stond recht op de baan en er was weinig bewolking. En voor solo-vluchten was de windkracht (10-15 knopen) mooi om hoog van de lier los te kunnen koppelen. Zoals ik van de grond af kon zien was het een stabiele wind, zonder veel windvlagen tijdens de start (ik heb zelf niet gevlogen, dus kan dit niet exact beoordelen). Er waren voor de start van de piloot al verschillende vluchten gemaakt, welke allen op een normale manier starten en vlogen. Er waren dus geen tekenen van kans op zakvluchten, zijdelingse windvlagen of iets dergelijks. De piloot had voor de start zijn scherm opgezet om te bekijken of er geen lijn-over was, of dat er knopen in zijn lijnen zaten. Dit was niet het geval, dus heeft hij zijn scherm neergelegd en zichzelf klaar gemaakt voor de start. Ik was op dat moment startleider en heb zijn scherm etc. gecontroleerd voor de start. Na de controle heb ik aan Lierman het startcommando gegeven, en heb de piloot weggestart. Het opzetten en de start gingen goed, en ik heb bij het opzetten van het scherm geen onvolkomenheden geconstateerd. Door de sterke wind steeg hij snel in hoogte. Ik stond tijdens de start ongeveer 10 meter voor hem om te bekijken of dat alles goed was met het scherm. Hierbij heb ik niet gezien dat er (zoals achteraf bleek) een knoop in een lijn zat. Nadat hij mij voorbij was heb ik me omgedraaid en keek ik achterop zijn scherm. Toen zag ik een vouw in zijn scherm en heb ik aan de lierman gemeld te stoppen met trekken. Later bleek dat de lierman op hetzelfde moment als dat ik riep, al stopte met trekken. De spanning was van de kabel af, maar het scherm was ver achter de piloot, waardoor hij naar beneden viel. In het ziekenhuis heb ik later van de piloot gehoord dat hij op het moment dat de spanning van de kabel ging, hij aan zijn remmen trok. Tijdens zijn val zag ik al dat het mis zou gaan, en ben al meteen richting de piloot gelopen. De piloot was na zijn val aanspreekbaar en bij kennis, maar klaagde over pijn in zijn rug. Daarop heeft iemand het alarmnummer gebeld met de vraag om met spoed een ambulance te sturen. Totdat deze gearriveerd was, is de piloot stil op dezelfde plaats blijven liggen, om eventuele verdere schade aan rug of nek te beperken. In het ziekenhuis aangekomen zijn er verschillende röntgenfoto´s gemaakt, en gelukkig is de schade beperkt gebleven tot flinke spierpijn. ______________________________ Ongevalmelding za.11 jan.2013. Schermvliegen. Omstandigheden: -Zweefvliegveld Nistelrode. -Grondwind NO 2/3 boven 300 mtr. harder, -zonnig helder weer, temperatuur rond vriespunt, -voor de piloot 1e vlucht van het nieuwe jaar. Waarneming: -zit in de bus aan de zijkant van het veld om nieuwe kabels op te halen, -ongeveer 20 mtr. voor de startplek van de piloot, -opzetten scherm in eerste instantie goed, -toen het scherm voorbij kwam meteen de zak zichtbaar in het midden van de achterlijn, -oorzaak: knoop in de d-lijnen (bleek achteraf), -op ongeveer 20 mtr. hoogte neemt de lierman gas terug, -de piloot remt zelf bij maar ontkoppelt de lijn niet, -gaat met behoorlijke snelheid verticaal naar beneden en valt plat op zijn rug, (zijn vario geeft later aan 24 mtr. hoogte), -in eerste instantie niet helder aanspreekbaar, dizzy maar trekt snel bij; kan armen en benen bewegen, -uit voorzorg voor inwendig letsel 112 gebeld. Opmerkingen: -startplek vrij kort bij het bos; wind kwam hier overheen !, -lichte knoop maar in combinatie met remmen mogelijk stall-effect. ______________________________ hier mijn beleving over het voorval. Omdat mijn scherm al een langere tijd in de pakzak had gezeten heb ik mijn scherm eerst even een muurtje gemaakt. Heb toen nog wat mee geholpen met de tandemgroep,zag toen dat er wel tijd was voor een solovlucht voor mij. Ben toen mijn scherm goed gaan leggen en de lijnen goed gelegd,vervolgens harnas aangetrokken en naar mijn scherm toe gelopen. De startleider stond ook al bij mijn scherm en heeft mij geholpen met de risers aan te haken en heeft vervolgens mijn aangehaakt aan de lierkabel. Hij heeft toen nog een laatste controle gedaan van alle sluitingen en het scherm en lijnen nageken. De wind stond mooi recht op de baan en was ongv. 10/15 knopen. We hebben toen nog even gewacht met starten totdat de tandem was geland. Toen die was geland heeft de startleider mij weg gestart. Er kwam spanning om de kabel heb de kabel heel even tegen gehouden en toen mijn scherm opgezet. Ik zag mijn scherm mooi boven mij komen en een paar passen gedaan en ik was los. Ik steeg goed ,heb toen met mijn handen de risers licht vastgepakt (dit om onnodige stuurbewegingen te voorkomen) om goed in mijn zitje te komen. Terwijl ik daar mee bezig was voelde ik mijn scherm naar wat rechts trekken,ik wou toen gaan corrigeren maar toen stopte ik met stijgen en zakte ineens. Voordat dat ik kon begrijpen wat er gebeurde viel ik harder naar beneden en werd ook achteruit getrokken en kwam toen in een soort van horizontale ligging. Zag toen ook vanuit mijn ooghoek de grond snel op mijn afkomen en toen als reactie nog geremd om de snelheid af te remmen en ook toen gelijk mijn benen opgetrokken, en heb toen mijn eigen schrap gezet voor de landing. Kwam met een harde klap op de grond neer.(wel vlak dus om mijn vulling van mijn harnas) Ben toen op mijn zij gerold en moest toen even bijkomen van de klap. Ik toen nog nagevraagd wat er gebeurd was om dat ik het niet snapte wat er was gebeurd. Clubleden hebben mij toen rustig gehouden en en ook gelijk 112 gebeld. Ben toen met de ziekenwagen naar het ziekenhuis gebracht daar hebben ze toen rontgenfoto's van nek/long en rug. Er was niks te zien op de foto's maar moest een nachtje daar blijven voor controle op inwendig letsel. Zondag morgen waren alle uitslagen goed en mocht ik naar huis.