gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel Lichte compressie op L1 (eerste lendewervel). 1 nacht in ziekenhuis ter observatie, volgende dag naar huis met elastieken band corset. Geen pijn, geen pijnstillers meer.
Omschrijving voorval Bij het ongeval zijn twee piloten betrokken geweest; piloot 1 heeft licht rugletsel, piloot 2 heeft er geen verwondingen aan overgehouden. Beide piloten hebben samen het ongeval beschreven in de tekst hieronder: Het was een mooie dag om te gaan soaren. De wind was een beetje schuin vanuit het zuiden (WZW is perfect voor deze stek, was nu ZW). De verwachting was dat de wind hard zou zijn (14 knopen) en om deze reden komen wij beiden aan met onze kleine acroschermen. Aangekomen in Zoutelande blijkt het behoorlijk druk te zijn maar de wind veel zachter dan voorspeld (8-10 knopen ZW). Verschillende piloten laten hun kunsten zien, er wordt goed gevlogen en het is een zeer gezellige middag. Piloot 1 & 2 zijn op een gegeven moment ook gaan vliegen. Het is nog steeds redelijk druk in de lucht maar goed te doen. Omdat de wind wat minder hard is, vliegen Piloot 1 & 2 redelijk dicht bij het duin. We hebben een paar keer het duin op en neer gevlogen. Tegen de wind in kunnen we redelijk dicht bij elkaar vliegen. Met de wind mee houden we voldoende afstand. We vliegen een zuidelijke koers langs het duin, tegen de wind in. Piloot 2 vliegt voor met Piloot 1 er vlak achter. Piloot 1 draait een bocht naar rechts en Piloot 2 volgt kort daarop met eenzelfde bocht naar rechts. We vliegen nu een noordelijke koers langs het duin, met de wind mee. Piloot 1 vliegt nu voor met Piloot 2 er een behoorlijk stuk achter. Piloot 1 maakt nu, net als de vluchten ervoor, een vlotte bocht naar links. Op dat moment wil Piloot 2 ook een snelle bocht naar links maken maar mede door de drukte in de lucht is er een korte twijfel bij het inzetten van die bocht. Door deze twijfel wordt de bocht door Piloot 2 iets later ingezet dan de bocht van Piloot 1. Piloot 1 is al door de linker bocht en stijgt nu behoorlijk snel doordat de bochtenergie wordt omgezet in hoogte. Piloot 2 zit op dit moment pas in de bocht en daalt dus behoorlijk snel. Piloot 2 komt nu in het vliegpad van Piloot 1 en doordat Piloot 1 stijgt en Piloot 2 daalt is een mid-air collision niet meer te vermijden. Beide piloten zien het aankomen. Piloot 1 kan niet in de remmen aangezien het scherm zich “achter” de piloot bevindt en remmen of een andere uitwijkmanoeuvre zo goed als zeker een stall of spin ten gevolge zal hebben. Piloot 2 probeert nog naar rechts uit te wijken maar dit heeft vrijwel geen effect. Het scherm van Piloot 1 raakt nu de voeten en het harnas van Piloot 2 en klapt volledig in. Piloot 2 verliest op dat moment ook wat druk in zijn scherm en concentreert zich op het openhouden van zijn scherm. Piloot 2 draait vervolgens naar rechts weg en verwacht dat Piloot 1 zijn scherm ook heeft weten te herstellen en nog gewoon vliegt. Helaas was er net te weinig hoogte voor het volledig heropenen van het scherm van Piloot 1 en is Piloot 1 vanaf een meter of 10 naar beneden gevallen op het duin. Mede door de steile hellingshoek van het duin is ernstig letsel voorkomen. Piloot 2 landt direct naast Piloot 1 op het duin en belt 112 nadat Piloot 1 aangeeft pijn te hebben in de onderrug. Direct daarna snellen andere piloten en een arts (toevallig aanwezig) toe om Piloot 1 te stabiliseren.