gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel geen
Omschrijving voorval De condities waren ideaal om tot veilige hoogte te trap-lieren. Ik wil deze dag, mede door de lichte thermische condities, gebruiken om de helikopter manoeuvre te oefenen. Het is de eerste keer dat ik aan deze oefening werk. Mede om deze reden heb ik een camera op mijn knie en op de grond staan. De camerabeelden wil ik gebruiken om mijn vluchten te analyseren. Ik heb gedurende de dag meerdere helikopters proberen te maken. Meeste van deze vluchten eindigen in een asymmetrische negatief. Reden hiervoor is, naar mijn mening, dat ik nog teveel snelheid in het scherm heb bij het inleiden (geen deep stall) en teveel rem houdt tijdens de helikopter. Deze problemen zijn telkens snel opgelost. De laatste vlucht ga ik wederom voor dezelfde oefening. De eerste poging gaat redelijk goed. Nadat ik de eerste helikopter uitleidt controleer ik mijn hoogte en probeer ik het meteen nog een keer. Deze gaat het niet zo netjes en ik dreig een twist te krijgen. Ik probeer dit te voorkomen en hierdoor ben ik niet snel genoeg met het afremmen van het scherm. Dit resulteert in een opslinger waarbij het scherm voorschiet. Op dit moment kan ik niets meer doen en krijg ik een asymmetrische front-stall. Omdat ik opgeslingerd ben beweeg ik naar het scherm toe en krijg ik een cravatte. Ik besluit meteen dat ik deze cravatte niet ga proberen op te lossen. Ik pak mijn stuurlijnen over in mijn linkerhand en gooi mijn rechter reserve. Aangezien ik niet zoveel daalsnelheid heb duurt het ongeveer 8 seconden voordat deze geheel is geopend. Ik volg tijdens de val het noodscherm om te zien of deze niet verstrikt raakt met het hoofdscherm. Wanneer ik zie dat het hoofdscherm en de reserve naar elkaar toe bewegen besluit ik alvast mijn tweede reserve vast te nemen. Hiervoor pak ik wederom stuurlijnen in de andere hand. Op het moment van het pakken van de tweede reserve is de eerste reserve open. Ik hoef deze dus niet meer te gooien en kan me concentreren op de landing. Ik maak me nog even zorgen dat ik misschien ik de bomen zal komen. Om dit te voorkomen probeer ik het hoofdscherm uit de wind te halen. Ik ga echter zo recht naar beneden dat ik niet verder naar de bomen toe beweeg. Hierna duurt het een paar seconden voordat ik zacht de grond raak. Ik besluit wel voor de zekerheid de pararol te doen. Het zakje van de reserve valt +/-5 meter naast mij neer. Ik vlieg met een acroscherm en acroharnas, beide reserves waren 2 maanden voor het incident gelucht en gevouwen. De schrikreactie was niet erg groot aangezien ik bij de voorbereidingen van de oefening rekening heb gehouden met een mogelijke twist en cravatte. Er is videomateriaal van de vlucht beschikbaar: http://vimeo.com/22403787