gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel Over het duin gezet
Omschrijving voorval I.t.t. de verwachting was het niet vliegbaar toen ik rond 13u op het strand aan kwam, te weinig wind. Rond 14u begon het beter te worden. Tussen ca. 14.15u en 14.45u heb ik lekker gesoard, de wind stond recht op het duin maar was zeker niet te hard. Omdat het licht begon te regenen en omdat ik koude handen en voeten kreeg ben ik geland. Vervolgens heb ik een kwartiertje met scherm gespeeld (het was al weer droog). Wind was super; je kon perfect met scherm boven je staan zonder naar voren of naar achter te hoeven lopen. Je werd ook niet opgetild. Rond 15.05 ben ik met scherm het (lage) duin opgelopen, op ca. ¾ van de hoogte droeg het voldoende om te starten. Ik kon niet direct mijn speedsysteem te pakken krijgen (standaard-procedure van mij met soaren om hem z.s.m. stand-by te hebben) maar dit leverde geen stress omdat de wind nog meeviel. Vervolgens wat heen en weer gevlogen. Bevriende piloot zat onder en voor me (vlak boven het strand) te wing-over-en, toen ik voor het eerst die dag mijn speed nodig had om vooruit te komen. Ik heb speed getrapt en het viel me op dat ik aardig wat speed nodig had om een stuk naar voren te komen. Vervolgens nog wat heen en weer gevlogen met zeer lichte speed. Het begon een beetje onrustig in de lucht te worden. Aanvankelijk dacht ik dat dat door het scherm onder/ voor me kwam, aangezien de dichtstbijzijnde bui op zee eigenlijk al voorbij geschoven was (bui zat wat zuidelijker). Inmiddels had ik besloten terug naar mijn pakzak (250m zuidelijker) te vliegen omdat ik mijn speed weer wat meer uit moest trappen. Aangezien de wind vrij recht op het duin stond had ik weinig snelheid over om zijwaarts te gaan. Kort daarna bedacht ik me dat ik voor de veiligheid beter z.s.m. naar het strand kon vliegen. Vanwege (dynamisch vliegende) bevriende piloot voor/ onder me wou ik eigenlijk eerst klein stukje naar links of rechts om niet over hem heen te hoeven. Inmiddels kwam ik, zelfs met speed, echter nauwelijks meer vooruit en wachtte (/ hoopte) ik op een iets rustiger moment om weg te komen. In plaats daarvan bleef de wind toenemen, ik ging omhoog en naar achter. Ondanks dat ik vol in mijn speed stond ging ik met een flinke vaart achteruit. Boven de top van de duin wist ik dat ik het niet meer ging redden en begon alvast achter me te kijken. Tot mijn grote verbazing zag ik mijn collega-piloot, die net nog voor me en vlak boven het strand vloog, naast me en met nog grotere snelheid achterwaarts gaan. Ik kwam aan de achterkant van het duin en stopte met speed trappen. Precies boven een hekje (op 15m? hoogte) leek ik even stil te hangen, ik heb toen licht geremd om voorbij het hekje geblazen te worden, maar niet te veel want ik wilde voor het volgende bultje neerkomen; dit lukte. Al die tijd gedroeg mijn scherm zich redelijk normaal; geen inklappers. Gek genoeg ging ik vlak boven de grond, diep in een dalletje achter het duin nog behoorlijk hard naar achter. Hierdoor landde ik recht achterover, lekker zacht recht in de foam van mijn harnas. Snel moest ik mijn scherm in bedwang brengen want die lag op de grond behoorlijk te keer te gaan omdat het daar beneden ook nog snoeihard waaide. Meteen na mijn landing heb ik op mijn horloge gekeken, het was toen ca. 15.15u. Vervolgens heb ik mijn scherm in mijn field-pack-zak gepropt en ben teruggelopen. Mijn eigen analyse: De volgende zaken hebben er (mogelijk) aan bij gedragen dat ik over het duin ben gezet: - Weersvoorspellingen die niet exact uitkwamen: bij aankomst op het strand ‘klopte’ het weer niet precies; er was te weinig wind. Ik was me toen bewust van de mogelijkheid dat de wind in korte tijd zou aantrekken naar de voorspelde windkracht 4. De wind trok uiteindelijk aan naar windkracht 4 maar in een goed te behappen tempo. Ik hield er geen rekening mee dat de wind zou aantrekken tot windkracht 5 à 6. - Snelheid van het sterker worden van de wind en het op dat moment uitblijven van een (kort) moment met wat zachtere wind om nog weg te komen: Uit de tijd bij de videobeelden die ik van de vlucht gemaakt heb en de gegevens van Waterdata heb ik kunnen reconstrueren dat tussen het moment van 1e keer speed en over het duin gezet worden 1 min. 50s zat. Enerzijds lijkt dit een zee van tijd om van het duin weg te komen (zeker achteraf). Echter in die ca. 2 min. moest ik nog het hele ‘proces’ ondergaan van realiseren dat de wind te sterk aan het worden was t/m besluiten weg te gaan. Tegen de tijd dat ik wou landen kwam ik al niet meer weg. Gezien het feit dat degene die voor me en onder me vloog ook achter het duin eindigde denk ik dat ik alleen een kans had gehad als ik binnen een minuut na 1e keer speed direct was gaan proberen te landen. - Windrichting: normaal ben ik me altijd erg bewust van de richting van de wind in relatie tot het kunnen wegkomen van het duin; dat gaat makkelijker met crosswind dan als de wind er recht opstaat. Die dag was ik daar niet bewust mee bezig, wellicht omdat pas in mijn 2e vlucht (en binnen korte tijd) harde wind een issue werd. Als ik bewuster bezig was geweest met het risico van wind die recht op het duin staat had ik misschien net iets eerder besloten te gaan landen (vraag blijft of ik dan op tijd was geweest) - Marge: Vanwege de piloot voor me zat ik in genoemde cruciale 2 minuten misschien iets dichter op het duin dan als ik het luchtruim voor mezelf had gehad. Ook hier blijft de vraag of het voldoende geholpen had. - Bui? Ik heb niet het idee dat de harde wind werd veroorzaakt door de bui die zichtbaar was vanaf het strand, aangezien deze eigenlijk al voorbij was en omdat de wind, daarna nog 1 à 2 uur (te) hard is geweest. Maar misschien vergis ik me hierin. Mijn les: nog alerter zijn bij een combinatie van ‘weer dat niet helemaal klopt’ en ‘wind loodrecht op het duin’.