gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel compressiebreuk in lage wervel
Omschrijving voorval Start- / landingsterrein aan weerszijden geflankeerd door kleine sloten. Thermische dag met zeer lichte meteowind (minder dan 5 km/u), draaiend onder invloed van thermiekbellen. Boven het naastliggende weiland draaide de piloot vanaf baseleg 45 graden schuin naar het landingsterrein voor een diagonale final (op moment van landing lichte 45 gr. crosswind). Vlak voor de tussen de weilanden gelegen sloot van ca. 2 meter breed, kwam hij in zeer sterke sink terecht. De instructeur kon de exacte positie van de piloot niet goed beoordelen (instructeur stond midden op het landingsterrein). Optisch voor de instructeur vloog de piloot al vrijwel boven de sloot en liet hij de piloot de voorliggende koers handhaven. In werkelijkheid zat de piloot nog boven het andere veld. De goede reactie was geweest om 45 graden naar links te draaien (van de sloot af en in de lengterichting boven het naastliggende veld) voor een normale “buiten”landing (wel met een beetje zijwind uiteraard). De piloot had zelf de indruk het net wel te halen en stuurde juist iets naar rechts, haakser op de sloot, om de vliegweg korter te maken. Hij haalde het landingsterrein inderdaad. In de schrik vergat hij echter te flaren en stak hij zijn benen strak vooruit. Met z’n voeten raakte hij de bovenrand van de slotwal. Daardoor kwam de piloot radicaal tot stilstand en is alle energie via de benen (niet gebogen) doorgezet in zijn rug. Als gevolg daarvan heeft de piloot een compressiebreuk in één van de onderste wervels. Afgevoerd met ambulance naar ziekenhuis voor verdere behandeling.