gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel geen
Omschrijving voorval Na drie vluchten te hebben gemaakt is er voor de deelnemers van de zekerheidstraining nog de mogelijkheid een 4e vlucht te maken zonder oefeningen. In de eerdere vluchten is gecontroleerd of het speedsysteem goed is afgesteld en zijn er oefeningen gedaan als inklappers, frontstall, snelle 360 graden bochten, knikken en rollen. De vierde vlucht is voor diegene die nog even lekker willen vliegen zonder oefeningen. We doen deze vlucht omdat het weer voor de rest van de week er niet goed uit ziet. 15.45 Op de start aangekomen ziet het weer eruit zoals het de hele dag als is. Mooie windje op de start van zuid zuidoost. Wat stilstaande onscherp omrande cumuli rond om ons heen. Ik start weg samen met de partner van de pilote. We landen even verder op nog even op de helling. Puur voor de lol. We kletsen even en zonder problemen starten we hier weer vandaan, doen een paar keer een Sat en landen zonder problemen op de landing. Ook de andere piloten komen om en om in de lucht. Tijdens de vlucht roept hulpinstructeur A mij vanaf de start op via de radio. Ze meld dat het licht spettert op de start. Ik hang in de lucht en constateer een normaal zinken en een normale voorwaartse snelheid. In de omgeving zien de wolken er niet dreigend uit en zijn nog niet zo groot dat er verder neerslag uit zal gaan vallen. Boven de start hangt wel een wolk maar die ziet er niet groot en dik uit. Er valt wel vaker een spat regen uit een cumulus die uiteindelijk de grond niet raken. Ook de laatste piloten starten vlot erna uit. Zij vliegen direct richting de landing. Zelf kom ik samen met de partner van de pilote aan op de landing gevolgd door een aantal andere piloten. We beginnen onze schermen te vouwen. Nu ook hier een kleine hoeveelheid neerslag. Het mag nog geen naam hebben maar we helpen elkaar om klaar te zijn als het toch wat harder zou gaan regenen als de anderen net binnen zijn. Af en toe kijk ik omhoog en zie een enkele piloot met oren vliegen. Ik sla hier nog geen acht op omdat ik nog geen problemen heb gehad in de lucht, tijdens zo’n week deelnemers vaker simpele oefeningen zelf doen en ze hadden al wat spetters gehad en wilden misschien gewoon wat sneller naar de landing. Regelmatig komen er weer piloten binnen. Dan valt mij op dat de pilote niet lager komt en zelfs lijkt te stijgen. Ik verzoek haar oren met speed te gebruiken om te dalen. Dit heeft geen of weinig effect. Het begint meer te waaien en de wolken worden dreigend en de basis zakt in een rap tempo. De basis zat eerst rond tophoogte met wat dunne flarden. Nu daalde deze tot halverwege de helling. Ik vraag haar een B-stall te doen. Dit lukt haar niet. Van haar partner had ik al gehoord dat ze de steilspiraal al eerder een paar keer had gedaan in Turkije en dit wel leuk vond en enigszins beheerst. Dit stelde mij iets gerust en heb haar opdracht gegeven een steilspiraal in te zetten en vast te houden. Hiermee komt ze iets naar beneden maar wordt vooral opzij gezet richting de berg. Ik vermoed dat daar nog meer stijgen zal zijn omdat de wind op de landing met zeker 20 tot 30 km / uur die kant op staat. Als de pilote vlak bij de berg is laat ik haar de steilspiraal uitleiden en vraag haar direct oren aan te leggen. Op dat moment schiet ze richting de wolk omhoog. De oren krijgt ze er niet zo snel in. Wel zien we kleine inklappers. Ik geef haar opdracht naar de berg te vliegen en in een boom te landen. Ze draait in de pendel en door de wind teveel naar de berg. Ik laat haar rechtsom wegdraaien tot parallel aan de helling en geef nogmaals opdracht in een boom te landen wat ze daarna doet. Hierbij loopt ze geen letsel op en haar materiaal blijft onbeschadigd.