gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel geen
Omschrijving voorval De laatste vlucht van deze dag, was een vrije vlucht. De voorgaande vluchten van deze dag, waren gekoppeld aan de SIV-training. Het was de eerste dag en hebben rustig ingevlogen met een aantal oefeningen. De laatste vlucht (waarin het ongeval gebeurde) was een vrije vlucht voor iedereen. In een tijdbestek van een half uur, zijn we met een groep van ongeveer 10 personen vertrokken en een aantal locale piloten. Het weer zag er stabiel en rustig uit, zoals de vorige 3 vluchten van die dag. Tijdens de start was er nog niets aan de hand en er waren zelfs al een aantal piloten vlot geland. Tijdens de vlucht sloeg het weer volkomen om, wat van te voren niet te zien was. Het werd donkerder en het begon licht te regenen en harder te waaien. Ik had mijn vario niet aan (storing), waardoor ik in het begin niet merkte dat ik steeds maar bleef stijgen. Ik merkte wel dat ik niet echt zakte. Ik heb in begin mijn speed ingetrapt in combinatie met oren, maar daardoor zakte ik ook niet voldoende. De instructeur, die als een van de eerste geland was, zocht radio contact met mij. Hij gaf mij allerlei adviezen om zo snel mogelijk naar beneden te komen, (zoals oren-speed, b-stall), maar ik zakte niet voldoende. De b-stall kreeg ik door kracht er niet goed in. Toen heeft hij mij begeleidt tijdens het spiralen naar beneden en door de wind werd ik erg weg gezet naar de berg. Toen heb ik de steil spiraal uitgeleid en daarna steeg ik weer flink, waarna de instructeur mij als advies gegeven heeft om zo snel mogelijk een boom op te zoeken en te landen. Mijn inziens heeft de instructeur mij perfect geholpen in deze onverwachte situatie.